- 1 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (30 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (86 opinii)
- 3 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (32 opinie)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (55 opinii)
- 5 Z dworca na Jasień 80 zł (596 opinii)
- 6 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (45 opinii)
Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście
Remonty chodników, które natychmiast zamieniają się w miejsca postojowe, nieprzemyślany przebieg infrastruktury pieszo-rowerowej czy niewygodne nawierzchnie - te wciąż popełniane błędy projektowe mają wreszcie przejść do historii. Gdańsk przygotował własne standardy projektowe przestrzeni publicznych, które mają być materiałem pomocniczym przy przygotowaniu nowych inwestycji.
Jest to zarazem kolejny dokument dotyczący sposobu projektowania ulic po niedawno przyjętym Gdańskim Standardzie Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
Jak informuje GZDiZ, opublikowany właśnie dokument stanowi kompendium wiedzy dla projektantów i wykonawców świadczących usługi na rzecz jednostek miejskich, a także innych podmiotów działających w przestrzeni Gdańska - spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, deweloperów czy przedsiębiorców.
Czytaj też:
Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut
- Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznych GZDiZ opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. Zależy nam, by poszczególne realizowane odcinki układu ulicznego były spójne w zakresie dostępności, funkcjonalności i estetyki. Standardy pomogą nam oraz projektantom w osiąganiu tego celu - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. Przestrzeni Publicznych.
Siedem stref miasta różnych standardów i materiałów
W dokumencie liczącym 60 stron, dostępnym online w formacie pdf (odnośnik pod treścią artykułu), znajdziemy podział miasta na siedem stref o zróżnicowanych materiałach i zaleceniach:
- obszar Głównego Miasta,
- pozostała część Śródmieścia i Młode Miasto,
- inne tereny historyczne i cenne kulturowo m.in. przedwojenne obszary zabudowy Oliwy, Wrzeszcza, Nowego Portu oraz Oruni,
- modernistyczne zespoły mieszkaniowe i usługowe, czyli przede wszystkim zabudowa wielkoosiedlowa z okresu PRL,
- pozostała zabudowa mieszkaniowa i usługowa, do której włączono tzw. nowe dzielnice mieszkaniowe, w tym Południe czy tereny za obwodnicą,
- tereny zabudowy o dominującym charakterze przemysłowym i magazynowym,
- tereny zabudowy ekstensywnej z dominacją zieleni i tereny rekreacyjne.
Czytaj też:
Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych
Wśród najważniejszych zaleceń dla wszystkich stref należy wymienić:
- stosowanie gładkiej, ciągłej nawierzchni w obszarze ruchu pieszego,
- zakaz stosowania na ciągach pieszych materiałów nierównych, w szczególności - kostki kamiennej łupanej, brukowca nieobrobionego, kamienia polnego, pływ ażurowych,
- minimalną szerokość chodników - 2 m,
- stosowanie w miarę możliwości terenowych "pasa aktywności stacjonarnej", czyli dodatkowej przestrzeni przeznaczonej pod elementy małej architektury typu ławki, zieleń przydrożna, ogródki gastronomiczne itp.,
- uwzględnienie dodatkowej przestrzeni tzw. pasów technicznych, czyli przestrzeni przewidzianych pod schody do przyległych lokali, naświetla, słupki itp.,
- projektowania minimalnych przewidzianych prawem szerokość jezdni (ograniczenie terenochłonności układów drogowych i eliminacja efektu bariery przestrzennej),
- stosowanie zatok postojowych lub wydzielenia miejsc do postoju aut na jezdni (w dokumencie wyraźnie wskazano, aby nie traktować chodników jako przestrzeni do parkowania),
- uwzględnienie przestrzeni pod pasy zieleni o szerokości minimum 1,5 m dla niskiej zieleni oraz 3 m dla nasadzeń drzew.
Przykładowe schematy zagospodarowania terenu
Ponadto w dokumencie znajdziemy wytyczne w zakresie projektowania infrastruktury rowerowej, sytuowania wjazdów na tereny posesji, wykonania przejść dla pieszych, wkomponowania elementów technicznych w nawierzchnię czy wytycznych do budowy schodów terenowych.
Przedstawiono też przykładowe schematy zagospodarowania pasa drogowego dla poszczególnych stref z uwzględnieniem wszystkich wymagań.
Wśród prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji, które w ocenie urzędników mogą choć częściowo być dobrymi przykładami dla kolejnych realizacji, wymieniono m.in.: ul. Grobla III - IV, Św. Ducha, Złotników, Chmielną, Rajską - Heweliusza, Jesionową oraz al. Grunwaldzką we Wrzeszczu.
Wieloletnie opóźnienia na tle innych polskich miast
Warto zauważyć, że Gdańsk standardy projektowania przestrzeni publicznych wdraża z dużym opóźnieniu względem innych miast Polski - Wrocław i Poznań takie dokumenty przygotowały już w 2013 r., Warszawa, Lublin, Kalisz - 2016 r., Łódź i Szczecin - 2017 r., Kraków - 2020 r.
Czytaj też:
Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?
Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska - pdf (55 MB)
Miejsca
Opinie (138) 3 zablokowane
-
2021-03-22 16:18
turysta
- 0 1
-
2021-03-22 17:16
Konopnickiej we Wrzeszczu to jakiś dramat.
Dulkiewicz i jej poprzednik jakby zapomnieli o tej ulicy, która powinna być jedną z wizytówek Wrzeszcza. Aż prosi się o ścieżkę rowerową, zwężenie jezdni w celu uspokojenia ruchu i jakieś nasadzenia (naturalna retencja). Ulica rozkopana od miesięcy, chodnik to masakra....widać, że nikt w um nie chęci bądź nie widzi interesu w tym by coś pozytywnego zrobić z tą ulicą. Ten stan trwa już od PRL-u, za to czas i pieniądze na tęczową działalność jakoś potrafią wygospodarować :(
- 3 1
-
2021-03-22 17:19
Urzedasy kolejny raz sie kompromitują !!To ciągle te same osoby !!Wiec komu te bajki.
Kto tworzył te dokumenty??Te same buraki co są odpowiedzialni za ten burdel miescie i te kreytynskie ciągiem pieszo rowerowe!!
- 2 1
-
2021-03-22 17:26
A to ci checa
takie fajne wytyczne i sami je lekceważą. Tera to tylko zwolnić z roboty połowę GZDiZ albo niech społecznie naprawiają (po godzinach). Na Nowych Ogrodach i części Kartuskiej to miejscami nawet 0,5 m nie ma (2 osoby się nie miną). Kartuska róg Powstańców praktycznie przy czarnym biurowcu chodnika nie ma. przy sądzie rozumiem trzeba utrudnić durne protesty ale tam dalej? Takich ulic jest w Gdańsku kilkanaście. Za to ścieżki rowerowe bezmyślnie pociągnięte chodnikiem oo jak autostrady. A po nich z prędkością autostradową grzeją szaleńcy na rowerach i git. Nie ma miejsca dla aut ani dla pieszych to dla kogo to miasto?
- 0 1
-
2021-03-22 17:33
Wystarczy skierować aparat w prawo
...i na Świętojańskiej cudowny widok śmietników postawionych bezpośrednio na chodniku. Cuda wianki w tym Gdańsku.
- 1 1
-
2021-03-22 17:53
Na tych zdjęciach widać szczelnie oddzieloną warstwę chłonną betonem lub kamieniem
Od tego należy odchodzić. Inaczej te wszystkie ulica zamienią się w rzeki podczas pierwszej większej ulewy.
- 2 1
-
2021-03-22 18:33
"opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. "
wolałbym oparcie o opinie mieszkańców. Doświadczenie w tworzeniu papierków nie robi na mnie wrażenia
- 2 2
-
2021-03-22 19:33
Fatalne chodniki i ulice Śródmieścia (1)
Kiedy będą wyrównane pięknie nawierzchnie ulic i chodników: Żabi Kruk, Toruńska, Rzeźnicka, Szeroka, Tkacka?
Bardzo dziękuję za praktyczną odpowiedź- 0 1
-
2021-03-22 22:04
a na Tkackiej to co chciałbyś wyrównywać ?
byłeś tam kiedyś ?
- 0 0
-
2021-03-22 20:46
Wytyczna jedna- jak najdalej od PO i słupów z Berlina
- 1 1
-
2021-03-23 01:31
"Ulica najwęższa dozwolona prawem" - to się pato-deweloperka ucieszy, jeszcze gęściej będzie
Nie chodzi o to by się mieszkało wygodnie tylko o to by deweloper na m2 napchał jak najwięcej mieszkań. A wytyczne po to by się nikt nie czepiał.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.