• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: biletomaty w autobusach do 2023 r.

Maciej Korolczuk
30 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
23 biletomaty zainstalowano w autobusach linii jadących na lotnisko w Gdańsku. Niestety do 2023 r. nie ma co liczyć na zwiększenie liczby urządzeń. 23 biletomaty zainstalowano w autobusach linii jadących na lotnisko w Gdańsku. Niestety do 2023 r. nie ma co liczyć na zwiększenie liczby urządzeń.

O kolejne trzy lata została przedłużona umowa Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z Mennicą Polską na funkcjonowanie w wybranych autobusach automatów biletowych. Aneks do umowy został podpisany w ubiegłym miesiącu, a więc już podczas trwania pandemii koronawirusa, w trakcie której do odwołania zawieszono sprzedaż biletów u kierowców i motorniczych. Niestety, ze względu na zaawansowane prace przy systemie wspólnego biletu "Fala" pasażerowie nie mogą liczyć na zwiększenie liczby urządzeń.



Nie masz biletu okresowego, a musisz skorzystać z komunikacji. Bilet kupujesz:

25 biletomatów, w których od 2018 r. można zbliżeniowo kupić karnety na przejazd, funkcjonuje na dwóch "lotniskowych" liniach autobusowych: 110 i 210. Z miejsca nowe urządzenia przypadły do gustu pasażerom. Ich działanie jest intuicyjne, kupno biletu zajmuje kilkanaście sekund i w znacznym stopniu ułatwia pracę kierowców autobusów, mogących się skupić tylko na prowadzeniu pojazdu.

Powodzenie pilotażowego systemu potwierdzają też statystyki sprzedawanych biletów. Tylko w 2019 r. w automatach zainstalowanych w 15 pojazdach (po dwa w autobusach przegubowych i po jednym we wszystkich pozostałych) sprzedano prawie 33 tys. biletów na łączną kwotę prawie 120 tys. zł.

Automaty zainstalowano celowo w liniach "lotniskowych", bo to tam najczęściej pasażerowie kupują jednoprzejazdowe bilety, jednocześnie płacąc kartą płatniczą, a nie gotówką. Automaty zainstalowano celowo w liniach "lotniskowych", bo to tam najczęściej pasażerowie kupują jednoprzejazdowe bilety, jednocześnie płacąc kartą płatniczą, a nie gotówką.
Trwająca pandemia wywróciła sprzedaż biletów i karnetów do góry nogami. Nie dość, że z komunikacji miejskiej korzysta o kilkadziesiąt proc. mniej pasażerów niż zazwyczaj (wpływy z biletów spadły o 40 mln zł), to władze Gdańska już dwukrotnie - ze względów sanitarnych - zdecydowały o zawieszeniu sprzedaży biletów w pojazdach. Od wiosny pasażerowie proszeni są o kupowanie biletów przez aplikacje mobilne lub w automatach biletowych, najlepiej po skorzystaniu z karty płatniczej.

Wyjątkiem były "lotniskowe" linie autobusowe z zamontowanymi biletomatami. Co prawda umowa na korzystanie z kilkudziesięciu automatów niedawno wygasła, ale jak informuje ZTM - pod koniec września został podpisany aneks, na podstawie którego pasażerowie będą mogli kupować bilety w autobusach jeszcze przez trzy lata.

Rozkład jazdy linii 110



Rozkład jazdy linii 210



- Zgodnie z aneksem do umowy z Mennicą Polską SA biletomaty te będą funkcjonować do końca 2023 r. Stosowany aneks został podpisany 30 września, ale z zaznaczeniem, że Mennica Polska SA w przypadku startu systemu zintegrowanych płatności "Fala" będzie musiała zdemontować urządzenia z pojazdów gdańskiej komunikacji miejskiej - zastrzega Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
Zapytaliśmy więc, czy wobec obostrzeń związanych ze sprzedażą biletów i przedłużających się prac nad systemem "Fala" ZTM nie brał pod uwagę powiększenia puli biletomatów i zamontowania ich także na pozostałych liniach autobusowych i w tramwajach.

- Mając na względzie obostrzenia wynikające z epidemii COVID-19, pamiętając o wiosennym wyłączeniu sprzedaży karnetów w pojazdach i spodziewając się drugiej fali zachorowań, co ma teraz miejsce, podjęliśmy decyzję o przedłużeniu pilotażu systemu Open Payment System (OPS), by pasażerowie - w przypadku wyłączenia sprzedaży karnetów u kierujących pojazdami, co nastąpiło wraz z wejściem Gdańska do strefy czerwonej - mogli nabywać bilety również tą drogą. Ze względu na stopień zaawansowania prac w zintegrowanym systemie płatności "Fala" spółki Innobaltica montaż urządzeń OPS w kolejnych pojazdach nie był brany pod uwagę - tłumaczy Gołąb.

Jak działają biletomaty w autobusach? Wideo z 2018 r.

Miejsca

Opinie (171) 3 zablokowane

  • Wolę bilet papierowy, lub kartę okresową, bo gdy bateria padnie, to nie dostanę mandatu. (2)

    • 3 1

    • nikogo nie obchodzi co ty wolisz

      Bedzie tak jak jest lepiej dla wiekszości

      • 0 2

    • ja na przyklad wole chodzic pieszo

      bo jak się benzyna skończy to co wtedy

      • 1 1

  • Fala?

    Niestety ten system opracowany przez wybitnych specjalistów w tej dziedzinie nie powstanie szybko wiec mennica nie ma o co się martwić. Szkoda tylko tej kasy na pensje dla tej spółeczki inobaltica czy cóś.

    • 2 3

  • Ha ha ha XXI w i dwie linie autobusowe z biletomatami.....

    • 5 0

  • Aneks

    I czym oni się chwalą tym że podpisali aneks na dalsze funkcjonowanie tych automatów do 2023 roku,przecież to nieudacznictwo lenistwo i napychanie kabzy w kiszenie A i tak nawet jeśli ten system biletu elektronicznego wejdzie co i tak niewiadome to będzie działał tak jak słynne rowery MEVO czy niezawodny tristar czyli wcale.

    • 2 1

  • xxx

    Super Gdańsk. Ciekawe kiedy obudzi się Szczurek w Gdyni i też kupi.

    • 1 0

  • Mieszkaniec

    A dlaczego można płacić tylko kartą. Przecież ten bilet przychodzi na telefon. Są osoby starsze które nie mają najnowszego I phona, karty płatniczej a jak już mają to nie wiedzą jak się ją obsługuje. Dlaczego w biletomatach nie można płacić gotówką!?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane