• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdyni: 100 mln z Unii na remont

Katarzyna Fryc
4 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP. Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP.

Brudny i zaniedbany dworzec PKP w Gdyni to największa bolączka miasta. Dzięki 100 mln zł unijnej dotacji budynek doczeka się wreszcie pierwszego w historii generalnego remontu. To rezultat wpisania go do rejestru zabytków, czemu przeciwstawiały się Polskie Koleje Państwowe.



Czego potrzebuje dworzec w Gdyni?

Gdynia Główna - największy węzeł kolejowy na Pomorzu, przez który rocznie przewija się 12 mln podróżnych - to jeden wielki wstyd dla miasta.

Od dziesięcioleci czeka na generalny remont i uporządkowanie chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Socrealistyczny zespół budynków powstał w 1959 r. i od tej pory nie był modernizowany: Koleje tłumaczyły się brakiem pieniędzy, a miasto, że nie może inwestować w nie swoją nieruchomość.

Wprawdzie wiosną br. kosztem 500 tys. zł PKP odświeżyły budynek (odmalowano ściany, wyremontowano dach), ale nadal trudno w Gdyni znaleźć gorszą wizytówkę miasta. Dziury w posadzce, brud i brzydkie zapachy - taki obiekt wita podróżnych przyjeżdżających do ćwierćmilionowej, podobno bogatej Gdyni.

W sierpniowym rankingu polskich dworców, przygotowanym przez reporterów "Gazety", którzy odwiedzili 23 stacje PKP w największych miastach, Gdynia zajęła niechlubne 15. miejsce. Gdynianie, odpowiadając na listopadową ankietę "Gazety" dotyczącą prezydentury Wojciecha Szczurka, za największą porażkę jego rządów uznali właśnie stan dworca (tak odpowiedziało blisko 70 proc. mieszkańców).

Przed dwoma laty Koleje szukały firmy skłonnej do zainwestowania w budynek. Pojawili się chętni, ale koncepcja PKP sprowadzała się do przekształcenia go w wielkie centrum handlowe. To nie spodobało się ani władzom Gdyni, ani architektom. - Należy chronić wartości kulturowe dworca z jego unikalnym wystrojem wnętrza - uważa dr hab. Maria Jolanta Sołtysik, znawca gdyńskiej architektury.

Miasto, wbrew zamierzeniom PKP, rozpoczęło starania o wpisanie dworca do rejestru zabytków, bo tylko to mogło uchronić go przed dowolnością przebudowy. Wiosną tego roku dworzec trafił do rejestru. Koleje złożyły odwołanie od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, ale bezskutecznie. W tym czasie miasto dalej nalegało na generalny remont budynku.

- Skoro wpis do rejestru zablokował nam poszukiwanie inwestora, musieliśmy sięgnąć po fundusze unijne - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

W obliczu trójmiejskich przygotowań do Euro 2012 Koleje wywalczyły umieszczenie gdyńskiego dworca na kluczowej liście projektów inwestycyjnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (trafiły na nią także dworce w Krakowie i Katowicach). I udało się. Gdynia Główna ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont. 95 mln ma pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołożą Koleje. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie pod koniec stycznia.

- Umieszczenie Gdyni na liście oznacza niemal pewne przyznanie pieniędzy, bo projekt nie musi startować w konkursie. Jest tylko jedno zastrzeżenie: PKP musi bezbłędnie przygotować swój projekt - zaznacza Leszek Bigos z biura prasowego MRR.

- Budynek, który powstał w czasach socrealizmu (1950-59), jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi dr Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Autorem projektu jest wybitny architekt prof. Wacław Tomaszewski. Gdy zbudowano gmach, był on na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go nawiązująca do przedwojennego modernizmu prostota formy. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżnia się ciekawymi mozaikami i polichromią we wnętrzu. To pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem do rejestru zabytków.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (130) ponad 20 zablokowanych

  • dlaczego te zasrane koleje

    wiecznie sprzeciwiają się jakimś innowacjom? bezkształtna betono-komunistyczna masa..

    • 0 0

  • trochę dynamitu i po problemie. Za 100 baniek mozna zbudować nowy dworzec, bardziej funkcjonalny i odpowiadający naszym czasom.

    • 0 0

  • Dworzec (2)

    Bardzo mnie cieszy fakt, że dworzec miałby być wyremontowany.....czas najwyższy, tylko błagam niezafundujcie mieszkańcom takiej tandety, jaką zafundowała spółka PKP SKM remontując swój dworzec podmiejski na poziomie w jakim powinien on się znaleźć gdzieś w okolicy początku lat 90-tych a nie w blisko 2010 roku....czysty modernizm. Owszem jest teraz czysto i schludnie, ale architektura miejska oprócz funkcji użytkowy musi spełniać również funkcje estetyczne. Zapewne wydano na to ogromne pieniądze, nie przykładając za bardzo wagi do tego jak to będzie wyglądać....czy nie można było zrobić tego raz a dobrze. Zaprojektowwać piękne modernistyczne zadaszenie i w wfinezyjny sposób wykonać posadzki w miejsce tandetnej kostki brukowej, którą również powoli pokrywa się kolejna wizytówka miasta, a mianowicie Skwer Kościuszki. Gdzie są architekci miejscy....na chorobowym????
    No ludzie to miasto ma pięknieć, a nie niczym się nie wyróżniać z szarzyzny wpisanej w naszą egzystencję.
    Tak więc remontujcie, jak najbardziej,a le róbcie to tez z myślą o tym, żeby to zdobiło....i wywalcie wreszcie tych wszystkich wieśniackich handlarzy z terenu dworca, te anty-sanepidowskie miejsca spożywania posiłków....a zorganizujcie poczekalnię z prawdziwego zdarzenia z bistro-restauracją na najwyższym poziomie, tak by można tam zjeść bez obrzydzenia.
    Jak dotąd to na dworcu póki co można bronić doktorat z bakterii, tak tam czysto i przyjemnie.

    • 0 0

    • zgadzam sie w 100%

      • 0 0

    • kostka brukowa na skwerku jest etapem przejsciowym :]

      a fakt faktem wypier... wszystkie budki i kiosnki z dworca i zrobic cos ze smakiem ;/

      • 0 0

  • Gołębie (2)

    Szlak mnie trafia kiedy czytam że PKP wydało 500tysiecy na odmalowanie dworca. Nikt jednak nie pomyślał żeby zamontowac specjalne kolce na gołębie. Dziś po ścianach plyną ptasie kupy i gra muzyka. Może firmie remontowej chodziło o to żeby za roko malowac ponowinie. Czy to nie jest debilizm i zero wyobraźni?

    • 0 0

    • pewnie ze jest

      i faktycznie twoje podejrzenia co do firmy remontowej sa sluszne, bo inaczej nie jestem w stanie pojac debilizmu wykonawcy

      • 0 0

    • widziałem to malowanie

      jest źle dobrany kolor i skład farby - więc trzeba ją zdjąć, uzupełnić sztukaterie, snycerkę, meble plafony itd. Nie wspominając o posadce. Dołożyć marmuru, elektroniki zwłaszcza do monitoringu.

      • 0 0

  • Zamontowane takowe właśnie na gdyńskim dworcu podmiejskim. Zapomniano tylko wymienić tam schodów, bo nijak nie przystają do świeżo wyremontowanego peronu.

    • 0 0

  • ach ta "piekna" Gdynia

    " Budynek, który powstał w czasach socrealizmu (1950-59), jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi dr Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni."

    • 0 0

  • nie narzekamy

    A mi się podoba dworzec.nie chce ,aby cokolwiek na nim zmieniać.Jest tam atmosferya domowego kliematu, piekne zapaszki zapiekanek i znajome kazdy kat. teraz moge nasikac gdzi mi sie podoba, a po remoncie będe musiał dawać zeta. Widzieliście bay ktos płacił w domu za toalety???

    • 0 0

  • Super wiadomość, choć jeszcze nie w 100 prc.pewna. Może w końcu zaczne całkowicie POpierać PO

    Jeśli jeszcze odrestaurowany dworzec połącza z noworozudowanym(hotele,kina,cetra odnowy,...) bliżej Międzytorza i dworcem PKS oraz to co obiecuje p.Szczurek ze strony miasta Centrum, a la "Złote Tarasy", bo z kół dobrze poinformowanych wiem, że specjaliści z Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni pracują obecnie nad koncepcją wybudowania drugiego tunelu(drogowo, chodnikowo-rowerowego - pod peronami), łączącego ul. Morską z ul. Janka Wiśniewskiego na wysokości dzisiejszego skrzyżowania pierwszej z tych ulic z ul. Śląską i Warszawską. Może uda się te inwestycje połączyć.

    • 0 0

  • pieniadze z Unii tak jak w tytule ,sa przeznaczone na remont ,a nie na postawienie nowego dworca (2)

    Nalezy wiec dworzec odszczurzyc,odpluskwic,przegonic bezdomnych(szczajacych po katach),zrobbic czyste nowe toalety z wentylacja i mydlem,wylozyc sciany dworca marmurami i doswietlic,wmontowac troche techniki (monitory i naglosnienie bez poglosu i dudnienia),porobic windy i schody ruchome.No i moze pozostanei troche na odnowienie elewacji tez w marmurach i swiatlach.Po takim potraktowaniu dworca moze byc on ozdoba i wizytowka Gdyni!

    • 0 0

    • Ale przyznasz, że prezyd.Szczurek wpadł na genialny pomysł z tym zabytkiem

      wg mnie za to Gdynianie powinny mu dać a priori już 20 % gratis a propos nowych wyborów.
      Jeszcze do tego na zewnątrz elementy tamtych(komunistycznych) czasów a Szwedzi nam autostradę bałtycką wybudują:)))

      • 0 0

    • bardzo cie bolo glowa chyba

      • 0 0

  • pieniadze w bloto

    dopki wstep na dworzec beda mieli obszczymury i bezdomni, nie bedzie monitoringu i calodobowej ochrony to kazda wydana zlotowka na ten cel to marnotrawstwo. wszystko zaszczaja, z****ja zarzygaja menele i golebie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane