• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku. Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku.

Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.



Jak często podróżujesz tramwajami w Gdańsku?

O zakupach nowego taboru szynowego oficjalnie mówiono już w 2015 r. Wówczas planowano, że nowe tramwaje będą dostarczone w kolejnym roku. Termin ten wprawdzie nie został dotrzymany, ale z nabycia pierwszej partii 15 nowych pojazdów się nie wycofano.

- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.

Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.

Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo. Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.

Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.

O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).

Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • dobrze ze bez wifi

    Dobrze ze wifi nie ma- taka ostatnio moda, ktorej na zachodzie w ogole nie znaja, kosztowna, a i tak ten kto uzywa neta ma odpowiedni pakiet. Do tego promieniowanie w bliskiej odleglosci, ktorego tak naprawde nikt nie zbadal, wiec po co zbednie sie narazac.

    • 17 6

  • Pisory będą teraz narzekać ze nowe (1)

    A nie stare

    • 14 13

    • Kurde nowe a lepsze byłyby stare

      • 3 0

  • Będą bezawaryjne?

    • 8 1

  • 28 miejsc siedzących? To chyba jakiś żart.

    Dużo mniejsze autobusy mają więcej. Od 34 do 56. Dziękuję bardzo za przyjemność jazdy na stojąco.

    • 28 3

  • buhaha zkm to firma krzak a kadra kierownicza po podstawówce nawet tramwaje nie umieją kupić

    jak ostatnio za to się brali to kupili szroty które non stop się psują ale na trójmieście.pl chwalą się zakupem jakie to nowoczesne itp a ja jak stoję na przystanku i widzę tramwaj z napisem awaria a następny albo przyjedzie albo nie to sobie myślę brawo zakup pierwsza klasa

    • 13 4

  • Siedzenia (3)

    Ludzie proszą od lat o zakup tramwai z plastikowymi siedzeniami, obecne są zasikane i brudne. Zwyczajnie śmierdzące

    • 26 1

    • (2)

      Chyba u Ciebie w domu. Jeszcze nie trafiłem jak żyje na to co piszesz. A plastiki to sobie zamontuj w samochodzie, ja nie mam zamiaru siedzieć na czymś niewygodnym.

      • 3 13

      • uważasz że starsi, dzieci, bezdomni nie popuszczają w gacie?

        lasia ma racje. Mogą być też siedzenia jak w 105

        • 13 0

      • Chyba nie korzystasz z komunikacji miejskiej albo masz słaby wzrok i węch, niestety bezdomni często korzystają z komunikacji miejskiej, żeby się ogrzać a co pozostawiają po sobie to wszyscy korzystający z tramwajów i autobusów widzą i czują.

        • 2 0

  • Przecież niedawno kupiono ponoć takie dobre niemieckie używane tramwaje.

    • 3 3

  • potrzebne dłuższe

    Potrzebne długie tramwaje na 6. Takie
    jak Berlin kupuje (Bombardier GT8-ZR).

    • 11 0

  • Wolę stare (1)

    1. W tych nowych rzuca ludźmi.
    2. Przez niskopodłogowość mają mniej miejsca (bo i tak część podłogi jednak musi być podniesiona, do tego są tramwaje przez to węższe).
    3. Bajery mnie nie obchodzą (rozumiem ładowarkę w samolocie, pociągu dalekobieżnym).
    4. Wolę plastikowe siedzenie, na którym widać od razu czy jest brudne.

    • 24 5

    • Mam pomysł - kup sobie tramwaj, własny.

      • 2 0

  • Zabawne (1)

    Pojemność na 200 osób w tym 28 na miejscach siedzących? Stare 105-tki mają 125 miejsc ogółem i 20 siedzących. W jednym wagonie! Czyli razem mamy 250 miejsc ogółem i 40 siedzących. Konstal 105Na to najlepiej zaprojektowany tramwaj.

    • 26 4

    • bo to poamerykańska konstrukcja dostosowana do PRL

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane