- 1 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (150 opinii)
- 2 Wraca ocenzurowany "autobus do piekła" (226 opinii)
- 3 Parking przecieka. Są chętni do naprawy (87 opinii)
- 4 Co z krzyżami w trójmiejskich urzędach? (146 opinii)
- 5 Poważny wypadek w Chyloni (119 opinii)
- 6 237 mieszkań zadłużonych na ponad 10 mln (28 opinii)
Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze
Kolejarze - oprócz kompleksowego remontu stacji Gdańsk Główny - przymierzają się do modernizacji dworców we Wrzeszczu i Oliwie . We Wrzeszczu powstać miałby nowy pawilon, zaś w Oliwie rozważane są różne warianty wykorzystania wnętrz istniejącego gmachu.
O przebudowie dworca we Wrzeszczu pisaliśmy już kilka tygodni temu. Istniejący budynek planuje się rozebrać. Nowy gmach ma być wprawdzie jeszcze mniejszy pod względem powierzchni kondygnacji, ale zyska dodatkowe podziemne piętro, połączone z istniejącym przejściem pod torami kolejowymi.
Oprócz kas, automatów biletowych, toalet i niewielkiej poczekalni, przewiduje się miejsce pod działalność kilku punktów handlowych. Zdaniem kolejarzy okoliczne sklepy, w tym znajdujące się w pobliskich dwóch galeriach, już teraz w pełni zaspokajają potrzeby pasażerów.
Architektura nowego obiektu we Wrzeszczu nie jest jeszcze znana. Ma to być obiekt tani w utrzymaniu, kompaktowy i nieskomplikowany w budowie. Jako przykład podobnych rozwiązań podaje się np. nowy dworzec systemowy w Ciechanowie.
W Oliwie istniejący dworzec będzie w pełni zachowany i odrestaurowany. Kolejarze poszukują natomiast pomysłów na wykorzystanie jego wnętrz. Kilka miesięcy temu brano pod uwagę przeniesieniu tutaj przychodni z Sopotu, ale okazało się to niemożliwe ze względu na zbyt bliskie sąsiedztwo torów i związany z tym hałas oraz drgania.
- To budynek z 1870 r., czyli praktycznie z tego samego okresu, co linia kolejowa. Jest pod ochroną konserwatorską. Jego powierzchnia użytkowa, na którą składają się parter, poddasze oraz częściowe podpiwniczenie, wynosi aż 950 m kw. - mówi Paweł Wróblewski, moderator warsztatów z mieszkańcami z PKP SA, zorganizowanych we wtorek w siedzibie Rady Dzielnicy Oliwa .
Mieszkańcy Oliwy do tematu podeszli bardzo kreatywnie. Największe poparcie zyskał pomysł utworzenia w gmachu dworca teatru z kawiarnią. Ponadto ze względu na duży ruch turystyczny zaproponowano otwarcie lokalnego punktu informacji turystycznej.
Z myślą o obsłudze ruchu pasażerskiego wskazywano potrzebę montażu elektronicznych tablic dynamicznej informacji dotyczących ruchu pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej z pobliskich przystanków, postawienia samoobsługowych skrytek bagażowych oraz zdecydowanie lepszego oznakowania dróg dojścia do przystanków autobusowych, tramwajowych i atrakcji turystycznych.
Zgodnie ze wstępną wizją kolejarzy, poczekalnia i kasy miałyby być przeniesione w skrzydło dworca najbliżej przejścia pod torami . To rozwiązanie nie zyskało jednak pełnego poparcia.
- Musimy spojrzeć całościowo na obiekt. Jeżeli jest portal, wejście ze schodami w centralnej części, to tam powinna pozostać funkcja obsługi pasażerskiej. To właśnie tym wejściem odruchowo będą chcieli dostać się na dworzec pasażerowie, a nie jakimiś małymi drzwiami z boku budynku - przekonuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa. - Ponadto pasażer po zakupie biletów będzie szedł wzdłuż budynku i być może zajrzy do lokali handlowych, które tutaj powstaną.
Pod względem lokali handlowych, problemem jest utworzenie wejścia do nich z zewnątrz. Konserwator zabytków raczej nie wyda zgody na wykonanie otworów drzwiowych oraz schodów od strony placu przed dworcem. Natomiast od strony torów kolejowych, gdzie istnieje kilka wejść do budynku, ruch pieszy jest zdecydowanie mniej intensywny, co stawia pod znakiem zapytania rentowność prowadzonej działalności gospodarczej.
Mieszkańcy postulują także poprawę estetyki pawilonów handlowych w bezpośrednim sąsiedztwie dworca. Ponadto pobliski skwer powinien zyskać lepsze oświetlenie, stać się miejscem organizacji wystaw i wydarzeń plenerowych oraz być wyposażony w plac zabaw oraz wybieg dla psów.
W zakresie układu drogowego nie przewiduje się większych zmian. Zbudowany ma być niewielki parking w południowej części terenu kolejowego m.in. z myślą o podwiezieniu na dworzec pasażerów z większym bagażem - na wzór podobnych rozwiązań przy lotniskach.
Miejsca
Opinie (172) ponad 10 zablokowanych
-
2017-11-13 09:06
"Wstępne zapowiedzi mówią o perspektywie 2019-2020.."
Oznacza to mniej więcej: "jak się ogarniemy, to pod koniec okresu budżetowania (2023) może się wyrobimy..."
- 6 0
-
2017-11-13 09:06
szkoda
Szkoda tylko ,że perony w Oliwie nie są wyższe i trzeba się nagimnastykować aby wsiąść do wagonu. A wystarczyło tylko zrobić parę centymetrów wyżej.
- 7 0
-
2017-11-13 09:09
Po co?
Nie wystarczy mural z Łupaszką i wilkami?
- 10 7
-
2017-11-13 09:13
Jaki dworzec to stacja kolejowa
W Bożym Polu ładniejsza stacja jak ten budyniowy w Oliwie
- 11 6
-
2017-11-13 09:17
Tu remon tam przebudowa (2)
Morze w końcu powiedzą co z mostem do Sobieszewa i Przegaliny no jak Gdynia oglosiła że nie da gruntów dla Vistalu to zrobiło się ciekawie potem pracownicy Vistalu w Norwegi nie dostawali wypłat przy pracach remontowych mostu musieli wracać za własne pieniądze a teraz ucichło o tym co Vistal zrobi w sprawie mostu na wyspe Sobieszewską
- 7 0
-
2017-11-13 09:34
Na Pomorzu.
Może morze nam pomoże? Bo jak morze nie pomoże, to pomoże może rzeka.
- 2 0
-
2017-11-13 14:46
"moze" jednak nie pisze sie tak samo jak "morze "- woda?
Pisz jak należy, a nie z bledem.
- 2 0
-
2017-11-13 09:19
Chocholi taniec...
Najpierw "fachowcy" z PKP proponują estetykę zapyziałego Mazowsze, czyli kontener. Może i on pasuje do parterowego Ciechanowa, ale nie secesyjnego Wrzeszcza; nie mówiąc o szansie włączenia się do rozbudowy Galerii Bałtyckiej, co daje ogromną szansę komercyjną. No, ale to wymaga współpracy - a kto u nas to lubi? W Oliwie "odjeżdża" Rada Dzielnicy proponując teatr, który nie wiadomo przez kogo miałby być prowadzony albo finansowany. Kiedyś na dworcach były świetne restauracje, ale dzisiaj wynajęcie lokalu na restaurację wykracza poza horyzonty wyobraźni kolejarzy. O konieczności np. postawienia węzła rowerowego i wygodnego PODJAZDU typu "całus i spadaj" mówią tylko forumowicze... Toteż skończy się jak zawsze.
- 16 0
-
2017-11-13 09:24
A czy nie można stworyć projektu ( mam na myśli dworzec we Wrzeszczu ),
który integrowałby komunikację kolejową i autobusową pod jednym dachem? Pasażerowie nie musieliby wychodzić na zewnątrz żeby dotrzeć do stanowisk odjeżdżających autobusów.
- 18 1
-
2017-11-13 09:30
Się ubawiłem po pachy!!
Teatr na, w sumie niewielkiej, powierzchni dworca w Oliwie. No super! Produkujący się na scenie artyści, a w tle łomot i pisk nadjeżdżających i hamujących oraz przejeżdżających pociągów.
- 14 1
-
2017-11-13 09:37
(1)
Należy używać cegły. Ponadto cegła ma być formowana dla celów stricte dekoracyjnych, stąd też należy stosować wyszukane geometryczne układy cegieł w elewacjach zewnętrznych.
- 2 5
-
2017-11-13 17:57
Cegła ci w ryj!
I te wyszukane układy w ryj!
Taaak!- 0 2
-
2017-11-13 09:38
Kilka lat temu..
Dworzec w Oliwie, a dokładniej perony dalekobieżne przeszły tzw. "renowację". Zdjęto zabytkową bazaltową kostkę (de facto w bardzo dobrym stanie)a na jej miejscu pojawiła się zwykła granitowa. Ciekawe czyj podjazd teraz zdobi?
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.