• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdyni: 100 mln z Unii na remont

Katarzyna Fryc
4 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP. Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP.

Brudny i zaniedbany dworzec PKP w Gdyni to największa bolączka miasta. Dzięki 100 mln zł unijnej dotacji budynek doczeka się wreszcie pierwszego w historii generalnego remontu. To rezultat wpisania go do rejestru zabytków, czemu przeciwstawiały się Polskie Koleje Państwowe.



Czego potrzebuje dworzec w Gdyni?

Gdynia Główna - największy węzeł kolejowy na Pomorzu, przez który rocznie przewija się 12 mln podróżnych - to jeden wielki wstyd dla miasta.

Od dziesięcioleci czeka na generalny remont i uporządkowanie chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Socrealistyczny zespół budynków powstał w 1959 r. i od tej pory nie był modernizowany: Koleje tłumaczyły się brakiem pieniędzy, a miasto, że nie może inwestować w nie swoją nieruchomość.

Wprawdzie wiosną br. kosztem 500 tys. zł PKP odświeżyły budynek (odmalowano ściany, wyremontowano dach), ale nadal trudno w Gdyni znaleźć gorszą wizytówkę miasta. Dziury w posadzce, brud i brzydkie zapachy - taki obiekt wita podróżnych przyjeżdżających do ćwierćmilionowej, podobno bogatej Gdyni.

W sierpniowym rankingu polskich dworców, przygotowanym przez reporterów "Gazety", którzy odwiedzili 23 stacje PKP w największych miastach, Gdynia zajęła niechlubne 15. miejsce. Gdynianie, odpowiadając na listopadową ankietę "Gazety" dotyczącą prezydentury Wojciecha Szczurka, za największą porażkę jego rządów uznali właśnie stan dworca (tak odpowiedziało blisko 70 proc. mieszkańców).

Przed dwoma laty Koleje szukały firmy skłonnej do zainwestowania w budynek. Pojawili się chętni, ale koncepcja PKP sprowadzała się do przekształcenia go w wielkie centrum handlowe. To nie spodobało się ani władzom Gdyni, ani architektom. - Należy chronić wartości kulturowe dworca z jego unikalnym wystrojem wnętrza - uważa dr hab. Maria Jolanta Sołtysik, znawca gdyńskiej architektury.

Miasto, wbrew zamierzeniom PKP, rozpoczęło starania o wpisanie dworca do rejestru zabytków, bo tylko to mogło uchronić go przed dowolnością przebudowy. Wiosną tego roku dworzec trafił do rejestru. Koleje złożyły odwołanie od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, ale bezskutecznie. W tym czasie miasto dalej nalegało na generalny remont budynku.

- Skoro wpis do rejestru zablokował nam poszukiwanie inwestora, musieliśmy sięgnąć po fundusze unijne - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

W obliczu trójmiejskich przygotowań do Euro 2012 Koleje wywalczyły umieszczenie gdyńskiego dworca na kluczowej liście projektów inwestycyjnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (trafiły na nią także dworce w Krakowie i Katowicach). I udało się. Gdynia Główna ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont. 95 mln ma pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołożą Koleje. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie pod koniec stycznia.

- Umieszczenie Gdyni na liście oznacza niemal pewne przyznanie pieniędzy, bo projekt nie musi startować w konkursie. Jest tylko jedno zastrzeżenie: PKP musi bezbłędnie przygotować swój projekt - zaznacza Leszek Bigos z biura prasowego MRR.

- Budynek, który powstał w czasach socrealizmu (1950-59), jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi dr Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Autorem projektu jest wybitny architekt prof. Wacław Tomaszewski. Gdy zbudowano gmach, był on na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go nawiązująca do przedwojennego modernizmu prostota formy. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżnia się ciekawymi mozaikami i polichromią we wnętrzu. To pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem do rejestru zabytków.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (130) ponad 20 zablokowanych

  • Panie Zarządco nieruchomości publicznej Dworzec Gdynia Główna OSobowa (1)

    Za pewne Pan wiesz, że rząd w konsultacji z samorządami - tak wynika z projektu ustawy, która prawdopodobnie będzie umożliwia bezpłatne przejmowanie dworców od PKP przez gminy, starostwa lub urzędy marszałkowskie.
    Więc takie pitolenie "Skoro wpis do rejestru zablokował nam poszukiwanie inwestora, musieliśmy sięgnąć po fundusze unijne - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP" a co było przed już zapomnieliśmy??
    Ja wiem, że za wszystko też nie można winic PKP, ponieważ dopadła ich "reforma" Buzka-obuzka i poszatkowała wszysto bez odpowiedzialności.

    Wiemy jak się Zarządca nie będzie starał przy tym projekcie to przyszłym roku, gdy ustawa wejdzie w życie, samorządy a prezyd.Szczurek tego nie popuści i jako pierwszy złoży do PKP wnioski o przejęcie dworca, ponieważ za dużo na jego głowę wylewa się niesłusznie pomyj. Kolej nie będzie mogła odmówić, nawet jeśli majątek, który oddaje za darmo, wart jest miliony.
    Wtedy już samorząd Gdyni będą musiały zadbać o porządek i odpowiadać za stan techniczny dworca. Panie zarządco ma pan więc ogromną szanse tak samo jak całe PKP, Panu prezydentowi nie jest na rękę dziś przejmowanie tej nieruchomości, ponieważ czekają go ogromne prace związane z innym dworcem a mianowicie Terminalem Lotniczym Gdynia-Kosakowo.

    Nowe podmioty związane z Samorządami będą mogły też wystąpić o pieniądze na modernizację i dofinansowanie przejmowanych obiektów z funduszy unijnych. Dotacje z Funduszu Infrastruktury i Środowiska mogą wynieść nawet 70 procent wartości takich inwestycji.
    Dlatego sądzę, że ani Panu jako Zarządcy, ani PKP nie zależy pewnie na "pozbyciu się problemu", czyli promować nic nie robienie niszczejących gdyński dworzec, a wspólne doprowadzenie potencjalnych inwestorów, którzy muszą (oprócz tej rewitalizacji i konserwacji części zabytkowej) zainwestować w nową część ponad miliard złotych, natomiast samorząd już pracuje nad zagospodarowaniem około dworcowym.

    W całej Europie Zachodniej większość dworców należy albo do prywatnych firm, albo do miast. I tak, na przykład w Stokcholmie dworzec ogrzewany jest ciepłem ich pasażerów, jeden z głównych dworców kolejowych w Londynie, Victoria Station, w całości należy do prywatnych inwestorów, natomiast lśniące czystością dworce w Niemczech w większości samorządów.

    Tak wiec, Panie zarządco, prosimy przyłożyć się do pracy, przygotować poważny projekt zarządzania tą specyficzną nieruchomością(wcześniej odpowiedzialnie podejść do rewitalizacji zabytku) a szczegółowe analizy wskażą właściwą drogę, której Pan jak i Gdynia nie będą żałować.

    Te 12 mln podróżnych (beneficjentów) i do tego newralgiczne miejsce komunikacji miejskiej to naprawdę łakomy kąsek:))

    • 0 0

    • I jeszcze apel do projektantów,

      celem uwzględnieniu w tym obiekcje:
      - Zorganizować poczekalnie z prawdziwego zdarzenia z przechowywalnią bagaży, wypożyczalnią sprzętu, itd.
      - Stworzyć punkty informacyjne połączone z rozkładem jazdy pociągów z wykorzystaniem najnowszych zdobyczy IT.
      - W pełni przystosować dla potrzeb osób niepełnosprawnych cały obiekt oraz zsynchronizować go z Gdynią bez barier.
      - Wybudować parking podziemny dla osób powracających w ciągu tego samego dnia,
      - Przy projektowanym drugim tunelu(wystąpić do biura proj. celem) stworzyć możliwość wjazdu samochodów na platformy pociągu,
      - no i wiele, wiele udogodnień, które ułatwią logistykę podróżnym a i ważny pkt. usługowy oraz kulturalny dla mieszkańców.

      • 0 0

  • Z tego jeden milion

    na remont mojego domku nad jeziorem Osuszyno.

    • 0 0

  • Nie wiem co tam (1)

    pieknego w tym bydynku. Wyglada jak stara ciezka stalinowska architektura z warszawskiego Mariensztatu. Ale nasze nowe dworce tez sa nieciekawe. Zburzyc to paskudztwo i dac architektom pokombinowac zeby wymyslili cos naprawde ladnego i funkcjonalnego.

    • 0 0

    • Kolego miałeś roczek jak w Polsce wprowadzano socrealizm,

      który w Polsce nie stanowił idei przewodniej twórczości architektonicznej czy artystycznej. Takim mniejwięcej odpowiednikiem na zachodzie był realizm społeczny - określający sztuki realistyczne o wydźwięku walki społecznej.
      Gdynia ma to szczęście, w przeciwieństwie do innych miast, posiada taką budowle i to "czystej wody", a do tego nacechowaną funkcjonalnie oraz bogato zdobioną wspaniale położoną i skomunikowaną. Innymi słowy jest to PEREŁKA SOCREALIZMU.

      I wielkie szczęście ma Gdynia, że wokół prezydenta skupiło się wiele mądrych, etycznych a do tego czujących "gdyńskiego ducha" ludzi jak choćby Maria J.Sołtysik.
      Ludzie Ci to nie tylko fachowcy, ale i wizjonerzy, kreatorzy Pięknej Gdyni, której nie musimy się wstydzić, a więc przeciwnie SZCZYCIĆ SIE NASZYM WSPANIAŁYM DOROBKIEM.

      Brawo i gratulacje dla władz Gdyni za zabezpieczenie i przeforsowanie tego zabytku, ale i Zarządcy, który po przemyśleniu na pewno pogodził się z postanowieniami. A jeśli pozyska środki unijne i odbuduje "perełkę socrealizmu" to będzie wielki sukces.

      • 0 0

  • gdynianin (1)

    idiotyczne!!! zrownac ten obciach z zimia!!!

    • 0 0

    • Gdynia ma jako gmina inne cele publiczne

      1. współdziałać w poprawieniu komunikacji przy dworcu PKP, ...
      - opracowanie warunków zabudowy Międzytorza
      - rozbudowa nowej nowoczesnej części dworca w ramach PPP
      - rozbudowa Kolej Metropolitalnej
      2. drogi, chodniki ścieżki rowerowe
      3. budowa nowego ratusza i przygotowanie do uruchomienia lotniska Gdynia-Oksywie
      4. remont stadionu miejskiego GOSiR i budowa rugby.
      5. budowa północnej obwodnicy
      6. budowa Centrum Kultury (Forum Morskie)
      7. pomoc w wybudowaniu prywatnego stadionu np.Polnord-Arka(inicjatywa w ramach PPP)
      8. .......

      • 0 0

  • kiedy realne prace na rusztowaniach (1)

    Zastanawia mnie co w tym budynku jest takiego ciekawego ale nic nie widze. Ani to gotyckie ani romańskie to po jakiego licha było to wpisywać do rejestru zabytków oczywiście po kase z uni. Szkoda że ten socrealizm nie byl bardziej wypasiony. Mam nadzieje ze zrobią ten budynek w końcu jak z PRAWDZIWEGO ZDARZENIA a nie jakies malowanie. Zamontować monitoring, jakiś odstraszacz dla ptactwa zeby dworzec nie byl zasprejowany ani zarzygany po modernizacji.

    • 0 0

    • Marcin M. wprowadzenie w gimnazium wychowania plastycznego widać Ci nie pomogło.

      A już myślałem, że gdyńska edukacja i oświata jest dobra, chyba że jesteś z Gdańska wtedy jeszcze mogę zrozumieć bo tam też zdarzają się wyjątki:))

      Idąc tokiem twojego myślenia powinniśmy się cofnąć ze wszystkim do baroku, bo tam było dużo dekoracji w sztuce:)) Myślisz jak typowy Gdańszczanin najlepiej wybudować wszystko w stylu hanzeatyckim:))

      Całemu światu przypisane jest wszystko co wytworzone i opisane w układzie chronologicznym począwszy od wielkiego wybuchu, tworzeniu się planet, początków różnych cywilizacji w czasie istnienia ziemi - i nas dotyczących i dość dokładnie opisanych starożytnej Grecji po współczesność - i geograficznym ich posadowieniu. W tym Wielkiej architekturze europejskiej. Radziłbym zapoznać się z historią sztuki i architektury, choćby w stopniu podstawowym. I osobnemu rozdziałowi poświęconym budownictwu komunalnemu - użyteczności publicznej.

      • 0 0

  • ZBURZYĆ GNIOTA!!!

    • 0 0

  • Nawet internet wi-fi udostepnia Serwis Gsm bo kolei nie stać :P

    • 0 0

  • budy na ''meksyku" też wpisać na listę zabytków

    i wiele innych "perełek" gdyńskiej architektury

    • 0 0

  • dlaczego jakiś doktorek ma decydować o tym ??

    To chyba od nas powinno zależeć czy chcemy taki dworzec jaki jest czy nowy. Osobiście nie widzę nic pięknego w tym dworcu a jeśli skonczy sie tylko na pomalowaniu to będzie to porażka. Dzięki bogu chociaż stacja skm wygląda przyzwoicie ! :)

    • 0 0

  • Moim zdaniem władze trzeba zmieniać! Bo wpadają w rutynę

    Kolejny wybór tychsamych władz to porazka dla Gdyni!! Oni sie juz wypalili Brak w ich oczach blasku . Rzucanie sie na lotnisko a drogi na Obłuzu czy Pogórzu sa jak z lat 20!!!! Teren przy dworcu - rozpacz. Obskurny SĄD. Hala targowa - zbużyć!!! warunki sanitarne jak w Mongoli!! Brak w Miescie podziemnych parkingów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane