• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy na testach w Gdyni

Patryk Szczerba
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.
  • Autobus elektryczny marki Volvo będzie testowany do końca miesiąca.

Do 30 września po ulicach Gdyni będzie jeździł autobus elektryczny marki Volvo testowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. Spółka testuje również przegubowy autobus marki Mercedes Citaro, który jeździ na linii R. Obydwa pojazdy będzie można zobaczyć w weekend podczas dnia otwartego zajezdni.



Pierwszy z pojazdów pojawił się w zajezdni w tym tygodniu. To efekt wizyty zarządu przedsiębiorstwa we wrocławskiej fabryce firmy Volvo.

100 km na jednym ładowaniu



- Elektromobilność to w najbliższej przyszłości ważny temat w gdyńskiej komunikacji. Postanowiliśmy więc zaprosić producenta, by przetestować pojazd w Gdyni. Będzie on też jedną z atrakcji w najbliższą sobotę, gdy otworzymy zajezdnię dla zwiedzających - mówi Lech Żurek, prezes PKA Gdynia.

Gdynia: nowe trasy zapowiedzią elektrobusów


Elektryczny autobus marki Volvo 7900 Electric ma długość 12 metrów, może pomieścić ponad 80 pasażerów - w tym 28 na miejscach siedzących.

Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy i przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Wyposażony jest m.in. w klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej.

Autobus zasilają baterie trakcyjne o pojemności 200 kWh. To oznacza, że można przejechać nawet 100 km na jednym ładowaniu. Ładowanie odbywa się w zajezdni PKA poprzez gniazdo plug-in za pomocą dostarczonej z autobusem ładowarki.

  • Wnętrze elektrycznego autobusu marki Volvo
  • Wnętrze elektrycznego autobusu marki Volvo

Doładowywany jak trolejbus



Z kolei w codziennej eksploatacji pojazd doładowywany jest na przystankach końcowych poprzez pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu.

- Coraz więcej polskich miast decyduje się na wprowadzenie do swoich flot komunikacji miejskiej autobusów bezemisyjnych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny - komentuje udział pojazdu w testach na gdyńskich ulicach Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.

Hybrydowy Mercedes na ulicach Gdyni



Po Gdyni od kilku dni jeździ także hybrydowy przegubowy autobus marki Mercedes Citaro, który do Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni trafił po testach w firmie PKS Gdynia. Jeździ na linii R.

- Elektryczny silnik tarczowy zabudowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd - podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach, znanych powszechnie pod nazwą "superkondensatorów". Moc silnika elektrycznego osiąga maksymalnie 14 kW, a moment obrotowy 220 Nm - informują przedstawiciele producenta.

Rozkład ZKM Gdynia



W testowanym autobusie bardzo duży nacisk po raz kolejny postawiono na bezpieczeństwo. W przypadku najechania na przeszkodę lub poprzedzający pojazd wzmocniona część frontowa autobusu minimalizuje skutki wypadku i chroni kierowcę.

W testowanym pojeździe został zastosowany asystent kierowcy Preventive Brake Assist.

- Jest to zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich, a jego główna zasada działania polega na tym, że w sytuacjach nagłych, gdy np. na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe hamowanie - wskazują przedstawiciele Mercedesa.
  • Autobus marki Mercedes Citaro jeździ na linii R.
W autobusie może podróżować jednocześnie 41 pasażerów na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących.

Także ten pojazd zostanie zaprezentowany w sobotę w zajezdni. Jazdy testowe nowym autobusem marki Citaro G Hybrid potrwają w PKA Gdynia do 23 września.

Miejsca

Opinie (118) 9 zablokowanych

  • A jak by tak w autobusach gdyńskich zrobić w podwoziu (1)

    Akwarium ze śledziami które by go napędzały ? I ekologicznie i zgodnie z duchem miasta. Może to jest pomysł?

    • 4 6

    • Idąc tym tokiem myślenia to w Gdańsku musiały by jeździć betoniarki zamiast autobusów hehe.

      • 3 0

  • czy Pan Bronisław Waśniewski-Ciechorski dostał już zaproszenie (1)

    od ZKM w ramach przeprosin za dyskryminację , żeby mógł przetestować nowy autobus czy jest przystosowany odpowiednio dla niepełnosprawnych?

    • 9 2

    • On co najwyżej może dostać talon na nie wpuszczenie go do jakiekogolwiek pojazdu. Jak go spotkam to powiem mu kilka słów, ciekawe czy też poleci do redakcji trójmiasta płakać że ktoś go zrypał :D

      • 2 3

  • 100 km zasięgu to 2-3 h pracy. A potem 6 h ładowania?

    • 10 0

  • Gdy stoję w totalnym korku np w autobusie linii R na Hutniczej (1)

    to jest mi doskonale obojętne, czy jest ob spalinowy, hybrydowy czy elektryczny.

    • 9 1

    • Dla mieszkańców Gdyni nie jest to jednak obojetne

      Gdy elektrobus lub trajtek stoją w korku, to jedyne zanieczyszczenia jakie emitują, to wyziewy nieumytych pasażerów.

      • 3 0

  • 28 miejsc siedzących...

    Chyba ktoś tu rzadko jeździ komunikacją. To nic. Już teraz jest tragedua. Nie po to kupuje bilety miesieczne, które wcale nie są tanie, żeby potem stać godzinę jak kołek, nawet książki nie mogąc poczytać. To już prędzej do samochodu się przesiądę.

    • 6 1

  • W Gdyni chcemy Volvo albo Scanię.

    • 4 5

  • Super i oby same takie były w Gdańsku niestety niema ani jednego zato dokupili jeszce trujace tureckie mietki!

    • 4 1

  • zima idzie

    Niech testują te elektryczne awtobusy zimą, przy mrozie - to będzie najlepszy test. Przy 200 kWh będzie dylemat: ogrzewanie albo 100 km. Wrześniowe warunki dają błędne wnioski.

    • 7 1

  • Super pomysł (1)

    Szczególnie w mieście gdzie królują trolejbusy które są bezemisyjne. Na prawdę super pomysł. Gratulacje panie prezydencie. Zastąpić trolejbusy autobusami na baterie które są elektro śmieciami. Jeszcze raz brawa!

    • 4 3

    • Przeczytaj jeszcze raz artykuł ze zrozumieniem

      • 0 0

  • Ten mercedes to najlepszy autobus jaki kiedykolwiek jezdzil w Gdyni

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane