• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żółty Wiadukt: nowe życie. Na razie tylko w pracy licencjackiej

Michał Stąporek
12 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Strefa rekreacji od strony Parku Steffensów, taras widokowy od strony stoczni, ruchome meble miejskie pośrodku - taką metamorfozę mógłby przejść Żółty WiaduktMapka w Gdańsku, gdyby zrealizowana została wizja absolwentki architektury przestrzeni kulturowych na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku Julii Arcyz.



Czy projekt zmian wokół Żółtego Wiaduktu powinien zostać zrealizowany?

Wiadukt nad torami kolejowymi, łączący okolicę przystanku tramwajowego przy pl. Zebrań LudowychMapkaul. Jana z KolnaMapka i dalej z terenami stoczniowymi, powstał w 1907 roku.

Najsłynniejszy wiadukt we wschodniej Europie



W PRL-u zyskał sławę, gdy w 1979 roku został pomalowany na kolor żółty. Prawdopodobnie jako pierwszy "obiekt strategiczny" na wschód od Łaby, które wówczas konsekwentnie malowano na szaro, by nie były łatwym celem dla wrogiego lotnictwa. Grzegorz Boros, autor pomysłu, walczył o jego realizację przez pięć lat, ale w końcu dopiął swego.

Pożegnanie samochodów, powitanie pieszych i rowerzystów



13 lat temu, w 2008 roku, wiadukt zamknięto dla ruchu, z powodu złego stanu technicznego. Został ponownie otwarty po czterech latach, w połowie 2012 roku.

Żółty Wiadukt remontowano w latach 2011-2012. Żółty Wiadukt remontowano w latach 2011-2012.
Gdańszczanie nie korzystali jednak z niego zbyt długo. Już pół roku później, w styczniu 2013 roku, żółty wiadukt znowu zamknięto - tym razem z powodu rozpoczęcia budowy ul. Nowej Wałowej, dziś znanej jako al. Popiełuszki.

Nową Wałową otwarto w połowie 2014 roku, a wraz z nią nowy wiadukt nad torami, wzniesiony tuż obok Żółtego. Od tej pory kierowcy korzystają z tej nowej konstrukcji, a żółty wiadukt zmienił się w kładkę dla pieszych i rowerzystów.

Dodatkowo od lat straszą na nim betonowe zapory, ustawione niegdyś tymczasowo, ale - jak wiadomo - prowizorki są najtrwalsze.

Nowe życie Żółtego Wiaduktu



Konstrukcja i jej otoczenie zainspirowały Julię Arcyz, absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Poświęciła jej swoją pracę licencjacką, napisaną pod kierunkiem dra Rafała Setlaka.

  • Autorka wyodrębniła wokół wiaduktu trzy przestrzenie: rekreacyjną (A), widokową (B) i komunikacyjną (C).

Miejsce spotkań i odpoczynku



Strefa odpoczynku po stronie al. Zwycięstwa (strefa "A") - znajduje się wokół zachodniego przyczółka mostu, nieopodal Parku Steffensów, przy drodze rowerowej i trawniku, gdzie kilka miesięcy temu miejscy "partyzanci" sadzili na własną rękę młode drzewa.

W założeniu Julii Arcyz to dobre miejsce na miejsce na odpoczynek m.in. dla rowerzystów i innych użytkowników małego ruchu kołowego. Nie bez racji, ponieważ w tym miejscu zwykle parkuje bardzo dużo współdzielonych hulajnóg.

  • Strefa wypoczynku ma się znaleźć po zachodniej stronie Żółtego Wiaduktu, czyli od strony al. Zwycięstwa.
  • Przedpole Żółtego Wiaduktu od strony al. Zwycięstwa już dziś bywa miejscem spotkań mieszkańców Gdańska. Dlatego w projekcie Julii Arcyz w tym miejscu pojawiają się ławki z uchwytami do rowerów.
Przestrzeń ta postrzegana może być jako miejsce spotkań, np. przed wspólną wyprawą na tereny postoczniowe. Dlatego w wizji młodej architektki pojawiły się tu platformy do siedzenia, wyposażone we wnęki na rowery. Zaplanowała również wodopój dla ludzi i zwierząt.

Taras widokowy otwarty na stocznię



Strefa "B" znajduje się po przeciwległej stronie wiaduktu, skąd widać żurawie, tereny postoczniowe i w powstające powoli Młode Miasto. Podziwianie tej charakterystycznej dla Gdańska panoramy ułatwiłby taras widokowy. Zlokalizowany zostałby na skarpie, po której wcześniej biegła jezdnia łącząca wiadukt z ul. Jana z Kolna.

Sercem tarasu miałby być ogród deszczowy.

  • Zlokalizowany na skarpie taras widokowy miałby znaleźć się od strony ul. Jana z Kolna. Roztaczałby się z niego widok na stocznię i Młode Miasto.
  • Zlokalizowany na skarpie taras widokowy miałby znaleźć się od strony ul. Jana z Kolna. Roztaczałby się z niego widok na stocznię i Młode Miasto.
  • Zlokalizowany na skarpie taras widokowy miałby znaleźć się od strony ul. Jana z Kolna. Roztaczałby się z niego widok na stocznię i Młode Miasto.
  • Zlokalizowany na skarpie taras widokowy miałby znaleźć się od strony ul. Jana z Kolna. Roztaczałby się z niego widok na stocznię i Młode Miasto.
  • Zlokalizowany na skarpie taras widokowy miałby znaleźć się od strony ul. Jana z Kolna. Roztaczałby się z niego widok na stocznię i Młode Miasto.
Umieszczone po bokach tarasu kortenowe barierki zaprojektowano w taki sposób, by odprowadzały smugi światła z reflektorów w kierunku umieszczonej na zwieńczeniu tarasu szklanej bariery, która z kolei dodaje lekkości konstrukcji i otwiera widok na stocznię.

Projekt przewiduje również umieszczenie platformy-windy, która miałaby się znaleźć pomiędzy wejściem przy schodach a samym wiaduktem, która ułatwiłaby dostanie się każdemu na wiadukt.

Ławki i meble miejskie pośrodku wiaduktu



Strefa "C" obejmuje jezdnię i chodniki na wiadukcie. Na środku mostu zaprojektowano zestaw mebli miejskich, poruszających się na prowadnicach. Ich zadaniem miałoby być rozdzielenie strefy ruchu od strefy tzw. "rekreacyjnej".

Dodatkowo, na szczycie konstrukcji mostu, zainstalowano panele fotowoltaiczne.
Przesuń aby
porównać

Meble miejskie mogłyby być dowolnie przysuwane w celu organizacji ruchu na wiadukcie. Meble miejskie mogłyby być dowolnie przysuwane w celu organizacji ruchu na wiadukcie.


Projekt Julii Arcyz powstał bez konsultacji z władzami miasta i prawdopodobnie w żaden sposób nie przełoży się na rzeczywistość. A szkoda.

Opinie (80) 2 zablokowane

  • Jestem na tak

    Ta mało uczęszczana część miasta przyciągnie ludzi bo plany wyglądają bardzo ciekawie teraz przejeżdżając tamtędy patrzymy i nie widzimy nic ciekawego ale jak widać można to zmienić

    • 3 3

  • Super pomysł. (1)

    Odpoczynek w otoczeniu ruchliwych ulic, nad torami kolejowymi, którymi być może akurat jechać będzie SM42. Do tego miasto ma sporo wolnych pieniędzy, bo przecież tylko 1 mld zł długu planują na przyszły rok.

    • 11 19

    • Dobra, dobra. Tobie i tak zależy tylko na autostradzie i darmowym parkingu.

      • 2 2

  • Wiadukt ,,żeliwny,,?

    Konstrukcja wiaduktu wykonana została ze stali. Może nie najwyższej jakości, ale jednak.
    Pozdrawiam
    MC

    • 3 0

  • Żółty brudny

    Żółty to on będzie przez miesiąc, a później osadzi się bród i nikt nie będzie o to dbał.

    • 1 1

  • Niech studenci lepiej nie projektują czegokolwiek.

    Już ławki na plażę zaprojektowali takie kosmiczne że, tylko siąść i płakać. Chyba że, to kolejna jakąś protegowana,,,?

    • 4 2

  • wygląda drogo i betonowo

    postawić kilka ławek, utrzymać zieleń i nasadzić drzewa i to wystarczy :) tam jest dość głośno i nie ma klimatu aby tam spędzać czas, można się co najwyżej tam spotkać i pójść na Stocznę...

    • 2 1

  • ten most nadaje sie do jednego. wieszania urzadasow z UM w Gdansku za

    - drewniany rydwan (350 tys zlotych) - realna cena materialow 200 zlotych
    - bilete metropolitalny tygoniowy bezdotykowy - ciagle w opracowaniu od 25 lat
    - syf przed dworcem we Wrzeszczu
    - syf przy wejsciu na plaze w Brzeznie
    - SKMki i ich stan - niektore pamietaja Bolka jak jezdzil do uczciwej roboty choc i to moze nieprawda

    • 0 0

  • Most przyjazni polsko- chinskiej.

    • 1 0

  • Może przy okazji można by zmienić elewacje koszmarnego parkingu stojącego obok. Gdyby zawiesić na elewacjach pełne i ażurowe przesłony na których artyści wykonali by kolorowe murale, to nawet taka toporna bryła nabrała by lekkości i była by bardziej akceptowana. Odpoczywający na ławce na żółtym wiadukcie mieli by znacznie przyjemniejszy widok. Może na początek, mógł to by być kolejny temat prac dla studentów architektury.

    • 2 0

  • Katastrofa

    Kolejne miejsce na imprezowanie i picie.
    Nie ma to jak odpoczynek wśród smrodu z aut i hałasu.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane