• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy bubel utrudnia życie pieszym w Oliwie

Maciej Naskręt
24 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nietypowa lokalizacja barierki ma pomóc, według ZDiZ Gdańsk, niewidomym podczas przechodzenia przez dwujezdniową ulicę przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Sami zainteresowani są innego zdania. Nietypowa lokalizacja barierki ma pomóc, według ZDiZ Gdańsk, niewidomym podczas przechodzenia przez dwujezdniową ulicę przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Sami zainteresowani są innego zdania.

Przy skrzyżowaniu ulic: Wita Stwosza i Bażyńskiego zobacz na mapie Gdańska w Oliwie ustawiono barierki. Utrudniają one dojście do przejścia pieszym, a w szczególności pracującym w pobliżu osobom niewidomym. ZDiZ przekonuje, że barierka, o którą zresztą urzędników niepełnosprawni prosili, ma ułatwić przejście przez jezdnię.



Tak wygląda przejście dla pieszych po przeciwnej stronie skrzyżowania. Tak wygląda przejście dla pieszych po przeciwnej stronie skrzyżowania.
Od kilku dni mieszkańcy południowej części Oliwy, idąc m.in. na przystanek tramwajowy na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego muszą omijać barierki, które ustawiono tuż przed wejściem na przejście dla pieszych.

- Ja sobie poradziłem z ich minięciem, jednak moje oburzenie wynika z faktu, że barierki znajdują się na drodze, z której korzysta wiele osób niewidomych lub niedowidzących. Codziennie rano mijam ich na tej trasie, bowiem pracują w pobliskiej spółdzielni przy ul. Bażyńskiego - opowiada pan Tomasz, czytelnik.

Nie ukrywa, że to właśnie osoby mające problem e wzrokiem mogą czuć się w tym momencie najbardziej zdezorientowane i skrzywdzone.

- Nie wyobrażam sobie, co myśli taki niewidomy, gdy trafia laską na tę przeszkodę i próbuje przedostać się na chodnik. Barierka powoduje na pewno dezorientację - dodaje czytelnik.

Czy urzędnicy radzą sobie z montażem i wyznaczaniem ułatwień dla niepełnosprawnych?

Za infrastrukturę na i wokół wspomnianego skrzyżowania odpowiedzialny jest Zarząd Dróg i Zieleni. Zdaniem urzędników instalacja, choć wygląda nietypowo, ma sens.

- Barierka umożliwia bezpieczne zlokalizowanie przejścia osobom niewidomym i niedowidzącym. Ustawiliśmy ją po konsultacjach na prośbę pobliskiej spółdzielni niewidomych - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Czy to prawda? Skontaktowaliśmy się z Markiem Lepiarzem, zastępcą prezesa spółdzielni Sinol, by zweryfikować twierdzenia urzędników.

- Podsunąłem pomysł dostawienia barierek jednemu z inżynierów z Zarządu Dróg i Zielni w niezobowiązującej rozmowie z myślą o niewidomych, którzy pracują w spółdzielni. Faktycznie, prosiłem o dostawienie barierek równolegle do krawędzi jezdni i na chodniku, ale nie na przejściu, lecz przed nim i za nim. Dzięki temu miałaby powstać przerwa, dzięki której niewidomi łatwo zlokalizowaliby przejścia dla pieszych - tłumaczy. Jego zdaniem obecna barierka to nic innego jak "drogowy bubel".

Co więcej - między nową barierką a jezdnią (czyli jeszcze na chodniku) wymalowano pas, poszerzając w ten sposób przejście. W jakim celu to wykonano? Tego nie udało się nam ustalić.

Jak przekonują specjaliści, urzędnicy powinni niezwłocznie zweryfikować plany.

- Taki bałagan przy przejściu dla pieszych, po którym chodzą niewidomi i niedowidzący, może doprowadzić do niepotrzebnych zdarzeń drogowych - usłyszeliśmy od jednego z inżynierów.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • zdiz (1)

    instytucja niedowałdu umysłowego, wszystko na NIE - nie da się, nie można, nie będzie

    a jak już coś zrobią to nie da się to zakwalifikować do czynu ludzi rozumnych,

    inne wydziały miasta, zwykli ludzie, projektanci, inwestorzy... wszyscy ale to wszyscy narzekają na ta instytucję, a oni jak za czasów PRLu dalej swoje, jakie trzeba mieć IQ aby dostać tam pracę???

    • 5 3

    • ty się raczej nie łapiesz

      • 1 0

  • To jest bardzo poważny problem

    ci ludzie nie mogą normalnie żyć,ta barierka śni im się po nocach,super pomysł wrzucać taki artykuł na trójmiasto.

    • 0 2

  • Te barierki są bardzo potrzebne! (1)

    One chronią pieszych przed pędzącymi środkiem przejścia rowerzystami którzy za nic mają przepisy i przejeżdżają po pasach zamiast przeprowadzać rowery. Należą się mandaty tym rowerzystom!

    • 7 5

    • Z doświadczenia: przy tak postawionych barierkach, rozsądny rowerzysta musi przez tą wąską dziurę przejechać na rowerze, bo prowadząc rower obok obije siebie albo rower (o barierki :)

      • 1 3

  • drogowym bublem to jest Okresie Przedmiejskie (2)

    Nie tylko utrudnia przejście ale i hamuje rozwój inwestycje i rewitaluzacje Starego Przedmieścia. To prawdziwy skandal od kilkudziesięciu lat! Kobiety z wozkami,starcy, rowerzyści i Turyści mają ogromne problemy a zwykli mieszkańcy męczą się jak krety chodząc co dzień na około tunelami ...
    pozdrawiam wszystkich

    • 4 4

    • Jak kogoś męczy chodzenie (1)

      to rzeczywiście, ma problem. Najwyższa pora pójść do lekarza specjalisty ;)

      • 3 1

      • Ale raczej do ortopedy

        na psychiatrę może już być za późno

        • 0 1

  • ... (1)

    Gratuluję inwencji idiocie, który to wymyślił!!!

    • 6 1

    • Te barierki są do (za -trzymania) się :)

      Dla nocnych pijaków i studentów aby pod rowery i auta nie wpadali.

      • 2 0

  • *Podwale Przedmiejskie

    • 2 0

  • Dokładnie tak samo jak kubek z uchem w srodku.

    Potem się dziwią,że świat się z nas śmieje.

    • 8 0

  • Kto ma udzial zeby wymyslac takie glupoty w oliwie?
    najpierw progi tam gdzie sie nie da jechac szybciej niz 30 na godzine bo sa takie dziury. A teraz bramka.
    smiechu warte.
    w niemczech nigdzie nie ma progow nawet w strefach 30 km/h.
    pop000 jednego z drugim za to odpowiedzialnego. A jak sie zapytasz kto to wymyslil to nagle nikt nie wie.

    • 6 1

  • Odpowiedzialnym za buble w mieście jest jego włodarz naczelny czyli

    od czterech kadencji Budyń

    • 7 0

  • "Skontaktowaliśmy się z Marek Lepiarz..."

    ludzie, czy wy macie w ogóle jakichś korektorów?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane