• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada rowerowa w Gdyni jak komedia omyłek

Patryk Szczerba
29 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powstaje estakada rowerowa dla odważnych
Estakada rowerowa wciąż nie została oddana do użytku. Wiosną 2013 roku wszystko ma być gotowe. Estakada rowerowa wciąż nie została oddana do użytku. Wiosną 2013 roku wszystko ma być gotowe.

Mijają tygodnie, a estakada rowerowa, nazwana największą inwestycją dla cyklistów w Gdyni, wciąż jest zamknięta. Okazuje się, że trzeba poprawiać kolejne błędy, powstałe na etapie projektowania, a które ujawniły się podczas wykonywania prac. Co więcej, trzeba to robić natychmiast.



Czy czekasz na estakadę rowerową?

O problemach z nową drogą piszemy od ponad roku. Od zarania inwestycji wątpliwości wobec niej mieli sami rowerzyści. Ich zdaniem nowa droga, której koszt budowy wyniesie ostatecznie 10 mln zł, jest niepotrzebna. Istniejące chodniki o szerokości dwóch metrów, według cyklistów wystarczały. Nie pomogło ani spotkanie z prezydentem Gdyni Wojciechem Szczurkiem, ani alarmowanie o błędach projektowych. Część z nich, m.in. zbyt ostre łuki zjazdów, które mogłyby być niebezpieczne dla rowerzystów z mniejszymi umiejętnościami, zostaną poprawione i ich promień zwiększy się z sześciu do ośmiu metrów. Stanie się to jednak... dopiero po zakończeniu i oddaniu do użytku inwestycji.

Tymczasem ujawniają się kolejne błędy, które będą korygowane w najbliższym czasie. Okazuje się, że zastosowany w projekcie przygotowanym przez pracownię schemat łożyskowania jest nieprawidłowy. Potrzebne są zmiany i ponowne usadowienie konstrukcji kładki na łożyskach. Błędy zostały wykryte przez nadzór inwestorski podczas zleconych przez miasto ekspertyz.

Przedstawiciele pracowni Euro-Alians nie przyznają się do zaniechań.

- Naszym zdaniem był on wykonany prawidłowo i nie zawierał żadnych błędów. Nie mamy sobie w tej sprawie nic do zarzucenia - Marcin Dudek z firmy Euro-Alians.

Miasto, nie czekając długo, postanowiło sfinansować dodatkowe prace z budżetu gminy. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztowało wykonanie łożyskowania.

- Ekspertyza dała nam wystarczająco dużo wiedzy na temat błędów, dlatego niepotrzebny był dodatkowy projekt zastępczy. Na pewno jednak będziemy chcieli dochodzić swoich praw w sądzie i żądać od firmy Euro-Alians odszkodowania - wyjaśnia Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.

Taka sytuacja bulwersuje przedstawicieli Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Jesteśmy zaniepokojeni, że są problemy z łożyskowaniem i w związku z tym potrzeba zmian. Dziwne jest jednak to, że można je przeprowadzić w czasie trwania inwestycji. Wcześniej, przedstawiciele miasta twierdzili coś innego, blokując nasze propozycje, jak chociażby połączenie z terminalem, na symbolicznym odcinku czy złagodzenie zakrętu przy zjeździe pod jezdnię. Nawet projektant nie widział przeszkód, żeby to poprawić zawczasu - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, które organizuje w piątek, 31 sierpnia o godz. 18 kolejną Masę Krytyczną. W jej trakcie zostaną poruszone problemy rowerzystów z północnych dzielnic Gdyni.

Co na to miasto? - Uważamy, że cały projekt estakady rowerowej jest dobry, a wymiana dotyczy tylko jednego drobnego elementu. Tymczasem, z tego, co wiem, propozycje Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia najpierw dotyczyły tego, żeby w ogóle nie budować tej drogi, a teraz wymagałaby zmian w projekcie, na które nie możemy sobie na tym etapie pozwolić - odpowiada Horiszna.

Wymiana łożysk ma się zakończyć w listopadzie. Cała estakada rowerowa, jak zapowiadają urzędnicy, będzie dostępna dla rowerzystów na początku 2013 roku.

Estakada rowerowa będzie wiodła od ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Energetyków zobacz na mapie Gdyni. Zdecydowanie najbardziej efektowna będzie na wysokości bazy kontenerowej zobacz na mapie Gdyni, gdzie powstanie 367-metrowa estakada, bo tam nie da się poprowadzić bezkolizyjnego ruchu i droga rowerowa musiałaby przecinać kilka ulic, uczęszczanych m.in. przez ciężarówki. Dzięki temu rozwijające się wciąż tereny okołoportowe zostaną całkowicie ominięte.

Miejsca

Opinie (222) 9 zablokowanych

  • Coś tak czułam, że w tym roku sobie nie pojezdzimy... SUPER ! może będą ją budować tak długo jak tą dla samochodów. Powodzenia

    • 4 1

  • ja pier....

    jak zwykle kupa wyszła. W nawiązaniu do newsów z artkułu, jak ponury żart wyglądają te kolorowe rowerki w centrum zachęcające do przesiadki z samochodu na dwa kółka.

    • 3 2

  • (4)

    Nie zauważamy jednego. Urzędniczy bełkot wspierany przez pseudodziennikarstwo dla zatuszowania własnej głupoty, napuszczają na siebie wszystkich uczestników ruchu. Nie tędy droga.Drodzy Piesi, Rowerzyści, Kierowcy! Patrzmy wszyscy urzędnikom na ręce, na ich pomysły - bo potem, za ich fuszerki my płacimy zdrowiem i życiem, o pieniądzach publicznych z naszej kieszeni nie wspomnę.
    W przypadku Estakady Rowerowj akcje Rowerowej Gdyni przeciwdzialające tej chybionej, a przynajmniej przedwczesnej o ok 10 lat, w obliczu innych palących potrzeb rowerowych, inwestycji są przykładem, jak mało profesjonalnie, traktuje się sprawę rosnącego ruchu rowerowego. Skoro dotychczasowi specjaliści w Ratuszu twierdzą ciągle, że inaczej sie nie da, może pora pomyśleć o nowych ludziach na ich miejscu?

    • 10 3

    • dość głupoli takich jak ty

      na tym forum.
      Ludzie a zwłaszcza rowerzysći chcą bezpieczeństwa a nie ścieżkochodników czy jazdy obok tirów.

      • 1 6

    • (2)

      mało profesjonalne ? O tak, jazda wąskim chodnikiem jest bardziej profesjonalna ..

      • 0 8

      • otóż tak, Nieprofesjonalnie

        otóż tak, Nieprofesjonalnie. Przykładem niech będzie choćby najnowszy odcinek "ścieżko-chodnika" przy Parku Techologicznym, czerwony asfalt podzielony jedynie białą linią, tak samo jest na starej Estakadzie, więc gdzie tu konsekwencja UM?

        • 7 0

      • aleź tymi chodnikami z Morskiej na Hutniczą jeżdżą setki rowerzystów dziennie i co?Ktoś zginął?

        • 6 0

  • estakada

    Ja tam nie wiem o co chodzi ale widzialem fajny filmik z przejazdu po estakadzie: youtube.com/watch?v=ErnPmyDbDis&sns=em

    • 2 0

  • Kto tu Pisze takie bzdury, pewnie opozycja PO i PiS może stwórzcie jeszcze razem pararowerownie? (1)

    Widać wypowiadają się tu ludzie nie znający zupełnie Gdyni i jej specyfiki. Wystarczy niech chociaż popatrzą na mapkę. Druga sprawa - Trasa Kwiatkowskiego, z estakadą łączącą dzielnice Oksywie, Obłuże z Centrum, jest jak najbardziej CAŁKOWICIE TRAFIONĄ inwestycją rowerowo-drogową. Mogą o tym powiedzieć tylko mieszkańcy wymienionych wyżej dzielnic. Jedynym grzechem owej Trasy Rowerowej, jest tylko to, że jest za krótka bo nie łączy górą z ul.Morską. Ale widać już co poniektórym w głowie się nie mieści, że coś dobrego mogło powstać w tamtych rejonach, więc muszą się powoli przyzwyczajać.

    • 3 3

    • mylisz pojęcia

      " Druga sprawa - Trasa Kwiatkowskiego, z estakadą łączącą dzielnice Oksywie, Obłuże z Centrum, jest jak najbardziej CAŁKOWICIE TRAFIONĄ inwestycją rowerowo-drogową. Mogą o tym powiedzieć tylko mieszkańcy wymienionych wyżej dzielnic."

      potwierdzam, ale nie o estakadzie Kwiatkowskiego traktuje artykuł, a o estakadzie rowerowej, która niczego z niczym nie łączy bo ma raptem 300 m

      • 6 0

  • Szczurek swoje dostał...

    Już mu się we łbie od wadzy przewraca....

    • 3 2

  • Gdzie odpowiedzialni ?!

    Idiotyczna inwestycja , powinno być zrobione połączenie z ul Hutniczą a nie dublowanie chodników z których nikt ''prawie nikt'' nie korzysta .

    • 5 2

  • W sondzie kliknąłem najgłupszą odpowiedź

    • 1 0

  • Wciąż brak połączenia Obłuża z Grabówkiem!!!

    Dlaczego wciąż brak połączenia rowerowego Obłuża z Grabówkiem? Nie rozumiem!!!

    • 10 0

  • A co na to, transportowy ekspert od wszystkiego

    Józef Bąk?!

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane