• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Upomnienia za parkowanie elektryków. Rejestrację trzeba wpisać do bazy

Patryk Szczerba
23 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (193)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Od czasu rozpoczęcia automatycznej kontroli parkowania wzrosła liczba wystawianych upomnień. Od czasu rozpoczęcia automatycznej kontroli parkowania wzrosła liczba wystawianych upomnień.

Kamera skanująca rejestracje elektrycznych samochodów zaparkowanych w Gdyni nie zawsze rozpoznaje zielone tablice aut zwolnionych z opłat. Dzieje się tak często po zmroku. Mandaty są anulowane, ale - by uniknąć stresu - urzędnicy apelują, by wpisywać numery rejestracyjne do bazy.



Co sądzisz o e-kontroli?

Upomnienie za parkowanie swojego elektrycznego auta otrzymał kilka tygodni temu czytelnik Trojmiasto.pl, pan Piotr.

- Zdenerwowałem się, bo okazało się, że mimo, że mam auto elektryczne, to parkując w Gdyni otrzymałem upomnienie, chociaż ustawowo jestem z tego zwolniony. Urzędnicy tłumaczyli, że samochód skanujący tablicę jeździł po zmroku, więc mógł nie rozpoznać koloru tablic, a ja mam udowadniać, że posiadam elektryka. Czy przy obecnej technologii kamery skanujących samochodów nie powinny wychwytywać kolorów po zmroku, by uniknąć takich sytuacji? Szkoda, że nikt nie pomyślał o tym podczas zamawiania skanujących aut - opowiada naszej redakcji.
Auta skanują rejestracje na ulicach Gdyni Auta skanują rejestracje na ulicach Gdyni

Nie ma kamer, które rozpoznałyby rejestracje po zmroku



O sprawę zapytaliśmy urzędników z ZDiZ. W odpowiedzi informują, że obecnie nie ma technologii na rynku, która pozwoliłaby kamerom w ciemności i niesprzyjających warunkach atmosferycznych rozpoznawać kolor rejestracji.



- Kamery zamontowane na autach nie są w stanie rozpoznać bladozielonego koloru na tablicach rejestracyjnych pojazdów elektrycznych. Wieczorem, podczas pracy z trybem podczerwieni, wszystkie tablice są takie same - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.

Wszystko o e-kontroli parkujących



Praca nad stworzeniem osobnej bazy



ZdiZ informuje także, że podobnych sytuacji do przedstawionej przez czytelnika od września 2022 roku, kiedy auta z kamerami skanującymi rejestracje jeżdżą po mieście, było 250.

Odnów identyfikator, by parkować za darmo Odnów identyfikator, by parkować za darmo

Dodaje, że Zarząd Dróg i Zieleni pracuje nad stworzeniem bazy pojazdów elektrycznych rejestrowanych w mieście, tak aby system z góry rozpoznawał auta z napędem elektrycznym, bowiem dane otrzymywane z Bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców nie zawierają informacji o rodzaju napędu.

- Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad rozwiązaniami RFID. Zgodnie z pomysłem pojazd elektryczny będzie musiał mieć obowiązkową naklejkę z czujnikiem RFID, którą system kontrolny będzie mógł prawidłowo odczytać - wskazuje Magdalena Wojtkiewicz.


Można wpisać rejestrację do systemu



Podkreśla, że od stycznia istnieje możliwość rejestracji pojazdów elektrycznych w systemie płatnego parkowania. Trzeba to zrobić ręcznie.

- Zachęcamy mieszkańców i turystów do dobrowolnego oraz bezpłatnego zarejestrowania pojazdu elektrycznego w naszym systemie. Prowadzimy w tym celu kampanię informacyjną - wyjaśnia Wojtkiewicz.

Przejazd gdańskim autem do e-kontroli. Film z listopada 2021 roku


Uzupełnia przy okazji, że obecnie ZDiZ nie prowadzi statystyk odnośnie tego, ile z wystawionych upomnień jest efektem mobilnych czy pieszych kontroli.

- Widzimy jednak wzrost liczby wystawianych upomnień od momentu uruchomienia mobilnych kontroli - kończy.

Płatne parkowanie w Gdyni: informacje, opłaty

Miejsca

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • Urząd a nie ma dostępu do bazy?

    Urząd ma dostęp do bazy danych aut. W rejestrze jest pozycja informująca o samochodzie elektrycznym. To powinno wystarczyć. Nie ma potrzeby tworzyć oddzielnego rejestru, skoro rejestr takowy już jest i jest w rękach urządników.

    • 1 0

  • Tylko kto wydaje rejestracje

    i nie wie co wydał.
    Trzeba dwa razy się rejestrować???

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Elektryk to zwykły samochód. (30)

    Tyle, że droższy, cięższy i w Polsce zdecydowanie nieekologiczny. Chyba, że ładowany z fotowoltaiki. Duża masa powoduje szybszą degradację nawierzchni, znacząco obciąża infrastrukturę parkingową a podczas zderzenia stanowi jeszcze większe zagrożenie życia dla ofiar wypadku z autem elektrycznym. Dodatkowo niewielka nawet kolizja może oznaczać szkodę całkowitą i przez to wzrost cen polis OC. O samozapłonach i problemach z ugaszeniem nie wspomnę. Nie widzę sensu ulgowego traktowania tego typu pojazdów.

    • 310 33

    • Stop elektryfikacji (7)

      Precz z prądem. Tylko świece naftowe i domowa koza. Dziadek mi opowiadał, że w latach 60 były w Polsce jeszcze wioski bez prądu i jak ciągnęli do nich kable, to tez byli mieszkańcy, którzy protestowali

      • 28 78

      • No to wlasnie ekoterrorysci z UE chca do tego wrocic, wiec dobrze, ze nadal pamietasz jak to bylo.

        • 47 10

      • (3)

        Jeżdżę na co dzień 35 letnim samochodem, jak mi się znudzi, to go sprzedam jakiemuś entuzjaście i sam kupię sobie inny, w podobnym wieku. Auta te nie spełniają współczesnych norm spalin. Jestem ekologiczny, czy nie?

        • 8 2

        • Jesteś (2)

          Biedakiem

          • 1 13

          • Jesteś Biedakiem

            To nie wstyd, to niewygoda.

            • 4 2

          • Stać mnie na pięciolatka, ale ja lubię te stare graty ;-)

            • 0 0

      • no brawo, ale chyba nie zrozumiałeś o czym był wpis (1)

        Problem z elektrykami jeżdżącymi na polski prąd z węgla jest taki że może i są nowoczesne i czyste ale energia jest tak samo brudna jak sto lat temu. Prąd z węgla i napęd diesla w samochodzie to w ostatecznym rozrachunku to samo a jak doliczymy utylizację akumulatorów to już w ogóle jest źle. Bardzo chętnie bym widział elektryki na ulicach gdybyśmy mieli prąd z energii atomowej a nie spalania węgla.

        • 8 0

        • Ale wiesz że ze 20% w gniazdku masz ze źródeł odnawialnych? W dieslu ile jest - podasz?

          • 0 0

    • (1)

      Wlasnie, czemu ulgowo traktowac cokolwiek? Kazdy smrodzi tak samo. A elektryki nawet bardziej, bo to samochody, ktore szybciej sie zuzywaja, wiec trzeba czesciej je produkowac. Samochod z silnikiem benzynowym lub diesla przejezdzi 20 lat, a elektryk jak dobrze pojdzie do 10.

      • 41 13

      • Moje mają już 11 i 12 lat, 200 i 100 tys. przebiegu, na złom się nie wybierają.

        • 0 0

    • Elektryk to lepszy samochód niż spalinowy (6)

      Nie waży wcale dużo więcej niż tradycyjny. Nie posiada wielu skomplikowanych układów, które w tradycyjnych samochodach produkują trudne do usunięcia wycieki takie jak oleje, paliwa. Nie posiada ukladu wydechowego więc jest cichszy, nie zanieczyszcze powietrza w mieście. Z powodu o wiele prostszej konstrukcji silnika jest on bardziej niezawodny, a więc podlega dłuższej eksploatacji bez napraw. Baterie zaś można wymieniać w wielu modelach.
      Nie posiada też zbiornika z minimum kilkudziecięcioma litrami łatwopalnej cieczy.

      • 22 63

      • Co za bzdury większość elektryków jest o wiele cięższa od aut spalinowych. (4)

        Wcale też nie są bardziej ekologicznie. Wręcz przeciwnie wydobycie metali rzadkich bardziej degraduje środowisko i lokalne społeczeństwa niż przemysł naftowy. Polecam wszystkim przeczytać książkę "Wojna o metale rzadkie. Ukryte oblicze transformacji energetycznej i cyfrowej" oraz obejrzeć film "Kobalt brudna cena czystej energii " dostępny na YT na kanale ARTE.

        • 53 7

        • więcej filmików z żółtymi napisami proszę! (3)

          zapominasz chyba, że każdy nowy samochód jest pełen elektroniki i tych twoich metali rzadkich. Ba, twój telefon, komputer i pewnie szczoteczka do zębów też.

          • 2 6

          • covidianin sie odezwal. uratowales babcie? na ilu dawkach dwudawkowej szczepionki sie zatrzymales?

            • 0 1

          • Nic nie wiem ale odpowiem....

            ARTE to bardzo szanowana stacja telewizyjna we Francji i Niemczech. Oferująca najwyższej klasy programy kulturalne, publicystyczne. Istniejąca od ponad 30 lat. Co do książek to ja wiem, niektórzy nie mają nawet ani jednej w domu a co dopiero wymagać od nich przeczytania dwóch kartek tekstu. Wreszcie policzyć sobie ile waży akumulator w przeciętnym elektryku a Ile w smartfonie.
            W dodatku akumulator w elektryku wymaga większej ilości metali rzadkich niż jakikolwiek domowy sprzęt. Wynika to także ze względów bezpieczeństwa.

            • 0 0

          • Ale do szczoteczki el niktnie nie zmusza, za to do auta tak?

            • 0 0

      • niezłe :) najlepsze to "Nie posiada też zbiornika z minimum kilkudziecięcioma litrami łatwopalnej cieczy."

        dlatego płoną najczęściej 12-24h zamiast zgasnąć po 1h jak tradycyjne

        • 7 0

    • "Tyle, że droższy, cięższy (...) Duża masa powoduje szybszą degradację nawierzchni" (1)

      Cięższy niż ciężarówki, dostawczaki i autobusy co tymi samymi drogami jeżdżą? Dobre.

      • 10 37

      • To jeszcze zerknij ile jest tych ciężarówek, dostawczaków i autobusów w stosunku do prywatnych osobówek.

        • 3 0

    • Elektryk (1)

      Samochód na węgiel brunatny i ma przywileje dla bogatych.

      • 37 3

      • Przywileje i dopłaty.

        Elektryki to koniec europejskiej motoryzacji która odda rynek Chińczykom. Szybciej niż się to wydaje europejskim emerytom.

        • 33 4

    • (1)

      Zapewne sam jeździsz dwudziestoletnim golfem więc rozumiem twoje rozgoryczenie ale cierpliwości. PiS (ci) da i będziesz mógł zafundować sobie elektryka. Kiedyś.

      • 6 27

      • POkemon PO ukradnie ici ostatnią i powi ci ze to dla twojego dobra a ty grzecznie podziekujesz jeszce im zato

        • 7 6

    • Masa (1)

      Tesla 3 RWD jest 70kg cięższa niż BMW 3 2.0i....

      • 5 1

      • Tesla jest cięższa od BMW o 220 kilogramów i to najsłabsza wersja. Z najmniejszym aku.

        • 2 0

    • (2)

      I przy tej większej masie mają dużo węższe opony, żeby obniżyć opory toczenia. O tym, że wydłuża to przy okazji drogę hamowania nikt głośno nie mówi ;-)

      • 6 3

      • Nikt też nie pisze, że SUVy hamują dłużej niż sedany, po co to mówić, to przecież logiczne.

        elektryki i tak mają bardzo wysokie noty w testach NCAP, nie przewracają się tak łatwo i są lepiej wyważone.

        • 1 3

      • a wiesz co najskuteczniej skraca drogę hamowania?

        obniżenie prędkości

        • 2 0

    • A zrobienie tej "fotowoltaiki" i utrzymanie to nie kosztuje środowiska? kosztuje

      • 3 1

    • Trzeba pogonić zielonych

      W przyszłym roku są wyboru do Europarlamentu więc czas pogonić sektę zwaną "Zielonymi". Jestem anty-pis, anty-konfederacja, ale zdrowy rozsądek i widoczny kurs na dobicie mnie finansowo przez UE zmusza mnie do takich decyzji. Mam rodzinę, mam pracę i potrzebuję być m.in. mobilny, lubię także po prostu prowadzić samochód i mieć chociaż tą odrobinę wolności... nie zarabiam grubych dziesiątek tysi żeby pozwolić sobie na zakup "rodzinnego" elektryka + jego wymianę co parę lat. Dodatkowo nie mam czasu na tracenie życia na ładowaniu go co chwilę.

      • 2 0

  • Jak pomyliłem kolor stref to płaciłem karę

    I nie pomogło, że zapłaciłem odpowiednią kwotę. Jak zdiz myli kolor rejestracji to powinen płacić karę. Konsekwentnie.

    • 5 0

  • Ankieta

    Czy e kontrola wyłapuje nieprawidłowo zaparkowane samochody? No chyba nie

    • 1 0

  • wymiotować się chce (1)

    ... Od TYCH innowacji gdynskich !! JEDNA
    wielka propaganda . samochod jakikolwiek powinien mieć tablice czarna lub biała... nie zielona . elektryka rura wydechowa jest w kominie koksowni . i nic już tego nie zmieni . alleluja

    • 6 1

    • a te zielone tabliice to tylko w Gdyni są ?

      naprawdę?

      • 0 1

  • Upusty dla bogatych. Brawo Gdynia!

    • 7 0

  • A w Norwegii (1)

    Tablice elektryków zaczynają się od E. Ale tam chyba władze robią coś dla wygody obywateli... ale to naciągana teoria...

    • 1 1

    • W Niemczech kończą się na E

      • 0 0

  • W 1969 roku ludzie polecieli na księżyc korzystając z mocy obliczeniowej która współcześnie zawarta jest w lokówce do włosów.

    W 2023 kraj w srodku Europy nie może poradzić sobie ze skanowaniem tablic rejestracyjnych.

    • 7 2

  • Nie ma technologii, to znaczy że nie mozna stosować opisanego w artykule trybu kontroli!
    Wszystko.
    A wystawione nielegalnie wezwania do zapłaty - zgłaszać do prokuratury jako próby doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia majątkiem.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane