• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Galary przywrócą ruch między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?

Maciej Korolczuk
7 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Drewniane łodzie są szybkie, zwrotne i bezpieczne. Mogą być też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Mogłyby się pojawić na Martwej Wiśle już w przyszłym sezonie. Drewniane łodzie są szybkie, zwrotne i bezpieczne. Mogą być też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Mogłyby się pojawić na Martwej Wiśle już w przyszłym sezonie.

Radni miasta Gdańska sprawdzają, czy możliwe jest przywrócenie przeprawy pieszo-rowerowej między Nowym Portem zobacz na mapie GdańskaTwierdzą Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Na Martwej Wiśle mogłyby pojawić się łodzie płaskodenne - tzw. galary. 12-osobowe jednostki na swój pokład byłyby w stanie zabrać także rowery i osoby niepełnosprawne. - Wystarczy dobra wola urzędników, by połączenie mogło funkcjonować już od przyszłego sezonu - mówi Piotr Kozłowski, prezes fundacji Galar Gdański.



Czy miasto powinno przywrócić pieszo-rowerowe połączenie między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?

Charakterystyczne drewniane łodzie na Martwej Wiśle pojawiły się w ubiegłym roku. Na co dzień cumują przy Stoczni Cesarskiej, skąd można wybrać się w 30- i 70-minutowe rejsy po Motławie czy wodach portowych. Teraz pojawiła się szansa na to, że galary pojawią się także między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.

- Kursowanie naszej jednostki mogłoby być nawet trzykrotnie tańsze w utrzymaniu niż poprzedni prom samochodowy - mówi Piotr Kozłowski, prezes fundacji Galar Gdański. - Ze względu na ewentualne postępowanie przetargowe nie mogę mówić o wszystkich aspektach finansowych, ale z naszej analizy wynika, że tylko samo cumowanie w jednym sezonie to koszt ok. 140 tys. zł. Przygotowaliśmy kilka wariantów, bo np. korzystanie z infrastruktury należącej do Muzeum Gdańska jest tańsze, niż cumowanie przy nabrzeżu, którym zarządza Gdański Ośrodek Sportu.

Zobacz jak wygląda Galar Gdański



Na Martwej Wiśle miałaby się pojawić nowa, 12-osobowa jednostka, wybudowana specjalnie do obsługi pieszych i rowerzystów (jednostka mogłaby być większa, ale wówczas wedle prawa stałaby się statkiem, co zwiększyłoby koszty jej utrzymania). Dzięki wyspecjalizowanej budowie, przy pomocy profesjonalnej rampy, mogłyby korzystać z niej także osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach. Łódź posiadałaby też nadbudówkę, by chronić pasażerów przed opadami deszczu lub silnym słońcem. Koszt budowy takiej jednostki wynosi ok. 90 tys. zł.

Bilet na kurs w jedną stronę miałby kosztować nie więcej niż 5 zł za osobę dorosłą. O tym, że zapotrzebowanie na to połączenie jest spore, władze miasta przekonały się choćby podczas ubiegłorocznej majówki, gdy między Nowym Portem a Wisłoujściem kursował kuter Baltic Star. Pierwotnie zakładano, że kuter będzie kursował z częstotliwością co pół godziny. Plany trzeba było jednak szybko zmienić. Już pierwszego dnia niecodzienna atrakcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem ze strony nie tylko mieszkańców Trójmiasta, ale również przybyłych na majówkę turystów.

Wideo archiwalne



Galar miałby pływać od kwietnia do października. Jedynym ograniczeniem w kursowaniu między oboma brzegami byłoby ewentualne załamanie pogody i wiatr przekraczający cztery stopnie w skali Beauforta.

W poniedziałek bliźniaczą jednostkę testowali radni miasta.

- Chcieliśmy przekonać się, czy przywrócenie połączenia między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście jest możliwe przy zastosowaniu tego typu jednostek - przyznaje Kamila Błaszczyk, radna miasta. - Galary są stabilne, szybkie i zwrotne. Jesteśmy przekonani, że uruchomienie, a w zasadzie przywrócenie przeprawy przez Martwą Wisłę cieszyłoby się dużym zainteresowaniem, ale oczywiście kluczową kwestią są finanse.
W ubiegłym roku Biuro Rozwoju Gdańska rozesłało zapytania do firm, które mogłyby przygotować analizę finansową takiego przedsięwzięcia. Ostatecznie do sporządzenia analizy nie doszło, bo zainteresowana firma w ostatniej chwili odstąpiła od podpisania umowy.

- Aby udźwignąć to finansowo, trzeba by uzyskać zewnętrzne finansowanie - dodaje Cezary Śpiewak-Dowbór, radny miasta. - Oczywiście najłatwiej byłoby rozpisać przetarg i zrobić to za miejskie środki, ale w perspektywie cięć finansów w samorządach trzeba myśleć o innych rozwiązaniach np. przy użyciu ekonomii społecznej. W uzyskaniu środków z zewnątrz mogłyby też pomóc agencje rozwoju gospodarczego, specjalizujące się w pozyskiwaniu inwestorów zewnętrznych.
Radni miasta oceniają, że galar mógłby sprawdzić się w roli pieszo-rowerowej przeprawy między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Radni miasta oceniają, że galar mógłby sprawdzić się w roli pieszo-rowerowej przeprawy między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.
Idea przywrócenia połączenia między Nowym Portem a Wisłoujściem podoba się też Karolowi Ważnemu. Radny miasta Gdańska także wziął udział w poniedziałkowych testach na Martwej Wiśle i przyznaje, że wkładem miasta mogłoby być np. zwolnienie z opłat za korzystanie z nabrzeży i przystanków tramwaju wodnego.

- Otwartą kwestią pozostaje udostępnienie miejskiej infrastruktury nieodpłatnie. Tym bardziej, że jest ona gotowa do użytku, ewentualnie można pomyśleć o jej uzupełnieniu o obiekty małej architektury czy wiaty. Aby zwiększyć szansę na uzyskanie unijnych środków można na dachu galarów zastosować ekrany solarne - mówi Ważny.
Przypomnijmy, że w ciągu najbliższych lat tuż obok powstać ma Plac Nadwodny. Niewykluczone, że będzie to też najlepsza okazja do przywrócenia pieszo-rowerowej przeprawy na Martwej Wiśle, choć jak przyznają radni i przedstawiciele fundacji - ambitny plan zakłada, by galary mogły pływać już w przyszłym roku.

Opinie (185) ponad 20 zablokowanych

  • dlaczego nie może jeździć autobus z Nowego portu do pętli na Westerplatte? tunelem, normalnie tunelem

    158 do pętli nie jeździ i co pół godziny do 22

    • 7 2

  • latajace deski beda najlepsze

    • 8 0

  • pod Kaliningradem stoją poduszkowce z demobilu

    • 5 0

  • Podobne łodzie funkcjonują w Dubaju

    Nazywają się Abra a koszt przeprawy to 1 zł

    • 3 1

  • bałuty jedyna prawilna dzielnica łodzi

    • 2 0

  • Taka dłubanka to na jeziora n.p. do chmielna !!!!!!

    • 8 2

  • Takie galary

    powinny kursować między Falochronem Zachodnim a Westerplatte. Byłaby to logiczna kontynuacja ścieżki ciągnącej się od Kolibek. Stworzyłaby się przez to ładna, okrężna trasa rowerowa. Po przeprawie na Westerplatte, ścieżką można wracać do Gdańska (zahaczając o Twierdzę Wisłoujście). Galary w miejscu dawnego promu są zbyt blisko tunelu (niepotrzebny dubel).

    • 3 3

  • Za wikipedią: (3)

    "Galar dawny polski rzeczny statek wiosłowy używany do jednorazowego transportu towarów w dół rzeki. (...) Po przybyciu do Gdańska galary często były sprzedawane na drewno."
    Jednorazowego? To ma być taki pływający miś? Jaka jest żywotność takich jednostek? Skoro już miasto ma sypnąć kasą, to czy nie lepiej na coś trwałego i mogącego posłużyć przez wiele lat? Mieliśmy platformy na kółkach, rydwan, ostatnio padł pomysł na zarośnięte przystanki i chyba wystarczy już tej urzędniczej fantazji... Poza tym czy świadczenie usług transportowych przez fundację nie stoi w sprzeczności z polskim prawem?

    • 8 0

    • (2)

      A o przedsiębiorstwie społecznym Pan słyszał?

      • 0 1

      • Ki czort

        Już te hypstery nie wiedza co wymyśleć

        • 1 0

      • Tu nie chodzi o formy prawne przedsiębiorstwa,tylko chyba pomysł jest nietrafionyy z punktu widzenia praktycznego ,te galery są wywrotne,tam stacjonują wojska specjalne,przepłynięcie ich szybkich jednostek powoduje dość duże fale,chodzi o bezpieczeństwo,znamy dramat jaki się rozegrał kiedyś na Motławie.

        • 1 0

  • Miasto ma dostać dofinansowanie na opłaty na rzecz miasta za cumowanie?

    • 4 0

  • powinna być linia kolejowa łącząca Nowy Port z Wisłoujściem (1)

    • 1 4

    • Kolejka chyba linowa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane