• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdyni: 100 mln z Unii na remont

Katarzyna Fryc
4 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP. Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP.

Brudny i zaniedbany dworzec PKP w Gdyni to największa bolączka miasta. Dzięki 100 mln zł unijnej dotacji budynek doczeka się wreszcie pierwszego w historii generalnego remontu. To rezultat wpisania go do rejestru zabytków, czemu przeciwstawiały się Polskie Koleje Państwowe.



Czego potrzebuje dworzec w Gdyni?

Gdynia Główna - największy węzeł kolejowy na Pomorzu, przez który rocznie przewija się 12 mln podróżnych - to jeden wielki wstyd dla miasta.

Od dziesięcioleci czeka na generalny remont i uporządkowanie chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Socrealistyczny zespół budynków powstał w 1959 r. i od tej pory nie był modernizowany: Koleje tłumaczyły się brakiem pieniędzy, a miasto, że nie może inwestować w nie swoją nieruchomość.

Wprawdzie wiosną br. kosztem 500 tys. zł PKP odświeżyły budynek (odmalowano ściany, wyremontowano dach), ale nadal trudno w Gdyni znaleźć gorszą wizytówkę miasta. Dziury w posadzce, brud i brzydkie zapachy - taki obiekt wita podróżnych przyjeżdżających do ćwierćmilionowej, podobno bogatej Gdyni.

W sierpniowym rankingu polskich dworców, przygotowanym przez reporterów "Gazety", którzy odwiedzili 23 stacje PKP w największych miastach, Gdynia zajęła niechlubne 15. miejsce. Gdynianie, odpowiadając na listopadową ankietę "Gazety" dotyczącą prezydentury Wojciecha Szczurka, za największą porażkę jego rządów uznali właśnie stan dworca (tak odpowiedziało blisko 70 proc. mieszkańców).

Przed dwoma laty Koleje szukały firmy skłonnej do zainwestowania w budynek. Pojawili się chętni, ale koncepcja PKP sprowadzała się do przekształcenia go w wielkie centrum handlowe. To nie spodobało się ani władzom Gdyni, ani architektom. - Należy chronić wartości kulturowe dworca z jego unikalnym wystrojem wnętrza - uważa dr hab. Maria Jolanta Sołtysik, znawca gdyńskiej architektury.

Miasto, wbrew zamierzeniom PKP, rozpoczęło starania o wpisanie dworca do rejestru zabytków, bo tylko to mogło uchronić go przed dowolnością przebudowy. Wiosną tego roku dworzec trafił do rejestru. Koleje złożyły odwołanie od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, ale bezskutecznie. W tym czasie miasto dalej nalegało na generalny remont budynku.

- Skoro wpis do rejestru zablokował nam poszukiwanie inwestora, musieliśmy sięgnąć po fundusze unijne - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

W obliczu trójmiejskich przygotowań do Euro 2012 Koleje wywalczyły umieszczenie gdyńskiego dworca na kluczowej liście projektów inwestycyjnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (trafiły na nią także dworce w Krakowie i Katowicach). I udało się. Gdynia Główna ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont. 95 mln ma pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołożą Koleje. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie pod koniec stycznia.

- Umieszczenie Gdyni na liście oznacza niemal pewne przyznanie pieniędzy, bo projekt nie musi startować w konkursie. Jest tylko jedno zastrzeżenie: PKP musi bezbłędnie przygotować swój projekt - zaznacza Leszek Bigos z biura prasowego MRR.

- Budynek, który powstał w czasach socrealizmu (1950-59), jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi dr Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Autorem projektu jest wybitny architekt prof. Wacław Tomaszewski. Gdy zbudowano gmach, był on na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go nawiązująca do przedwojennego modernizmu prostota formy. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżnia się ciekawymi mozaikami i polichromią we wnętrzu. To pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem do rejestru zabytków.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (130) ponad 20 zablokowanych

  • rcentrum handlowe usługowe połączone z dwocem, a nie ten smieszny zabytek

    W Polsce dworce kojarza sie z bieda, wandalizmem, brudem, i tanim jedzeniem. PKP dobrze chcialo zeby oddac dworzec w rece prywatnego inwestora, ktory wyburzyl by ten smieszny komunistyczny dworzec z drewnianymi daszkami nad peronami, a postawil centrum uslogowo handlowe z restauracjami, salonami odnowy, fast foodami itp. Niestety przez konserwatora bedziemy zawsze musieli patrzec na ten smieszny budyneczek. Kiedy byl by prywatny inwestor dworzec byl by chluba, a tak przy panstwowym molochu nigdy z dworca nie znikna bezdomni i tanie budki z jedzeniem, a podrozni dalej beda uciekac z niego jak najpredzej!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • lepiej niech prezydent nie wydaje całej kasy na remont bo,

    nie beda mieli pieniedzy na płacenie za prąd i znowu wyłaczą na dworcu zegar:) buhahahah

    • 0 0

  • BRAWO p.PREZYDENCIE NASZEJ GDYNI

    BEDZIE CUDNY DWORZEC NA MIARE NASZEGO MIASTA I NASZEJ RODZINKI GDYNSKIEJ.......GDYNIA TO GDYNIA

    • 0 0

  • brrrrrrrrrrrrrawo GDYNIA I jej wladze BRAWO

    • 0 0

  • GDYNIA TU WARTO ZYC I UMIERAC

    • 0 0

  • I całe szczęście, (1)

    Tylko czy zarządca instytucjonalny i PKP sobie z projektem poradzi. Tu wielka prośba do prezydenta W.Szczurka o "wypożyczenie" oczywiście ne za darmo kompetentnych pracowników obeznanych z projektami unijnymi, bo sprawa jest wielkiej wagi, a służby PKP zwłaszcza w utrzymaniu ruchu i zarządzaniu sobie nie poradzą. A tu chodzi o to aby dworzec ten i jego otoczenie stały się perełką Gdyni i całego POmorza.

    Wiemy doskonale jak dworce kolejowe w Polsce wyglądają i w jakim fatalnym są stanie badała i oceniła to Najwyższa Izba Kontroli. Z jej raportu wynika, że ponad 65 procent z 223 skontrolowanych dworców jest w b.złym stanie technicznym.
    -Żeby doprowadzić te dworce do ładu i porządku potrzeba by może i 100 lat.
    - Najlepiej byłoby te dworce zburzyć i postawić od nowa jak sugerują tu niektórzy. Dlatego też prezydent Szczurek zrobił chyba najlepszy ruch z możliwych - za co powinniśmy mu wszyscy pogratulować i podziękować o innych gratyfikacjach nie wspomnę.
    Bo w ta fatalnym stanie znajdują się budynki nie tylko gdyńskiego o infrastrukturach liniowych (czyli perony i dojścia i zejścia do nich) nie wspominając. Bardzo zły stan techniczny, estetyczny elewacji zewnętrznej i wewnętrznej są prawie we wszystkich. Do tego dochodzą dachy i wykryte usterki techniczne. Gdynski nie jest jedynym bo są wśród nich także dworce w Katowicach, Gliwicach, Olsztynie, czy Wrocławiu. We wszystkich są podobne problemy jak odpryski farby, grafitti, ..... oraz warstwy brudu, fatalnie jest w każdym z nich z peronami - w każdej chwili mogą się zawalić. TAk jaak o budynki zarządzający zupełnie nie dbają również o otoczenie dworca i całą przestrzeń publiczną. Przy remontowanym peronie gdyńska SKM-ie widać też nie popisała się polotem może i funkcjonalnie jest poprawnie, ale estetyka ma wiele do życzenia. To świadczy, że wpisanie na listę zabytków było strzałem w dziesiątkę, bo tu nie będzie można stosować półśrodków takich jakie zastosowanu przy remoncie SKM-peronu. Dziś, aby dostać się do hali głównej pozasłanianej banerami, reklamami, i różnymi kiczami należy pokonać istny tor przeszkód w postaci badziewiastych kiosków, meneli, elektroniczne liczydła w WC itd. nie wspominając o stromych schodach, bez poręczy, brak wind dla niepełnosprawnych i matek z dziećmi, które w zimie dodatkowo są jeszcze oblodzone, czy nierówne chodniki na peronach braku ławek i miejsc odpoczynku.

    Oby tylko wszystko się udało, a Gdynia zyska kultowe tak potrzebne miejsce.

    • 0 0

    • Udać się musi.

      Gdynia to Miasto z Morza i Marzeń. Marzeń, które się sprawdzają.
      Już w jakimś sensie poznaliśmy najważniejsze przyczyny takiego stanu rzeczy, które sprawiły, że dworzec wygląda tak źle, ale może wyglądać jak muzeum pełne życia. Do tej pory też nie pozwalało na to prawo i mogły nie umożliwiać spółki PKP np. w przekształceniach w nowe wizje i marzenia w konkretne cele bliskie i dalekie tylko te sprawdzalne.

      • 0 0

  • gdynia ? (2)

    Jaka to gdynia piękna i wspaniała. Spójż na halę targową czy jak to się tam nazywa. żeby takie coś w centrum wsi trzymać to trzeba być chyba gdynianinem. a może wpiszecie do listy zabytków co ? będzie fajnie, będą o gdyni w "metro" pisać i powiedzą o niej w panotamie. gdynia zawsze będzie w cieniu Gdańska.

    Do was Papierz nie przyjechał.

    • 0 0

    • Do was Papierz nie przyjechał.

      no widzisz jak bardzo ubolewamy z tego powodu:)) no i o Gdyni źle pisał Ginter Grass, a Hitler nawet jej nazwe zmien ił bo nie mógł zboleć, że Polaką coś wyszło:))

      Hala targowa już dawno jest na liście zabytków - to tak dla przypomnienia oszołomie

      • 0 0

    • rotfl

      Zdanie" do was Papierz nie przyjechał" to kwintesencja polskiego piekiełka - stereotypowy Polak-katolik, chamski i niedouczony, zadufany w sobie i arogancki, wytacza najcięższe działa z byle powodu - oczywiście z błędem ortograficznym, co czyni sytuację groteskową w dwójnasób.

      hahahhahahhah!

      • 0 0

  • *Papież

    • 0 0

  • Tramwaj (1)

    Wolę jechać Polskim tramwajem "Konstal", niż tymi waszymi śmieciowatymi trolejbusami się tłuc w korku

    • 0 0

    • ale my tu o koleji

      pociąg to nie tramwaj

      Z tego Gdańska mają ministra edukacji, a głąby jak ch..a

      WAsz tramwaj ma przystanki a tu są dworce i perony. Koleś do świat jeszcze daleko a ty już z choinki się urwałeś:))

      • 0 0

  • KORKI dancingier????

    KORKI MASZ U SIEBIE DZIECKO bo jestescie lenie i zlodzieje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane