• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo. Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo.

33 fabrycznie nowe tramwaje i 69 nowych autobusów - to warte prawie 320 mln zł plany zakupowe Gdańska na najbliższe lata. W tym roku miasto wzbogaci się o historyczny tramwaj, który przechodzi właśnie remont w krakowskim MPK.



Tak ambitnych planów dla komunikacji miejskiej na najbliższą "pięciolatkę" nie ma chyba żadne inne miasto w Polsce. Główne założenia rozwoju transportu zbiorowego zaprezentowano w poniedziałek podczas konferencji-debaty w Europejskim Centrum Solidarności.

Jest szansa, że za sprawą 2,8-kilometrowej Nowej Bulońskiej Północnej, 1,6-kilometrowej Nowej Warszawskiej, 3,2-kilometrowej Nowej Świętokrzyskiej, 2-kilometrowej Nowej Jabłoniowej i 5,1-kilometrowej Nowej Politechnicznej sieć tramwajowa oplecie do 2020 r. południowe dzielnice miasta.

Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z torowiskiem tramwajowym.

Ile z tych inwestycji dojdzie do skutku? Jeszcze nie wiadomo. Część z nich jest na etapie projektowym lub przedprojektowym, na wszystkie trzeba pozyskać pieniądze z UE.

Jednak by obsłużyć choć część zaplanowanych do budowy tras, trzeba nowego taboru. Dlatego już w tym roku Zakład Komunikacji Miejskiej chce zamówić 33 fabrycznie nowe tramwaje w dwóch transzach: 15 pojazdów ma się pojawić na torowiskach w 2016 r., a dwa lata później kolejnych 18 sztuk.

Tak szybkie rozpoczęcie procesu zamówienia to działanie celowe. W przyszłym roku producenci taboru będą mieli przypuszczalnie mniej zamówień ze względu na fakt, że wiele miast dopiero przyjmuje do siebie nowy tabor i nie będzie miało środków na kolejny zakup, a tym samym istnieje szansa na niższe ceny przy zakupie tramwajów.

Planowany układ komunikacyjny dla Południa. Planowany układ komunikacyjny dla Południa.
- Przy zamówieniu tramwajów wprowadzamy dwie nowe zasady - będziemy kupować już wyłącznie tramwaje dwukierunkowe, a część z nich będzie miała długość powyżej 40 metrów [Pesy Swing mają ok. 30 metrów długości - dop. red.] - zapowiada Maciej Lisicki, do niedawna zastępca prezydenta, a obecnie wiceprezes zarządu ZKM ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Jego zdaniem nie ma sensu kupowanie tramwajów jednokierunkowych, skoro już w obecnej flocie niebawem będzie 67 pojazdów dwukierunkowych.

Maciej Lisicki: - Tramwaje dwukierunkowe są lepsze w eksploatacji ze względu na bardziej równomierne zużycie przy jeździe w obu kierunkach, a ponadto pozwalają na oszczędności przy budowie nowych tras - nie trzeba kupować ziemi pod pętle. Łatwiejsza jest też organizacja przesiadek drzwi-w-drzwi między autobusami.

Niewykluczone, że w nowych tramwajach pojawią się też atestowane stojaki na rowery, tak by móc je bezpiecznie przewozić przede wszystkim na trasach dolny-górny taras.

Czytaj też: Przetestowaliśmy autobus z wieszakiem na rowery

Szacunkowy koszt zakupu 33 tramwajów wynosi ok. 250 mln zł, czyli jeden kosztowałby 7,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych mogłoby wynieść 59 proc. potrzebnej kwoty.

Jednocześnie miasto przymierza się już do rezerwacji gruntów na budowę nowej zajezdni "postojowej" (nie planuje się tam warsztatów, lecz co najwyżej prowadzenie doraźnych prac naprawczych) w rejonie ul. Warszawskiej i Jabłoniowej.

Nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.

Czytaj też: Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Zobacz dotychczas przeprowadzone prace modernizacyjne w zajezdni Wrzeszcz.



Ale nawet bez zakupu nowych tramwajów, Gdańsk jest obecnie liderem pod względem taboru tramwajowego niskopodłogowego. Aż 81 proc. tramwajów ma co najmniej część podłogi przystosowanej do wsiadania bez potrzeby pokonywania schodów. Drugie miasto w klasyfikacji - Warszawa - ma ten wskaźnik dopiero na poziomie 46 proc.

- 81 proc. to wynik bez uwzględnienia zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Gdybyśmy wpisali do zestawienia te tramwaje, które do nas dotarły, byłoby to już 87 proc., a po całej dostawie tych tramwajów przekroczymy poziom 90 proc. - zwraca uwagę Lisicki.

Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel. Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel.

Plany ZKM-u zakładają, że już w przyszłym roku z eksploatacji całkowicie wycofane zostaną tramwaje z wysoką podłogą - tzw. stopiątki. Już od maja tego roku w weekendy nie wyjeżdżają one w ogóle na trasę. Tym samym Gdańsk byłby pierwszym miastem w Polsce, który jest w stanie zapewnić całotygodniową obsługę pasażerską tramwajami co najmniej częściowo niskopodłogowymi.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r. Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r.
"Wisienką na torcie" wymiany taboru tramwajowego ma być sprowadzenie pod koniec roku do Gdańska historycznego tramwaju Ring. W latach 80. został on przekazany do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. Ostatecznie powstało Muzeum Inżynierii Miejskiej Krakowa, w którym sprowadzone eksponaty nie doczekały się odpowiedniego odrestaurowania.

- Ze zbiorami z całej Polski praktycznie nic nie robiono przez 25 lat. Na szczęście udało się doprowadzić do odrestaurowania dwóch gdańskich wagonów Ring. Jeden z nich trafi do Gdańska i będzie pomalowany w barwy przedwojenne [podobnie jak Bergmann - dop. red.], zaś drugi pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie będzie pomalowany na gdański wzór powojenny [czyli na czerwono, jak historyczna gdańska "enka" - dop. red.] - zapowiada Lisicki.

Czytaj też: Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.). Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.).
Ale plany Gdańska na najbliższe kilka lat nie ograniczają się wyłącznie do taboru tramwajowego. W 2017 r. ZKM chce zakupić 69 fabrycznie nowych autobusów, które także będą nabywane w dwóch transzach - 23 sztuki w 2016 r. i 46 pojazdów rok później.

Pod względem rozwiązań zaskoczenia nie będzie. Pojazdy będą zgodne z gdańskimi standardami, czyli m.in. wyposażone w klimatyzację oraz spełniające najnowsze normy spalinowe - tym razem będzie to co najmniej norma Euro 6. Niewykluczone, że część autobusów będzie z napędem hybrydowym.

Szacuje się, że nabycie nowych autobusów będzie kosztowało 68 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 59 proc. (w razie gdyby nie udało się pozyskać środków z UE, ZKM planuje zakup wyłącznie ze środków własnych).

W tym roku zostaną zakończone dostawy 16 zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Na filmie rozładunek pierwszego z nich.

Miejsca

Opinie (279) 9 zablokowanych

  • oki

    JStawiajcie na zrównoważony transport zbiorowy

    • 0 0

  • Szkoda, że nie będzie ekspresów do kawy :( (8)

    Fajnie by było gdyby chociaż w nowych tramwajach oprócz klimy, co jest standardem, były też ładowarki do telefonów oraz ekspresy do kawy.

    • 50 30

    • No i może jacuzzi

      i telewizory :)

      • 0 0

    • I hak kuzniar będziesz ładować telefon tylko w tramwaju bo szkoda prądu w domu

      • 5 0

    • To żart czy twoja głupota, bo nie rozumiem

      • 0 0

    • Ponoć będzie 18 nowych tramwajów (2)

      Czy producentem będzie firma z Tajlandii?

      • 7 6

      • Za 3 lata czyli w 2018 r. mają być dopiero montowane ekspresy do kawy w tramwajch? (1)

        "15 pojazdów ma się pojawić na torowiskach w 2016 r., a dwa lata później kolejnych 18 sztuk."

        Nie da się wcześniej zamontować w tych 15 sztukach?
        W czym problem ?

        • 3 3

        • Ekspresów nie będzie, ale podwyżki biletów na mur beton.

          Kiedy info? Przyszły tydzień?

          • 2 1

    • a jak ktos sie poparzy

      Miasto placi odszkodowanie

      • 3 0

    • ooo widzę,że mamy autobusy restauracyjne

      To dla mnie setę i coś na ząb a dla małej lody.

      • 12 0

  • :P

    ''Ale nawet bez zakupu nowych tramwajów, Gdańsk jest obecnie liderem pod względem taboru tramwajowego niskopodłogowego. Aż 81 proc. tramwajów ma co najmniej część podłogi przystosowanej do wsiadania bez potrzeby pokonywania schodów. Drugie miasto w klasyfikacji - Warszawa - ma ten wskaźnik dopiero na poziomie 46 proc.''

    Tylko tego, że w Gdańsku jest tych tramwajów 200 a w Krakowie 400 czy w Wawie 600 a budżet prawie ten sam to już nikt nie napisze.

    • 0 0

  • Polak

    Po co wieszki na rowery kto jedzie rowerem to niech pedaluje a nie do pracy rowerkiem a pozniej zkm jak tlok wraca bo nie ma sily....

    • 0 1

  • Wszystko przez tego Budynia, nowe tramwaje, nowe drogi, stadiony, teatry itp. Masakra normalnie. (14)

    • 163 71

    • zadłużenie Gdańska

      A Gdańsk jeszcze bardziej będzie zadłużony, a kto za to zapłaci ? mieszkańcy, oczywiście głównie przez podwyżki czynszu za mieszkania , i w inne sposoby które dotkną jeszcze bardziej tych najuboższych.

      • 1 1

    • zgadza się MASAKRA - wydał miliardy nie swoich, a publicznych (oraz pożyczonych) pieniędzy na dziwaczne i megalomańskie inwestycje.

      • 1 0

    • dodaj do tego rozpadające się zabytki (2)

      • 12 11

      • W którym miejscu się rozpadają? Bo widzę same inwestycje i remonty (1)

        • 4 5

        • to zdejmij różowe okulary

          Dolna brama,Kamienna grodza,Biskupia górka,wielki młyn,Dworek fischera-mało?

          • 3 1

    • nie ironizuj

      takiego nieudacznika z biskupiego nadania to nigdzie nie znajdziesz.

      • 3 1

    • lol ;)

      to nie dzieki budyniowi tylko - MIMO RZĄDÓW BUDYNIA. Nie mydlmy ludziom oczu, że jakikolwiek sukces w polsce to zasługa klasy politycznej. Wszystko to co mamy sami sobie zawdzięczamy! Politycy nie zrobili dla nas absolutnie nic. Każdy z tych patałachów mógłby być zastąpiony kotem, psem lub krową i wyszłoby dokładnie na to samo.

      • 4 4

    • tak tak, z czynszu oplaca

      • 1 0

    • leming ale ta wazelina to az na wymioty sie robi!! (2)

      • 29 47

      • A dzięki komu są inwestycje w Gdańsku? Myślicie ze to samo z nieba spadło?

        • 6 2

      • kwa kwa

        • 3 2

    • masz rację

      Szczególnie te drogi na Olszynce. Dziwię się, że ludzie nie podali do sądu miasta za taki stan rzeczy.

      • 11 6

    • dodajmy takie cuda jak (1)

      1. odwrocony przystanek przed kaluza w sobieszewie
      2. lechu zbawca Polakow w oknie z widokiem na stocznie gdzie pracowalo 10 000 stoczniowcow
      3. rozjechany asphalt co wyglada jak stopiona magma na dworcu we wrzeszczu (rozumiem tego nie widac z samochodu)
      4. sprobuj umowic sie z lekarzem na najblizszy termin krotszy niz 3 tygodnie :)
      5. bilet tygodniowy metropolitalny
      6. dalej ...

      • 24 41

      • Moj Boze, teraz przejrzalem na oczy!

        Rzeczywiscie, wszystko co zostalo zrobione zle czy dobrze to pikus przy ODWROCONYM PRZYSTANKU!

        Dziekuje :* Jestes zbawca mej duszy. Bede sie za Ciebie modlil do koncas zycia.

        A teraz serio.

        Stary, serio? Odwrocona wiata jest na Twoim miejscu numer 1 przy wyliczaniu bledow Adamowicza?

        Abstrahujac od tego, ze to rozsadne rozwiazanie, ktore mozna spotkac nie tylko na wyspie Sobieszewskiej, naprawde to pitola. Sprawa ktora latwo (nomen omen) odwrocic, nie niszczy miasta, rozwiazuje skutki problemu.

        I potem punkt 6 mnie rozbraja takze. Zatem masz tylko 4 punkty. Pozostale tez naciagane w kwestii oskarzania prezydenta miasta (pkt. 3 moze byc zrzucony na niego, ale co on ma do 2 i 4).

        Ad 2: w remontowej z tego, co slyszalem pracuja i maja sie dobrze. Moze to jednak wina zarzadzania i pracownikow, ze firma upadla, a nie prezydenta.

        • 41 7

  • Po przeczytu opini bardzo prosto stwierdzic dlaczego Stogi sa obslugiwane starym taborem poniewaz torowisko od okopowej z pominienciem remontowanego odcinka jest w fatalnym stanie zadna pesa tam nie wjedzie jak zawsze budyn chwali sie ze zakupi nowy tabor ale kto go bedzie obslugiwac przy tych smiesznych zarobkach pracownik zawsze na szarym koncu praca odpowiedzialna przez 7 dni w tygodniu gdzie pasazer ma pretensje kierownik pretensje a pensja 2500 netto polska mentalnosc

    • 3 0

  • Tylko nie te kolory !!! bo to jest tragedia (1)

    Gdańsk mimo tego że ma duzo nowych autyobusów i tramwai to ma najbrzytsze kolory w Polsce. Pan Prezydent jest chyba daltonista lub slepy w tych kolorach to ten tabor od razu jest jak ze złomu, zdemobilu. Prosze pojechac chocioazby do Elblaga lub Poznania jakie tam maja piekne kolory autobusów i tramwajów aż miło popatrzec na nie a u nas straszne. Kolory te zupełnie nie pasuja do tak pieknego i dużego miasta i do mentalności i energi mieszkańców Gdańska. Panowie włodoze bieda i wojna i tego typu sprawy dawno juz za nami tabor powinien byc o pieknych optymistycznych kolorach a nie taki dołujacy i brzydki. Dziennikarze powalczecie o to niech nasze miasto poprzez tabor autobudowy i tramwaje bedzie kolorowy i optymistyczny . pozdrawiam

    • 3 11

    • A może ubierz sobie spodnie w optymistycznym seledynowym kolorze a ściany w pokoju przemaluj na pomarańczowy żeby było weselej ?

      • 2 0

  • ??? (1)

    Brawo ,Gdansk w ostatnich latach bardzo dobrze sie rozwija.Komunikacja zdecydowanie jedna z najlepszych w Polsce.

    • 37 7

    • Tabor zmodernizowany, ale...

      kursy zbyt rzadkie. I niestety, kosztem kursów na południowe dzielnice, tną kursy w centrum, choć zawsze w ukryciu.
      Najlepsza w Polsce? Tak długo jak komunikacja w Trójmieście nie zostanie ujednolicona, podróże inaczej niż swoim samochodem będą tutaj mordęgą. Chyba że ktoś się porusza wyłącznie w promieniu 2 km od własnego mieszkania.

      • 0 1

  • (2)

    Za tramwaje zaplacimy my. W Gdansku sa mega drogie bilety !

    • 6 14

    • wszystko kosztuje.... (1)

      Chce sie luxusowo jezdzic - trzeba placic...

      • 2 3

      • Luksusowo to wole miec na zakup książki albo na pojscie do teatru.... :(ale na to nie zawsze starcza bo na luksusowy dojazd do pracy placimy bardzo duzo :(

        • 1 2

  • Polska w ruinie. (24)

    Bardzo dobra wiadomość, ale przecież Polska jest w ruinie. Gdańsk miasto nowoczesne i dobrze zarządzane.

    • 184 72

    • 600 miliardów! (2)

      Na tyle PO zadłużyła. Dodatkowo 500 dostał z unii. Polska w ruinie? W tej chwili pięknieje Ala ten dług będziemy spłacać my i nasze dzieci! Brawo!

      • 12 22

      • to normalne, że się pozycza na inwestycje (1)

        można wziąć kredyt i kupić mieszkanie, albo całe życie biadolić jak niewygodnie dziadując kątem u mamusi

        • 5 5

        • to nie jest inwestycja

          te pieniądze nie idą na inwestycje tłuku... żebyś zrozumiał wyobraź sobie że marzy się tobie nowa praca, która da ci więcej pieniędzy a ty zaczynasz od zakupu mieszkania, samochodu i fajnych ciuchów bo w planie masz znalezienie lepszej pracy...
          zastanów się nad tym na przykładzie grecji, hiszpanii, cypru, islandii i na przeciwstawnym biegunie postaw irlandie - zobacz jak oni wydali pieniądze...

          • 4 3

    • głupota nie boli

      artykuł "Tak wygląda polska bieda" na forsal_pl

      • 1 0

    • (2)

      1 kiedy finsnsujesz budowy i zakupy z kredytow to przez pewien czas faktycznie moze wydawac sie ze jest dobrze. ale kazda krecha ma swoj limit!
      2 dobrze jest miec stale zrodlo przychodu, oszczedzac i racjonalnie wydawac kase. inwestycje finansowac w znacznym stopniu z nadwyzek.

      czy obecnie mamy do czynienia z sytuacja z punktu 1 czy 2 - ocen sam.

      • 12 10

      • punk 1 czy 2 (1)

        mamy do czynienia z inną sytuacją
        3. 60% kwoty zakupu to darowizna z UE, więc tylko 40% to koszt zakupu. Takiej okazji po 2022 roku już nie będzie, warto nawet zadłużyć się na te 40% bo później trzeba będzie zapłacić całe 100%

        • 28 4

        • "darowizna"

          heheheheheheheheheheehehehehehehehe

          • 3 3

    • hashtag ;)

      abstrahując od tematu - to bardzo mi się ostatnio podoba wkraczanie polityki w social media i te ich durne hasełka - jak tutaj podane "polska w ruinie"... A może #punktzwrotny :D???
      Do roboty się bierzcie politykiery zamiast w internetach hasełka rzucać.

      • 3 2

    • te p.r. owiec

      Gdańsk jest jednym z najbogatszych miejsc w Polsce, jak byś spojrzał dalej niż koniec własnego nosa i własne podwórko to może byś zobaczył że jest dużo biedy, niesprawiedliwości i nierówności społecznej. Ale pewnie, najlepiej wybrać jedno z najbogatszych miast i mówić jak to jest cudownie :)

      • 3 4

    • Od 2008 brzybyło 800 tys. Polaków żyjących w skrajnej biedzie (12)

      Aktualnie wg. tego co podaje GW to już 2,9 mln osób żyje poniżej minimum egzystencji ale patałachy zawsze będą kłamać jak to cudownie - może Tuskowi milionerowi z Brukseli albo Bieńkowskiej - tylko idiota pracuje za 6000 zł.
      Kłapacz to jest taka osoba, która mówi że deszcz pada jak jej ktoś napluje...

      • 48 63

      • Jak się ma tylko podstawówkę skończoną (5)

        to nic dziwnego

        • 45 38

        • na "zgniłym" zachodzie podstawówka wystarcza żeby godnie żyć...

          a tutaj to już powoli doktoratu trzeba, żeby w McDonaldzie pracować...

          • 12 5

        • Ja mam tylko skończoną tylko podstawówkę i jestem zadowolony ze swojego życia. Prywatnego i zawodowego. Wykształcenie nie ma tu nic do rzeczy tylko nabyte wzorce.

          • 28 3

        • ty skonczyłes studia a mózgu i tak niemasz wiec pco sie chwalisz (2)

          • 28 43

          • widać, kto "niema" mózgu. Jedno zdanie i trzy błędy.

            • 30 6

          • Znasz mnie osobiście

            że takie teksty do mnie kierujesz?

            • 27 12

      • ciekawe... (5)

        Ciekawe ilu z nich "zhańbiło" się pracą, a ilu tylko przepija zasiłek...

        • 22 11

        • .......... (4)

          O jakim ty zasiłku piszesz, człowieku?. W Polsce nie ma praktycznie zasiłków dla kogokolwiek, a co najwyżej jałmużna na pół roku dla pozostającego bez pracy, bo jego pewnie miałeś na myśli pisząc swój komentarz. Ja nie korzystałem, ale pracuję w PUP, więc się orientuję. Takie są przepisy i tworzone ustawy by jak najmniej osób potrzebujących otrzymało dane świadczenia finansowe i opiekuńcze

          • 21 17

          • (2)

            Mam na myśli tych którzy wolą dostać parę groszy za nic, niż pracować. Starczy na kilka winek lub tanich piwek. Jak ktoś chce dyskutować, że jest inaczej to niech w drodze do pracy zajrzy na tyły jakiegoś całodobowego i pozdrowi tam panów, którzy nie mają pracy i narzekają na za niskie zasiłki.

            • 10 3

            • (1)

              No tak, za 1700 brutto nakupują więcej win, masz rację

              • 4 3

              • No właśnie o tym piszę. Po co pracować jak można dostać coś za nic :D i jeszcze narzekać, że mało...

                • 11 4

          • i dobrze, zasilki nie pomagaja nikomu

            • 18 10

    • dobrze zarządzane??? wywalić setki milionów z publicznych pieniędzy wymaga jakichkolwiek zdolności?? co jest z wami ludzie??!!!!

      • 8 17

    • tak leming jest ale ty zyjesz w matriksie jak zaczniesz myslec samodzielnie wazeliniarzu to zobaczysz

      • 13 19

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane