• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił trzy elektryczne minibusy

Arnold Szymczewski
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Elektryczne minibusy wyjadą na ulice Gdańska wiosną 2022 r. Elektryczne minibusy wyjadą na ulice Gdańska wiosną 2022 r.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje przystała na propozycję słupskiej firmy i ostatecznie zapłaci 4,8 mln zł za trzy elektryczne minibusy, które zaczną kursować po Śródmieściu Gdańska wiosną przyszłego roku.



Czy miasta powinny inwestować w elektromobilność?

Przypomnijmy: miesiąc temu do przetargu na zakup elektrycznych minibusów ogłoszonego przez GAiT stanęła tylko jedna firma: MMI ze Słupska. Jednak zaproponowana przez nią kwota (4,8 mln zł) stanowczo przewyższała budżet GAiT (2,95 mln zł).

- Musimy przeanalizować ofertę i jako zarząd podjąć decyzję, czy ją przyjmiemy - mówił Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

GAiT przeanalizował ofertę i zapłaci 4,8 mln zł



Po miesiącu od przetargu dowiadujemy się, że GAiT przeanalizował ofertę MMI i zdecydował się ją przyjąć.

- Nowe elektryczne autobusy, a także trzy ładowarki oraz urządzenia i sprzęt do diagnostyki i napraw to koszt 4 867 110 złotych brutto - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
  • Zasięg autobusów będzie wynosił 210 km.
  • W autobusach znajdzie się miejsce dla 22 osób.
  • Autobusy będą ładowane na pętli.

Niewielki zasięg nowych autobusów



Wątpliwości może budzić stosunkowo niewielki zasięg pojazdów - do 210 km - na jednym ładowaniu. Chociaż biorąc pod uwagę fakt, że będą one kursować jedynie po obszarze Starego i Głównego miasta - powinno wystarczyć.

- Czy ktoś się zastanowił nad tym, że to ma być "autobus miejski" i ma jeździć na trasie, a nie stać połowę dnia pod ładowarką! Jego zasięg 210 km na jednym ładowaniu jest wręcz tragiczny! Nie wspomnę o cenie, za którą zapewne można nabyć ze trzy autobusy zasilane gazem. Nie ma to jak wydawać cudze pieniądze (czytaj podatników) na fanaberie pseudoekologiczne - napisał jeden z czytelnik pod poprzednim artykułem.

22 pasażerów na pokładzie



Minibusy firmy Karsan Jest Electric mogą zabrać na pokład 22 osoby, z czego 10 podróżuje na miejscach siedzących, a 12 na stojąco.

- Pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele. Pojazdy wyposażone będą także w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi - informuje Anna Dobrowolska.
Pierwsze elektryczne pojazdy w Gdańsku pojawią się wiosną przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (243) 2 zablokowane

  • Teraz będą zawieszać 195 i 268 dlatego nie będą mieć kapela a elektryczne są poczebny na 100

    • 3 1

  • Elektrolit można wymienić na hydrowodorowy (metale alkaliczno magnetyczne jak w siłownikach amortyzatorów samochodów wyczynowych) i zasięg wzrasta dwukrotnie. Gdzie są nasi inżynierzy ?

    • 0 2

  • 5 baniek za takie businki ?

    to jakies nieporozumienie

    • 7 1

  • (8)

    Zasięg nominalny 210 km oznacza praktyczny około 180 km a zimą 100 km. To nie jest dobry pomysł.

    • 87 7

    • nie, to wcale tak nie znaczy (3)

      • 9 13

      • Zasieg (2)

        Podawany jest dla stałej optymalnej prędkości...
        Zachowaj taka w autobusie na starym mieście....

        • 18 3

        • Nie jest . (1)

          Zależy od procedury testowej a żadna nie jest adekwatna dla jazdy autobusem z bardzo niskimi prędkościami więc niewykluczone, że realnie zasięg będzie nawet wyższy.

          • 5 3

          • Zwłaszcza gdy do tego ekobusa

            Wciśnie się x2 tylu pasażerów co powinno. Normalnie perpetum mobile, chyba też sobie taki sprawię :)

            • 1 0

    • dadzą radę, jeżdżą rzadko i przeważnie puste a to też ma znaczenie

      Swoją droga to kupa szmalu wydana będzie na działania niewspółmierne do uzyskanego efektu ale co tam, pieniądze wspólne wydaje się łatwo a i do propagandy serdecznosći temat nadaje się

      • 1 0

    • Artykuł zamiast na zasięgu powinien się skupić ma tym

      Jakie sa powiazania miedzy decydentami i firma.

      • 4 4

    • Pętla po Starym Mieście to 3-4 km. Po co ci zasięg 1000 km?

      • 9 2

    • Nominalny zasięg melexa to 80km

      A jakoś nie ma z nimi problemów...

      • 5 7

  • hahaha WOW az trzy? w dodatku MINIbusy

    w Krakowie od 8 lat jest pelno elektrycznych autobusow (nie MINIbusow)

    • 0 3

  • czy ktoś w GAiT zna przepisy? (1)

    Dz.U.2016.2022 t.j. | Akt obowiązujący
    Wersja od: 11 listopada 2020 r.
    § 18.
    1.
    Autobus powinien być wyposażony w:
    1)
    co najmniej jedne drzwi po prawej stronie, a autobus regularnej miejskiej komunikacji publicznej - co najmniej w dwoje drzwi po prawej stronie (!!!!!!!)

    Te autobusy na moje oko nie spełniają w/w wymagań.

    • 8 0

    • oni są najmądrzejsi. Nie wiedzą, że Kraków musiał uziemić ten złom z tego powodu

      • 4 0

  • Idiokracja, tylko na pokaz że Gdańsk jest eco. (2)

    marnowanie, środków publicznych dla kaprysu.

    • 11 1

    • (1)

      sęk w tym, że ielśtam procent taboru ma być bezemisyjne i nie ma że boli.

      • 3 0

      • To już jest od dawna- czyli tramwaje

        można dla pewności ustawę albo uchwałę przegłosować, albo i definicję zmienić i będzie legalnie. Winnych dziedzinach się przegłosowało to i tu można.

        • 0 0

  • 1,6 mln zł za minibus dla 22osób

    dlatego jestem przeciwny narkotykom

    • 8 0

  • Nowy elektryk

    Koszt eksploatacji takiego pojazdu jest bardzo wysoki. Produkt Turecki.
    Najbliższy punkt serwisowy Gdańska znajduje się Zbyszewo 2, woj. Zachodnio-Pomorskie.

    • 7 0

  • Elektryczne czyli w Polsce na wegiel

    ...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane