• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczny system poboru opłat rozładuje korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek. Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek.

System elektronicznego poboru opłat - ViaToll - może pomóc w rozładowaniu korków na pomorskim odcinku autostrady A1. Zarządca drogi chce, by część kierowców przestała płacić za przejazd przy bramkach i skorzystała z systemu poboru opłat funkcjonującego m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. W tej sprawie trwają rozmowy z Ministerstwem Transportu.



Wizualizacja funkcjonowania systemu elektronicznego poboru opłat - ViaToll.

Autostrada A1 została skazana na sukces. W gąszczu dróg wiodących z południa kraju nad morze 140-kilometrowy odcinek między Toruniem a Rusocinem zapewnia, oprócz komfortu, krótki czas przejazdu. Najszybsi z łatwością potrafią jechać pomorskim szlakiem 50-60 minut. Nie zniechęca ich nawet opłata za przejazd - 29,90 zł.

Droga stała się bardziej popularna niż zakładano, szczególnie latem. W sobotę, 27 lipca, padł rekord. Trasą przejechało 63 tys. samochodów. To jednak przyczyniło się do powstania korków przed bramkami w Rusocinie między godz. 10 a 17. Kierowcy tracili nawet godzinę, by móc zapłacić w kasie za przejazd.

Władze Gdańsk Transport Company przekonują, że mają sposób na korki. Nie chodzi tutaj jednak na pewno o budowę kolejnych bramek. W ich rozładowaniu może pomóc system elektronicznego poboru opłat - ViaToll, który funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Aktualnie wyposażone w niego są głównie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o liczbie pieniędzy zgromadzonych na koncie kierowcy.

Czy skorzystałbyś z elektronicznego systemu poboru opłat, by ominąć korki przed bramkami na A1?

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Problem w tym, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Co ważne, na całe przedsięwzięcie musieliby zgodzić się ministerialni urzędnicy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Prowadzimy zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarski Morskiej. Jednak na razie żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki GTC.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że koszt budowy systemu ViaToll na autostradzie A1 może wynieść nawet 20 mln zł.

Tymczasem od 31 października 2013 r. do systemu dróg płatnych w kraju zostanie zakwalifikowana Południowa Obwodnica Gdańska. Przejazd ciężarówką (masa całkowita powyżej 12 ton) 18-kilometrową trasą będzie kosztował od 5 do 10 zł, w zależności od klasy emisji spalin silnika. Obwodnica południowa to kolejna trasa w województwie pomorskim - po Obwodnicy Trójmiasta i drodze krajowej nr 91 - objęta systemem elektronicznego poboru opłat.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (220) 2 zablokowane

  • Nasz matrix działa coraz lepiej. Czy nie oznacza to zbliżającej się rewolucji ?

    • 2 0

  • winietki (2)

    Praktyczne narody - Czesi Szwajcarzy, Austriacy stosują winietki. To zapewne jest najtańsza opcja. Chcesz jechać - kupujesz winietkę, a Policja niech się zajmie egzekucją. Via tolki i brameczki to generowanie kosztów i korki na autostradach.

    • 6 1

    • Najtańsza,ale dla kogo?

      • 0 0

    • Polacy by jeżdzili bez vinet i aby ich zmusić kary powinny być b.duże

      • 0 1

  • W d*u*p*a*c*h sobie zamontujcie bramki złodzieje

    • 5 2

  • czy ktos pamieta jakie byly oficjalne prognozy ruchu na A1?

    przez wiele lat kolejne rzady nie rozpoczynaly budowy A1 - bo rzekomo prognoza ruchu na A1 nie uzasadniala tej inwestycji....
    teraz nagle okazuje sie, ze rzeczywistosc kompletnie rozmija sie z tymi prognozami....
    czy ktos za te bledne prognozy odpowie? czy to byl przypadek czy celowe dzialanie?

    • 0 0

  • powinno byc tak !!

    Powinny znajdowac sie 2-3 bramki obslugujace tylko i wylacznie samochody z rejestracjami zaczynajacymi sie na G.... Morze mam na codzien a stac musze w tych korkach i tak

    • 0 1

  • Podatek drogowy od autostrad

    Dziwne, że Vincent jeszcze na to nie wpadł. Po co bramki - można wprowadzić nowy podatek drogowy od autostrad i po problemie, bo wszyscy za to zapłacimy :)

    • 1 0

  • ZŁO DZIEJE się w tym kraju !

    Wybudowane za nasze pieniądzie oraz UE i jeszcze chca nas wydoic !

    • 0 0

  • jaki via tol????

    Czy ktoś zadał sobie pytanie.
    W czasie największego ruchu na A1 jaki procent wszystkich pojazdów to samochody powyżej 3,5t??
    Załóżmy że 10%. Czy to, że 10% pojazdów będzie odprawianych szybciej rozładuje jakiekolwiek korki na bramkach?????? ZA 20 BANIEK ???

    BAREJA BAREJA BAREJA BAREJA bez końca.

    • 0 2

  • Edukujcie kierowcow osobowek tez!

    Powinniscie zaznaczyc , ze pojazd osobowy z przyczepa , gdy ŁDMC przekracza 3,5t , rowniez musi uiszczac oplaty we Viatoll! Czyli jezeli ktos z przyczepka, np z łodzia, pojedzie po Obwodnicy Poludniowej Gdanska bez Viaboxa, to dostanie mandat 3tys zl z GITD!

    • 1 0

  • Autostrada powinna być za darmo i nie byłoby korków.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane