• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drożeją bilety na pociągi dalekobieżne

Szymon Zięba
9 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (177)
Po podwyżkach cen biletów komunikacji miejskiej więcej zapłacimy również za transport międzymiastowy. Po podwyżkach cen biletów komunikacji miejskiej więcej zapłacimy również za transport międzymiastowy.

Od 11 stycznia podrożeją bilety jednorazowe na dalekobieżne pociągi PKP Intercity. Planowane podwyżki - w zależności od kategorii pociągów - wyniosą od 11,8 proc. do 17,8 proc. Dziś - w najtańszej opcji - za podróż pendolino z Gdańska do Warszawy zapłacić trzeba ok. 49 zł.



Przekonują cię argumenty za wzrostem cen biletów?

Po zapowiedzianych podwyżkach cen biletów w ramach systemu Fala, pasażerów czekają, i to już za kilka dni, podwyżki na kolei. Przedstawiciele PKP Intercity poinformowali o aktualizacji cennika biletów w związku z "dostosowaniem do sytuacji na rynku".

Kolejarze wymieniają rosnące koszty działalności, związane z wyższymi cenami energii elektrycznej, ale też dopasowanie stawek, jakie mają płacić podróżni, do cen konkurencji.

- Zmieniony cennik zacznie obowiązywać od 11 stycznia 2023 r. Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wzrost całkowitych kosztów świadczenia usług przez PKP Intercity w 2023 r. jest znacząca zmiana cen energii elektrycznej, która stanowi największy koszt spółki. W porównaniu do stycznia 2022 r. cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18 proc. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 r. opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją - na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity - podkreślają kolejarze.

Rozkłady jazdy pociągów PKP



Na wyższe koszty funkcjonowania przewoźnika wpływa także inflacja oraz rekordowe stopy procentowe.

- Obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc. Należy podkreślić gwałtowny wzrost kosztów energii trakcyjnej, w związku z obserwowaną sytuacją rynkową, który może przekroczyć 100 proc. w skali roku, w konsekwencji modyfikując strukturę kosztów spółki, zwiększając wagę kosztów energii trakcyjnej - dowiadujemy się w PKP Intercity.
Jak więc zmienią się ceny biletów? W tym miejscu należy zaznaczyć, że koszt przejazdu na tej samej trasie może być różny, w zależności m.in. od tego, czy bilet kupiony był z wyprzedzeniem, został objęty ceną promocyjną i w końcu - zależy od rodzaju pociągu, jaki wybrał podróżny.

Z tego powodu przewoźnik podaje uśredniony wzrost procentowy cen bazowych dla poszczególnych kategorii pociągów.

Ceny wzrosną o:

  • 17,8 proc. dla pociągów kategorii EIP (pendolino);
  • 17,4 proc. dla kategorii EIC;
  • 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC.

Cenę przejazdu można obniżyć, korzystając z ofert promocyjnych funkcjonujących u przewoźnika.

Opinie (177) 10 zablokowanych

  • Jak za Gomulki: lokomotywy tanieja a przejazdy koleja drozeja.

    • 5 0

  • No można jednak było podac nowe i stare ceny, same procenty mało mówią. (3)

    Przy okazji można było podać ceny przejazdu autobusem, bo przecież przynajmniej jeden przewoźnik oferuje taką usługę.

    Poza tym podawajcie jednak ceny z Gdyni do Warszawy, bo to jest nie tylko ta linia, ale i dodatkowe co najmniej 20km, co może znacząco podwyższyć cenę biletu.

    • 5 0

    • czy autobusy nadal po 20PLN?

      • 0 0

    • Z Gdyni? (1)

      Tam ktoś jeszcze mieszka?

      • 0 1

      • jakiś 250 tysięcy

        • 0 0

  • Ciekawe czy PKP płaci za gaz? (1)

    • 5 0

    • oni za wszystko płacą, jak trzeba uzasadnić podwyżki

      • 0 0

  • I co pisowskie trole na tą podwyżkę (1)

    Krytykują tylko podwyżki w samorządach , te rządowe są dla nich oki

    • 9 0

    • oni są selektywnie odporni

      • 0 0

  • Jak już o tym pisałem wcześniej, władze wszystkich szczebli starają się zniechęcać do korzystania z transportu zbiorowego - szczebel rządowy (np. podwyżki cen i monopol PKP IC) i szczebel samorządowy (np. system Fala).

    • 1 0

  • dlaczego? (2)

    dlaczego IC nie ma żadnej konkurencji? dyktują nam ceny jakie chcą

    • 6 0

    • (1)

      Nie pozwalają na to politycy i związkowcy za pośrednictwem Urzędu Transportu Kolejowego.

      • 1 0

      • nawet Czechów nie chcą wpuszczać

        • 1 0

  • ale klozety pod ruska ambasade sie nosilo, nieprawdaz? to teraz niedlugo dzieki banderowcom bedziemy na piechote chodzic (3)

    biedny umyslowo polak z zapalem glosowal za demokratycznymi paliwami a teraz sie dziwi, ze drogo jest i bedzie jeszcze drozej

    • 10 24

    • IDIO

      ta zpiss

      • 0 0

    • (1)

      O - rosyjskie trolle już w akcji?

      • 8 3

      • Chyba głupio się zrobiło i przyszła refleksja, że się zostało wmanewrowanym to pozostaje tylko pisać o trolach.. moi znajomi już się pozamykali bo widzą do czego prowadzi ślepa wiara w wolne media, źródło fejkniusów. Poczekaj, też zmienisz zdanie jak do garnka nie będziesz miał co wrzucić

        • 1 3

  • Ida ferie wiec podniesli ceny.

    • 2 0

  • to może kilka słów o podwyżkach biletów w Gdańsku

    i zmianie systemu ich wyceny, bo jakoś cicho na ten temat ostatnio....

    • 1 1

  • sprawdzałem bilet na 30 dni przed - 7 luty państwowy monopolista intercity

    na pendolino nie ma żadnej promo wszystkie pociągi pendolino są w jednej cenie cena bazowa
    trojmiasto - warszawa 2 KLASA 169 ZŁ / 1 KLASA 259 ZŁ / przejazd dla 4 osób w 2 strony w 1 klasie 2072 ZŁ !!!!
    trojmiasto - kraków 2 KLASA 225 ZŁ / 1 KLASA 344 ZŁ / przejazd dla 4 osób w 2 strony w 1 klasie 2752 Zł , a w drugiej klasie 1800 zł - czy kogoś z intercity ? wszystkie ceny są takie same nie ma żadnych promo

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane