• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczny system poboru opłat rozładuje korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek. Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek.

System elektronicznego poboru opłat - ViaToll - może pomóc w rozładowaniu korków na pomorskim odcinku autostrady A1. Zarządca drogi chce, by część kierowców przestała płacić za przejazd przy bramkach i skorzystała z systemu poboru opłat funkcjonującego m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. W tej sprawie trwają rozmowy z Ministerstwem Transportu.



Wizualizacja funkcjonowania systemu elektronicznego poboru opłat - ViaToll.

Autostrada A1 została skazana na sukces. W gąszczu dróg wiodących z południa kraju nad morze 140-kilometrowy odcinek między Toruniem a Rusocinem zapewnia, oprócz komfortu, krótki czas przejazdu. Najszybsi z łatwością potrafią jechać pomorskim szlakiem 50-60 minut. Nie zniechęca ich nawet opłata za przejazd - 29,90 zł.

Droga stała się bardziej popularna niż zakładano, szczególnie latem. W sobotę, 27 lipca, padł rekord. Trasą przejechało 63 tys. samochodów. To jednak przyczyniło się do powstania korków przed bramkami w Rusocinie między godz. 10 a 17. Kierowcy tracili nawet godzinę, by móc zapłacić w kasie za przejazd.

Władze Gdańsk Transport Company przekonują, że mają sposób na korki. Nie chodzi tutaj jednak na pewno o budowę kolejnych bramek. W ich rozładowaniu może pomóc system elektronicznego poboru opłat - ViaToll, który funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Aktualnie wyposażone w niego są głównie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o liczbie pieniędzy zgromadzonych na koncie kierowcy.

Czy skorzystałbyś z elektronicznego systemu poboru opłat, by ominąć korki przed bramkami na A1?

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Problem w tym, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Co ważne, na całe przedsięwzięcie musieliby zgodzić się ministerialni urzędnicy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Prowadzimy zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarski Morskiej. Jednak na razie żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki GTC.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że koszt budowy systemu ViaToll na autostradzie A1 może wynieść nawet 20 mln zł.

Tymczasem od 31 października 2013 r. do systemu dróg płatnych w kraju zostanie zakwalifikowana Południowa Obwodnica Gdańska. Przejazd ciężarówką (masa całkowita powyżej 12 ton) 18-kilometrową trasą będzie kosztował od 5 do 10 zł, w zależności od klasy emisji spalin silnika. Obwodnica południowa to kolejna trasa w województwie pomorskim - po Obwodnicy Trójmiasta i drodze krajowej nr 91 - objęta systemem elektronicznego poboru opłat.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (220) 2 zablokowane

  • Żenada

    Władze Gdańsk Transport Company przekonują, że mają sposób na korki czyli ViaToll w osobówkach.

    Tylko czy kierowcy osobówek go sobie zamontują ?
    Moim zdaniem nie zrobią tego.

    Przypuszczalnie więc nie mają żadnego sposobu a co więcej może mi na tym wcale nie zależeć bo w pewnym sensie są monopolistami więc mogą uważać że stać ich na ignorancję.

    • 2 0

  • Drożyzna - skazana na sukces (1)

    Ciekawi mnie dlaczego przejazd 140 km odcinek A1 samochodem osobowym kosztuje aż 30zł kiedy to za podobny odcinek A4 (Brzeg-Katowice) droga kosztował mnie tylko 12 zł. Może redakcja Trojmiasto.pl podjęła by się zbadania tematu?

    • 8 1

    • Coś Ci się chyba pomyliło kolego

      Wpisujemy w wyszukiwarkę - autostrada a4 opłaty - i mamy np artykuł z maja tego roku, gdzie opisane są opłaty na autostradach południowych naszego kraju

      Do tego warto wiedzieć że tam nie płaci się przy wyjeździe i nie pobiera biletów przy wjeździe. Płacimy gdy dojedziemy do bramek które są co jakiś czas na autostradzie.

      • 1 0

  • Winiety (1)

    Najtańszym rozwiązaniem były by system Winiet w rozsądnych cenach.

    • 5 1

    • Najtańszym,ale dla kogo? Kierowcow? GTC? GDDKiA? Tuska?

      • 0 0

  • sam.ciezarowy

    Sam.ciezarowy to pow 3,5 t a nie pow 12 t viatoll obowiazuje od 3,5 t

    • 3 0

  • miliony wydawane bez sensu

    czy nie lepiej i taniej zakupić kamery z systemem ANPR (automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych) każdy kto chce w tym uczestniczyć, loguje sie na stronie, podaje swój nr tablic rejestracyjnych, wpłaca np 100 zł, jeżeli przejeździ daną kwotę rachunek/faktura są wysyłane pocztą. Gdy ktoś nie opłaci, zatrzymywany jest na bramce i płaci w cashu.
    Ale nie, u nas muszą postawić bramownice lub specjalne skanery na każdym zjeździe za 20 mln zl, żeby kolega z firmy znajomego mógł zarobić i podzielić się kasiorką...
    Powinien być system, który nie ma nic wspólnego z Viatoll'em, GTC powinno stworzyć swój własny system iu byłaby gitara

    • 4 0

  • Bramki z kilometrowymi kolejkami do poboru opłat to kolejny IDIOTYZM będacy dziełem sejmu. (2)

    TYLKO I WYLĄCZNIE WINIETY !!! Tak jak jest w większosci NORMALNYCH państw. Ale to wyrzeczenie chyba było za trudne dla polityków czerpiących dochody ze spółek autostradowych.....

    • 4 2

    • ... (1)

      z drugiej strony mamy takie rozwiązania na jakie zasługujemy jako społeczeństwo.
      Gdyby były winiety to co drugi by jeździł bez opłat albo się tłumaczył, że nie zdążył, zapomniał, ukradli mu itp. Żeby ukrócić cwaniaczków - trzeba pobierać opłatę na miejscu.

      • 2 1

      • Viniety mogły by być magnetyczne podobnie jak na płatnych parkingach. Przy wjeździe otwierałaby szlaban. Ten co mu ukradli lub zapomniał nie wjechałby i tyle.

        • 0 0

  • A1 - to skandal

    Witam, dlaczego nie można kupić jakiejś winiety ?
    to skandal żeby czekać 2 godziny na bramkach, po takim czasie powinienem przejechać za darmo, a dyrekcja tej autostrady osobiście powinna roznosić zimne napoje
    ale to polska!!!!!!!

    • 5 1

  • Wybudowac trzeba kolejy pas a nie oplata ! Za co ? Za droge 2 pasmowa ??? (1)

    • 2 2

    • Na cholerę tam 3 pas? Przeważnie problem jest zapełnić 1,jak jadę ;)

      • 0 0

  • Ja mam najlepszy sposób.

    ZLIKWIDOWAĆ BRAMKI!

    • 3 1

  • powtórze raz jeszcze: chcieliscie wielkiej europy? to macie

    europa w wielkim stylu oskubie was do cna, a razem z nia koledzy kolegów

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane