• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma z Barcelony wskrzesi rowery Mevo

as
25 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mevo 2.0 może pojawić się na ulicach metropolii za osiem miesięcy. Mevo 2.0 może pojawić się na ulicach metropolii za osiem miesięcy.

Hiszpańska spółka CityBike Global zostanie operatorem Mevo 2.0. Informację o wyborze najkorzystniejszej oferty Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot podał w... Wigilię. Za sześcioletnią obsługę systemu firma zainkasuje ponad 159 mln zł.



Będziesz podróżować rowerami Mevo?

OMGGS zapowiadało, że do końca roku zostanie rozstrzygnięty przetarg na operatora roweru Mevo. Urzędnikom udało się nie tylko dotrzymać słowa, ale także zrobić mieszkańcom prezent na święta.

CityBike Global zaproponował Trójmiastu dostarczenie rowerów elektrycznych czwartej generacji - inteligentnie połączonych pojazdów, eliminujących potrzebę instalacji doków i terminali trzeciej generacji, zmniejszając w ten sposób koszty inwestycyjne i operacyjne. Pojazdy mają mieć zamki i systemy pozwalające na kontrolowane parkowanie w określonym obszarze lub standardowym stojaku rowerowym.

Czytaj także: Nowe rowery Mevo 2.0 na testach

W postępowaniu na obsługę nowego Mevo wpłynęły dwie oferty: City Bike Global SA z podwykonawcą Geovelo na kwotę 159 mln oraz Konsorcjum BikeU (Polska) i Freebike (Czechy) na kwotę 365 mln zł. Komisja przetargowa oceniała oferty pod względem ceny (60 proc.) i przedstawionej koncepcji funkcjonowania systemu (40 proc.). Dodatkowo powołani eksperci rzeczowi i prawni zbadali oferty pod względem formalnym oraz zaoferowanej ceny. Biegły rzeczoznawca i komisja przetargowa ocenili zgodność rowerów z wymaganiami przedstawionymi w postępowaniu.

W świetle kryteriów oceny ofert ustalonych przez zamawiającego, oferta CityBike Global SA uzyskała najwyższą ocenę spośród złożonych ofert - 100 pkt.

- Po zbadaniu ofert, analizach ekspertów i prawników, a także po pozytywnej opinii biegłego rzeczoznawcy, komisja przetargowa zdecydowała o wyborze hiszpańskiej spółki City Bike Global SA, która jest już operatorem rowerów miejskich w Barcelonie, Paryżu, Helsinkach i Sztokholmie - mówi Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.
Projekt rowerów dla Trójmiasta zakłada uruchomienie jednośladów z:

  • akumulatorem o zasięgu do 100 km,
  • w pełni automatycznym czujnikiem momentu obrotowego,
  • transmisją pasową,
  • niską wagą dzięki ramie ze stopu aluminium,
  • przednim hamulcem tarczowym i tylnym hamulcem bębnowym,
  • ochroną przed kradzieżą i wandalizmem (akcelerometr, alarm, śledzenie GPS).

Firma zamierza także zatrudnić lokalny personel liczący 47 osób, obsługujący 51 punktów ładowania, rozmieszczonych we wszystkich gminach.

Co więcej o Mevo?



Nowe Mevo ma być systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu - w Kosakowie i Kolbudach.

- System ładowania baterii będzie zdecentralizowany. Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów. Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu. Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi). Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Wykonawca będzie również zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, jeżeli będzie tego wymagać sytuacja pandemiczna - dodaje Jarosław Maciejewski.

Sposób używania systemu się nie zmieni



Rowery IV generacji będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu. Bez zmian pozostanie również system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je, tak jak wcześniej, także poza stacjami. Każdy użytkownik będzie mógł zarezerwować rower na maksymalnie 10 minut. W trakcie wypożyczenia roweru, użytkownik będzie mógł skorzystać z opcji postoju. Rowery będą posiadać m.in. 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym) ze zintegrowanym hamulcem, opony z wkładką antyprzebiciową, a także koszyk o pojemności min. 10 litrów zabezpieczający mały bagaż z 5 stron.

CityBike Global działa m.in. w Limie w Peru.

CityBike Global działa m.in. w Limie w Peru.
Do dyspozycji użytkowników będą dwa rodzaje abonamentów: abonament miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 min jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 min na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, na tradycyjnym 0,1 zł. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 min. jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 min. na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower. Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 - przez 9 miesięcy 100 proc. floty, od grudnia do końca lutego 50 proc. floty.

Kiedy Mevo pojawi się na ulicach?



Zanim z rowerów będą mogli skorzystać zarejestrowani użytkownicy - 100 jednośladów trafi na testy wewnętrzne (w ciągu maksymalnie 14 miesięcy od podpisania umowy), które będą trwały od 10 do 21 dni. Po tym okresie, odbędzie się trwający minimum 3 tygodnie rozruch systemu, przy minimum połowie floty. W tym czasie użytkownicy będą mogli rejestrować się i korzystać z systemu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Dopiero po pozytywnym zakończeniu wszystkich testów (w terminie maksymalnie do 17 miesięcy od podpisania umowy) zostanie uruchomione 100 proc. systemu i możliwość kupowania abonamentów.

- Jeżeli nie będzie żadnych odwołań do KIO i umowa zostanie podpisana w styczniu 2022 r., - to pierwsze rowery dla mieszkańców metropolii zostaną udostępnione najpóźniej na wiosnę 2023 r. - mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo.
Umowa będzie podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.

- W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana jest usługa, a nie zakup rowerów i stacji. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc prawidłowego działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0, przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie współadministratorem danych osobowych i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez użytkowników pieniądze - kończy Jarosław Maciejewski.
as

Miejsca

Opinie (417) 8 zablokowanych

  • i bardzo w porządku

    • 1 1

  • Następna chętna na bankruta !!!!

    • 5 0

  • dlaczego mevo to musi być takie dno?

    dlaczego nie może być jak w innych miastach w Polsce, gdzie systemy działają od dawna, działają lepiej (nie tylko dlatego, że w ogóle działają) i kosztują mniej? Płacisz opłatę aktywacyjną i 20 minut jeździsz bez dodatkowych kosztów. A u nas? Przejazd bez abonamentu ze Śródmieścia do Wrzeszcza będzie mnie kosztował 2-3 zł :) Może chociaż rzucą rowery z fotelikami dla dzieci, jak w Białymstoku i Poznaniu.

    • 1 0

  • drogo

    1. drogo w porównaniu do innych miast
    2. brak możliwości wypożyczania kilku rowerów
    *niektóre miasta mają darmowe minuty dla pasażerów z biletami okresowymi. Oferta Gdańska: wydaj 150 na sieciówkę i 30 na mevo. Słabo.

    • 4 0

  • (3)

    Czy za tę kasę nie dałoby się zrobić darmowej komunikacji miejskiej dla wszystkich?

    • 36 0

    • tak, na 4 miesiące i tylko w Gdańsku (1)

      Mevo ma kosztować 26,5 mln rocznie - koszt całkowity dla 14 gmin
      Sam Gdańsk z biletów ma ponad 100 mln rocznie (plan na 2022 rok 109 mln z biletów, i ponad 300 mln z budżetu)

      • 0 0

      • miało być na 3 miesiace ;)

        • 0 0

    • Chociaż dla niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym.

      • 3 1

  • (3)

    Jako użytkownik całoroczny roweru marzę, by chociaż połowę tego przeznaczyć na budowę nowych dróg m.in. wzdłuż Słowackiego, Budowlanych czy Kartuskiej.

    • 13 3

    • (2)

      Przecież będzie. Powstał nowy STeR i będą budowane drogi rowerowe wzdłuż głównych ciągów

      • 1 2

      • (1)

        Ster to koncert życzeń, a realizacja to najbliższe 500 lat. Ster nie ma żadnego przełożenia na budowę dróg rowerowych.

        • 3 1

        • dlaczego piszesz nieprawdę?

          wiele nowych dróg rowerowych powstało na podstawie ustaleń "pierwszego STERu" (por. np. DDR wzdłuż Alei Adamowicza).

          • 0 0

  • Czemu z moich podatkow finansowane jest to stolec?!?!? (2)

    • 22 6

    • ponieważ wiele osób korzystając z niego

      będzie generować korzyści pozyskiwane przez takich jak ty przypuszczalnie cierpiących na samochodozę (walczących z innymi samochodowcami o przestrzeń w mieście - do parkowania i jazdy).

      • 1 0

    • Z jakich twoich

      To z kredytu. To prezent dla wnuków do spłaty.

      • 0 1

  • Ja bym był za tym żeby ... (1)

    ..wygrała firma z Madagaskaru lub Antarktydy .....

    • 19 3

    • wracaj na swój księżyc

      • 0 0

  • (3)

    Prawie 30 milionów rocznie... Już chyba lepiej by było przeznaczyć te pieniądze na publiczną komunikację zbiorową.

    • 116 9

    • publiczna komunikacja indywidualna jest lepsza niż publiczna komunikacja zbiorowa (2)

      • 1 10

      • (1)

        no tak, to najlepiej ją zlikwidować i niech wszyscy przesiądą się do samochodów i utońmy w korku jakiego świat nie widział.

        • 1 1

        • nie ma to jak zdolność do dojrzałej refleksji

          to, że coś (np A) jest lepsze od czegoś innego (B), to nie znaczy, że należy (B) zlikwidować. W przypadku systemu transportowego metropolii trójmiejskiej największe korzyści można uzyskać wspierając zarówno A jak i B, tworząc sensowne kombinacje: np. dojazd rowerem do stacji SKM, przejazd pociągiem SKM i pokonanie "ostatniej mili" rowerem miejskim typu MEVO. Warto sobie wyobrazić również wiele innych kombinacji lub sposobów poruszania się po mieście: indywidualnie lub "zbiorowo".

          • 0 0

  • 159 mln. (8)

    Dziękuję.Wesolych Świat..

    • 101 6

    • Na budowę polskiego auta elektrycznego wydaliśmy 250mln zł, projekt porzucono. (7)

      Został jedynie egzemplarz prototypowy, który nawet nie jeździ. Ale może to i lepiej, bo dzięki zburzeniu zbudowanej za dwa miliardy złotych elektrowni w Ostrołęce, nie mielibyśmy ich nawet jak ładować.

      • 7 11

      • Piszesz w skali kraju a nie miasta (5)

        • 7 4

        • deficyt miasta gdańska w 2022r ponad 700 milionów złotych ....jak oni to robią (1)

          • 3 1

          • o jakich "onych" piszesz?

            zauważ, że wielu z nich to amatorzy centralizmu udający przeciwników "centralizmu biurokratycznego" występującego jakoby w Brukseli. Najważniejszy z nich ma bardzo długi nos.

            • 0 0

        • To PiS budował elektrownię węglową w Ostrołęce. (1)

          Budował i nie zbudował.

          • 6 6

          • ale co to ma do rowerów w Gdańsku :D

            • 16 3

        • Jak już to trzech miasti i mówisz, że bez karty mieszkańca nie będzie można pojechać tym rowerem?

          Skoro tak to masz rację, kasa w błoto.

          • 2 2

      • jeszcze niestety nie porzucono...

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane