• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja PKM. Nowy przystanek wychodzi z ziemi, przybywa słupów trakcyjnych

Maciej Korolczuk
25 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Po trzech miesiącach prac widać już pierwsze elementy nowego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdańsk FirogaMapka. Charakterystyczna czerwona wiata pojawi się tam w przyszłym roku. Inwestor liczy, że także pod koniec 2022 r. z nowej infrastruktury skorzystają pierwsi pasażerowie. Równolegle trwają prace przy palowaniu słupów pod elektryfikację PKM. Z ok. 1,6 tys. pali wykonawca wbił już ponad 200.



Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz-Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo-Osowa o długości 1,356 km.


Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM Firoga między Matarnią a portem lotniczym. Wykonawcą jest firma Torpol, która za realizację obu zadań otrzyma 48,8 mln zł.

Jak często korzystasz z PKM?

W przyszłym roku czerwona wiata...



Pierwsze prace zaczęły się przed wakacjami. Po trzech miesiącach prac widać już ich pierwsze efekty.

- Prace przy budowie nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga rozpoczęły się latem od rozebrania podjazdów, w których miejscu powstaną perony - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM. - Obecnie rozebrany został też częściowo tor nr 1 na wysokości przyszłego peronu 1 i trwają prace przy budowie szybu windy. Prace przy budowie przystanku będą prowadzone praktycznie przez cały czas naszej inwestycji równolegle z palowaniami na pozostałych odcinkach.
O tym, że nowy przystanek już wyszedł z ziemi może się przekonać nie tylko każdy pasażer linii PKM, ale też kierowcy jadący do portu lotniczego czy pracownicy okolicznych biurowców. Kiedy na budowie można spodziewać się najbardziej charakterystycznego elementu nowego przystanku, czyli czerwonej wiaty?

- To już kwestia przyszłego roku, ale na razie jest jeszcze zbyt wcześnie, by podawać konkretne terminy. Jednak za rok o tej porze charakterystyczna czerwona wiata powinna już być na Firodze widoczna - dodaje Konopacki.
  • Są miejsca, gdzie słupy trakcyjne stoją już po obu stronach torów.
  • Są miejsca, gdzie słupy trakcyjne stoją już po obu stronach torów.
  • Są miejsca, gdzie słupy trakcyjne stoją już po obu stronach torów.

... i - prawdopodobnie - pierwsi pasażerowie



Inwestor szacuje, że także w przyszłym roku z nowego przystanku skorzystają pierwsi pasażerowie. Ale będzie to możliwe tylko wówczas, jeśli podczas budowy nie wystąpią niespodziewane komplikacje.

- Jeżeli uda się ich uniknąć chcielibyśmy, aby nowy przystanek Gdańsk Firoga był już gotowy do użytku przed roczną zmianą rozkładu jazdy w 2022 r. Wówczas byłaby szansa, aby jeżdżące aktualnie po naszej linii pociągi spalinowe mogły już się przy nim zatrzymywać - oczywiście pod warunkiem, że wszystkie prace budowlane oraz formalności związane z oddaniem nowego przystanku uda się dopiąć jesienią 2022 r. Natomiast najpóźniej powinno to nastąpić w 2023 r. wraz z zakończeniem wszystkich prac związanych z elektryfikacją na naszej linii i wprowadzeniem na linie PKM nowego taboru elektrycznego - dodaje.

200 z 1600 pali już wbitych



Równolegle z pracami przy budowie nowego przystanku intensywne prace toczą się też na samych torach. Od trzech miesięcy można na nich zobaczyć i usłyszeć palownicę. To specjalna maszyna drążąca dziury w gruncie, w których formowane są pale fundamentowe pod słupy i bramki trakcyjne.

Wzdłuż linii PKM podczas elektryfikacji wbitych zostanie łącznie 1639 pali fundamentowych, na których stanie łącznie 665 słupów i bramek trakcyjnych.

- Do końca sierpnia na odcinku Brętowo-Kiełpinek, gdzie związane z tym prace już się zakończyły, wykonawca wbił już ponad 200 pali, stawiając na nich około 150 słupów i bramek. Przy czym trzeba pamiętać, że był to najkrótszy, niespełna 3,5-kilometrowy odcinek naszej linii, na którym były prowadzone roboty. Od września wykonawca przeniósł się na odcinek Kiełpinek Rębiechowo, który jest dwukrotnie dłuższy. Obecnie aż do końca roku prace przy palowaniu i stawianiu słupów prowadzone będą na odcinku Kiełpinek-Rębiechowo. Już w nowym 2022 r. planujemy przeniesienie się wykonawcy na odcinek Brętowo-Strzyża, który ze względu na wysokie nasypy oraz bliskość zabudowy spodziewamy się, że będzie najtrudniejszym w realizacji. Dlatego właśnie harmonogram prac uzgodniliśmy z wykonawcą w takiej właśnie kolejności - zaczynając od najłatwiejszego, najbardziej "płaskiego" odcinka linii PKM, a dopiero potem przenosząc się na te trudniej dostępne i bardziej wymagające - tłumaczy Konopacki.
Jak mówi, same prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a jedyną "niespodzianką" okazało się nieco twardsze od spodziewanego podłoże w niektórych lokalizacjach, wymagające od wykonawcy większej liczby uderzeń przy wbijaniu pali, a w kilku przypadkach niewielkiej korekty ich położenia i ponownego wbicia obok pierwotnie planowanej lokalizacji.

- Dlatego np. nie sposób podać średniej liczby pali wbijanych dziennie. Bo jeśli wykonawca nie trafi na żadne takie "niespodzianki" to może wbić nawet kilkanaście pali w ciągu dnia, natomiast w przypadku bardziej wymagającego terenu może to być tylko jeden pal na dobę - mówi rzecznik PKM.
  • Wizualizacja linii PKM już po elektryfikacji.
  • Wizualizacja linii PKM już po elektryfikacji.

Bardziej słychać pociągi niż pracującą maszynę



Co ciekawe, okoliczni mieszkańcy bardziej niż na generowany przez maszynę hałas narzekają na... syreny pociągów. Wszystko przez to, że maszyniści dużo częściej niż zwykle używają sygnałów ostrzegawczych by za każdym razem, gdy zbliża się pociąg, informować o tym fakcie robotników pracujących przy torach.

- Mieszkańcy wykazują duże zrozumienie dla tych kwestii bezpieczeństwa. W przypadku palownicy najbardziej uciążliwe były jej prace w rejonie rozjazdów kolejowych na Dolnym Migowie, które - aby nie pozbawiać pasażerów możliwości korzystania z naszej linii w ciągu dnia - musieliśmy wykonać w nocnej przerwie w ruchu pociągów. Jednak staraliśmy się z odpowiednim wyprzedzeniem uprzedzać o tym mieszkańców za pośrednictwem naszych mediów społecznościowych i tu również w większości przypadków spotkaliśmy z dużą wyrozumiałością sąsiadów naszej linii, za co im dziękujemy - kończy Konopacki.

Miejsca

Opinie (175) 7 zablokowanych

  • jest tor budują przystanek

    W Gdańsku da się.
    Na północy Gdyni nie da się.

    • 2 0

  • Drugi tor (2)

    Banda PKP z Gdańska kiedy w koncu powstanie drugi tor z Gdyni do Slupska ktory funkcionowal nawet za Hitlera do 1945 r.Prace mialy się rozpocząć dwa lata temu ale kasa z UE czy rzadowa wszysko zgarnia Trójmiasto a tereny poza nim wladze wojewódzkie maja gleboko w czterech literach

    • 10 3

    • obawiam się ,że tę kasę pożera warszawka

      wystarczy zobaczyc jakie ogromne sumy inwestują PKP w Warszawie.Tylko przebudowa Wawy Zachodniej to 5x wiecej kasy niż na całe pomorskie przeznaczają. Niestety Polska pod warszawskimi rządami jest jak Rosja-Maskwa bieriet wsio.Miasta wojewodzkie jeszcze jakos sie bronią,ale najbardziej widać ta biedę i niedoinwestowanie w mniejszych ośrodkach jak Elbląg,Słupsk. Szkoda,marzyliśmy o Polsce federacyjnej,samorządowej-a mamy biedną kopię ruskiej kacapii.

      • 1 0

    • Pytaj pkp plk sa oraz kolegów z PiS

      • 2 0

  • (8)

    Nie korzystam z PKM bo nie ma sensownych połączeń południa Gdańska z PKM. Żeby dojechać z Łostowic do Intela, to komunikacją przynajmniej godzinę (2 autobusy i PKM), a autem 15 minut.

    • 52 8

    • Z Łostowic do Intela w 15 minut? ale w nocy? (4)

      W godzinach szczytu to 15 minut do obwodnicy minimum, potem jak będziesz miał szczęście i obwodnica nie będzie stała to jeszcze z 10 minut. Przez Morenę też nie szybciej - korek na Świętokrzyskiej, Havla, Łostowickiej... Przy okazji nie wiem dlaczego jedziesz dwoma autobusami do PKM a nie jednym 155? Trochę ten komentarz wygląda jak napisany żeby tylko narzekać a ty wcale nie mieszkasz na Łostowicach a już na pewno nie pracujesz w Intelu. Realnie to sytuacja wygląda na przykład tak: 155 Łostowice odjazd 7:23, Jasień przyjazd 7:48, pociąg na lotnisko odjeżdża o 8:00. Łącznie dojazd poniżej 1h a nie przynajmniej 1h.

      • 15 3

      • Jak ktoś pracuje w it (2)

        To nie musi jeździć do roboty na 8 jak robol

        • 2 6

        • "Robol" to o ósmej już pracuje od godziny lub czasem dwóch.

          • 3 0

        • wiekszosc musi

          • 2 0

      • Ja akurat mieszkam tuż poza granicą Łostowic i dotarcie z domu w okolice lotniska zajmuje ok 20 minut samochodem, a korzystając z komunikacji spokojnie godzinę. Powrót faktycznie jest gorszy, ale i tak auto jest dużo efektywniejsze niż komunikacja. Tak na marginesie autobusy też stoją w korkach, wiec przytaczanie rozkładu nie oddaje rzeczywistości.

        • 4 5

    • Jo, to jutro PKM ogłasza bankructwo z tego powodu i ryjemy wszystko do cna. Dzięki za info. (2)

      • 10 14

      • Co taki nerwowy jesteś? (1)

        • 7 6

        • Bo mnie zgaga ciśnie po misce ryżu.

          • 7 5

  • Czy w Gdańsku mozna zrobic cos raz a dobrze mozna ale wtedy zmarnuje sie mniej kasy! (1)

    A oto chodzi by kase wydawac jak najwiecej bo to kasa niczyja czyli podatnika mieszkanca!
    Mozna było odrazu zrobic elektryfikacje ale nie zrobili bo nie chcieli wine wyłacznie za to ponosza urzednicy.Ale naiwniakom wciskali bajki ze niema winnych .Czyli kto winny nikt albo najlepiej kosmici :)

    • 3 3

    • Kwestia dlaczego od razu nie robili elektryfikacji była poruszana w czasie powstawania PKM

      Więc wyszukaj sobie w internecie dlaczego, zamiast PiSać bzdury po raz n-ty.

      • 2 0

  • Strzał w 10 z tą PKM moi drodzy I kochani (4)

    A tyle było malkontentów, niech Gdańsk pieknieje..

    • 44 30

    • (1)

      faktycznie pięknieje... słupy dają uroku torom kolejowym, znika zieleń (nie tylko przy pkm ale ogólnie), coraz więcej samochodów, coraz czyściejsze powietrze...

      • 1 11

      • To wracaj na swoje podkarpacie, proste.

        • 8 1

    • Ciumciaku pryszczaty, twój kochany Kacperek najgłośniej krzyczał, że PKM będzie powietrze woziła. (1)

      • 20 11

      • Ciumciaku pryszczaty dobreeeee

        • 9 1

  • Moim marzeniem jest jeżdżenie samochodem elektrycznymm (7)

    Ale jeszcze za drogie

    • 13 41

    • Moim marzeniem jest, żebyś przestał pisać (2)

      na tym forum.

      • 9 3

      • jestem za! (1)

        • 3 2

        • Ślijcie maile na adres redakcji, przecież to ich pracownik.

          • 4 2

    • Idź do Matiego po jeden z miliona aut elektrycznych które wyprodukowaliśmy XD (3)

      • 16 8

      • Sam jesteś elektryczny

        • 3 2

      • (1)

        I do słońca Peru bo abonament miał znieść))

        • 10 14

        • Żeby szczujnia Kurskiego dostawała cztery miliardy złotych rocznie zamiast dwóch?

          • 11 10

  • (13)

    A nie można bez tych słupów i drutów tylko napięcie poprowadzić w torowisku a składy bez pantografów i wszystko byłoby estetyczne. Świat chyba zna takie rozwiązania.

    • 22 39

    • Naturalnie ze można ale to technologia nieznana w Polsce :)

      • 2 2

    • (5)

      Ja pierdziele, elektryfikacja może tylko polepszyć sytuację na tej trasie, ale zawsze znajdą się malkontenci, którym słupy przeszkadzają. Ludzie w tych czasach schodzą na psy..

      • 26 11

      • (4)

        Pytam bo jechałem w Azji pociągiem bez pantografu i słupów i też nie był spalinowy

        • 10 13

        • To w Gdańsku miała się narodzić

          Druga Japonia, ale mija 40 lat od tamtych wydarzeń i dalej jeździmy pociągami na węgiel w takiej czy innej postaci!
          Może lepiej już wyciąć z tego pociągu zwanego Polską i wsiąść do po prostu lepszego a nie męczyć się do końca swojego życia z tym bajzlem.

          • 0 3

        • Był na fukushime

          • 2 0

        • jo sie nie pytom

          jezdem górnik z kopalni Bytom

          • 2 0

        • Na chomiki azjatyckie był

          • 13 2

    • Cala polska ma inny system zasilania

      Wrzeszcz ma siec, lk 201 ma siec, wiec pocagi musiałyby być dwusstemowe. Po co? Trzecia szyna nie zadnc przewag, nie stosuje się jej praktycznie nigdzie.

      • 5 1

    • Świat zna takie rozwiązania... (2)

      Ale to nie na nasz klimat.

      • 7 0

      • Dokładnie, (1)

        Ciekawe jak takie druty na ziemi odśnieżać w zimie i jak zabezpieczyć żeby żadne zwierze ani człek w to nie wlazł, a i przejazdów samochodowych żadnych tez nie dało by się zrobić...

        • 5 3

        • Musiałbyś dotknąć trzech torów naraz.

          • 3 3

    • Są, ale nie w Polsce (1)

      Do nas może dojdzie taka technika za 100 lat

      • 5 6

      • Fakt, chomik azjatycki trakcyjny HD w Europie ciężko dostępny

        • 4 1

  • Robota idzie jak krew z nosa. (1)

    W tym tempie nie ukończą nigdy tej elektryfikacji. Po ustawieniu ostatniego słupa trzeba będzie pierwszego remontować.

    • 4 4

    • ale co sie dziwisz to nie jest inwestycja prywatna to robia za kase podatnika czyli niczyja nikt tego nie nadzoruje

      • 0 2

  • Dajcie coś do Letnicy. (1)

    Bo za dwa lata tam zamieszkam.

    • 5 5

    • Współczuję

      • 5 1

  • (1)

    Niestety jak widać te słupy znacznie szpecą widok.

    • 10 12

    • Wg mnie nie szpecą

      słowo przeciwko słowu

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane