• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania

Szymon Zięba
12 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.

Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.



Samochód parkuję:

Strefa płatnego parkowania w Trójmieście systematycznie się powiększa. W Gdańsku obejmuje około 6 tysięcy miejsc, w Gdyni - niemal 3 tysiące. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).

Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.

Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.

Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Samochody za ponad milion złotych



Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.

- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku. W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.

- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.

Potrzebne będą zmiany w przepisach



Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.

  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.

Problem z parkowaniem poza strefą



Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.

Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.



I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.

Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.

Miejsca

Opinie (367) ponad 20 zablokowanych

  • a co w przypadku gdy jesienia do tablicy rej. przyklei sie lisc z drzewa

    zima bloto i snieg zalepi rejestracje to co wtedy?
    pomijam sytuacje gdy ktos przyklei sobie biala kartke na tablice albo inne numerki ..... kiedys modne byly ramki z kurtyna zaslaniajaca tablice..... pieszy kontroler ma szanse jeszcze sprawdzic naklejke na szybie automat juz nie ;-)

    • 2 1

  • Znowu w błoto

    Znowu w jedynie słuszny sposób można wydać forsę! Najwyższa pora pomyśleć o stworzeniu parkingów np. piętrowych w Gdyni. Obecnie miasto udaje, że zapomniało o tym temacie. Cóż, włodarzom Gdyni wydaje się, że coraz mniejsza liczba miejsc parkingowych w centrum miasta jest znakomitą metodą do przekonania mieszkańców do "ekologicznych" autobusów i trolejbusów. Przecież energia elektryczna nie trafia do Gdyni z np. kosmosu - w którejś z elektrowni węgiel musi być spalony. Niestety - nie tędy droga.

    • 3 1

  • kiedy powstanie jakiś nowy płatny parking? (9)

    Miejsc jest mało a komunikacja fatalna, nie z każdego miejsca można dojechać.

    • 71 21

    • (3)

      Na Jana z Kolna stoi pusty

      • 5 6

      • Leczcie się z tym parkingiem na Jana z Kolna! (2)

        Co jest mowa o parkingach to pojawiają się komentarze "a bo na Jana z Kolna (...)"
        Jak ktoś jedzie załatwić sprawy w Oliwie, na Przymorzu czy we Wrzeszczu nie będzie parkować na Jana z Kolna!

        • 6 2

        • (1)

          To gdzie chciałbyś taki parking żeby było Ci wygodnie ?

          • 2 3

          • Mi jest wygodnie. Nie mam potrzeby jeździć w miejsca gdzie jest SPP.

            Pod pracą mam darmowy parking, pod domem również.
            Wkurza mnie natomiast wciskanie wszędzie na siłę "parkingu na JzK"

            • 2 0

    • (1)

      A gdzie byś chciał taki nowy parking ?

      • 1 4

      • HE, he dostałeś minusik , on by chciał taki parking mobilny w zależności od tego gdzie jedzie.

        • 1 2

    • I nie będzie można (2)

      W centrum powinna być tylko komunikacja miejska, samochody się już od dawna nie mieszczą. W tym mieście nie ma miejsca, żeby nie stały samochody

      • 10 12

      • Dałeś sobie to wmówić, lewacy powinni być z ciebie dumni (1)

        • 13 7

        • Jak ktoś używa słowa "lewak" w zdaniu

          to z góry wiadomo, że merytorycznie nie będzie. Jedną z kluczowych cech ideowych lewicowców jest gospodarka nakazowo-rozdzielcza, czyli zostawić jak najmniej dochodu dyspozycyjnego pracującym i potem to rozdawać. No patrz, PIS w tym przoduje w jednej lidze z Zandbergiem, potem przerwa, PO i reszta lewicy, PSL-e - i może powoli zbliżamy się do środka. Ideowych prawicowców to u nas już albo nie ma albo są ciekawostką bez znaczenia.

          • 5 5

  • Nie ma podstawy prawnej, aby system rejestrował tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów. Jest to niezgodne z konstytucją. (3)

    Sąd w Niemczech: odcinkowy pomiar prędkości jest nielegalny

    Piotr Jędrzejak
    Piotr Jędrzejak
    Marzec 19, 2019, w Porady, świat
    Nie ma podstawy prawnej, aby system rejestrował tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów. Jest to niezgodne z konstytucją.

    W połowie stycznia w Niemczech ruszył pilotażowy program odcinkowego pomiaru prędkości. Radary ustawiono na drodze B6 w Laatzen pod Hanowerem. Po testach, jeżeli okazałby się pomyślne, odcinkowe pomiary prędkości miały zacząć pojawiać się na terenie całego kraju. Na testowym odcinku obowiązywało ograniczenie 100 km/h i do tej pory system radarów złapał 141 zbyt szybkich kierowców.

    W miniony wtorek jednak przyszłość odcinkowego pomiaru prędkości została ściśle określona. Sąd Administracyjny w Hanowerze nakazał natychmiastowo wyłączyć system. Sędziowe uznali, że pomiary są niezgodne z niemieckim prawem, ponieważ system rejestruje tablice wszystkich przejeżdżających pojazdów a nie tylko tych, które przekraczają prędkość. Taki sposób kontroli jest niezgodny z konstytucją.

    Jeżeli więc Niemcy nie zmienią podstawy prawnej do stosowania odcinkowego pomiaru prędkości, odcinkowy pomiar prędkości nie wróci na niemieckie drogi.

    Tymczasem w Polsce skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości jest wciąż nieznana. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie kwapi się do opublikowania statystyk dotyczących bezpieczeństwa, a więc Najwyższa Izba Kontroli zapowiedziała, że przyjrzy się systemowi. Raport z kontroli miał pojawić się do końca II kwartału 2019 roku. Wśród wątpliwości jest fakt, ze polskie prawo nie operuje pojęciem średniej prędkości, a akt przekroczenia prędkości musi mieć konkretne miejsce i czas.

    Niedługo po opublikowaniu zapowiedzi kontroli NIK, okazało się że Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowych znaków dla odcinkowego pomiaru prędkości.

    Czy wyrok niemieckiego sądu będzie miał wpływ na odcinkowe pomiary prędkości w Polsce oraz innych krajach? Mamy nadzieję, że podstawy prawne funkcjonowania tego typu systemów będą ściśle weryfikowane.

    • 8 6

    • Sam wymyśliłeś te bzdury?

      • 1 1

    • Nielegalne? Wyłączyć!

      • 0 0

    • Być może niemiecka Konstytucja na to nie zezwala ale co to ma do Polski?

      • 1 0

  • Tak bez zgody? (2)

    A ja nie wyrażam zgody na fotografowanie mojego samochodu!!!!!

    • 10 1

    • Na szczęście nie masz nic do gadania

      Masz tylko opłacić bilet

      • 1 2

    • nie zgadzaj się .

      • 1 0

  • Ciekawe czy to wyjdzie na plus

    Pieniadze z osob nieoplacajacych parkingu - koszt systemu.

    • 3 0

  • Skycash i inne (1)

    Przecież nie wszyscy korzystają z automatów, opłacają parkowanie poprzez skycash lub inne aplikacje. Jak to będzie działać?

    • 7 0

    • Ty naprawdę nie rozumiesz . system nie będzie sprawdzał biletów tylko będzie sprawdzał opłatę w systemie.

      • 0 0

  • Wielki Brat coraz bardziej patrzy nam na ręcę (7)

    "1984"

    • 107 7

    • zbierają informację gdzie się przemieszczasz (5)

      • 16 0

      • Te informacje sam już dawno podałeś w eter

        dzięki smartfonowi ;)

        • 0 1

      • (3)

        Czego to nie wymyślicie żeby tylko nie płacić za parkowanie

        • 3 16

        • Biedny jesteś niewolniku jeśli tego nie widzisz. (2)

          • 15 4

          • zdejmij foliową czapeczkę (1)

            boomer

            • 2 6

            • boomer'ka to sobie wyciągaj na innych forach :)

              • 3 1

    • Przestań bredzić to "pionierskie rozwiązanie" w Amsterdamie działa od co najmniej kilku lat. Jeden parkingowy objeżdża cała strefę w ciągu kilku minut z normalna prędkością. Obstawiam, że u nas to będzie wyglądało tak, że najpierw będzie się musiał zatrzymać przy każdym aucie i co piąty sprawdzić ręcznie. Bo po co kupić działający system skoro można wymyśleć koło na nowo.

      • 3 1

  • co niektórzy są przekonani że jak kupili samochód, to w pakiecie mają darmowy parking (1)

    bo im się należy

    • 4 7

    • Z tego co powszechnie wiadomo

      najbardziej roszczeniową grupą są jaśnie państwo rowerzyści, bo im wszystko się należy, najlepiej za friko!

      • 4 2

  • Może za te pieniądze urządzą nowy parking na jakimś miejskim klepisku? (1)

    Gromadzenie i obróbka wrażliwych danych przez coś takiego jak ZDiZ zupełnie nie pasuje. To ludzie od trawników. Nie opanowali jeszcze sztuki budowy studzienek na równi z jezdnią, nie ogarniają dziur na ulicach, a zabierają się za bazy danych.

    • 10 2

    • To jakie miejskie klepisko byś zagospodarował na parking? Jak byś wskazał ze 2 lokalizacje , moze warto byłoby to przemyśleć .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane