• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdyni: 100 mln z Unii na remont

Katarzyna Fryc
4 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP. Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP.

Brudny i zaniedbany dworzec PKP w Gdyni to największa bolączka miasta. Dzięki 100 mln zł unijnej dotacji budynek doczeka się wreszcie pierwszego w historii generalnego remontu. To rezultat wpisania go do rejestru zabytków, czemu przeciwstawiały się Polskie Koleje Państwowe.



Czego potrzebuje dworzec w Gdyni?

Gdynia Główna - największy węzeł kolejowy na Pomorzu, przez który rocznie przewija się 12 mln podróżnych - to jeden wielki wstyd dla miasta.

Od dziesięcioleci czeka na generalny remont i uporządkowanie chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Socrealistyczny zespół budynków powstał w 1959 r. i od tej pory nie był modernizowany: Koleje tłumaczyły się brakiem pieniędzy, a miasto, że nie może inwestować w nie swoją nieruchomość.

Wprawdzie wiosną br. kosztem 500 tys. zł PKP odświeżyły budynek (odmalowano ściany, wyremontowano dach), ale nadal trudno w Gdyni znaleźć gorszą wizytówkę miasta. Dziury w posadzce, brud i brzydkie zapachy - taki obiekt wita podróżnych przyjeżdżających do ćwierćmilionowej, podobno bogatej Gdyni.

W sierpniowym rankingu polskich dworców, przygotowanym przez reporterów "Gazety", którzy odwiedzili 23 stacje PKP w największych miastach, Gdynia zajęła niechlubne 15. miejsce. Gdynianie, odpowiadając na listopadową ankietę "Gazety" dotyczącą prezydentury Wojciecha Szczurka, za największą porażkę jego rządów uznali właśnie stan dworca (tak odpowiedziało blisko 70 proc. mieszkańców).

Przed dwoma laty Koleje szukały firmy skłonnej do zainwestowania w budynek. Pojawili się chętni, ale koncepcja PKP sprowadzała się do przekształcenia go w wielkie centrum handlowe. To nie spodobało się ani władzom Gdyni, ani architektom. - Należy chronić wartości kulturowe dworca z jego unikalnym wystrojem wnętrza - uważa dr hab. Maria Jolanta Sołtysik, znawca gdyńskiej architektury.

Miasto, wbrew zamierzeniom PKP, rozpoczęło starania o wpisanie dworca do rejestru zabytków, bo tylko to mogło uchronić go przed dowolnością przebudowy. Wiosną tego roku dworzec trafił do rejestru. Koleje złożyły odwołanie od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, ale bezskutecznie. W tym czasie miasto dalej nalegało na generalny remont budynku.

- Skoro wpis do rejestru zablokował nam poszukiwanie inwestora, musieliśmy sięgnąć po fundusze unijne - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

W obliczu trójmiejskich przygotowań do Euro 2012 Koleje wywalczyły umieszczenie gdyńskiego dworca na kluczowej liście projektów inwestycyjnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (trafiły na nią także dworce w Krakowie i Katowicach). I udało się. Gdynia Główna ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont. 95 mln ma pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołożą Koleje. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie pod koniec stycznia.

- Umieszczenie Gdyni na liście oznacza niemal pewne przyznanie pieniędzy, bo projekt nie musi startować w konkursie. Jest tylko jedno zastrzeżenie: PKP musi bezbłędnie przygotować swój projekt - zaznacza Leszek Bigos z biura prasowego MRR.

- Budynek, który powstał w czasach socrealizmu (1950-59), jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi dr Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Autorem projektu jest wybitny architekt prof. Wacław Tomaszewski. Gdy zbudowano gmach, był on na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go nawiązująca do przedwojennego modernizmu prostota formy. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżnia się ciekawymi mozaikami i polichromią we wnętrzu. To pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem do rejestru zabytków.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (130) ponad 20 zablokowanych

  • pięknie

    w końcu ktoś pomyślał i mam nadzieję że wezmą się w końcu do roboty!!!!to aż wstyd!!!jeszcze tymbardziej ż Gdynia szczyci się wszystkim ale sprawą dworca nie może się zająć!!!mam nadzieję że niedługo zacznie się ten wyczekiwany remont!!!

    • 0 0

  • To trochę wstyd

    podobno jesteśmy miastem europejskim a dworzec rodem chyba z Albanii sprzed 15 lat. Czs Panie prezydencie przestac gadac jacy to jesteśmy wielcy i dynamiczni. To co widac w Gdyni całkowicie temu przeczy. I jest więcej takich kwiatków - hotel Gdynia w środku miasta wygląda jak Titanic kilka tysięcy metrów pod wodą , Teatr muzyczny az wstyd kogoś tu zaprosić. Weźmy się do roboty a nie gadajmy jak to gdynia lepsza od gdańska. Tam przynamniej nikt propagandy nie uprawia tylko budują. stajemy się powoli prowincją. Do roboty

    • 0 0

  • zabytkowy dworzec zabytkowa Gdynia (2)

    zabytkowe PKP - ostoja syfu, zacofania,
    ale samouwielbienie w gryzoniowym mieście ma się dobrze,
    co rusz to kosmodrom, estakada skończona, blaszak na Wzgoorzu, Morska Avenue,
    i tylko pomników brakuje w tym światowym dziedzictwie UNESCO!!!

    • 0 0

    • tylko pomników brakuje, (1)

      bo Gdańsk za to ma ich b.dużo - a kiedy następny pomnik w Gdańsku? Może w końcu będzie budyniowy. Bo pod krzyżami na gradowej obok hewelianum jest tylko duża tablica, a to nie przystoi jak na takiego dużego/wielkiego prezia:))

      • 0 0

      • no i fajnie...

        przynajmniej jest komu te pominki stawiac.

        • 0 0

  • gdynia a dworzec..

    czy wy czytac ze zrozumieniem nie umiecie?

    miasto nie moglo nic zrobic z dworcem bo nie jest wlasnoscia miasta tylko pkp ktore jest tak tandetna spolka, ze nie trzeba wyjasniac

    pisza ze szukali inwestorow na remont czy cos nowego... od kiedy ?
    ile lat takie straszne cos stalo?

    a do tych z gdanska co maja cos do zabytkow ze takie mlode czy cos...
    racje macie... ale nie szczyccie sie starowka ktora zostala odbudowana po wojnie [;

    • 0 0

  • To zbytkowy piękny dworzec, jak wiele innych w Polsce.Myślę że trzeba go nie tylko gruntownie odnowić ale i odrestaurować . Są tam naprawdę piękne rzeczy np. mozaika która została zasłonięta badziewiarskimi reklamami.

    • 0 0

  • Taa jasne...

    "- Skoro wpis do rejestru zablokował nam poszukiwanie inwestora, musieliśmy sięgnąć po fundusze unijne - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP."

    3-ci rodzaj Tischnerowskiej prawdy...od 50 lat NIC nie zrobiliście jako PKP żeby zadbać o ten Dworzec. Wmawiacie innym, że miasto wam zablokowało poszukiwania inwestora?? Kto ma w to uwierzyć?

    Mimo, iż nie należało to do kompetencji władz miasta, to gdyby nie wybieg z wpisaniem na listę zabytków, to przez następne 50 lat NIC byście nie zrobili.

    Wasza niekompetencja, bezradność, niemoc w sprawach zarządzania wychodzi w stwierdzeniu, że chcieliście z dworca zrobić centrum handlowe. Tfu!

    • 0 0

  • remont?

    po remonować lepiej zburzyć z całą gdynią...

    • 0 0

  • Remont (1)

    Tylko ,żeby się nie skonczyło jak ze szkołą na Chwarznie ,dach się zawalił ,inspektora budowy nie można jakoś znależć ,chociaż nadal pracuje w Urzędzie Miasta !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Przekręty !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

    • poczytaj protokół a nie marudź

      zamiast jęczeć to poczytaj...

      • 0 0

  • ZBURZYĆ i wybudować NOWY !!!

    Ostatnio kolej wydała 500 tysi na pomalowanie kawałka ściany i sufitu. Dosłownie po miesiącu farba zaczeła pękać i juz zaczyna odchodzić . Budować nowy albo wcale. A zresztą szkoda kasy na sypialnie bezdomnych

    • 0 0

  • obrzydliwy komunistyczny kloc bez ŻADNEJ wartości architektonicznej ! (1)

    dlaczego w Berlinie własnie zakończono wyburzanie pałacu ludowego, który rzeczywiscie był nowoczesny na swoje czasy a u nas przeszkadzają konserwatorzy ! A prawdziwe zabytki niszczeją !

    • 0 0

    • Oczywista oczywistość - chodzi ci o kościółki

      już nie mogę się doczekać jak pójdą pod licytacje z przeznaczeniem na coś funkcjonalnego i użytecznego.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane