• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: Dolne Miasto u progu wielkiej rewitalizacji

Maciej Naskręt
21 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ulica Łąkowa wraz z prowadzącymi do niej ulicami ma zmienić oblicze do czerwca 2015 r. Ulica Łąkowa wraz z prowadzącymi do niej ulicami ma zmienić oblicze do czerwca 2015 r.

Rewitalizacja Dolnego Miasta potrwa do połowy 2015 r. Efektem będą nowe ulice, chodniki, drogi rowerowe, deptaki oraz aleje z ciekawymi drzewami. Całkowity koszt realizacji projektu to 42,5 mln zł, 16 mln zł pochodzi ze środków unijnych.



Dolne Miasto w najbliższych dwóch latach zamieni się w wielki plac budowy. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg ograniczony na rewitalizację części Dolnego Miasta. Dzielnica ma się stać ciekawym i wartościowym miejscem do zamieszkania.

Całkowity koszt realizacji projektu to 42,5 mln zł, z czego ze środków unijnych pochodzi 16 mln zł. 5 mln zł przeznaczonych jest na działania społeczne. Oprócz miasta, w projekcie uczestniczy 14 wspólnot mieszkaniowych oraz Caritas Archidiecezji Gdańskiej i Klub "Gdańskie Lwy".

Budowa ruszy jesienią

Kryterium udzielenia zamówienia stanowi najniższa cena, ale szansę na wygranie przetargu mają mieć tylko sprawdzone firmy. Ma w tym pomóc nieco inna niż zazwyczaj procedura wyłaniania wykonawcy - przetarg ograniczony.

- Wybór wykonawcy będzie prowadzony dwuetapowo. W pierwszej kolejności, do połowy lipca, czekamy na wnioski firm lub konsorcjów o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Potem przystępujemy do kontroli złożonych dokumentacji. W drugim etapie potencjalni wykonawcy, którzy spełnią nasze formalne warunki, zostaną zaproszeni do składania ofert - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Wizualizacja ul. Łąkowej i ul. Wróbla po przeprowadzeniu rewitalizacji.

Zamawiający chce zdążyć z rozpoczęciem robót jeszcze przed zimą. - Liczymy na to, że jesienią ruszą prace ziemne - mówi Bartosiewicz.

Przebudowa zmieni organizację ruchu

Dzisiaj kierowcy i mieszkańcy mogą korzystać z obu nitek ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska i ul. Wróbla zobacz na mapie Gdańska. Po zakończeniu prac, czyli w czerwcu 2015 r., ma się to zmienić.

- Ruch samochodów ma być przeniesiony na wschodnią nitkę jezdni. Natomiast zachodnia jezdnia zmieni się w deptak, ale z możliwością wjazdu dla ograniczonej liczby pojazdów - mówi Grzegorz Sulikowski, kierownik Referatu Rewitalizacji gdańskiego magistratu.

Ponadto w strefie ograniczonego ruchu drogowego zostanie wytyczonych 49 miejsc postojowych.

Czy dzięki rewitalizacji Dolne Miasto stanie się bardziej atrakcyjne?

Wykonawca wybrukuje 1,5 km dróg

Dzisiaj jazda samochodem ulicami Dolnego Miasta to koszmar. Wiele ulic ma tam mieszaną nawierzchnię - stary bruk, kostkę i płytę betonową oraz nawierzchnię asfaltową, a i tak przeważają po prostu dziury. Część samochodów nie przetrwała podróży na tych "odcinkach specjalnych".

Teraz część jezdni zyska nową nawierzchnię - wykonaną z kostki granitowej. Zmianami objęte zostaną ulice: Kurza zobacz na mapie Gdańska, Łąkowa, Wróbla, Śluza zobacz na mapie Gdańska, Kieturakisa zobacz na mapie Gdańska, Radna zobacz na mapie Gdańska, Dolna zobacz na mapie Gdańska i Toruńska zobacz na mapie Gdańska. W sumie wymianie będzie podlegać ok. 1,5 km bieżących jezdni.

Przy wszystkich wspomnianych ulicach pojawią się także nowe chodniki wykonane z płyty betonowej.

Tory zostają, ale nie pojedzie po nich tramwaj

Ruch tramwajów na ul. Łąkowej został wstrzymany w 1999 r., czyli po zamknięciu zajezdni tramwajowej "Łąkowa". O dawnych kursach taboru przypomina torowisko, które biegnie w świetle obu jezdni, a także słupy po nieistniejącej już sieci trakcyjnej.

Planowany remont przewiduje usunięcie toru ze wschodniej nitki ul. Łąkowej i ul. Wróbla. - Tor zlokalizowany po przeciwnej stronie zostanie rozebrany na czas remontu ulicy i ułożony ponownie, dla przywrócenia charakteru tej części dzielnicy. Nie będą jednak mogły wjechać tam tramwaje elektryczne, to będzie propozycja dla osób gotowych uruchomić tam choćby tramwaj konny - mówi Grzegorz Sulikowski.

Projekt nie przewiduje też usuwania dotychczasowych słupów trakcyjnych. Pozostaną one na Dolnym Mieście.

Ścieżki rowerowe i aleje z jarzębami

Po środku ul. Łąkowej i ul. Wróbla, gdzie dzisiaj jest pas zieleni zajmowany przez samochody ma zostać wytyczona alejka spacerowa o nawierzchni szutrowej z miejscem przewidzianym na instalację rzeźby w ramach galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska.

Ponadto wzdłuż głównych ulic Dolnego Miasta zostanie wyznaczona ścieżka rowerowa. - Dodatkowo te ulice mają przyozdobić jarzęby - mówi Grzegorz Sulikowski.

Ruszą remonty budynków, ale nie zmienią się ich elewacje

Inwestycja DRMG obejmuje też przebudowę 31 budynków mieszkalnych (w tym 17 komunalnych) - zarządzanych przez Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych - a także 14 budynków zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe, które bezpośrednio przylegają do przebudowywanych ulic.

Budynki zyskają izolację przeciwwilgociową i termiczną murów fundamentów do wysokości cokołów, a także przebudowane zostaną elementy ich wejść.

Zobacz jak teraz wyglądają ulice na Dolnym Mieście przeznaczone do remontu.


Budynki przeznaczone do remontu w zakresie izolacji i przebudowy elementów partii fundamentowych wraz z cokołem oraz przebudowy przyłączy.

Przebudowa elementów 14 budynków zarządzanych przez Wspólnoty Mieszkaniowe: Łąkowa 5, Łąkowa 6, Łąkowa 10, Łąkowa 12, Łąkowa 16, Łąkowa 27, Łąkowa 29, Łąkowa 31, Łąkowa 32/33, Łąkowa 34, Dolna 4, Wróbla 1/10A, Wróbla 1/10B-C, Wróbla 11/12.

Przebudowa elementów 17 budynków gminnych zarządzanych przez GZNK:
Łąkowa 7, Łąkowa 13, Łąkowa 14, Łąkowa 15, Łąkowa 18, Łąkowa 20, Łąkowa 28, Łąkowa 35/38, Łąkowa 45, Łąkowa 50, Łąkowa 51, Toruńska 23, Toruńska 25, Wróbla 13/14, Wróbla 15, Dolna 3, Dolna 10 A

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (261) ponad 10 zablokowanych

  • I tak już od 10 lat. Za rok, za dzień za chwilę.....

    Na stadion 700 mln wydali a tu żebrzą o 16 mln z łunii jewropejskiej....ot duraki z wyborców.

    • 6 0

  • (11)

    Tramwaj musi wrócić! Tylko on uratuje Dolne Miasto!

    • 93 22

    • i światła na podwalu? (6)

      nie jestem przekonany...

      • 2 5

      • (1)

        Podwale to pomyłka, wygasić ruch, zwęzić, wywalić auta z centrum.

        • 23 10

        • tylko nie dojdzmy do absurdu z tym "wywalaniem"

          Ludzie maja samochody dla wygody- to jest fakt. I zadne socjalistyczne formowanie "nowego czlowieka bez samochodu" jeszcze na razie nie jest w polsce obowiazkowe.
          Tak wiec: ograniczac ruch w centrum ale z glowa: wybudowac wielopoziomowe lub podziemne parkingi ,umozliwic dojazd przedsiebiorcom i przede wszystkim mieszkancom -inaczej beda tam mieszkac jedynie hipsterzy a czy chodz nam o ghetto i upadek centrum?

          • 6 1

      • są plany (2)

        aby Podwale stało się drogą lokalną. jest obwodnica południowa.

        • 4 2

        • (1)

          Oby jak najszybciej!! Podwale było jedyna opcją dopóki nie powstała południowa obwodnica. Centrum naszego głownego miasta ma odcięte prawe płuco. trzeba połączyc obie części. Wyremontować Trakt Św. Wojciecha przynajmniej do Obwodnicy Południowej i przywrócic podwale do pierwotnego kształtu, czyli drogi jednojezdniowej + torowisko. Dolne Miasto, to jedyny fragment naszego miasta, który ma jeszcze wartość historyczną, bo oprócz kilkunastu bloków jest autentyczną częścią dawnego Gdanska.

          • 7 3

          • nie wiem, czy aż tak drastycznie, żeby jednojezdniową drogę budować

            jednak zostawić tak jak jest 3 pasy, z tym że jeden zrobić na buspas, obok ścieżki rowerowe, chodniki i pasy zieleni, gdzie się to zmieści i przywrócić skrzyżowania na chmielnej oraz łąkowej.

            • 2 0

      • Łąkowa nie powinna być przecięta podwalem. Powinna to być ciągła droga.

        Zatem - tak, światła na podwalu, przejście naziemne dla ludzi, tramwaj do dlugich ogrodów, a może i puścić go w strone ul. Długiej, choć to raczej utopia z tymi tramwajami konnymi.

        • 10 4

    • Tramwaj nie może wrócić na Łąkową... (2)

      Budynki mieszkalne i ulica jest w tak fatalnym stanie, że w mieszkaniu odczuwalny jest każdy przejeżdżający samochód.
      Kiedy jeszcze jeździły tramwaje, szkło w gablotach brzęczało, a drobne rzeczy na półka przesuwały się.
      Teraz do pieca dorzuca LPP - fajnie, że wybrało sobie taką lokalizację na swoją siedzibę, ale duże i ciężkie samochody nie powinny przejeżdżać tą ulicą.

      • 9 3

      • skoro wymieniają nawierzchnię (1)

        jest okazja, aby przystosować drogę do tramwajów. ale widać, że nawet tego nie planują.

        kurde, jeśli nie Łąkową, to chociaż wzdłuż redut mógłby jeździć, tam, gdzie idą stare tory kolejowe, od nowego przystanku SKM Śródmieście puścić tramwaj...

        • 4 1

        • do nowego przystanku SKM jest (wg google) 10-15 minut pieszo.

          Stąd wynika, że nie opłacałoby się iść na tramwaj (5minut), czekać na tramwaj (załóżmy 3minuty) jechać tramwajem (5 minut).

          wychodzi razem 13 minut. Pieszo masz 10 do 15 zależy, z którego miejsca. A spora część mieszkańców dolenego miasta ma niedaleko do tramwaju przy podwalu/ułańskiej.

          • 1 1

    • Sorry, ale tramwaj na Łąkowej

      to pojechany pomysł. Pomieszkaj tu trochę, to zrozumiesz.

      • 5 1

  • A co z tamtejszą patologią?

    Koledze wyrwali aparat i uciekli, jakies gnojki 12-14 lat.

    Dewastacja aut co wieczór w zasadzie. Zostawisz coś w aucie - zaraz szyba stłuczona.
    Dodatkowo notorycznie kradną paliwo z baku.

    Jak ktoś pisał, rozstrzelać i wrzucić do rowu z wapnem. Z tych ludzi po prostu nic już nie będzie, raz nauczone, że można łamać zasady i mieć zarobek bez pracy nie nauczy się koegzystencji z innymi ludźmi.

    • 5 1

  • Panowie... nie przesadzajmy, za 42 mln zł na dzielnice o jakiej WIELKIEJ rewitalizacji my mówimy? (4)

    • 61 8

    • Ledwo starczy na kanalizę i ulice .

      • 1 0

    • Na "Zerdzewiałe Pudło Adama Pawłowicza" zwane ECS poszło prawie 10 razy tyle. (2)

      Bez epatowania proszę, do wyborów pozostał jeszcze 1 rok, wtedy rozliczymy.

      • 32 3

      • duża część ECS było z dofinansowania spoza kasy miejskiej

        Co nie zmienia faktu, że drogi klocek.

        • 7 0

      • Dokładnie 8x

        doliczając 14 baniek rocznej dotacji.

        • 12 1

  • ... (1)

    Dwór Uphagenów (Róg Łąkowa-Kieturakisa) - z 1800roku - dlaczego tak niszczeje????

    • 6 0

    • Budyń czeka już kilkanaście lat aż się zawali ???

      Niedługo to się stanie :((((((((((((((

      • 2 0

  • A KIEDY NAPRAWIĄ ULICĘ SOBIESKIEGO WE WRZESZCZU ????

    • 2 2

  • Plac Wałowy trzeba rewitalizować !!!

    • 5 0

  • To jest makijaż trupa a nie rewitalizacja (1)

    ta dzielnica to trup i żadna rewitalizacja nie pomoże. Podobnie szeroko rozumiana "starówka", która jest skansenem dla sentymentalnych niemców.

    • 5 7

    • to co piszesz jest przykre...........

      ...................................................................................................................ale prawdziwe..............................................

      • 3 0

  • Przedewszystki ulica łąkowa powinna być spowrotem polączona z odcinkiem kolo Akademii muzycznej. Nalezy zlikwidowac przejscie podziemne i zainstalowac normalne przejscie naziemne tylko wtedy zacheci to do zagladania tam. Pozatym nlezy rozwiazac wjazd na ta dzielnicy dla jadacych od strony GKS bo teraz trzeba zrobic niezly dystans zeby tam wjechac. Ulica jest poprostu sztucaznie odcięta od reszty.

    • 4 3

  • cytat

    Obecnie stan budynku d. Dworu Uphagenów jest w dość opłakanym stanie, choć znajduje się on naprzeciw okien Miejskiego Konserwatora Zabytków.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane