• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • ja pitolę ... (1)

    Pan Maciej Nieskręt kreuje opinie ... A ja uważam, że pan Maciej powinien przestać pisać takie bzdury wymyślone przez radnego Dariusz Słodkowskiego, który się z całą tą nieszczęsną nową komisją ma zajmować tunelami i koszami na śmieci. Podobna estakada jest na skrzyżowaniu ul.Elbląskiej, Siennickiej i Długich Ogrodów - czy też należy ją zlikwidować? Co jeszcze się w mieście nie podoba panu Nieskrętowi i Słodkowskiemu?

    Ja tylko czekam, kiedy zostaną zlikwidowane przejścia podziemne pod LOTem i przy Dworcu PKP.

    PO to dno ...

    • 21 3

    • tunele pod lotem i dworcu pkp

      powinny pierwsze iść do likwidacji. Zwłaszcza pod dworcem poszła kupa kasy, żeby utrwalić kretyńskie rozwiązania rodem z lat 70-tych. 5 pasów dla aut, a piesi na przystanku nie mają jak wsiąść do tramwaju, tak wąsko.

      • 0 3

  • Powinni przez całe (5)

    Podwale Przedmiejskie zrobić tunel... ale dla aut.

    • 105 2

    • Tak ! (2)

      Jest tylko jeden problem. Czy w Republice Kolesi jest ktoś, kto potrafi wybudować w Gdańsku (i Trójmieście :-)!) zagłębieni w ziemi, które za kilka dni nie będzie zalane ! Wpuszczenie ruchu pod poziom ziemi ma same zalety i wiedzą już o tym w wielu miastach na świecie.

      • 17 0

      • ma też jeden minus (1)

        Olbrzymie koszty.

        Nie wiem, czy wypowiadający się ludzie mają świadomość tego, ile i jak kosztownych inwestycji jest wykonywanych aktualnie w mieście? A ile kolejnych ważnych czeka na realizację?

        Pomysł dobry. Jak wiele pomysłów. Jednak chodzi o koszt.

        • 4 1

        • To może zamiast ECS i

          Szekspirowskiego i kładki przez Motławę zrobić taki tunel?

          • 2 0

    • jeden już de facto zrobili,

      nazywa się Obwodnica Południowa.

      • 0 0

    • Cóż,

      są tam dwa w miarę duże cieki wodne. Oznaczałoby to, że tunel musiałby być na tyle głęboki, żeby pod nimi przejść. A na to na pewno nie znajdzie się pieniędzy. Może lepiej byłoby wybudować długą estakadę? Nie blokowała by ruchu pod spodem, piesi mogliby przejść w dowolnym miejscu, a bezkolizyjność drogi i (może przede wszystkim?) tramwaju zostałaby zachowana.

      • 1 4

  • Wariat! (4)

    Od kiedy likwidacja tuneli poprawia bezpieczeństwo i UŁATWIA KOMUNIKACJĘ?? To samo z wiaduktem.
    Artykuł pełen bzdur!
    Jak to nie ma bezkolizyjnego przejazdu? A skręt w lewo (który zazwyczaj jest najbardziej kolizyjny) przy wyjeździe z Gdańska w stronę Warszawy?

    • 30 6

    • Słyszł o obwodnicy południowej? (3)

      O węźle Lipce?
      O tunelu pod Martwą Wisłą?

      Po otwarciu tych inwestycji ruch "na Warszawę" nie powinien iść już Podwalem.

      Nie mam nic do estakady. Jednak widzę, że wypowiadają się tu ludzie, którzy za grosz nie mają pojęcia o tym, co jest planowane w najbliższym czasie.

      Gdyby nie było tych inwestycji realizowanych i planowanych też uważałbym, że to głupota. Na szczęście są realizowane. Centrum należy uwolnić od tranzytu. Centrum ma być przyjemnym miejscem do życia.

      • 2 4

      • Tak, słyszał (1)

        I jeździł. Ale jak jadę na Zaspę, do Wrzeszcza to bardzo naokoło i dłużej. Więc jeżdżę przez Centrum.
        Najpierw zbudujmy tunel i zobaczy jak się ruch rozkłada, a potem wołajmy "zlikwidujmy estakadę".
        Poza tym bardziej zaawansowane kroki są podejmowane w celu likwidacji tuneli. A tego nie rozumiem kompletnie. Może mi wytłumaczysz celowość tych działań? Gdzie indziej budują przejścia podziemne za gruba kasę, aby poprawić przepustowość i bezpieczeństwo, a tu w tym samym celu je likwidują? Coś nie gra...

        • 6 2

        • tylko gdzie się mylą?

          "gdzie indziej" (gdzie indziej?) czy w Gdańsku?

          • 1 0

      • Co ty chcesz polaczyc lewa z prawa jeden nie zrewitalizowany syf z drugim?

        Obodz sie i zejdz ulice dwie dalej od ul Dlugiej.Powiedz czy to co widzisz nie wymaga odnowienia?Likwidacja tego wiaduktu nic nie poprawi,odwrotnie bardziej zakorjuje miasto to samo z durnymi pomyslami zasypania tuneli i przejsc nadziemnych z sygnalizacja.Na koniec zastanow sie jeszcze raz czy zamknecie tej estakady nie pogorszy wyjazdu na Warszawe.

        • 2 2

  • cz mają rozebrać tylko dlatego żeby dac robotę

    Skanskiej albo WPRD ? Przetarg z cyklu Inwestycje Polskie Don Tuska ?

    • 3 0

  • Idioci (13)

    Idioci wszędzie

    • 636 38

    • kochany, oni tylko udają (1)

      "sprawnych umysłowo inaczej", ale dobrze wiedzą, że głupoty powtarzane długo i uporczywie z czasem stają się tym w co "ludzie" wierzą....

      • 17 2

      • przeciwnie

        to ty uwierzyłeś, że "tylko samochód"

        • 0 0

    • Pan N. idzie za modą (10)

      siwiec to pana koleżanka?

      • 21 4

      • P. Naskęt jedź Pan do Holandii i ulżyj ludziom (9)

        Albo chociaż się zamknij.

        • 29 5

        • a ty - byłeś kiedyś w Holandii? nie? a szkoda (8)

          no chyba że byłeś tylko po to żeby się zjarać.

          jakbyś się rozejrzał to byś zobaczył ile takich bzdurnych węzłów jak Okopowa, dawno tam przebudowano likwidując tunele, estakady i inne korkotwórcze bzdury

          każda podaż przepustowości dla samochodów zwiększa korek - to jedyna prawda o ruchu samochodowym

          • 5 19

          • W holenderskiej telewizji dwóch socjopatów wzajemnie zeżarło kawałki swoich d*p. (4)

            Chirurg się zgodził, bo nie miał pacjentów. Wszystkich potencjalnych posłano do piachu przez eutanazję. Więc wolę wzbraniać się przed holenderskimi rozwiązaniami.

            • 7 5

            • przykro mi matematyku, ale to 200 tys polaków wyjechało do (3)

              Holandii, a nie 200 tys Holendrów przyjechało do Polski

              ruch turystyczny Gdańsk - Amsterdam też taki jakby jednokierunkowy

              jak to możliwe że tak lgną do tych "sodomitów"

              hahaha

              • 5 6

              • Jarać im się chce, narkomany cholerne. (2)

                Pracują, aby na to mieć. Holender poza Holandią oszaleje z głodu narkotykowego.

                • 3 4

              • narkotyki w Holandii palą przyjezdni (1)

                Holendrów bierze dragi pomijalna liczba

                • 3 1

              • Ci przyjezdni nie zdają sobie sprawy, że karetki pogotowia

                w Holandii to wozy zabójców.

                • 1 2

          • każda podaż przepustowości dla samochodów zwiększa korek (1)

            No to teraz popatrzmy:
            -właśnie zwiększyliśmy przepustowość WZ i dojazdów do niej,
            -są plany zrobienia dodatkowego traktu przez Orunię,
            -jest szeroki dojazd Podwalem
            i teraz ograniczymy przepustowość skrzyżowania na zbiegu tych tras. Super

            • 11 3

            • masz rację ale to nie zmienia faktu że to były bzdurne inwestycje

              po prostu nikt nie liczył że pojawi się kasa na obwodownicę płd oraz obwodnicę wschodnią (portową) z tunelem. gdańskowi 2 miliardy PLN spadły z nieba (tusk, euro 2012) i trzeba wreszcie zaczać ROZUMIEĆ co zmienia w miescie tak GIGANTYCZNY prezent

              i zaczac go wykorzystywac (nie wspomne o minimum wdziecznosci ale na to co poniektorych zaslepionych po prostu nie stac)

              • 2 8

          • Tak a zwiększanie podaży żarcia zmniejsza twoje kupy.

            • 10 2

  • Czemu Pan Maciej cytuje sam siebie? (4)

    • 23 1

    • Kolezanka go poprosila to pisze. (1)

      • 0 0

      • Tak

        "na Józefa Bąka" :)

        • 0 0

    • samouwielbienie :)

      • 9 1

    • Bo wyszedł na skręta.

      • 10 1

  • MA ZOSTAĆ (1)

    • 2 2

    • a komu ona przeszkadza ?

      • 1 1

  • dla kogo to?

    dla kogo to scalenie?chyba dla pracowników skarbówki i urzędu bo nie dla nas.dla nas już zbudowali stadion za który teraz płacimy i płacić będziemy jeszcze długo i dużo bo zarobić na siebie nie potrafi.
    urzędnicy i stowarzyszenia chcą pokazać jak prężnie działają naszym kosztem.

    • 4 1

  • Naskret twoja prywatna opinia

    Opinie prywatne Naskreta ;co powinna zrobić komisja
    nikogo nie obchodzi.
    debilne pomysły co jeszcze zniszczyc w Gdańsku to domena
    urzedasów zjełczałego budynia.

    • 5 1

  • A co mnie interesuje

    A co mnie interesuje co uważa pan Naskręt w tej sprawie ?
    Może dowiemy się niedługo co pan Naskręt sądzi o zupie pomidorowej albo przemyśle stoczniowym - cały świat powinien zapewne się z tym liczyć

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane