• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia będą automatycznie kontrolować Strefy Płatnego Parkowania

Krzysztof Koprowski
8 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W Warszawie, gdzie e-kontrola jest realizowana w formie trzyletniej usługi zakupionej przez miasto, jej koszt zwrócił się w zaledwie kilka miesięcy od uruchomienia. W Warszawie, gdzie e-kontrola jest realizowana w formie trzyletniej usługi zakupionej przez miasto, jej koszt zwrócił się w zaledwie kilka miesięcy od uruchomienia.

Gdynia wzorem Warszawy będzie kontrolowała wnoszenie opłat w Strefie Płatnego Parkowania w sposób automatyczny z wykorzystaniem samochodów skanujących tablice rejestracyjne. Automatyczną kontrolę zamierza także wprowadzić Gdańsk, zaś Sopot na razie wstrzymuje się z takim rozwiązaniem, choć urzędnicy będą przypatrywać się nowym rozwiązaniom w sąsiednich miastach.



Czy zawsze płacisz za postój w Strefie Płatnego Parkowania?

Pierwszym miastem w Polsce i jednym z pierwszych na świecie, w którym już w styczniu 2020 r. wprowadzono system automatycznej kontroli uiszczenia opłat za parkowanie, jest Warszawa.

Początkowo dwa, a obecnie już trzy auta ze specjalnym osprzętem przemierzają ulice stolicy i sczytują numery tablic, a następnie sprawdzają, czy został opłacony postój. W przypadku stwierdzenia braku opłaty generowany jest odpowiedni wniosek o ukaranie kierowcy.

Co ważne, każdy samochód jest kontrolowany dwukrotnie w odstępie kilku minut, aby uniknąć sytuacji, gdy kierowca dopiero zaparkował i dokonuje opłat w parkometrze lub przez telefon komórkowy.

Gdzie parkować? Parkingi w Trójmieście


W sierpniu 2020 r. Warszawa zwiększyła flotę pojazdów do e-kontroli o trzeci samochód. W sierpniu 2020 r. Warszawa zwiększyła flotę pojazdów do e-kontroli o trzeci samochód.

System, którego funkcjonowanie błyskawicznie się zwraca



Tylko od 7 stycznia do 31 lipca 2020 r. w Warszawie dwa samochody sprawdziły aż 679 741 pojazdów, z czego w przypadku 100 241 stwierdzono brak wniesienia opłat.

Biorąc pod uwagę wysokość tzw. opłat dodatkowych za brak zapłaty za parkowanie oraz miesięczny koszt funkcjonowania, system działa nie tylko prewencyjnie, ale również przynosi dodatkowy dochód do budżetu miasta.

Przy takich wynikach automatycznej kontroli, miesięczny koszt funkcjonowania systemu w Warszawie (ok. 54 tys. zł dla dwóch aut) zwraca się już po zaledwie trzech dniach przy opłacie dodatkowej w wysokości 50 zł i kilku godzinach przy obowiązującej w stolicy od września 2020 r. stawce 250 zł za brak opłaconego postoju.

Tak działa system e-kontroli płatnego parkowania w Warszawie


Gdynia: przetarg na dwa samochody jeszcze w tym kwartale



Nic dziwnego, że kolejne miasta w Polsce zamierzają iść śladami Warszawy - także w Trójmieście. Gdynia planuje ogłosić przetarg na zakup dwóch samochodów elektrycznych z niezbędnym osprzętem jeszcze w bieżącym kwartale. W trakcie opracowania jest właśnie opis przedmiotu zamówienia.

- Zalety tego typu kontroli nie tylko pozwolą nam poprawić rotację miejsc, ale też zredukować nieuczciwe zachowania kierowców. Innowacyjne pojazdy do e-kontroli będą optymalnym rozwiązaniem, które będzie mogło funkcjonować w rozszerzonej Strefie Płatnego Parkowania. Jak pokazuje przykład Warszawy, to efektywna inwestycja, która przynosi realne dochody do budżetu miasta. Pamiętajmy, że zgodnie z ustawą min. 65 proc. dochodów z SPP przeznaczamy m.in. na remonty infrastruktury rowerowej, pieszej czy rozwój miejskich terenów zielonych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Jednocześnie Gdynia nie zamierza rezygnować z pieszych patroli. Będą one weryfikować wniesienie opłat w SPP w miejscach, gdzie automatyczny odczyt jest utrudniony - m.in. na wąskich ulicach jednokierunkowych.

Czytaj też:

Będzie więcej płatnych parkingów w Gdyni



Prezentacja samochodu do e-kontroli w 2019 r. Po prawej Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni. Prezentacja samochodu do e-kontroli w 2019 r. Po prawej Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Gdańsk: przetarg na mobilną kontrolę SPP w lutym br.



W Gdańsku przetarg na e-kontrolę będzie ogłoszony do końca lutego br. Urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni nie chcą jeszcze zdradzać szczegółów w zakresie sposobu kontroli - niewykluczone, że zostanie wdrożone inne rozwiązanie niż wykorzystanie do tego celu samochodów.

Początkowo, z myślą o tym przetargu, w styczniu 2020 r. przedstawiciele GZDiZ planowali udać się do Warszawy, by tam przekonać się o skuteczności systemu.

- Plany tego spotkania pokrzyżowała pandemia koronawirusa, ale odbyły się konsultacje zdalne z ekspertami w tym zakresie. Obecnie przygotowujemy już postępowanie w trybie zamówień publicznych na mobilną kontrolę - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Kilka tygodni temu rozpisany został też przetarg na kontrole piesze od 1 kwietnia do 31 grudnia br. W przeciwieństwie do sprawdzania biletów w tramwajach i autobusach, nie zapisano jednak minimalnej liczby kontroli oraz wystawionych wezwań do uiszczenia opłat dodatkowych, a jedynie wskazano godziny pracy i niezbędną liczbę pracowników.

Sopot przed ewentualnym wprowadzeniem e-kontroli będzie musiał zmodernizować parkometry. Gdańsk i Gdynia posiadają już urządzenia z funkcją wpisywania numerów tablic rejestracyjnych. Sopot przed ewentualnym wprowadzeniem e-kontroli będzie musiał zmodernizować parkometry. Gdańsk i Gdynia posiadają już urządzenia z funkcją wpisywania numerów tablic rejestracyjnych.

Sopot: najpierw potrzebna modyfikacja parkometrów



Najmniejsze miasto Trójmiasta - Sopot - nie zamierza na razie wprowadzać zautomatyzowanego systemu kontroli uiszczenia opłat w SPP.

- Będziemy się przyglądać efektom wykorzystania automatycznej kontroli w Gdańsku i Gdyni. Jednak na tę chwile wymagałoby od nas całkowitej, kosztownej wymiany parkometrów, które obecnie nie wymagają podania numerów rejestracyjnych - wyjaśnia Katarzyna Alesionek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
Wspomniane podawanie numerów rejestracyjnych w parkometrach jest niezbędne w przypadku e-kontroli, ponieważ to właśnie w oparciu o te dane weryfikowane jest uiszczenie opłaty za postój w SPP. Taki obowiązek jest już zawarty w uchwałach dot. SPP w Gdańsku oraz Gdyni.

Wysokość opłat dodatkowych w Gdyni, Gdańsku i Sopocie



Przypomnijmy, że nieopłacenie postoju w SPP wiąże się z możliwością naliczenia opłaty dodatkowej w wysokości:
  • w Gdyni - 150 zł w przypadku uiszczenia jej w ciągu siedmiu dni od momentu nałożenia lub 200 zł w terminie późniejszym,
  • w Gdańsku - odpowiednio jw. 130 zł i 200 zł,
  • w Sopocie - odpowiednio jw. 100 zł (maksymalnie dwa razy w ciągu roku) oraz 200 zł.

Czytaj też:

Gdańsk rezerwuje teren pod kolejny parking kubaturowy w centrum



Opinie (419) ponad 10 zablokowanych

  • Lepiej aby samochody wykrywaly gryzonir

    Byłaby większa korzysc

    • 11 1

  • teraz wystarczy nie odśnieżać tablic rejestracyjnych (2)

    i problem sam się rozwiąże

    • 12 5

    • Mama musi być z ciebie dumna.

      • 6 4

    • powinieneś wiedzieć, ze za to dostajesz mandat z automatu

      • 4 5

  • KUCYK powiedz no zdroju uczciwości. Czy na zamkniętym rzekomo prywatnym parkingu przy Muzeum Gdyni legalnie pobieraliście

    Jeśli nie to czy oddaliście kase a winnego urzędnika podaliście do prokuratury?

    • 24 1

  • Dawajcie kiedys trolowanko zrobimy i 5 na godzine przed tymi śmniesznymi pojazdami bedziemy czynić. Ile się da..

    A, zgłaszajcie te graty na yanosiku
    xD

    • 13 9

  • Rozumiem, że wobec tego pieniądze z mandatów na rowerzystach zasilą fundusz remontu i budowy dróg dla samochodów. (1)

    • 21 4

    • mylisz pojęcia

      mandaty to co innego niż opłata za zajmowaną przestrzeń.

      ale słusznie prawisz. jak by państwo wzięło się za kierowców łamiących przepisy to kierowcy wreszcie mogliby się sami utrzymywać. Nie trzeba by było miliardów do nich dokładać.

      • 4 4

  • Kucyk będzie mógł za zdojoną kasę kupić większą marynarkę. (1)

    • 27 0

    • i wybudowac kolejny wielki dom. jedne już jest, czysty zysk z prowadzonej nieudolnie

      i zlikwidowanej działalności gospodarczej. Sam nie umiał był byznesmenem to wydaje kasę publiczną ...bez konsekwencji, uśmiechnij sie , jesteś w Gdyni

      • 5 0

  • Łucyk a wiesz ze przegracie nastepne wybory? (1)

    No to juz wiesz!

    • 21 3

    • Na szczęście wy w Rumi nie głosujecie w Gdyni.

      • 2 3

  • a co na to

    jaskiewicz z poznania

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Skąd oburzenie? (13)

    Bo nagle trzeba będzie płacić zgodnie z zasadami podobnie jak to robi większość. Taki to dramat że trudniej będzie kraść?

    • 55 63

    • Kraść czy nie płacić haraczu? (5)

      Bo to jest haracz. Zwyczajny wredny haracz.

      • 13 28

      • kraść (1)

        skoro nie płacisz za usługę z której skorzystałeś. Zabrałeś miejsce komuś uczciwemu.

        • 13 8

        • Czyli złodziej?

          • 1 0

      • Wyprowadź się za miasto. (1)

        Tam się nie płaci.

        • 11 7

        • Stara śpiewka.

          A powinno się płacić za każdy postój na łonie natury. Taka sobie postojowa opłata ekologiczna.

          • 0 2

      • haracz?

        a jak postawię lodówkę przed Twoimi drzwiami to będziesz się cieszył, czy raczej ją usuniesz? Tak samo przeszkadza mi twoje wozidło na chodniku.

        • 0 0

    • (5)

      Skoro kierowcy płacą za ścieżki rowerowe, to czemu rowerzyści nie płacą za budowę nowych parkingów?

      • 16 17

      • (1)

        A w jaki sposób kierowcy płacą za budowę parkingów? Rowerzyści płacą dokładnie tyle samo, choć z nich nie korzystają i koszt jednego parkingu to jakies 10 lat programu budowy dróg rowerowych.

        • 15 9

        • Że niby rowerzyści coś płacą?! Buahahahaha!

          • 1 1

      • Ale rowerzyści płacą za budowę nowych parkingów!

        Budowa dróg, chodników i parkingów w mieście jest finansowana przez wszystkich płacących w mieście podatki. Czyli tak naprawdę to piesi w największym stopniu płacą za drogi i parkingi. Przypominam że podatki z paliwa idą wyłącznie na drogi krajowe, a i tak są kroplą w morzu pieniędzy.

        • 15 6

      • bzdura. kierowcy korzystają z wszystkiego w mieście na krzywy r....... (1)

        drogi (chodniki, śmieszki, jezdnie ) i parkingi buduje i utrzymuje miasto z PITów oraz podatków od nieruchomości. W niewielkim stopniu także z CITów przedsiębiorców. Nie z żadnych podatków w paliwie.

        Podatki w paliwie zresztą to są grosze w porównaniu z wydatkami jakie państwo ponosi na utrzymanie kierowców.

        Same tylko wypadki spowodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich 44mld rocznie !!!
        a gdzie coś budować, gdzie coś utrzymywać, a gdzie inne koszta społeczne jak walka z zanieczyszczonym powietrzem, chorobami spowodowanymi pośrednio przez samochody??

        • 8 13

        • kierowcy dokładają do biletów

          3/4 z biletu to na krzywy ryj z podatków dostaje każdy kto jedzie autobusem.

          • 5 3

    • No przecież

      w ankiecie oni wszyscy natychmiast płacą w parkometrze, więc w czym problem? Chyba że jak zwykle kłamią w ankietach..

      • 0 0

  • (1)

    Jaka jest najlepsza aplikacja do opłacania postoju?

    • 2 3

    • mam m pay od kilku lat i sie sprawdza

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane