• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fałszywe alarmy w Galerii Bałtyckiej

Marzena Klimowicz
5 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Podczas ostatniego weekendu w Galerii Bałtyckiej, największym centrum handlowym w północnej Polsce, dwukrotnie uruchamiano alarm przeciwpożarowy. Na szczęście żadnego zagrożenia nie było. Podczas ostatniego weekendu w Galerii Bałtyckiej, największym centrum handlowym w północnej Polsce, dwukrotnie uruchamiano alarm przeciwpożarowy. Na szczęście żadnego zagrożenia nie było.

W Galerii Bałtyckiej w Gdańsku coraz częściej uruchamia się alarm pożarowy. Dezorganizuje pracę sklepów, a klientów naraża na materialne straty. - Mamy z tym problem - przyznaje dyrekcja centrum handlowego.



Fałszywe alarmy pożarowe

Nie ma dymu bez ognia, ale alarm - jest. W miniony weekend fałszywe alarmy zakłócały pracę sklepu dwukrotnie: w sobotę i w niedzielę. Za każdym razem przeprowadzano ewakuację klientów i pracowników centrum. I nie były to jednak ani ćwiczenia, ani wina wadliwego sprzętu. Alarm za każdym razie uruchamiali... goście galerii, którzy dla zabawy wciskają guzik alarmowy.

Dyrektor Galerii Bałtyckiej Marcin Łukasiewicz przyznaje, że umyślne włączanie alarmu stało się uciążliwym problemem: - Włączniki alarmowe znajdują się na klatkach ewakuacyjnych, co wynika z przepisów o ochronie przeciwpożarowej. Łatwo jest je uruchomić - mówi Marcin Łukasiewicz. - Nie wszędzie natomiast są kamery monitoringu, więc nie zawsze udaje nam się złapać osoby, które dla zabawy włączają sygnalizację.

Powtarzające się alarmy przestają robić wrażenie na obsłudze i klientach. Pracownicy sklepów reagują śmiechem i zwykle uspokajają klientów, że alarm wkrótce zostanie odwołany. Po kilkunastu minutach rzeczywiście zwykle tak się dzieje. Ale w wielu sytuacjach za alarm (nawet fałszywy) płacą ostatecznie klienci.

- W najgorszej sytuacji są chyba klienci kawiarni i punktów gastronomicznych, którzy muszą opuścić centrum np. chwilę po założeniu zamówienia - skarży się w liście do redakcji pani Karina, która musiała ewakuować się z galerii w ostatni weekend.. - I nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie to, że w takiej sytuacji zwykle są zmuszani do zapłacenia za nienapoczęte zamówienie. Tak było w naszym przypadku. Dopiero co zapłaciliśmy za kawę, a że byliśmy ze znajomymi rachunek wynosił ok. 50 zł. Nagle alarm i trzeba było wyjść - kawa nawet nie ruszona, ale rachunek zapłacony. W podobnej sytuacji było wiele innych osób, które akurat zamówiły jedzenie - opisuje.

Podobnie postępują zarządzający parkingiem w Galerii Bałtyckiej. Podczas weekendowych alarmów chcący wyjechać z parkingu musieli najpierw zapłacić za postój, w związku z czym utworzyła się gigantyczna kolejka do automatu, potem był równie długi korek do szlabanu.

- Gdyby rzeczywiście wybuchł pożar, wiele osób pewnie zignorowałoby alarm. Gdy się go słyszy po raz piąty, czy szósty w miesiącu to przestaje się wierzyć, że coś naprawdę się stało. W ten sposób nasza czujność zostaje uśpiona, a przy następnej okazji człowiek ignoruje zagrożenie - przestrzega się pani Karina.

Dyrekcja GB walczy z problemem, ale mało sprawnie. - Jakiś czas temu złapaliśmy dwóch chłopców, którzy włączali alarm - mówi Marcin Łukasiewicz. - Sprawę przekazaliśmy policji. A póki co wzmocniliśmy patrole ochroniarzy, którzy będą pilnować, by nikt bez przyczyny nie włączał alarmu- zapewnia Marcin Łukasiewicz.

Za bezpodstawne wszczęcie alarmu m.in. przeciwpożarowego grozi areszt do 30 dni i grzywna w wysokości 1500 zł.

Opinie (148) ponad 20 zablokowanych

  • Nieudolny Dyrektor

    Dla mnie to co najmniej dziwne, bo jeśli już 2 razy się to wydarzyło, to należy wszelkimi sposobami zabezpieczyć "rzekomy" guzik, albo zrobić tam monitoring, to chyba kosztuje mniej niż ewakuacja i klienci, którzy już tam nie wrócą.. Najlepiej rozłożyć ręce..U nas w kraju wszystko robi się do góry nogami.Po prostu od końca...zamiast dawno zadziałać..Ja myślę, że to naciskanie guzika to zwykła wymówka, bo co innego mają mówić, że maja niesprawny system alarmowy ??Bezpieczeństwo ludzi w tym sklepie pozostawia wiele do życzenia. Od początku było coś nie tak, to schody nie działały ciągle to i tamto. Wiadomo, że bardzo spieszyli z otwarciem tego sklepu, bo terminy ich goniły, ale to wcale nie oznacza, że wszystko spełnia normy i wymogi, jakie powinno spełnić centrum handlowe.

    • 0 0

  • przezylam juz prawdziwy pozar, wiec taki zart mnie nie smieszy

    przerazajace jest to ze ludzie igraja z zywiolem jakim jest pozar. rachunek za jedzenie lub kawe wyniosl 50 zl a zycie jest bezcenne.czy naprawde wydaje wam sie ze ogien zaczeka az uciekniecie z budynku??

    jezeli chodzi o GB to niech popracuje nad komunikatem, aby sie nie zacinal w polowie, nad personelem, aby byl bardziej widoczny i stal np przy schodach ruchomych i kierowal spanikowanymi ludzmi, ponadto moze warto pomyslec o otwarciu szlabanow wjazdu do galerii, aby ta strona mogl zjezdzac najwyzszy parking, a rzeczywistym wyjazdem zjezdzal nizszy parking. Dobrze by bylo poinformowac swoich klientow o nieuiszczaniu oplaty za parking w takim momencie.

    Co do kierowcow... pamietamy o zasadzie suwaka a ewakuacja sprawniej by przebiegala.

    kolejny raz udowodnilismy, ze Polak potrafi-szkoda tylko ze wlaczac alarmy.

    • 0 0

  • Wczoraj przeszłam się po 3 sklepach i nagle ogłosili ten alarm. Ja tam byłam pierwszy raz podczas alarmu,ale przeraził mnie widok ludzi siedzących spokojnie przy kawie i chodzących dalej po sklepie,bo przecież gdyby naprawdę wybuchł pożar,to ludzie uciekający w ostatniej chwili stratowaliby się sami. Polecam GB,żeby coś zrobili z tym problemem,bo przecież teraz jest ok,ale może się naprawdę coś stać.

    Poza tym nikt jeszcze nie wpadł na to,że to może być świadoma robota konkurncji GB? Sama widziałam jak po alarmie pielgrzymki waliły do innych centrów.

    • 0 0

  • To wina

    ochrony w GP - jest katastrofalna, denna, beznadziejna, fatalna - od gory do dolu, od zarzadzajacych do stojacych. Wiem praktycznie z pierwszej reki co sie tam dzieje.

    • 0 0

  • W mojejj poprzedniej firmie zrobiono kiedys alarm pożarowy to ludzie mieli to gdzieś. Wezwania do oopuszczenia budynku schodami to CI co wogóle zareagowali pakowali się do wind, a większość została w biurach bo "pewnie jakieś ćwiczenia"

    • 0 0

  • toalety (2)

    i jeszcze te babki klozetowe makabra

    • 0 0

    • czy kibel jest płatny, za PRL był chociaż za darmo (1)

      • 0 0

      • nie jest płatny

        • 0 0

  • kochani pomórzcie wiecie może jakie są wyprzedaże w Galerii Bałtyckiej (1)

    bardzo proszę o poradę..

    • 0 0

    • Świeże mózgi sprzedają na dole w cerfurze, i to w Promocji! Tylko 8,50 za 1kg. Śpiesz się bo może zabraknąć.

      • 0 0

  • Tak to jest w tej galerii BANDYCKIEJ ,,,

    • 0 0

  • alrmy p-poż (1)

    sorry, ale to nie jest pech GB, tylko nas wszystkich.Bo głupki,włączający alarmy powoduja, że obsługa jest przygotowana na to, że to wygłup, a nie prawdziwy pożar.I choć działają tak jak powinni, to w w chwili PRAWDZIWEGO pożaru mogą zadziałałać tak, jakby to była nieprawdziwe, a wtedy będzie się pisać nie o kosztach, a o ofiarach.Zeby była pewność, nie jestem pracownikiem żadnego marketu ani sieci handlowej.Ale mam wyobraznię i ...

    • 0 0

    • Ty pewno jestes jakims pracownikiem marketu lub sieci handlowej ja wam mowie i... (dalej jest j, k, l)

      • 0 0

  • byłam tam

    byłam na parkingu z niespełna rocznym wnuczkiem, jego wózkiem i zakupami gdy rozległ sie alarm. Błyskawicznie zapakowałam wszystko do samochodu i skierowałam sie wyjazdu, a tam pułapka, matnia - kolejka. Postałam kilka minut, gdyby to był prawdziwy pożar albo inne nieszczęsćie, wole nie myśleć. Byłam przerazona, bo byłam z maleńkim dzieckiem które kocham i odpowiadam za nie. Zjechałam w bok byle jak i pieszo z dzieckiem ucieklam. To skandal. Tym powinien zainteresować sie prokurator, bo kierownictwo galerii drwi sobie z życia setek ludzi. Prawdziwy pożar będzie dramatem, bo ludzie będą ginąć w samochodach, bo ktos nie chciał wypuscić z garści kilku złotych za parking, bo tak wycenił życie klientów. Może ktoś z internautów wie kto jest dzierżawcą tych parkingów. Prosze o nazwiska, osobiscie mu pogratuluję, a relację zamieszcze na tym forum.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane