- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (357 opinii)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (489 opinii)
- 3 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (256 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (80 opinii)
- 5 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (138 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów
Trasa W-Z zamiast Długich Ogrodów, dwujezdniowa ul. Podwale Staromiejskie, a także wieżowiec w miejscu dzisiejszego parku im. Czesława Niemena. Taką wizję śródmieścia miały kilkanaście lat po wojnie władze Gdańska. Swój pomysł urzeczywistniły, ale tylko na makiecie.
Gdańsk lata 60. - wizje planistów
Z upływem czasu i z powodu niezrealizowanych obietnic, makieta stała się kulą u nogi ówczesnych władz. Postanowiono usunąć ją z urzędu. Na szczęście zanim została rozebrana, ktoś wcześniej miniaturę uwiecznił na kliszy. Zdjęcia po 1989 r. trafiły na półki Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Ówcześni planiści miejscy mieli "odważną" koncepcję budowy Trasy W-Z w centrum. Miała ona przebiegać od ul. Siennickiej przez ul. Długie Ogrody . W rejonie Stągwi Mlecznych droga miała przechodzić nad Nową Motławą i zająć tereny, na których dziś znajduje się Hotel Novotel. Dalej droga łączyłaby się z istniejącym Podwalem Przedmiejskim.
Historia Gdańska - ciekawostki planistyczne
Inną ciekawostką są dawne plany budowy ul. Podwale Staromiejskie . Według powojennych planistów miała być to droga dwujezdniowa. Obecnie posiada ona jedną nitkę. Dlatego niegdyś planowano zająć m.in. pl. Kobzdeja , czy tereny przy Hali Targowej. Rondo wokół Targu Drzewnego zostałoby tym samym powiększone dwukrotnie.
Na makiecie z 1962 r. znajdują się także wieżowce. Pierwszy to Zieleniak, który zbudowano w latach 1965-1971. Kolejnym obiektem jest wieżowiec posadowiony na terenie obecnego parku im. Czesława Niemena. Na szczęście nie został wybudowany. Podobnie jak następny obiekt przy ul. Łagiewniki. Co ciekawe, na dawnej makiecie nie są uwzględnione dwa wysokościowce - Organika Trade, a także Hotel Hevelius przy ul. Heweliusza . Oba obiekty były budowane na początku lat 70.
Plany rozbudowy - Gdańsk lata 60.
Z dawnych planów nie powiodła się próba zabudowy blokowiskiem Wyspy Spichrzów od strony Nowej Motławy. Projektem na wyrost okazała się też droga dwujezdniowa łącząca śródmieście z Portem Północnym i nowym mostem nad Martwą Wisłą w rejonie dzisiejszego Polskiego Haku.
Dzisiaj architekci krytycznie oceniają ówczesne pomysły zabudowy śródmieścia. - Znam tę makietę. To była modernistyczna wizja miasta. Na szczęście nie wszystko ówczesnym planistom się udało z niej zrealizować. Władzom miasta zabrakło przede wszystkim pieniędzy na urzeczywistnienie swoich pomysłów - mówi prof. dr hab. Piotr Lorens, architekt, pracownik Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.
Gdańscy planiści, co ważne, nie byli jednak wyjątkiem na świecie. Modernizm w połowie ubiegłego wieku objął niemal całą Europę i Amerykę Północną. - Amerykanie mieli najmniej szczęścia, bo mieli najwięcej pieniędzy i rozpruli choćby centrum Bostonu autostradą. Obecnie odchodzi się od tamtych rozwiązań, chowa się m.in. autostrady pod ziemię, w ich miejsce projektuje się przyjazną ludziom przestrzeń - mówi Lorens.
Podobnie jest też w Gdańsku - od początku tego wieku podejmuje się działania zmierzające do ochrony historycznej części miasta. Południowa Obwodnica Gdańska, otwarta w 2012 r. wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta. Z centrum Gdańska mają zniknąć kolejne samochody po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, co ma nastąpić w połowie 2015 r., i wybudowaniu ul. Nowej Wałowej - tzw. małej obwodnicy śródmieścia Gdańska.
Opinie (179) 3 zablokowane
-
2014-02-01 13:31
planowali! (2)
a mój dziadek przyczynił się do tego, że al. zwycięstwa/ul. niepodległości jest dwupasmowa, a nie tak jak planowano -(w latach 50?) - jedno ;)
- 11 3
-
2014-02-01 13:34
a w usa 18 pasow to norma ! (1)
- 2 6
-
2014-02-01 13:50
a w usa nie było prl kolego ;)
- 6 0
-
2014-02-01 13:33
W wizjach jestesmy the best ! I w planach tez !!!
A gdzie sa te szerokie ulice i baseny ??? Ha ha w nocnych wizjach !I w planach na papierze !
- 2 5
-
2014-02-01 13:46
wspolczesni nam wcale nie sa lepsi : (6)
kto pamięta lipy w parku przed dworcem Gdańsk Główny ??? ( a ze nazywało sie to parkiem Gorkiego ,tego juz nie wymagam ) - park zlikwidowany i zabetonowany , a obok multiplex który wykończył większość gdańskich kin - tylko pogratulować RM .
kto by przypuszcal ze po wybudowaniu CH Manhattan RM pozwoli na budowe Galeri Baltyckiej , a lada chwila zaraz powstanie CH za torami - gratulacje dla RM .
na wyróżnienie zasługuje Nowa Słowackiego NIEDOKOŃCZONA bo miała prowadzić az na stadion , a nie byc dojazdowa do Galeri B .
na osobne wyroznienie zasluguje sposob w jaki gdansk podchodzi do zabytkow wymienic nalezy : stara zajezdnia w Oliwie . palacyk na końcu Bolońskiej , Gdańskie Zakłady Mięsne , Blaszanka .
Osobna kategoria jest sposob podejscia do wspolnego mienia , brak dbalosci o kamienice komunalne - doprowadzanie ich do ruiny- 40 8
-
2014-02-01 14:20
Słowackiego doończona wcale by nie była dobra (2)
Za łatwy przejazd obwodnica-tunel
- 3 3
-
2014-02-01 17:45
(1)
ciekawe , bo teraz trzeba jeździć od Hynka -> J.P. II -> Czarny Dwór i tak wedlug ciebie jest OK
- 5 0
-
2014-02-01 20:31
i wszędzie po 1 mln świateł...
...
- 2 2
-
2014-02-01 23:48
(2)
Z przedostatniego zdania rozłączyłbym Bulońską i zajezdnię, od Blaszanki i zakładów mięsnych. O ile te pierwsze to spektakularne pomyłki pewnych decyzji przekazania obiektów w niewłaściwe ręce, to zakłady mięsne jak i tereny Blaszanki, są ściśle związane z dealem miasta z Grupą Labaro, bankrutem z Hiszpanii. Co do drugiej części tu nie działała niekompetencja ale dokładne i zimne wyrachowanie właśnie z strony UM jak i RM.
- 2 1
-
2014-02-02 10:58
kłamstawa i kłamstewka (1)
Kłamca napisał : zakłady mięsne jak i tereny Blaszanki, są ściśle związane z dealem miasta z Grupą Labaro, bankrutem z Hiszpanii. Co do drugiej części tu nie działała niekompetencja ale dokładne i zimne wyrachowanie właśnie z strony UM jak i RM.
A g... prawda. Zakłady Mięsne Gdańsk podobnie jak Fabryka Opakowań Blaszanych vel Blaszanka vel Opakomet upadły zaraz na początku lat 90. Tereny i nieruchomości nigdy nie należały do miasta. Po zaprzestaniu działalności gospodarczej firmy i nieruchomości podlegały normalnym procesom likwidacyjnym/ upadłościowym. Zajmowali się nimi albo likwidatorzy albo syndycy.- 2 0
-
2014-02-02 17:27
no i tak sie zajeli
ze nic tam sie nie dzieje...
- 0 1
-
2014-02-01 13:56
teraz o plusach wspolczesnych architektow : (2)
1.budowa mostu wantowego na Przerobce , budowa lini tramwajowej na Chelm i Morene to wcale nie nowe pomysły - byly planowane duzo wczesniej i chwała RM ze wykorzystały te możliwości .
2 budowa stadionu na miejscu ktore do niczego nie sluzylo , zagospodarowanie terenow na granicy Gdanska i Sopotu tez zasługuje na wpis .
3.obwodnica południowa !!! i koncepcja z tunelem - zato nalezy sie pochwala bo to wspolne dzialania RM i wladz wojewódzkich
4. Dziennikowi Baltyckiemu nalezy sie podziękowanie za lobbowanie na rzecz budowy A1- 22 2
-
2014-02-01 14:10
(1)
DB nie przyspieszyl budowy a1 nawet o dzien. Od zawsze byl taki harmonogram jej budowy.
- 5 5
-
2014-02-01 17:49
w czasie kiedy DB zaczol prowadzić wywiady z politykami i urzędnikami nawet nie wiadomo bylo kiedy zaczna budowe , bo budowa zaczyna sie kiedy wjada maszyny budowlane i robotnicy zaczna robote , a nie jak jakis pan z okienka zacznie gadać coś o budowaniu
- 5 1
-
2014-02-01 14:10
Za każdą reklamę wielkoformatiową - dożywocie
Za wielkie banery i balony reklamowe Targu Węglowym - kara śmierci w pobliskiej Katowni.
A tak na poważnie, to trudno o brzydszą przestrzeń publiczną w Europie. No, ale jaka władza miasta, takie porządki.- 20 3
-
2014-02-01 14:14
Ten syf to stan umysłu
Chaos, wygwizdowo, bez choników i ścieżek rowerowych. Drzewa ani jednego, małej architektury - za grosz. Las - o 10 km na horyzoncie. Taka jest współczesna wizja Gdańska. Tak wygląda katastrofa. Ale to w Urzędzie Miasta stan umysłu. Podobnie jak w napompowanych własnym ego pracowniach architektonicznych i u kretynów, którzy nie wiadomo dlaczego nazywają się inwestorami.
- 21 3
-
2014-02-01 14:30
Ruiny
Te ruiny na Wyspie Spichrzów przypominały tak jakby wojnę i np.tam się chronili żołnierze
- 4 1
-
2014-02-01 14:44
Maciej Lorens? A nie przypadkiem Piotr Lorens?
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 5 1
-
2014-02-01 14:49
A teraz pojdzcie do Biura Rozwoju Gdanska i zobaczcie ile z tych chorych wizji nadal jest aktualnych tylko z lekkimi korektami planow.
- 14 3
-
2014-02-01 14:54
Adamowicz i Panowie z Puby i Restauracje...fajny ukladzik jeden z wielu w miescie...
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.