• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście

Krzysztof Koprowski
22 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów. Chodnik na ul. Grobla III z równymi płytami, elementami małej architektury oraz zielenią to jeden z kilku przykładów z opracowania, które mogą stanowić inspirację dla projektantów.

Remonty chodników, które natychmiast zamieniają się w miejsca postojowe, nieprzemyślany przebieg infrastruktury pieszo-rowerowej czy niewygodne nawierzchnie - te wciąż popełniane błędy projektowe mają wreszcie przejść do historii. Gdańsk przygotował własne standardy projektowe przestrzeni publicznych, które mają być materiałem pomocniczym przy przygotowaniu nowych inwestycji.



Nowe dokumenty wpłyną na lepsze projekty ulic?

Opublikowany właśnie dokument "Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska" to materiał, nad którym urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pracowali przez ostatnie dwa lata (stąd rok 2019 w opracowaniu, które zamieszczamy pod treścią artykułu).

Jest to zarazem kolejny dokument dotyczący sposobu projektowania ulic po niedawno przyjętym Gdańskim Standardzie Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.

Jak informuje GZDiZ, opublikowany właśnie dokument stanowi kompendium wiedzy dla projektantów i wykonawców świadczących usługi na rzecz jednostek miejskich, a także innych podmiotów działających w przestrzeni Gdańska - spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, deweloperów czy przedsiębiorców.

Czytaj też:

Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut



Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III. Przebudowana ul. Złotników, gdzie zastosowano podobne rozwiązania jak na ul. Grobla III.
- Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznych GZDiZ opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. Zależy nam, by poszczególne realizowane odcinki układu ulicznego były spójne w zakresie dostępności, funkcjonalności i estetyki. Standardy pomogą nam oraz projektantom w osiąganiu tego celu - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. Przestrzeni Publicznych.

Siedem stref miasta różnych standardów i materiałów



W dokumencie liczącym 60 stron, dostępnym online w formacie pdf (odnośnik pod treścią artykułu), znajdziemy podział miasta na siedem stref o zróżnicowanych materiałach i zaleceniach:
  1. obszar Głównego Miasta,
  2. pozostała część Śródmieścia i Młode Miasto,
  3. inne tereny historyczne i cenne kulturowo m.in. przedwojenne obszary zabudowy Oliwy, Wrzeszcza, Nowego Portu oraz Oruni,
  4. modernistyczne zespoły mieszkaniowe i usługowe, czyli przede wszystkim zabudowa wielkoosiedlowa z okresu PRL,
  5. pozostała zabudowa mieszkaniowa i usługowa, do której włączono tzw. nowe dzielnice mieszkaniowe, w tym Południe czy tereny za obwodnicą,
  6. tereny zabudowy o dominującym charakterze przemysłowym i magazynowym,
  7. tereny zabudowy ekstensywnej z dominacją zieleni i tereny rekreacyjne.

Czytaj też:

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych



W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa. W opracowaniu wyraźnie podkreślono, aby nie projektować chodników do parkowania i przewidzieć zatoki postojowe lub miejsca bezpośrednio na jezdni. Nz. ul. Jesionowa.
Wśród najważniejszych zaleceń dla wszystkich stref należy wymienić:
  • stosowanie gładkiej, ciągłej nawierzchni w obszarze ruchu pieszego,
  • zakaz stosowania na ciągach pieszych materiałów nierównych, w szczególności - kostki kamiennej łupanej, brukowca nieobrobionego, kamienia polnego, pływ ażurowych,
  • minimalną szerokość chodników - 2 m,
  • stosowanie w miarę możliwości terenowych "pasa aktywności stacjonarnej", czyli dodatkowej przestrzeni przeznaczonej pod elementy małej architektury typu ławki, zieleń przydrożna, ogródki gastronomiczne itp.,
  • uwzględnienie dodatkowej przestrzeni tzw. pasów technicznych, czyli przestrzeni przewidzianych pod schody do przyległych lokali, naświetla, słupki itp.,
  • projektowania minimalnych przewidzianych prawem szerokość jezdni (ograniczenie terenochłonności układów drogowych i eliminacja efektu bariery przestrzennej),
  • stosowanie zatok postojowych lub wydzielenia miejsc do postoju aut na jezdni (w dokumencie wyraźnie wskazano, aby nie traktować chodników jako przestrzeni do parkowania),
  • uwzględnienie przestrzeni pod pasy zieleni o szerokości minimum 1,5 m dla niskiej zieleni oraz 3 m dla nasadzeń drzew.

Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew. Po lewej i po prawej stronie pasa ruchu pieszych zaleca się tworzenie pasów technicznych, które stanowią uzupełnienie nawierzchni m.in. wzdłuż schodów, naświetli czy słupków i drzew.

Przykładowe schematy zagospodarowania terenu



Ponadto w dokumencie znajdziemy wytyczne w zakresie projektowania infrastruktury rowerowej, sytuowania wjazdów na tereny posesji, wykonania przejść dla pieszych, wkomponowania elementów technicznych w nawierzchnię czy wytycznych do budowy schodów terenowych.

Przedstawiono też przykładowe schematy zagospodarowania pasa drogowego dla poszczególnych stref z uwzględnieniem wszystkich wymagań.

Wśród prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji, które w ocenie urzędników mogą choć częściowo być dobrymi przykładami dla kolejnych realizacji, wymieniono m.in.: ul. Grobla III - IVMapka, Św. DuchaMapka, ZłotnikówMapka, ChmielnąMapka, Rajską - HeweliuszaMapka, JesionowąMapka oraz al. Grunwaldzką we WrzeszczuMapka.

Wieloletnie opóźnienia na tle innych polskich miast



Warto zauważyć, że Gdańsk standardy projektowania przestrzeni publicznych wdraża z dużym opóźnieniu względem innych miast Polski - Wrocław i Poznań takie dokumenty przygotowały już w 2013 r., Warszawa, Lublin, Kalisz - 2016 r., Łódź i Szczecin - 2017 r., Kraków - 2020 r.

Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?



  • Zestawienie materiałów do stosowania w pasie ruchu pieszego w podziale na strefy.
  • Przykładowy układ nawierzchni w strefie I i II.
  • Przykładowy układ ulicy z zaznaczonymi elementami zagospodarowania.


Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska - pdf (55 MB)



Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (138) 3 zablokowane

  • Po co wytyczne ??? Zmienić Gdańsk w strefę wyłacznie dla pieszych .Ruch samochodowy wyrzucić za obwodnicę ! (1)

    A rowery koncesjonować .

    • 4 2

    • Jak samochody to i komunikację miejską i dostawy, każdy ma przecież ręce niech tacha w pazurach. Albo zamknąć Gdańsk i wpuszczać tylko turystów, urzędnicy będą mieć z głowy mieszkańców a kasa będzie lecieć z turystów. Bo niestety w Gdańsku mieszkańcy nie mają żadnych praw a turyści mogą robić co chcą i parkować gdzie chcą.

      • 0 0

  • Brawo, może to będzie przykład dla innych gmin, np. Żukowo, gdzie kompletnie nie dba się o aspekty estetyczne. Byle zrobić, jak najtaniej (i nawet niekoniecznie najszybciej).

    • 3 3

  • " wytyczne" " opracowanie" ...a ileż to kosztowało?

    Zamiast na inwestycje miejskie...kasa na opracowanie...

    • 2 2

  • A południe to jakie standardy spełnia? Bo patrząc na Niepołomicką to wygląda jak droga przez wieś 30 lat temu.

    Miejscowy plan - "zabudowa mieszkaniowo usługowa", centrum dzielnicy, zero usług, same bloki. Załatwienie czegokolwiek = jechanie do centrum.

    • 4 0

  • Miasto istnieje wiele stuleci, są instytucje, wyższe uczelnie

    Specjalistyczne opracowania od wieków...a urzędnicy robią " sobie" opracowania...
    Odkryli Amerykę...

    • 3 2

  • Ale i tak idziemy glosowac na układ trójmiejski (2)

    Wszystko sprzedać deweloperom pod wynajem a nas wywiesc na gruzach

    • 6 0

    • A na kogo głosować? Widziałeś kandydatów w ogóle? Na Brauna? Na Kacpra? (1)

      Przecież od lat nie głosuje się na konkretnego kandydata a jedynie przeciw oszołomom.

      • 1 4

      • czasami lepiej oszołom niż złodziej z układami

        • 3 0

  • Wladza dla ''elyt''

    Dulkiewicz i tak wszystko będzie pchala w centrum a resztę sprzedać...

    • 3 0

  • Ciekawe, czy te wytyczne doprowadzą do tego, by projektanci pamiętali o gładkim bruku (1)

    na ulicy Ogarnej tak, by jazda rowerem była tam konkurencyjnie wygodna w stosunku do jazdy samochodem?

    • 4 0

    • projektanci zapewne zgodnie z wytycznymi tak zrobią

      ale i tak decyzja należy do konserwatora

      • 0 0

  • Ciezkie zadanie po 20 latach Budyniowych lodów....gdzie jest nowa ul. Swietokrzyska?

    Paweł.A co roku bajerował a Pd. dzielnice zakorkował...dno

    • 6 1

  • turysta (1)

    TOtalna bzdura zobaczcie jak wyglada nawierzchnia i chodniki targ rybny grodzka od hiltona po mostek na raduni obraz nedzy i rozpaczy chodniki zdewastowane przez samochody ktore nie moga sie wyminac waskiej ulicy grodzkiej ktora powinna byc ulica jedno kierunkowa z ograniczeniem szybkosci do 30km i byc deptakiem z zielenia oraz lawkami ze wzgledu na duzy ruch z kladki do muzeum 2 wojny barbakanu oraz terenow postoczniowych

    • 3 0

    • Grodzka ma ograniczenie do 30km/h

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane