- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (43 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (752 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (273 opinie)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (395 opinii)
- 5 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (23 opinie)
- 6 15-latek autem na minuty uciekał policji (113 opinii)
Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze
Kolejarze - oprócz kompleksowego remontu stacji Gdańsk Główny - przymierzają się do modernizacji dworców we Wrzeszczu i Oliwie . We Wrzeszczu powstać miałby nowy pawilon, zaś w Oliwie rozważane są różne warianty wykorzystania wnętrz istniejącego gmachu.
O przebudowie dworca we Wrzeszczu pisaliśmy już kilka tygodni temu. Istniejący budynek planuje się rozebrać. Nowy gmach ma być wprawdzie jeszcze mniejszy pod względem powierzchni kondygnacji, ale zyska dodatkowe podziemne piętro, połączone z istniejącym przejściem pod torami kolejowymi.
Oprócz kas, automatów biletowych, toalet i niewielkiej poczekalni, przewiduje się miejsce pod działalność kilku punktów handlowych. Zdaniem kolejarzy okoliczne sklepy, w tym znajdujące się w pobliskich dwóch galeriach, już teraz w pełni zaspokajają potrzeby pasażerów.
Architektura nowego obiektu we Wrzeszczu nie jest jeszcze znana. Ma to być obiekt tani w utrzymaniu, kompaktowy i nieskomplikowany w budowie. Jako przykład podobnych rozwiązań podaje się np. nowy dworzec systemowy w Ciechanowie.
W Oliwie istniejący dworzec będzie w pełni zachowany i odrestaurowany. Kolejarze poszukują natomiast pomysłów na wykorzystanie jego wnętrz. Kilka miesięcy temu brano pod uwagę przeniesieniu tutaj przychodni z Sopotu, ale okazało się to niemożliwe ze względu na zbyt bliskie sąsiedztwo torów i związany z tym hałas oraz drgania.
- To budynek z 1870 r., czyli praktycznie z tego samego okresu, co linia kolejowa. Jest pod ochroną konserwatorską. Jego powierzchnia użytkowa, na którą składają się parter, poddasze oraz częściowe podpiwniczenie, wynosi aż 950 m kw. - mówi Paweł Wróblewski, moderator warsztatów z mieszkańcami z PKP SA, zorganizowanych we wtorek w siedzibie Rady Dzielnicy Oliwa .
Mieszkańcy Oliwy do tematu podeszli bardzo kreatywnie. Największe poparcie zyskał pomysł utworzenia w gmachu dworca teatru z kawiarnią. Ponadto ze względu na duży ruch turystyczny zaproponowano otwarcie lokalnego punktu informacji turystycznej.
Z myślą o obsłudze ruchu pasażerskiego wskazywano potrzebę montażu elektronicznych tablic dynamicznej informacji dotyczących ruchu pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej z pobliskich przystanków, postawienia samoobsługowych skrytek bagażowych oraz zdecydowanie lepszego oznakowania dróg dojścia do przystanków autobusowych, tramwajowych i atrakcji turystycznych.
Zgodnie ze wstępną wizją kolejarzy, poczekalnia i kasy miałyby być przeniesione w skrzydło dworca najbliżej przejścia pod torami . To rozwiązanie nie zyskało jednak pełnego poparcia.
- Musimy spojrzeć całościowo na obiekt. Jeżeli jest portal, wejście ze schodami w centralnej części, to tam powinna pozostać funkcja obsługi pasażerskiej. To właśnie tym wejściem odruchowo będą chcieli dostać się na dworzec pasażerowie, a nie jakimiś małymi drzwiami z boku budynku - przekonuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa. - Ponadto pasażer po zakupie biletów będzie szedł wzdłuż budynku i być może zajrzy do lokali handlowych, które tutaj powstaną.
Pod względem lokali handlowych, problemem jest utworzenie wejścia do nich z zewnątrz. Konserwator zabytków raczej nie wyda zgody na wykonanie otworów drzwiowych oraz schodów od strony placu przed dworcem. Natomiast od strony torów kolejowych, gdzie istnieje kilka wejść do budynku, ruch pieszy jest zdecydowanie mniej intensywny, co stawia pod znakiem zapytania rentowność prowadzonej działalności gospodarczej.
Mieszkańcy postulują także poprawę estetyki pawilonów handlowych w bezpośrednim sąsiedztwie dworca. Ponadto pobliski skwer powinien zyskać lepsze oświetlenie, stać się miejscem organizacji wystaw i wydarzeń plenerowych oraz być wyposażony w plac zabaw oraz wybieg dla psów.
W zakresie układu drogowego nie przewiduje się większych zmian. Zbudowany ma być niewielki parking w południowej części terenu kolejowego m.in. z myślą o podwiezieniu na dworzec pasażerów z większym bagażem - na wzór podobnych rozwiązań przy lotniskach.
Miejsca
Opinie (172) ponad 10 zablokowanych
-
2017-11-13 09:06
szkoda
Szkoda tylko ,że perony w Oliwie nie są wyższe i trzeba się nagimnastykować aby wsiąść do wagonu. A wystarczyło tylko zrobić parę centymetrów wyżej.
- 7 0
-
2017-11-13 09:06
"Wstępne zapowiedzi mówią o perspektywie 2019-2020.."
Oznacza to mniej więcej: "jak się ogarniemy, to pod koniec okresu budżetowania (2023) może się wyrobimy..."
- 6 0
-
2017-11-13 08:54
Mam propozycję dla kolejarzy: ustawcie we Wrzeszczu taką wiatę jak na przystanku autobusowym. Będzie jeszcze taniej!!!!
- 21 0
-
2017-11-13 08:49
Zrobili nowe centrum handlowe przy dworcu we Wrzeszczu i co? Oklejone jakimiś reklamami - wygląda jak w Pcimiu Wielkim.
Wstyd, jeszcze tylko brakuje różowych gaci i staników. Przecież to powinno być zabronione.
- 23 0
-
2017-11-13 08:45
I nie bedzie biurowca albo centrum handlowego?
- 6 1
-
2017-11-13 08:43
Żartujesz to jest Polska tu se neda:-)
Podjeżdżasz rowerem do dworca zostawiasz go na parkingu rowerowym strzeżonym lub nie i wsiadasz do pociągu i tak jest w każdej nawet najmniejszej ,osadzie" w Niderlandach.Do tego jazda po jednym torze w 2uch kierunkach to norma i wszystkie przejazdy niestrzeżone,itd
- 8 0
-
2017-11-13 08:39
Dworce w Oliwie i Wrzeszczu na wzór Ciechanowa
Noo super...
Tam powinna być kompleksowa przebudowa z uwzględnieniem dojść do dworca z obydwu stron torów, ze schodami ruchomymi i przeszklonymi halami- 21 1
-
2017-11-13 08:34
nowy pawilon na dworcu we Wrzeszczu
Znowu prowizorka, tam powinny być przekryte przeszkloną halą wszystkie perony
- 23 1
-
2017-11-13 08:31
We Wrzeszczu dworzec z Ciechanowa - tylko nie to !
Piękna stara dzielnica nie zasługuje na takiego oblecha.
- 31 0
-
2017-11-13 08:22
Oliwa, dzięki min. centrum biznesowemu, będzie się kolejowo rozwijać
dworzec jest potrzebny, poczekalnia jest potrzebna, a co więcej da się na tym zarobić. To jedyny dziś w pełni oryginalny dworzec na trasie od Pruszcza do Redy.
- 21 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.