• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ferie odkorkowały Trójmiasto, ale nie jesteśmy skazani na korki także po nich

Maciej Naskręt
23 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Sprintem po WZ. W niecałe 4 min z Jasienia do centrum w godz. szczytu.


W dni wolne od szkoły trójmiejskie drogi wyglądają jak prawdziwe "przelotówki" - nie ma korków, nikt się nie spóźnia z ich powodów, mniej wydajemy też na paliwo, a powietrze jest czystsze. Szkoda, że ferie kończą się tak szybko - pisze Maciej Naskręt.



Co lub kto powoduje największe korki na drogach?

Przejechanie przez Trójmiasto ok. 10 km z domu do pracy zajmuje obecnie w przybliżeniu ok. 15 minut. Tak dobry czas możliwy jest do osiągnięcia tylko w okresie dni wolnych od nauki szkolnej - w trakcie trwających do końca tego tygodnia ferii, czy też podczas wakacji. Normalnie, w porannym szczycie, pokonanie wspomnianego odcinka zajmuje 25-30 minut. Niektórzy mogą jechać nawet 40 minut. Szybciej dojedzie się komunikacją publiczną (jak się da), albo rowerem (jak się da i się chce).

Dzięki feriom nie tylko podróżujemy krócej do pracy czy domu. Łatwiej nam zaplanować też spotkania. Ponadto zdecydowanie mniej wydajemy na paliwo - według wyliczeń Deloitte Polska zyskujemy średnio 6-9 zł dziennie. To oznaczałoby, że przez całe ferie (10 dni powszednich) wydaliśmy nawet 60-90 zł mniej na paliwo. Spada także emisja spalin - przez co powietrze jest czystsze.

Co ważne, natężenie ruchu w godzinach szczytu w okresie ferii na drogach Trójmiasta spada często nawet o 30 proc. W końcu, po pierwsze, wiele osób nie odwozi dzieci do szkoły. Po drugie, nauczyciele nie jadą autem do pracy. Po trzecie, wiele osób decyduje się na urlop.

Co ważne, nie ma standardowych korków na ul. Słowackiego do ronda de la Salle na Niedźwiedniku. zobacz na mapie Gdańska Przejezdna jest ul. Spacerowa zobacz na mapie GdańskaTrasa W-Z zobacz na mapie Gdańska. W Gdyni natomiast szybko jedziemy ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni w godzinach szczytu. Płynnie podróżujemy ul. Morską zobacz na mapie Gdyni, a także ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie zachęcająco dla kierowców wygląda al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu.

Sprawdź aktualną sytuację na drogach w naszym Raporcie.

Pierwszy dzień tegorocznych ferii


Co zatem dalej... po feriach?

Skutecznym sposobem na rozładowanie korków w Trójmieście nie jest budowa kolejnych dróg. Ich rozbudowa o kolejne pasy jedynie zachęca do zakupu auta. W efekcie korki tylko się powiększają. Przykład? Choćby wspomniana ul. Słowackiego na leśnym odcinku.

Powiedzmy sobie też szczerze, że także system Tristar, na który wydaliśmy ponad 130 mln zł, nie jest w stanie odkorkować ulic, a jedynie złagodzić skutki zatorów. Problem leży w przyzwyczajeniu kierowców do samochodów.

Kierowcy, którzy jeżdżą do pracy bez pasażerów (jest ich zdecydowana większość, co wykazują wszystkie badania, ale wystarczają do tego pobieżne obserwacje), mogliby skorzystać z szerokiej oferty komunikacji miejskiej. Niedawno otwarto PKM-kę z przystankami wyposażonymi w parkingi park&ride. Tramwaje dojechały na Morenę, a na Przeróbce oddano do ruchu nowe torowisko. W Trójmieście dla pasażerów przygotowano nowy tabor - tramwaje, autobusy i trolejbusy.

Może nie wszystko funkcjonuje tam idealnie, zdarza się, że podróżujemy komunikacją dłużej niż autem, ale za to możemy w tym czasie odpisać na służbowe czy prywatne maile, albo poczytać choćby nasz portal, czy też ulubioną książkę. Można też spróbować sił na rowerze. Warto pamiętać, że od korków możemy odpocząć nie tylko podczas ferii.

Na koniec jeszcze prośba do kadry kierowniczej w firmach i zakładach zlokalizowanych w Trójmieście. Warto rozważyć wprowadzenie ruchomych godzin rozpoczęcia pracy, by wasi pracownicy mogli dotrzeć do pracy bez stania w zatorze.

Rozważasz podróż komunikacją miejską? Sprawdź rozkłady jazdy.

Nie ma korków na Kartuskiej godz. 16.

15:04 23 LUTEGO 16

Większy ruch na drogach

Gotowi na popołudniowe korki? Będzie ich na pewno mniej niż poza feriami. Jak zawsze zapchane jest centrum Gdańska. Kierowcy powoli jadą od Zieleniaka do ul. Hucisko.

Przejezdna al. Zwycięstwa i ul. Jana z Kolna do centrum.

Na obwodnicach spokojnie. Nie ma utrudnień.

W Gdyni jeszcze bez znaczących korków. Jednak możecie być pewni, że za chwilę stanie ul. Kwiatkowskiego do Obłuża.
Gotowi na popołudniowe korki? Będzie ich na pewno mniej niż poza feriami. Jak zawsze zapchane jest centrum Gdańska. Kierowcy powoli jadą od Zieleniaka do ul. Hucisko.

Przejezdna al. Zwycięstwa i ul. Jana z Kolna do centrum.

Na obwodnicach spokojnie. Nie ma utrudnień.

W Gdyni jeszcze bez znaczących korków. Jednak możecie być pewni, że za chwilę stanie ul. Kwiatkowskiego do Obłuża.
Zobacz więcej

Opinie (273) 8 zablokowanych

  • zrobcie cos w koncu z tymi dieslami..... (3)

    smród że nie idzie zbliżyć się do ulicy.
    Ciekawe kiedy w końcu zaczną respektować na stacjach normy spalin....

    • 24 7

    • W Polsce panuje pogląd z PRL ze disel to tanszy jest.

      Podliczajac koszty napraw nie jest tanszy !!! A to co stracisz nerwów u mechanika to druga sprawa.

      Nie mówiąc o tym ze Polacy sami się wytruja. Spaliny disla to rak w czystej postaci. W Francji jest juz zakaz wjazdu dieslami do centrum.

      • 11 2

    • Co sie dziwisz jak polowa diesli ma wyciety filtr czastek stalych... (1)

      • 9 0

      • większość gruchotów jest z czasów kiedy takie filtry nie śniły się nawet filozofom

        • 7 1

  • Ferie odkorkowały (1)

    Więcej ferii !

    • 33 1

    • wystarczy zamiast 26 dni urlopu dać wszystkim tyle co mają nauczyciele czyli jakieś 50 i zobaczycie że korków oprócz listopada nie będzie.

      • 9 0

  • (3)

    Przyczyną korków jest przede wszystkim brak debaty na temat zrównowazonego rozwoju zgodnie z zasadami elementarza polityki komunikacyjnej. Drugim problemem jest stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu.
    Budowanie ulic to jest jak leczenie anoreksji za pomocą kupowania paska. Korki przesuną się gdzieś indziej. Jeżeli zbudujemy ulice w Trojmieście to korki przesuna się do Tczewa, Wejherowa a nawet Lęborka. I tam powstaną getta i miasta umrą. Jak Detroit.

    • 11 22

    • kolejny zwolennik debaty i komisji (2)

      z debatowania nic nie wynika !!! A rzeczy typu jednolity bilet na całe miasto a najlepiej aglomeracje to byłby postęp. Ceny biletów jednorazowych to tez porażka - taniej jechać samemu autem niż komunikacją o całej rodzinie nie wspomnę.

      • 13 1

      • dałeś się nabrać (1)

        trollowi

        • 3 1

        • bardzo znanemu trollowi

          He.
          "Elementarz" to chyba najbardziej znany troll t.pl od czasow niezapomninego galluxa

          • 4 0

  • Zgadzam się w stu procentach (1)

    Przesiadac się na komunikacje, będę miał pustą drogę :D Komunikacja miejska juz teraz pęka w szwach w trakcie szczytu, a Pan sugeruje zeby przesiadło się do niej jeszcze więcej ludzi - wtedy na pewno się wszyscy zmieszczą (Y)

    • 36 3

    • Zgadzam się

      Zwłaszcza rozbawił mnie fragment, że można sobie poczytać w autobusie hahaha zwłaszcza jak się stoi ściśniętym jak sardynki w puszce. A tablet trzymać trzecia ręką wyciągniętą w górę jak teleskop ;)
      Żeby zdać się na komunikację miejską musi jeździć max co 10 minut, a nie co 30 min lub godzinę....jak nie zmieszczę się do pierwszego to automatycznie spóźniam się do pracy. A już nie daj Boże z przesiadką i za każdym razem kurs co pól godziny i nie zsynchronizowane. Ale na szczęście do pracy mam blisko i chodzę spacerem :)

      • 6 0

  • Kolejny agresywny artykuł

    i stado komentujących frustratów, którym wszyscy wkoło przeszkadzają i narzucający innym jak mają żyć. Myślenie typu ja jestem pępkiem świata a inni won z dróg. I kolejne szukanie wrogów. Daleko nam z kulturą do Zachodu.

    • 11 11

  • komunikacja publiczna w 3miescie to lekka kpina

    Zachecanie wszystkich do korzystania z komunikacji miejskiej w dojazdach do pracy przy obecnym jej stanie, stopniu skomunikowania polaczen, dostepnosci, czestotliwosci kursowania to lekka kpina.
    Jesli mam przesiasc sie na komunikacje publiczna, to musze miec inne plusy niz tylko oszczednosc pieniedzy. Jesli polaczenia miedzy PKM a ZKM sa kompletnie niezgrane, jesli ilosc PKM z Gdyni do Gdanska jest tak mala z dziura miedzy 8 a 930 rano.
    Park and Ride? Na Wielkim Kacku jest raczej Bloto&Ride. Polaczenia do stacji w Wielkim Kacku z np. Wiczlina czy Witomina sa kompletnie nie zgrane.
    Do tego komunikacja miejska stoi w korku.... moze wiecej buspasow?

    • 39 6

  • red. Naskręt odkrył Amerykę. Ludzie nie jeździliby autami jakby mieli alternatywe w postaci dobrego taktu komunikacji miejskiej oraz ludzkiej, jednolitej taryfy na całe trójmiasto...Kiedy w końcu ktoś to zrozumie i się wezmie do roboty?

    • 26 2

  • a ja mieszkam w Migowie i teraz przesiadłem się z samochodu na 127 bo jest teraz w trakcie ferii więcej luzu. Niestety poza feriami ledwo da rade wsiąść do autobusu tej linii, więc zmuszony jestem jeździć autem.

    • 27 0

  • (1)

    A ja tak myślę, że jakby drogówka ruszyła du...py i wyszła z samochów na środek skrzyżowania, pokierowała ręcznie ruchem to korki w godzinach szczytu byłyby mniejsze.

    • 8 5

    • na jakiej podstawie tak twierdzisz? to bezsensu

      • 5 0

  • (1)

    Jest za mało autobusów i kolejek w godzinach szczytu ale co najgorsze sa one całkowicie do siebie niedopasowane, dlatego jechać komunikacja często wychodzi 2x dłużej niz samochodem nawet w godzinach szczytu. Juz nie mowię o niektórych miejscach w których cieżko wogole o komunikację albo jedzie raz na godzinę (w cale nie musi byc to daleko od centrum).

    • 27 0

    • odczep sie pan od szadółek :D

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane