• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdyni: 100 mln z Unii na remont

Katarzyna Fryc
4 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP. Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP.

Brudny i zaniedbany dworzec PKP w Gdyni to największa bolączka miasta. Dzięki 100 mln zł unijnej dotacji budynek doczeka się wreszcie pierwszego w historii generalnego remontu. To rezultat wpisania go do rejestru zabytków, czemu przeciwstawiały się Polskie Koleje Państwowe.



Czego potrzebuje dworzec w Gdyni?

Gdynia Główna - największy węzeł kolejowy na Pomorzu, przez który rocznie przewija się 12 mln podróżnych - to jeden wielki wstyd dla miasta.

Od dziesięcioleci czeka na generalny remont i uporządkowanie chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Socrealistyczny zespół budynków powstał w 1959 r. i od tej pory nie był modernizowany: Koleje tłumaczyły się brakiem pieniędzy, a miasto, że nie może inwestować w nie swoją nieruchomość.

Wprawdzie wiosną br. kosztem 500 tys. zł PKP odświeżyły budynek (odmalowano ściany, wyremontowano dach), ale nadal trudno w Gdyni znaleźć gorszą wizytówkę miasta. Dziury w posadzce, brud i brzydkie zapachy - taki obiekt wita podróżnych przyjeżdżających do ćwierćmilionowej, podobno bogatej Gdyni.

W sierpniowym rankingu polskich dworców, przygotowanym przez reporterów "Gazety", którzy odwiedzili 23 stacje PKP w największych miastach, Gdynia zajęła niechlubne 15. miejsce. Gdynianie, odpowiadając na listopadową ankietę "Gazety" dotyczącą prezydentury Wojciecha Szczurka, za największą porażkę jego rządów uznali właśnie stan dworca (tak odpowiedziało blisko 70 proc. mieszkańców).

Przed dwoma laty Koleje szukały firmy skłonnej do zainwestowania w budynek. Pojawili się chętni, ale koncepcja PKP sprowadzała się do przekształcenia go w wielkie centrum handlowe. To nie spodobało się ani władzom Gdyni, ani architektom. - Należy chronić wartości kulturowe dworca z jego unikalnym wystrojem wnętrza - uważa dr hab. Maria Jolanta Sołtysik, znawca gdyńskiej architektury.

Miasto, wbrew zamierzeniom PKP, rozpoczęło starania o wpisanie dworca do rejestru zabytków, bo tylko to mogło uchronić go przed dowolnością przebudowy. Wiosną tego roku dworzec trafił do rejestru. Koleje złożyły odwołanie od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, ale bezskutecznie. W tym czasie miasto dalej nalegało na generalny remont budynku.

- Skoro wpis do rejestru zablokował nam poszukiwanie inwestora, musieliśmy sięgnąć po fundusze unijne - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

W obliczu trójmiejskich przygotowań do Euro 2012 Koleje wywalczyły umieszczenie gdyńskiego dworca na kluczowej liście projektów inwestycyjnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (trafiły na nią także dworce w Krakowie i Katowicach). I udało się. Gdynia Główna ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont. 95 mln ma pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołożą Koleje. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie pod koniec stycznia.

- Umieszczenie Gdyni na liście oznacza niemal pewne przyznanie pieniędzy, bo projekt nie musi startować w konkursie. Jest tylko jedno zastrzeżenie: PKP musi bezbłędnie przygotować swój projekt - zaznacza Leszek Bigos z biura prasowego MRR.

- Budynek, który powstał w czasach socrealizmu (1950-59), jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi dr Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Autorem projektu jest wybitny architekt prof. Wacław Tomaszewski. Gdy zbudowano gmach, był on na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go nawiązująca do przedwojennego modernizmu prostota formy. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżnia się ciekawymi mozaikami i polichromią we wnętrzu. To pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem do rejestru zabytków.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (130) ponad 20 zablokowanych

  • w Gdyni mamy wszystko i duma Nas rozpiera a zawisci sasiadow

    do roboty sasiedzi mniej szwargotac a robic od rana do nocy a przyklad macie tak blisko!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Teraz wiecie

    po co weszliśmy do UE. Dla kasy! Po ile chodzi godło i flaga? Kto mnie chce kupić?

    • 0 0

  • sami placimy do uni kase i mamy prawo z niej czerpac do woli (1)

    A MY W GDYNI WIEMY JAK TO ROBIC I DOIC UNIE A wy??

    • 0 0

    • Jacy wy?

      Myślałem, że Polacy tu sami. A poza tym myślisz, że jak wpłacisz złotówkę to możesz czerpać do woli? Nie, to jest zwykłe kur...enie się Polski i Polaków. W oczach tylko Euro, kiedyś Moskwa teraz Bruksela. Wyrwaliśmy się z łap ruskich tylko po to żeby po 15 latach sprzedać się za dotacje na drogi i dworce, bo musimy mieć już, teraz, od razu tak jak na Zachodzie. Trochę żałosne. Nasz naród widocznie już musi być wiecznie pod czyimś butem bo samemu nic nie umie zdziałać, zapracować.

      • 0 0

  • (2)

    w dupie mam gdynie i tą jej hale. nieinteresuje mnie gdyńska lista zabytków, bo wiem że ich tam niema. nic sobą nie reprezentują napewno. dobrym porównaniem jest choćby tematyka artykułu.
    porównaj sobie dworzec Gdański a gdyński

    • 0 0

    • Gdański jest najlepszy

      dla matołków takich jak ty.

      Bo NIK i normalni ludzie, inaczej go odbierają, chory skinie!!

      • 0 0

    • nie ma zabytków hmm porównujesz do starówce wybudowanej tfu odbudowanej po wojnie [; ?

      • 0 0

  • A KIEDY BĘDĄ PIENIĄDZE NA REMONT STADIONU ARKI? (1)

    W pierwszej kolejności powinno się wyremontować stadion Gosiru.

    • 0 0

    • nigdy nie będzie

      bo stadionu jest Bałtyku
      Arki trybuny zarosły trawą

      • 0 0

  • (...) (1)

    zgadzam się, na świecie są budynki z lat 70 objęte ochroną. ale one na pewno są czymś wyjątkowym w swoim rodzaju. a hala z pewnością jest wyjątkowo... szpetna.

    np Pałac kultury w warszawie - moin zdaniem jest wyjątkowy, jest symbolem tego miasta i bardzo dobrze że go na listę zabytków wpisali, ale hala ? Została wpisana tylko z powodu kompleksu gdynian względem gdańska (brak historii, ilość zabytków itp)

    gdynia idzie na ilość.

    • 0 0

    • Jestes syniem i mogę Cię zrozumieć, ale zapytaj babci to Ci wytłumaczy

      Czym dla Gdynian jest ta hala, ale i w większości ludzi nawet z całego kraju , którzy w ogólnej bryndzy komunistycznego kraju właśnie tu - zwłaszcza przed świętami robili zakupy. To wspaniały zabytek Miasta z Morza i Marzeń i nie ma w tym mojim stwierdzeniu żadnej pragmatyczności tylko szczera prawda. Hala służy gdynianom od 11 listopada 1937 roku – z sześcioletnią przerwą, gdy podczas drugiej wojny światowej była magazynem sprzętu wojskowego.

      Hala jest perełką i wybitnym przykładem architektonicznego modernizmu, dokładniej konstruktywizmu, rozwijającego się prężnie w Gdyni w dwudziestoleciu międzywojennym (pełno w Gdyni perełek architektury modernistycznej). Konstruktywizm zakładał przede wszystkim jak najwyższą funkcjonalność budynku, brak zbędnych ozdobników i ekspresję poprzez samą bryłę budynku.

      • 0 0

  • starówka

    starówkę mamy kilkusetletnią, niestety była bardzo zniszczona podczas wojny, i heroicznej walki Gdańszczan z niemcami. w większości zrekonstruowana. aczkolwiek bardzo wiernie i wygląda tak jak dawniej. ni i są budynki którym udało się przetrwać i żeczywiście w 100 % są oryginalne

    a w Gdańsku zabytki nie zarastają, aktualnie z największych remontów to renowacja Bazyliki Mariackiej i naprawa kościoła św. katarzyny bodajże.

    Spójż sobie jak wygląda u nas Zbrojownia, lub dwór artusa jeśli wiesz w ogóle co to takiego.

    • 0 0

  • dworzec PKP

    Boze chroń nas przed "fachowcami" z PKP i Ich doradcami

    • 0 0

  • !!!!!!!!!!

    100 mln! A moze tak 200 mln a moze 1 mln!
    A kaska to w dodatku dotacja! - i to tez obciach.gdynia kasy nima!
    a te kebabownie smierdzace znikna?

    • 0 0

  • Taaaaa

    Taaaaa,no i zas nagroda MEBLE roku 2009 za Hale widowiskowo-sportowa dla gdyni(bo ta gdanska bedzie jeszcze w budowie) no a za rok 2010 oczywiscie meble pojada znow do Gdyni za dworzec Gdynski.Pozdrawiam.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane