• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja PKM. Nowy przystanek wychodzi z ziemi, przybywa słupów trakcyjnych

Maciej Korolczuk
25 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Po trzech miesiącach prac widać już pierwsze elementy nowego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdańsk FirogaMapka. Charakterystyczna czerwona wiata pojawi się tam w przyszłym roku. Inwestor liczy, że także pod koniec 2022 r. z nowej infrastruktury skorzystają pierwsi pasażerowie. Równolegle trwają prace przy palowaniu słupów pod elektryfikację PKM. Z ok. 1,6 tys. pali wykonawca wbił już ponad 200.



Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz-Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo-Osowa o długości 1,356 km.


Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM Firoga między Matarnią a portem lotniczym. Wykonawcą jest firma Torpol, która za realizację obu zadań otrzyma 48,8 mln zł.

Jak często korzystasz z PKM?

W przyszłym roku czerwona wiata...



Pierwsze prace zaczęły się przed wakacjami. Po trzech miesiącach prac widać już ich pierwsze efekty.

- Prace przy budowie nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga rozpoczęły się latem od rozebrania podjazdów, w których miejscu powstaną perony - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM. - Obecnie rozebrany został też częściowo tor nr 1 na wysokości przyszłego peronu 1 i trwają prace przy budowie szybu windy. Prace przy budowie przystanku będą prowadzone praktycznie przez cały czas naszej inwestycji równolegle z palowaniami na pozostałych odcinkach.
O tym, że nowy przystanek już wyszedł z ziemi może się przekonać nie tylko każdy pasażer linii PKM, ale też kierowcy jadący do portu lotniczego czy pracownicy okolicznych biurowców. Kiedy na budowie można spodziewać się najbardziej charakterystycznego elementu nowego przystanku, czyli czerwonej wiaty?

- To już kwestia przyszłego roku, ale na razie jest jeszcze zbyt wcześnie, by podawać konkretne terminy. Jednak za rok o tej porze charakterystyczna czerwona wiata powinna już być na Firodze widoczna - dodaje Konopacki.
  • Są miejsca, gdzie słupy trakcyjne stoją już po obu stronach torów.
  • Są miejsca, gdzie słupy trakcyjne stoją już po obu stronach torów.
  • Są miejsca, gdzie słupy trakcyjne stoją już po obu stronach torów.

... i - prawdopodobnie - pierwsi pasażerowie



Inwestor szacuje, że także w przyszłym roku z nowego przystanku skorzystają pierwsi pasażerowie. Ale będzie to możliwe tylko wówczas, jeśli podczas budowy nie wystąpią niespodziewane komplikacje.

- Jeżeli uda się ich uniknąć chcielibyśmy, aby nowy przystanek Gdańsk Firoga był już gotowy do użytku przed roczną zmianą rozkładu jazdy w 2022 r. Wówczas byłaby szansa, aby jeżdżące aktualnie po naszej linii pociągi spalinowe mogły już się przy nim zatrzymywać - oczywiście pod warunkiem, że wszystkie prace budowlane oraz formalności związane z oddaniem nowego przystanku uda się dopiąć jesienią 2022 r. Natomiast najpóźniej powinno to nastąpić w 2023 r. wraz z zakończeniem wszystkich prac związanych z elektryfikacją na naszej linii i wprowadzeniem na linie PKM nowego taboru elektrycznego - dodaje.

200 z 1600 pali już wbitych



Równolegle z pracami przy budowie nowego przystanku intensywne prace toczą się też na samych torach. Od trzech miesięcy można na nich zobaczyć i usłyszeć palownicę. To specjalna maszyna drążąca dziury w gruncie, w których formowane są pale fundamentowe pod słupy i bramki trakcyjne.

Wzdłuż linii PKM podczas elektryfikacji wbitych zostanie łącznie 1639 pali fundamentowych, na których stanie łącznie 665 słupów i bramek trakcyjnych.

- Do końca sierpnia na odcinku Brętowo-Kiełpinek, gdzie związane z tym prace już się zakończyły, wykonawca wbił już ponad 200 pali, stawiając na nich około 150 słupów i bramek. Przy czym trzeba pamiętać, że był to najkrótszy, niespełna 3,5-kilometrowy odcinek naszej linii, na którym były prowadzone roboty. Od września wykonawca przeniósł się na odcinek Kiełpinek Rębiechowo, który jest dwukrotnie dłuższy. Obecnie aż do końca roku prace przy palowaniu i stawianiu słupów prowadzone będą na odcinku Kiełpinek-Rębiechowo. Już w nowym 2022 r. planujemy przeniesienie się wykonawcy na odcinek Brętowo-Strzyża, który ze względu na wysokie nasypy oraz bliskość zabudowy spodziewamy się, że będzie najtrudniejszym w realizacji. Dlatego właśnie harmonogram prac uzgodniliśmy z wykonawcą w takiej właśnie kolejności - zaczynając od najłatwiejszego, najbardziej "płaskiego" odcinka linii PKM, a dopiero potem przenosząc się na te trudniej dostępne i bardziej wymagające - tłumaczy Konopacki.
Jak mówi, same prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a jedyną "niespodzianką" okazało się nieco twardsze od spodziewanego podłoże w niektórych lokalizacjach, wymagające od wykonawcy większej liczby uderzeń przy wbijaniu pali, a w kilku przypadkach niewielkiej korekty ich położenia i ponownego wbicia obok pierwotnie planowanej lokalizacji.

- Dlatego np. nie sposób podać średniej liczby pali wbijanych dziennie. Bo jeśli wykonawca nie trafi na żadne takie "niespodzianki" to może wbić nawet kilkanaście pali w ciągu dnia, natomiast w przypadku bardziej wymagającego terenu może to być tylko jeden pal na dobę - mówi rzecznik PKM.
  • Wizualizacja linii PKM już po elektryfikacji.
  • Wizualizacja linii PKM już po elektryfikacji.

Bardziej słychać pociągi niż pracującą maszynę



Co ciekawe, okoliczni mieszkańcy bardziej niż na generowany przez maszynę hałas narzekają na... syreny pociągów. Wszystko przez to, że maszyniści dużo częściej niż zwykle używają sygnałów ostrzegawczych by za każdym razem, gdy zbliża się pociąg, informować o tym fakcie robotników pracujących przy torach.

- Mieszkańcy wykazują duże zrozumienie dla tych kwestii bezpieczeństwa. W przypadku palownicy najbardziej uciążliwe były jej prace w rejonie rozjazdów kolejowych na Dolnym Migowie, które - aby nie pozbawiać pasażerów możliwości korzystania z naszej linii w ciągu dnia - musieliśmy wykonać w nocnej przerwie w ruchu pociągów. Jednak staraliśmy się z odpowiednim wyprzedzeniem uprzedzać o tym mieszkańców za pośrednictwem naszych mediów społecznościowych i tu również w większości przypadków spotkaliśmy z dużą wyrozumiałością sąsiadów naszej linii, za co im dziękujemy - kończy Konopacki.

Miejsca

Opinie (175) 7 zablokowanych

  • (10)

    Niesamowite...Myślałem że będą na baterie bo prąd teraz taki drogi,względnie na magnesy jak w Japonii ....elektryfikacja jednak od 120 lat popularna, tyle że kiedyś szybciej to wszystko stawiali bez certolenia.

    • 19 26

    • Drogi? (4)

      Od przyszłego roku prąd nawet 60% w górę, ale to było do przewidzenia kiedy Suski mówił, że podwyżki prądu nie odczujemy. Taki nasz antyMidas, czego się nie dotknie to zmieni w gó*no.

      • 23 1

      • (3)

        Chciałeś UE to płać. Sprawdź ile kosztują euro certyfikaty za co2.

        • 10 20

        • Misiu kolorowy, certyfikaty Polska odsprzedaje dalej i zarabia na tym podwójnie. (2)

          Raz na certyfikatach, dwa na prądzie który nam sprzedaje.

          • 12 6

          • (1)

            Bzdety piszesz głupi misiu. "Wiesz, że dzwonią, tylko nie wiesz w jakim kościele"

            • 6 8

            • To polecam sprawdzić ile certyfikatów dostajemy w pakiecie.

              A ile używamy na działalność polskich elektrowni.

              • 5 2

    • a baterie to z czego prąd biorą? (1)

      jak nie z... prądu, który jest drogi?

      • 7 1

      • Z gniazdka, czego nie rozumisz?

        • 5 0

    • Tus obejmie władze i zamknie kopalnie prąd bedziecie kupowac od Niemców i nie 60% drozej ale 6000% drozej (2)

      • 2 8

      • Kopalnie już dawno powinny być zamknięte, byłoby lepiej dla wszystkich.

        Bo i tak dopłacamy do polskiego węgla tyle, że górnicy spokojnie mogliby siedzieć w domach, pobierać pensje 16cie miesięcy w roku i dalej brać deputat węglowy, a i tak by nas to taniej wyniosło. A jeszcze dlatego że polski węgiel jest drogi w wydobyciu i niskokaloryczny to kupujemy węgiel zza granicy, a nasz polski ląduje na hałdach i zbiera kurz.

        • 7 2

      • Raczej, taniej. Nasz polski bialoczerwony prad jest jednym z najdrozyszch i to nie tylko dlatego, ze drogie jest wydobycie wegla ale rowniez dlatego, ze placimy kary za emisje CO2

        • 4 1

  • Moim marzeniem jest jeżdżenie samochodem elektrycznymm (7)

    Ale jeszcze za drogie

    • 13 41

    • Idź do Matiego po jeden z miliona aut elektrycznych które wyprodukowaliśmy XD (3)

      • 16 8

      • (1)

        I do słońca Peru bo abonament miał znieść))

        • 10 14

        • Żeby szczujnia Kurskiego dostawała cztery miliardy złotych rocznie zamiast dwóch?

          • 11 10

      • Sam jesteś elektryczny

        • 3 2

    • Moim marzeniem jest, żebyś przestał pisać (2)

      na tym forum.

      • 9 3

      • jestem za! (1)

        • 3 2

        • Ślijcie maile na adres redakcji, przecież to ich pracownik.

          • 4 2

  • Już szykujemy szpraje (3)

    Taka ładna elewacja będzie to trzeba oszprejowac

    • 4 50

    • PKM jest akurat bardzo mocno okamerowana (1)

      Na przystankach jest kilkanaście kamer, pomiędzy przystankami też bywają, co kilkaset metrów.

      • 8 3

      • Bezdura.

        • 3 9

    • Mam nadzieję że już cię namierzyli.

      • 1 3

  • Bez przy okazji likwidacja przejscia dla niepelnosprawnych

    • 5 10

  • Wygląda to okropnie (1)

    Straszy ten krajobraz że słupami.
    Całe szczęście że skończyli już to robić w okolicy PKM Brętowo, bo czasem nie dało się spać w nocy

    • 18 49

    • Właśnie fajnie wygląda.

      Tak powinno być od samego początku!

      • 8 2

  • Strzał w 10 z tą PKM moi drodzy I kochani (4)

    A tyle było malkontentów, niech Gdańsk pieknieje..

    • 44 30

    • Ciumciaku pryszczaty, twój kochany Kacperek najgłośniej krzyczał, że PKM będzie powietrze woziła. (1)

      • 20 11

      • Ciumciaku pryszczaty dobreeeee

        • 9 1

    • (1)

      faktycznie pięknieje... słupy dają uroku torom kolejowym, znika zieleń (nie tylko przy pkm ale ogólnie), coraz więcej samochodów, coraz czyściejsze powietrze...

      • 1 11

      • To wracaj na swoje podkarpacie, proste.

        • 8 1

  • (13)

    A nie można bez tych słupów i drutów tylko napięcie poprowadzić w torowisku a składy bez pantografów i wszystko byłoby estetyczne. Świat chyba zna takie rozwiązania.

    • 22 39

    • (5)

      Ja pierdziele, elektryfikacja może tylko polepszyć sytuację na tej trasie, ale zawsze znajdą się malkontenci, którym słupy przeszkadzają. Ludzie w tych czasach schodzą na psy..

      • 26 11

      • (4)

        Pytam bo jechałem w Azji pociągiem bez pantografu i słupów i też nie był spalinowy

        • 10 13

        • Na chomiki azjatyckie był

          • 13 2

        • jo sie nie pytom

          jezdem górnik z kopalni Bytom

          • 2 0

        • Był na fukushime

          • 2 0

        • To w Gdańsku miała się narodzić

          Druga Japonia, ale mija 40 lat od tamtych wydarzeń i dalej jeździmy pociągami na węgiel w takiej czy innej postaci!
          Może lepiej już wyciąć z tego pociągu zwanego Polską i wsiąść do po prostu lepszego a nie męczyć się do końca swojego życia z tym bajzlem.

          • 0 3

    • Są, ale nie w Polsce (1)

      Do nas może dojdzie taka technika za 100 lat

      • 5 6

      • Fakt, chomik azjatycki trakcyjny HD w Europie ciężko dostępny

        • 4 1

    • Świat zna takie rozwiązania... (2)

      Ale to nie na nasz klimat.

      • 7 0

      • Dokładnie, (1)

        Ciekawe jak takie druty na ziemi odśnieżać w zimie i jak zabezpieczyć żeby żadne zwierze ani człek w to nie wlazł, a i przejazdów samochodowych żadnych tez nie dało by się zrobić...

        • 5 3

        • Musiałbyś dotknąć trzech torów naraz.

          • 3 3

    • Cala polska ma inny system zasilania

      Wrzeszcz ma siec, lk 201 ma siec, wiec pocagi musiałyby być dwusstemowe. Po co? Trzecia szyna nie zadnc przewag, nie stosuje się jej praktycznie nigdzie.

      • 5 1

    • Naturalnie ze można ale to technologia nieznana w Polsce :)

      • 2 2

  • Przystanek dla jednego Intela robią, gdzie większość i tak pracuje ciągle zdalnie (22)

    Ale już brak dużo potrzebniejszego Karczemki na linii PKM, nie piszcie, że ma być taki przystanek na objeździe, bo tych kursów będzie pewnie kilka dziennie, a jednak PKM kursuje znacznie częściej. całe Kokoszki, Kiełpino by z tego skorzystało.

    • 193 40

    • Zazdrościsz? (13)

      • 13 42

      • (12)

        Tu nie chodzi o zazdrość tylko sensowność .Poza tym PKM to projekt wojewódzki a nie komunikacji miejskiej w Gdańsku. Patrząc historycznie Gdańsk nigdy nie chciał PKMki, kiedy jeszcze pierwsze palny były tam gdzie idzie tramwaj na Chełm. Potem sprzyjająca władza dała kasę i można było się wylansować i poszło. Jednak co z tramwajem nowej ul. Abrahama i kolizją z PKM Bętowo?Tu nie ma planów tylko chwilowe polityczne zachcianki by się pokazać

        • 32 20

        • Sam jesteś polityczna zachcianka. (11)

          Kiedy PKM powstawała to radni PiSu krzyczeli, że to bezsensowna inwestycja i PKM będzie powietrze woziła. A tu zonk! z czasem się okazało, że składy jeżdżą przepełnione.

          • 40 19

          • (8)

            Jak daje się tak mało kursów i krótki skład to są zapchane:) A ogólnie trzeba było budować tramwaj i Abrahama by mogła przejechać, a tak? Widziałeś tam tę gwoździowaną skarpę? mam nadziej, ze tramwaj i nowa Abrahama dojdzie do skutku ale przebudowa Brętowa będzie trochę kosztowała.... A radni PiS mnie nie interesują.. mnie interesuje mój interes w tym mieście... a komunikacje mamy masakryczną..

            • 19 24

            • Przesadzasz z tą masakryczną komunikacją. (7)

              Korzystam na co dzień i jest ok.

              • 23 14

              • Ha ha to mnie rozbawiłeś

                Korzystasz codziennie i jest ok to na pewno nie jeździsz tramwajem

                • 4 4

              • no widzisz, a ja mieszkam na Osowej i potwierdzam - komunikacja jest masakryczna (5)

                Zapowiadamy w planach przystanek PKM Gdańsk-Kukawka (inaczej Osowa-Północ) rozwiązałby wiele problemów dla ok. 8000. ludzi ale dziwnym trafem nie doczekał się realizacji ani w 2015 ani teraz. Za to nie ma żadnego problemu z przystankiem dla Intela, gdzie pracuje ok. 500 osób, w dużej części zdalnie.

                • 9 5

              • Raczej 2000 osób. Co oczywiście nie zmienia faktu, że przystanek specjalnie dla jednej firmy jest poronionym pomysłem. No chyba że planują w okolicy też budowę biurowców, a intel się dokłada do budowy, to wtedy byłby rozsądny zabieg, bo marna lokalizacja staje się dobrze skomunikowaną.

                • 1 3

              • Może firma się dołożyła do przystanku? (2)

                W Osowej macie przystanek, cięzko tam podejść podjechać? Jak zrobią 100 przystanków to zrobi sie z tego tramwaj. Poza tym jak kupiłeś dom w Osowej to chyba wiedziałeś ze to nie centrum?

                • 2 3

              • gdybyś kiedykolwiek był na Osowej (1)

                to znałbyś rozmiar dzielnicy (obecnie największej w Gdańsku) i lokalizację przystanku PKM. Oczywiście że ciężko tam dojechać, korek w godzinach porannego i popołudniowego szczytu zaczyna się już w połowie drogi między Chwaszczynem a wiaduktem kolejowym a światła na Barniewickiej, Nowej i Wodnika są ustawione na przepuszczanie włączających się do ruchu. W efekcie od granicy Gdańska do przystanku PKM jedziesz jakieś 20 minut. I owszem, wybudowałem dom w Osowej między innymi dlatego, że obiecano przystanek Gdańsk-Kukawka jakieś 800 metrów od mojej działki a 300 m. dalej miała przebiegać Nowa Kielnieńska. Tymczasem ani jednego ani drugiego na horyzoncie.

                • 1 0

              • Osowa mała nie jest ale nie jest największæ dzielnicą Gdańska, prędzej średnią.

                • 0 0

              • teraz 2000, a za kilka lat 2x tyle... tak to jest z tymi internetowymi "znafcami".

                • 0 0

          • Spójrz na ankietę

            PKM wozi na serio powietrze i garstkę pasażerów

            • 2 10

          • Owszem jeżdżą przepełnione ponieważ rzadko jeżdżą, rozkład jazdy zmieniany co 3 miesiące i nie wiem pod kogo.

            • 0 0

    • Nie tylko dla Intela (3)

      Tam jest Klukowo które ciągle się rozbudowuje.

      • 24 9

      • cztery domki na krzyz (2)

        • 12 15

        • (1)

          4 domki na krzyz były 25 lat temu. Teraz nazjeżdżalo się miastowych i muzyki głośniej nie można posłuchać bo już jeden z drugim ma problem.

          • 11 8

          • A działeczka 600m?

            • 0 3

    • Karczemki są za blisko Kiełpinka żeby ten przystanek miał sens (2)

      Rozumiem, że każdy chciałby mieć jak najbliżej do przystanku, ale pociąg to nie tramwaj żeby zatrzymywać się co kilkaset metrów. Karczemki mają pecha, że leżą zbyt blisko większego i bardziej rozwojowego osiedla Kiełpinek, gdzie powstanie przystanku PKM miało większy sens niż Karczemki kiedykolwiek będą.
      Jedyne co ma sens w Karczemkach to wywalczenie lepszego dojazdu do Kielpinka, bo na przystanek w Karczemkach, zaledwie kilkaset metrów od Kielpinka nie ma co liczyć, bo nawet w bogatszych od nas krajach nie marnują pieniędzy na tak absurdalne pomysły

      • 18 11

      • To sprawdź odległości między istniejącymi przystankami na linii PKM.

        • 7 8

      • Odległość spora. W dodatku ciężko to skomunikowac przez położenie przystanku kielpinek. Poza tym czy ja wiem czy kielpinek jest większym osiedlem? Póki co do szkoły ludzie z kielpinka wożą dzieci na Karczemki + wszystkie sklepy są i tak na karczemkach, na kielpinku jedynie Auchan

        • 9 5

    • Nie tylko dla Intela

      Na Matarni w Klukowie również mieszkają ludzie i to coraz więcej, nowe domy i osiedla wyrastają tutaj jak grzyby po deszczu a dzielnica się rozwija.

      • 6 1

  • A co się dzieje z tzw. bypasem kartuskim? (6)

    • 27 2

    • Nic bo go nie będzie (3)

      • 6 10

      • (2)

        Nie prawda projekt 201 jest, teraz działają linie 229 by móc potem przełożyć na czas 201 ruch na 229.

        • 8 0

        • No dobra, a po polsku?

          • 3 4

        • On pyta o coś zupełnie innego!

          Bypass kartuski to przecież nie linia 229 w remoncie.

          • 2 1

    • Zwożą obecnie materiały do budowy. (1)

      Tysiące ton tłucznia jest już na miejscu.

      • 3 0

      • Wycieli drzewa i roboty ziemne trwaja na maszynowej!

        • 0 0

  • Firoga? Raczej Intel (1)

    • 35 1

    • do intela nikt nie będzie tam drałował

      za daleko

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane