• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańscy radni zgodzili się na pomnik Inki i dali 0,5 mln zł na tunel pod Pachołkiem

Katarzyna Moritz
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 21:02 (27 sierpnia 2015)
Radni Gdańska zgodzili się na pomnik Inki. Radni Gdańska zgodzili się na pomnik Inki.

Pierwsza powakacyjna sesja Rady Miasta do spokojnych nie należała. W porządku obrad były uchwały wzbudzające kontrowersje, czyli zgoda na pomnik Inki, który ma być odsłonięty już w niedzielę, przekazanie części kompetencji wojewódzkiego konserwatora zabytków miejskiemu konserwatorowi oraz kwestia budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Uchwała w tej sprawie przeszła tylko jednym głosem.



W czwartek gdańscy radni spotkali się pierwszy raz po wakacyjnej przerwie, jednak długo nie mogli rozpocząć obrad m.in. z powodu problemów z nagłośnieniem. Do tego duże zamieszanie spowodowała wizyta posła Piotra Baucia, który zażądał udzielenia mu głosu.

Poseł domaga się informacji o miejskim portalu

- Wnoszę o włączenie do porządku obrad dyskusji na temat zmian w funkcjonowaniu portalu www.gdansk.pl. Ten wniosek składam w związku z wątpliwościami mieszkańców - podkreślał Bauć. - Mam pytania, które najczęściej się pojawiały. Chcę na ten temat informacji i rozmowy. Te pytania związane są z niejasnościami, na jakich zasadach ten portal będzie funkcjonował i czy nie łamie ustawy.
Czytaj też: Strona Gdansk.pl trafi z urzędu do spółki. Po co?

- Nie może sobie pan tak przyjść i żądać włączenia wniosku do porządku obrad. Tym tematem ma zająć się komisja turystyki i promocji. Proszę się kontaktować z jej przewodniczącym. Odpowiemy panu na pański wniosek na piśmie - odpowiedział mu Bogdan Oleszek, przewodniczący RM.
Jak już wcześniej informowaliśmy, strona internetowa Urzędu Miejskiego Gdansk.pl przechodzi metamorfozę pod kierownictwem byłego dziennikarza Gazety Wyborczej Trójmiasto, Romana Daszczyńskiego. Zatrudnia ona profesjonalnych dziennikarzy i chce stać się zwykłym serwisem informacyjnym. Pojawiają się jednak opinie, że portal działa na granicy prawa, a miasto nie może wydawać własnej prasy.

Pomnik Inki na Oruni

Gdańscy radni zajęli się też uchwałą w sprawie wyrażenia zgody na ustawienie pomnika Inki. Jego odsłonięcie zaplanowano w niedzielę 30 sierpnia przy ul. Gościnnej na Oruni. Projekt pomnika, który wykonał rzeźbiarz Andrzej Renes, nie spodobał się urzędnikom i radnym. Podkreślali, że jest przykładem "złego smaku". Członkowie komitetu budowy pomnika ripostowali pytając, od kiedy urzędnicy są takimi estetami i znawcami sztuki.

Czytaj też: Kontrowersje wokół pomnika "Inki" na Oruni

Radni zgodzili się na ustawienie pomnika Danuty Siedzikówny "Inki" na Oruni, ale komitet budowy pomnika musi jeszcze załatwić pozwolenie na budowę. Radni zgodzili się na ustawienie pomnika Danuty Siedzikówny "Inki" na Oruni, ale komitet budowy pomnika musi jeszcze załatwić pozwolenie na budowę.
Radni zgodzili się na tymczasowe ustawienie pomnika i rekomendują przeprowadzenie konkursu, który wyłoni jego ostateczny kształt. Zapis jest ten dlatego, żeby komitet budowy pomnika uzyskał pozwolenie na budowę, którego obecnie nie ma. Do uchwały dołączono nowy, poprawiony projekt pomnika.

- Martwi mnie, że wokół tego przedsięwzięcia pojawiły się głosy, że miasto utrudnia ustawienie pomnika, a to nieprawda - mówi radna Magdalena Olek z PO.
Radny Marek Bumblis poinformował, że Komisja Kultury przygotowała już projekt uchwały pomnikowej, by podobnego zamieszania w przyszłości uniknąć. Będzie przedstawiany przez prezydenta w październiku.

- Proszę, byśmy w przyszłości nie doprowadzali do sytuacji, że pomnik jest już odlany, teren przygotowany, a pozostaje tylko - bagatela - zgoda Rady Miasta. To nie ta kolejność - podkreślał Adam Nieroda, radny PO.
Radni ostatecznie przyjęli uchwałę. Komitet zebrał na budowę pomnika ok. 40 tys. zł, a miasto dorzuciło ok. 100 tys. zł na zagospodarowanie skweru wokół pomnika.

Konserwatorzy wymieniają się uprawnieniami

Doszło też do zapowiadanego od dawna przekazania części kompetencji wojewódzkiego konserwatora zabytków - konserwatorowi miejskiemu.

Projekt porozumienia przewiduje przekazanie miastu pełnych kompetencji dotyczących zabytków w granicach administracyjnych Gdańska, z wyłączeniem Głównego Miasta oraz zespołu pocysterskiego w Oliwie, a także zakresu rzeczowego obejmującego prowadzenie spraw związanych z zabytkami ruchomymi i pracami archeologicznymi.

Czytaj też: Gdańsk przejmie zabytki od pomorskiego konserwatora?

Jak przekonują urzędnicy, odzwierciedla to ogólnopolski trend i umożliwia samorządowi prowadzenie spójnej polityki w kształtowaniu przestrzeni miejskiej w odniesieniu do terenów zabytkowych. Co istotne z punktu widzenia ochrony zabytków, w dalszym ciągu to wojewódzki konserwator zabytków będzie opiniował miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

- Chciałbym przestrzec przed skutkami tego porozumienia. Miejski konserwator jest przecież zależny od prezydenta miasta, więc częściej może dochodzić do takich sytuacji, jak zburzenie spichlerza Woli Łeb, Dworca Południowego czy wyrażenie zgody na budowę za wysokiego hotelu Purro. Ochrona zabytków powinna być w kompetencji wojewódzkiego konserwatora. Uchwała zostanie zaskarżona do wojewody - zapowiedział Piotr Czauderna, wiceprzewodniczący RM z ramienia PiS.
Polityka przestrzenna

Podczas sesji radni podjęli też uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia najważniejszego dokumentu, który będzie kreował politykę przestrzenną naszego miasta na najbliższe lata: "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Gdańska". Przystąpienie poprzedziła kilkumiesięczna kampania informacyjna.

Radni zgodzili się też na przystąpienie do porozumienia z Pruszczem Gdańskim i gminami Suchy Dąb i Cedry Wielkie, do utworzenia międzynarodowych tras rowerowych w ramach programu Euro Velo.

Czytaj też: 160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu

Radni dali 500 tys. zł na dokumentację tunelu pod Pachołkiem

Najdłuższą dyskusję oraz protesty gości na galerii w sali Rady Miasta, wywołała uchwała w sprawie przystąpienia wspólnie z Sopotem do przygotowania kolejnego etapu realizacji Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Uchwała w tej sprawie przeszła tylko jednym głosem, 14 radnych było za, 13 przeciw, dwoje wstrzymało się od głosu.

Aktualizacja, godz. 21: Na ten temat opublikowaliśmy już osobny artykuł

Opinie (269) 4 zablokowane

  • droga jest potrzebna, podobnie jak wcześniejszy zjazd z obwodnicy

    z wezłą Owczarnia do Spacerowej. Pytanie cyz musi to być takie drogie ? Bo ci radni nie protestują przeciwko potrzebnej i istotnej inwestycji drogowej, tylko przeciwko jej wysokości jak i pola do korupcji ( dużej , bo do małej zawsze będzie ) . Problem sami sobie na gowe wsadziliśmy - czyli Trójmiejski Park Krajobrazowy. Tunel powinien być tylko pod tą górka koło Renuszewa ( 200 m) a cała droga kosztowałaby nie więcej jak 150 mln. Takiej inwestycji przyklasnęłoby pewnie więcej radnych ( chociaż niekoniecznie tych samych :)

    • 0 2

  • Inka nalezala do bandy Lupaszki (5)

    Ktora to banda mordowala Polakow odbudowujacych kraj ze zniszczen wojennych.Taka jest prawda i na nic zda sie propaganda.Koniec-kropka

    • 19 24

    • Tak to jest

      że najwięksi bandyci za czasów PRL dostępują w dzisiejszych czasach rozgrzeszenia.Tak się stało z "Ogniem"pomnik odsłonił Lech Kaczyński ów bandyta zabijał i podpalał wszystkich kto stanął mu na drodze cywili i mundurowych a teraz ważny gość.

      • 0 1

    • Jak widać pranie mózgów zafundowane...

      ... przez czerwonych towarzyszy okazało się skuteczne. Żal za PRL niektórym d*pcie ściska.

      • 1 1

    • nie pomylili Ci się Łupaszkowie?

      • 1 2

    • Tak odbudowali że ruina w 90r zmusiła do likwidacji PPaństwowych.

      Beton się rozpadł a stal przerdzewiała....

      • 3 5

    • Tak jest.

      • 6 3

  • pomniki

    Pomysł z pomnikami ogólnie mi się podoba, wykonanie już mniej. Myślałam, że może kiedyś stanie na Oruni pomnik prof. Sampa, np. w Parku Oruńskim. Teraz myślę, że lepiej nie, bo widząc to wykonanie, to pewnie byłby to odlew z formy na papieża.

    • 0 1

  • (2)

    Droga Zielona i tunel ,czemu nie .Każda nowa droga cieszy .Pytanie,dlaczego tak drogo? Co do Inki to też jestem za,ale sam pomnik jest koszmarny ( szkoda) .

    • 2 5

    • czy ucieszyłaby cię nowa droga 50 metrów od twojego domu / mieszkania? (1)

      Każda droga cieszy jedynie osoby mające trudności z tzw. myśleniem lateralnym - wyobrażeniem sobie, że można w przestrzeni miejskiej wygodnie i szybko poruszać się inaczej niż własnym samochodem.

      Każdy dodatkowy samochód w mieście to wzrost roszczeń do tworzenia przez miasto 3 miejsc do parkowania za darmo: przy domu, przy miejscu pracy i przy sklepie.

      • 0 1

      • Wg. Twojego rozumowania większość dróg, autostrad .obwodnic , nie mówiąc o innej infrastruktórze nie mogłoby powstać ,bo ktoś mieszka za blisko ! Może jest tak ,że to Ty przez swoje spojrzenie na czubek nosa przeszkadzasz innym ?!

        • 0 0

  • Kamil Sobkiewicz Komitet Budowy Pomnika Inki (2)

    W artykule jest błąd. Uchwała przeszła z autopoprawką. Pomnik nie będzie tymczasowy .

    • 18 12

    • Wielka szkoda ,bo ten pomnik to masakra .

      • 0 0

    • Owszem, bedzie

      Dopóki nie uzyskacie pozwolenia na budowę. Autopoprawka dotyczyła wykreślenia konkursu.

      • 8 1

  • Dlaczego inwestycja tunelu pod Pachołkiem jest taka droga? (2)

    • 2 1

    • ponieważ teren, przez który będzie wiercony tunel jest często terenem źródłonośnym

      składającym się z piasków polodowcowych, bardzo niestabilnym.
      Tunele wiercone w skale są dużo tańsze.

      • 0 0

    • Dlatego żeby była coś warta.

      • 0 1

  • tunel za (1)

    Czemu tak dlugo sie dyskutuje a tak wolno buduje efektow nie widac

    • 2 2

    • przyjedź na dzień otwarty PKM

      może coś zobaczysz

      • 0 0

  • i bardzo dobrze (18)

    I super decyzja Sopot,Osowa, Oliwa, Przymorze się odkorkują . Trzymamy kciuki ufff :-)

    • 72 110

    • Te minusy to pewnie z FRAG-u (9)

      No Panie Siegelanin - czekamy na kolejne kretyńskie wyliczenia, ile to mieszkań i samochodów można kupić za te 2 mld.
      Tylko najpierw przypomnij sobie chłopino, że Unia może dołożyć do tego do 85% i zabraknie ci kasy na mieszkanka dla mieszkańców Osowej.
      A poza tym, to nie jest inwestycja dla mieszkańców Osowej, ja mieszkam na Przymorzu i jadać na Hel chcę szybko wyjechać z miasta i do niego wrócić. A i dla Oliwy oraz Parku będzie lepiej, jak samochody wyniosą się z Opata i Starego Rynku.

      • 18 28

      • Pociągiem na Hel (2)

        Na Hel szybciej dojedziesz pociągiem, a nie samochodem.

        • 10 4

        • I co z tego, w sezonie pociąg jest tak nabity że nie idzie do niego wejść, wiesz co się dzieje na stacji we Władku w weekendy? (1)

          • 4 6

          • za ułamek tych dwóch miliardów można kupić parę wagonów i zwiększyć albo długość pociągów

            albo liczbę pociągów docierających do Helu w sezonie.

            Za wjazd samochodem na Hel powinny być wprowadzone opłaty kongestyjne: w Londynie zadziałało bardzo dobrze; korki się zmniejszyły.

            • 0 0

      • super (2)

        Jak wyniosą się z Opata i Starego Rynku to jak dojadą do tunelu? Al. Grunwaldzką??To korek będzie do Gdańska.

        • 8 0

        • Droga zielona :D (1)

          • 2 2

          • tylko nie to

            Tranzyt w nadmorskich dzielnicach

            • 3 2

      • nie wyniosą się

        przybędzie po prostu dużo nowych na nowych trasach.

        • 8 1

      • nie zapomnijmy o tym ilu kaszubom można życie utrudnić

        i ilu gdańszczanom wyprowadzkę z GDA, aby podatki w mmieście zostały :P

        • 3 2

      • żeby była kasa z unii

        to wcześniej wszyscy musieli tę kasę unii dać.
        czyli wychodzi na to, że korzystamy ze swoich pieniędzy, tylko żeby je dostać musimy spełnić jakieś tam warunki.
        więc jeśli myślisz, że te pieniądze są "za darmo" to jesteś idiotą.

        • 15 7

    • Odkorkują ?!?!?! (6)

      niby jak, przez to że więcej aut (+ tranzyt) będzie kierowane właśnie tam?

      • 18 6

      • pelna droga zielona (1)

        z Żabianki w
        15 minut jesteś na DK7 w kierunku Wawy
        20 minut jesteś na bramkach A1 w Rusocinie w kierunku Łodzi
        w 20 minut jesteś w Chylonii a potem 8h jedziesz na Hel bo nie ma OPAT...
        ta droga jest potrzebna bo Trójmiasto to turystyczne zagłębie Polski i o ile w normalnych niesezonowych miesiącach natężenie ruchu jest znośne, o tyle w sezonei jest koszmar.
        Chcecie zarobku z turystyki, chcecie aby ludzie do was przyjezdzali zostawiac swoja kase to musicie dac im mozliwosc przyjazdu.
        Nie oszukujmy się zaraz Chorwacja zacznie być bardziej opłacalna wycieczkowo od Trójmiasta bo ludzie maja powoli dosyc syfu w zatoce braku pogody sinic i korków i będzie płacz i zgrzytanie zebów.

        • 6 9

        • i dlatego, że Gdańsk, jest miastem turystycznym, to w pasie nadmorskim ma iść tranzyt? GDZIE TU LOGIKA?

          15min w kierunku do Wa-wy? Od tego masz obwodnicę i potem obwodnicę południową, żeby taki nie musiał śmigać przez środek miasta. Że obwodnica się zapycha? To będzie metropolitalna.

          Rusocin? Tak samo. Jak jestem w Osowej, to jadę obwodnicą, nie muszę robić kółka przez miasto.

          • 1 0

      • (3)

        Ciekawe skąd pojawia się te nowe auta, co to niby maja zatkać miasto po budowie tunelu.

        • 5 4

        • nowe auta (1)

          Pomkna z A7 i Obwodnicy poludniowej a w druga strone z Kaszub w rejonie Chwaszczyna i Gdyni.
          Bo to bylby swietny skrot - a wszystkie samochody pojada przez Zabianke, Przymorze i Zaspe wzdluz Parku Reagana nad morzem...;)

          • 5 0

          • Nie ma czegoś takiego jak A7.
            A po drugie taki skrót (?) będzie dostępny już za kilka miesięcy.

            • 0 1

        • juz teraz jak dzwon jakis na obwodnicy powazniejszy

          to i w miescie armagedon drogowy sie rozgrywa,a tak bedzie jak przejechac z zachodu na wschod alternatywnymi drogami bez korkowania ruchu lokalnego

          • 7 2

    • wcale się nie odkorkują, wąskie gardła i tak pozostaną

      Jedyna zmiana dla tych dzielnic to zwiększony ruch TIRów i całego pozostałego ruchu tranzytowego. Głupszej decyzji nie sposób podjąć

      • 39 13

  • Moze i tunek i tak, ale jak porobią ważniejsze inwestycje drogowe (4)

    Nie ma co sie spieszyc, teraz ceny są zawyżone.
    Budujemy najdroższe autostrady i ekspresówki na świecie.
    Czy chcemy budować najdroższy tunel na świecie?

    • 51 26

    • ważniejsze jest utrzymanie istniejącej sieci dróg

      niż budowa nowych

      • 0 0

    • to przez nasze grunty (1)

      Drążenie tunelu w skale jest dużo tańsze od drążenia w piasku z wodą. A to niestety mamy w większości miejsc w Polsce, także pod Pachołkiem.

      Podobnie autostrady: trzeba palować kilkanaście metrów, żeby droga nie osiadała. A i tak w niektórych miejscach osiada.

      • 8 0

      • Ważniejsze - bo Tobie pasujące?

        • 0 2

    • a co z dubajem..?

      prawie jak w Dubaju

      • 1 0

  • Budujmy wreszcie ten tunel!!! (13)

    W latach 90 slyszalem, ze najpozniej w 2000 roku zacznie sie budowa. . .

    Dopoki nie bedzie przetargu, nie uwierze

    • 100 138

    • oby nigdy nie powstał (11)

      • 40 26

      • A mozesz wytlumaczyc czemu nie? (10)

        Bo tam nie jezdzisz?
        A jak dojedziesz do Obwodnicy Metropolitalnej?

        • 10 16

        • Bo wprowadzi tranzyt do miasta. (7)

          Ten tunel bez drogi zielonej nie ma sensu, a droga zielona to największe zło jakie można wyrządzić całemu miastu.

          Obwodnice buduje się poza miastami, a nie przez gęsto zaludnione dzielnice i tereny rekreacyjne.

          Poza tym koszty są kosmiczne

          • 21 11

          • no wlasnie po to masz ten tunel (1)

            aby ruch szedl tunelem "a nie przez gęsto zaludnione dzielnice i tereny rekreacyjne." Cala Oliwa, park, TPK beda w koncu odciazone

            • 4 2

            • Oliwę, park i TPK można odciążyć w inny sposób

              trzeba tylko myśleć bardziej intensywnie niż dotąd.

              Samochód nie jest jedynym a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście

              • 0 0

          • (3)

            ale ten tranzyt i tak do miasta wjedzie tunelem pod Martwą Wisłą-i co dalej? Będą rozjeżdżane ulice Zaspy, Wrzeszcza i Przymorza, które nie są przygotowane na przyjęcie takiego ruchu.

            • 11 6

            • nie wjedzie jeżeli będzie zakaz wjazdu dla TIR-ów

              • 6 2

            • tranzyt nie przejedzie bo utknie w miescie (1)

              więc nikt nie będzie się pchał, pojedzie normalnie obwodnicą s6. natomiast po wybudowaniu całej trasy zwróć uwagę jaki ładny skrót się zrobi przez miasto.

              • 14 3

              • Przeczysz sam sobie.

                • 3 7

          • Dokładnie: władze miasta myslą XX wiekiem a mamy już XXI ale u nas wszystko przychodzi z opóźnieniem. Przyjdzie dzień gdy same władze PO w Gdańsku będa sobie pluć w twarz, że się zdecydowały na ten tunel!

            • 4 5

        • bo kosztuje 2 mld PLNów? (1)

          jest tyle lepszych sposobów żeby wydać te pieniądze, niż zapraszanie ruchu tranzytowego do miasta

          • 14 11

          • Jakie znów pieniądze?
            Nie ma żadnych 2 mld zł, tak trudno to wszelakim oszołom zrozumieć.

            • 6 4

    • tak wybudują - zaraz po kolejce linowej na górę gradową i kładce nad motławą

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane