• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami. Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami.

Po dziesięciu latach Gdańsk dokonuje gruntownej aktualizacji dokumentu "System Tras Rowerowych" (w skrócie STeR). Nowelizacja przewiduje realizację szybkich dróg rowerowych już nie tylko z myślą o rowerzystach, ale także użytkownikach hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego. Pierwsza tego typu trasa ma powstać do 2023 r. wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z)Mapka.



Które trasy rowerowe powinny być priorytetem inwestycyjnym w Gdańsku?

System Tras Rowerowych to jeden z wielu dokumentów planistycznych w Gdańsku, którego celem jest wskazanie sposobu docelowego zagospodarowania przestrzeni - w tym przypadku w zakresie transportu rowerowego.

W 2011 r. w toku konsultacji społecznych powstała jego pierwsza wersja, która dwa lata później doczekała się "strategii realizacji STeR", czyli wskazania budowy najpilniejszych dróg rowerowych.

Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji. Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji.

40 kilometrów tras rowerowych szybkiego ruchu



I choć do dzisiaj nie udało się zrealizować trasy wzdłuż ul. KołobrzeskiejMapka (odc. Grunwaldzka - Rzeczypospolitej), która zajmowała w 2013 r. pierwszą pozycję na liście priorytetów, Gdańsk przystępuje właśnie do gruntownej nowelizacji założeń STeR-u.

Czytaj więcej:

Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata



- W dokumencie, który powstał 10 lat temu, zawarte zostały zadania i zalecenia dotyczące realizacji sieci dróg rowerowych. Wiele udało się zrealizować, niektóre inwestycje zmieniliśmy, inne odłożyliśmy, ale to wynika także z tego, że zachodzą też zmiany w naszym myśleniu, w naszym podróżowaniu - mówiła podczas konferencji prasowej w piątek Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Potrzebujemy przynajmniej 40 km szybkich tras rowerowych - ekostrad. Widzimy, jak zmieniło się nasze życie, jak pandemia zmieniła przyzwyczajenia komunikacyjne, sposób przemieszczania się.
Trasy najwyższej kategorii (ekostrady) to dziewięć nowych szlaków rowerowych o łącznej długości ok. 40 km o charakterze międzydzielnicowym:
  1. w rezerwie Drogi Czerwonej,
  2. wzdłuż ul. Spacerowej,
  3. wzdłuż ul. Słowackiego (w tym odcinek leśny),
  4. wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej,
  5. w rezerwie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna),
  6. w obrębie węzła Groddecka,
  7. tzw. Trasa Oruńska wzdłuż Potoku Oruńskiego (częściowo już zrealizowana),
  8. wzdłuż Kanału Raduni,
  9. w ciągu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z).

Ostatnia z wymienionych tras, wzdłuż "wuzetki", ma doczekać się realizacji już do końca 2023 r. Niedawno rozpoczęto realizację I etapu (ze środków BO) - połączenia ul. 3 Maja z al. Armii Krajowej przez ul. Rogaczewskiego.

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami. Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami.

Droga Czerwona rowerowym kręgosłupem Gdańska



Co ważne, w przypadku ekostrad w newralgicznych punktach przewiduje się stosowanie rozwiązań bezkolizyjnych na skrzyżowaniach - dotyczy to przede wszystkim rezerwy Drogi Czerwonej.

Uzupełnieniem tego szkieletu mają być trasy główne oraz zbiorcze. Dopuszcza się jednocześnie dodatkowe trasy rowerowe o znaczeniu lokalnym.

Warto zauważyć, że część z postulowanych tras pokrywa się z pomysłem prezentowanym w 2018 r. przez kandydata na prezydenta Gdańska, Kacpra Płażyńskiego, zaś "ekostradę" w śladzie Drogi Czerwonej promowano w programie wyborczym PiS-u jako "velostradę" z rozwiązaniami bezkolizyjnymi dla rowerzystów.

Przeznaczenie Drogi Czerwonej pod trasę rowerową i park proponował również nasz czytelnik w 2016 r.

Czytaj też artykuł z 2018 r.:

Kandydaci w wyborach o polityce rowerowej



Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR. Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR.

Trasy rowerowe dla rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg



- Jeszcze kilka lat temu elektromobilność raczkowała, dziś rozwija się i stanowi z dnia na dzień coraz większą konkurencję dla transportu opartego o samochody. Stąd przygotowaliśmy projekt ekostrad, które będą umożliwiały podróżowanie np. hulajnogami elektrycznymi, hoverbordami, segweyami czy po prostu tradycyjnymi rowerami - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Czytaj też:

Hulajnogi elektryczne: nowe regulacje prawne i zasady korzystania



Konsultacje społeczne do końca stycznia 2022 r.



Od poniedziałku (20 grudnia) trwają konsultacje społeczne przedstawionych propozycji. Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało interaktywną mapę, na którą naniesiono wszystkie planowane oraz istniejące drogi rowerowe kategorii ekostrad, głównych oraz zbiorczych.

Do 31 stycznia 2022 r. za jej pośrednictwem możliwe jest przesyłanie uwag do proponowanych rozwiązań. Dostępne jest także narzędzie wskazania alternatywnych rozwiązań lub dodatkowych tras wraz z odpowiednim komentarzem.

Uwagi do nowej edycji STeR można również zgłaszać do końca stycznia drogą e-mailową (bez potrzeby korzystania z certyfikowanego podpisu) lub tradycyjną pocztą na adres Biura Rozwoju Gdańska: brg@brg.gda.pl lub ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (148) 4 zablokowane

  • Taka przebudowa będzie wymagała miliardowych nakładów sama przebudowę mediów miejskich -pomijajac sama budowę !!!!

    Znajac życie będzie to wygladało tak: Najpierw wybuduja te straszydla w centrum Wrzeszcza a przez kolejnych 40 lat będa robili pozostałe rzeczy > Przez ten okres mieszkańcy tej dzielnicy będa zmuszani do korków , zatorów kanalizacji , awarii sieci elektrycznej i wodociagowej ,brakiem parkingów i niepowtarzalnym zwiększeniem ruchu drogowego i komunikacyjnego,
    Ogólnie Jakość życia mieszkańców ulegnie poważnemu pogorszeniu ,również ceny nieruchomości mieszkalnych ulegna degradacji -- odnoszę wrażenie że niektórzy nie potrafia liczyć !!!!!!!!!

    • 0 0

  • Więcej propagandy. (8)

    Więcej propagandy. W większości Starego Miasta nie ma ścieżek rowerowych z prawdziwego zdarzenia. Nawet jak budują coś nowego, to nie myślą o rowerach. Wystarczy spojrzeć na nową kładkę dla pieszych, która nie ma ani ścieżek rowerowych po obu stronach, ani nawet czystej drogi do ulicy. To wszystko jest żartem i propagandą, żeby ludzie dobrze wyglądali.

    • 50 32

    • drogi rowerowe

      w Głównym Mieście i w Starym też ścieżki rowerowe są niepotrzebne, tam można jeździć bezpiecznie po istniejących ulicach

      • 1 0

    • po co ci tam "ścieżki"

      to strefa o ograniczonym ruchu samochodów. wystarczą jezdnie albo precyzyjniej strefy pieszo-jezdne .. byle by wszystkie nie były z bruku

      • 1 1

    • Litości, wiesz chociaż gdzie w Gdańsku jest Stare Miasto a gdzie nowa kładka? (2)

      Po co Ci drogi rowerowe w historycznym śródmieściu kiedy ruch samochodowy jest tam relatywnie spokojny i coraz bardziej ograniczany? Wprawdzie konserwator nie godzi się na żadną sensowną dla rowerzystów nawierzchnię ale po bruku można legalnie jeździć już teraz.

      Co do kładki, to jak wyobrażasz sobie poprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż lub w poprzek Długiego Pobrzeża, w tak eksponowanym i obleganym przez turystów miejscu?

      • 18 6

      • Żeby sobie zębów nie wybić i sprzętu, który nie wiozę nie popsuć.

        Jeżdżę zwykłym rowerem miejskim (holendrem) a nie jakimś terenowym albo z wielkimi kołami i uwierz mi, że bez "wytrzepania" albo lawirowania między tłumem ludzi (szczególnie w sezonie) absolutnie nie da się przejechać z Elbląskiej w stronę Wrzeszcza. Jedynie pasem po bardzo ruchomej jezdni ze światłami i nadrabianiem kilometrów, po czym i tak trzeba się "wbić" na chodnik przy Locie. Dzięki za taki świetny przejazd. A ścieżka powinna być w poprzek długiego pobrzeża jedno skrzyżowanie pieszo-rowerowe nikomu by krzywdy nie zrobiło.

        • 4 1

      • Jechałeś po bruku hulajnogą?

        Wszędzie powinien być asfalt!

        • 6 6

    • Tam możesz jeżdzić wszędzie,nawet pod prąd

      • 1 0

    • Robić, robić

      Moja hulajnoga może rozwijać duże prędkości. A najlepiej zróbcie szybką trasę do mojej pracy.

      • 2 1

    • Byłaby Ogarna, ale jaśnie panujący Pan Konserwator był innego zdania

      • 11 1

  • Trudno znaleźć niektóre ścieżki

    Świetne wieści, ale niekiedy trudno jest je czasami odnaleźć. Znudzonych szukaniem - powstał katalog tras w Gdańsku pod adresem aidlab.com/activities. Wiem że jest jeszcze Strava i velomapa.pl

    • 0 1

  • Kolejne fantazje

    Kolejne plany które może kiedyś zostaną zrealizowane a może nie.

    Najpierw trzeba połączyć te drogi które już są tylko się "urywają".

    Jeśli nie można jeździć tunelem to oba krańce tunelu powinna łączyć piękna naziemna ddr ale tego nie ma i nikt o tym nawet nie pomyślał. I właśnie brak myślenia jest bardzo widoczny przy realizacji ddr w Gdańsku.

    Gdzie jest oficer rowerowy ? A może miasto niech idzie za ciosem i zrobi oddział komandosów rowerowych.

    • 2 1

  • Na złość kierowcom i na zdrowie rowerzystom (2)

    Prowadzenie trasy rowerowej prawdopodobnie kosztem jednego pasa Armii Krajowej to pomysł rodem z piekła. Doskonale będzie się jeździć rowerem wśród spalin aut na sparaliżowanej w ten sposób głównej arterii do górnego tarasu.
    Myślę, że specjaliści od "zrównoważonego transportu" dyskryminują samochody i nie dają nic sensownego w zamian. Miejsce na trasę rowerową należy wygospodarować Pohulanką, Biegańskiego i Dragana lub Kartuską, która dla transportu samochodowego ma obecnie i tak charakter lokalny.

    • 6 7

    • Mylisz się

      Nie pasem Armii Krajowej tylko najprawdopodobniej po "trawie" między AK i tramwajem

      • 0 0

    • na zdrowie wszystkim mieszkańcom, również kierowcom

      którzy nie potrafią sobie wyobrazić, że można się przesiąść na rower

      • 1 0

  • rower nie jest rozwiązaniem (1)

    Jeżdżę na rowerze cały rok, czy to śnieg, czy deszcz. Lubię ruch, mam kondycję i rower na szerokich oponach (takie tylko się nadają do jazdy w zimę i po naszych dziurawych drogach). Ta zabawa nie jest dla każdego. Wiele osób nosi okulaty (które parują, spadają itp), ma problemy z krążeniem, koordynacją, koncentracją. Są też dni słabszej dyspozycji. Rower ma swoje ograniczenia bagażowe. Po jeździe na dłuższych odcinkach trzeba mieć gdzie się przebrać i odpocząć. Dobry rower trochę kosztuje - często wiecej niż używane auto. Jest oczywiście tańszy w utrzymaniu, ale i tak wymaga wydatków na naprawy, konserwację i przechowanie.

    • 9 8

    • Człowieku po Twoim wpisie doradzałbym Ci zaprzestanie jazdy rowerem bo nawet jak nie masz okularów które parują i spadają, nawet jak masz zdrowe serce, oraz możesz się koncentrować i koordynować to podczas jazdy może Ci narobić ptak na głowę. Po co ryzykować.

      Dobry rower to rower bez przerzutek, do jazdy po mieście przerzutki są zbędne. Bez przerzutek rower będzie tańszy i co najważniejsze bezawaryjny. Bo co może się zepsuć w takim rowerze ?

      • 1 0

  • jeżdzę rowerem do pracy od ponad 10 lat (4)

    i przez ten czas bardzo dużo zmieniło się na korzyść - szczególnie nowe ścieżki dla rowerzystów elegancko odśnieżone nawet przy niewielkich opadach. to jest super :)

    • 5 11

    • Z tym eleganckim odśnieżeniem to pojechałeś :-) a przez ostatnie 10 lat niewiele się zadziało na korzyść rowerzystów.

      • 0 1

    • (2)

      no ale jakość spada. są coraz gorzej projektowane mimo że nigdy nie były projektowane dobrze

      • 3 1

      • a co powiesz nt. DDR wzdłuż Alei P. Adamowicza? (1)

        • 0 0

        • Przerost formy na treścią, wypasiony DDR po którym prawie nikt nie jeździ bo łączy "nic z niczym"

          • 0 2

  • Kartuska do Jasienia (1)

    Od lat obiecywana droga rowerowa wzdłuż Kartuskiej, od Łostowickiej do Adamowicza (Jasień) nadal w planach, a miała być "w przyszłym roku" (powtarzane co rok). Tak samo będzie z Ekostradami.
    Kartuska na tym odcinku jest bardzo obciążona ruchem, jazda rowerem na tym odcinku to proszenie się o kłopoty. Bezpieczniej chodnikiem, szczególnie centrala Drogówki która jest po drodze bardzo to lubi, bo może limit mandatów szybciej nabić...

    • 22 3

    • Tam nawet ciągłości chodnika nie ma...

      • 1 1

  • Świetny pomysł, idealny na nasz klimat (7)

    Pani Ola chyba zapomniała że Pomorze to nie Andaluzja i sezon rowerowy dla znakomitej większości nie trwa cały rok.

    Zamiast hucznych nazw po prostu trzeba uzupełnić sieć o ścieżki rowerowe - przede wszystkim dołączyć Osowe, Jasiem i tereny Gdańska Pd, gdyż są tam duże przerwy w drogach rowerowych.

    • 26 27

    • (4)

      To zobacz ile trwa sezon rowerowy w fińskim mieście Oulu przy kole podbiegunowym i jak wygląda tam infrastruktura dla rowerzystów.
      To właśnie kiepska jakość dróg dla rowerów zniechęca użytkowników jednośladów do korzystania z nich w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

      • 7 5

      • (3)

        To dziwne, jadę dziś przez Centrum miasta, ścieżki pięknie odśnieżone (bardziej niż chodniki), a po drodze nie spotkałem ani jednego rowerzysty? Przypadek? Skoro jest Was tak wielu i te drogi są tak niezbędne, to ja pytam, gdzie Wy wszyscy rowerzyści jesteście?

        • 8 7

        • zakupy swiateczne ciezko sie robi na rowerze

          • 0 1

        • A ja dzisiaj o dziwo mijałem kilku we Wrzeszczu. (1)

          • 3 3

          • Ile w tym czasie samochodów ciebie minęło?

            • 1 5

    • Nie chcesz zmniejszenia korków od marca do listopada?

      • 3 0

    • To zobacz ile trwa sezon rowerowy np. w fińskim mieście Oulu i jak wygląda tam infrastruktura rowerowa, zanim zaczniesz prawić kocopoły o klimacie.

      • 9 4

  • powinny być płatne

    za darmo ich nie położono, niejednokrotnie rowerzyści poruszają sie zbyt szybko i krzycza na pieszych,generuja problemy

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane