• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk szykuje się do remontów mostu, wiaduktów i kładek

Krzysztof Koprowski
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Aż cztery z dziewięciu zaplanowanych zadań dotyczą modernizacji węzła łączącego Trasę W-Z z al. Sikorskiego na Chełmie. Aż cztery z dziewięciu zaplanowanych zadań dotyczą modernizacji węzła łączącego Trasę W-Z z al. Sikorskiego na Chełmie.

Gdańsk przymierza się do remontu i wzmocnienia obiektów inżynieryjnych. Obecnie trwają poszukiwania wykonawców, którzy przygotują dokumentację projektową. Kolejnym etapem będzie ustalenie harmonogramu prac. Pierwsze prace mogą rozpocząć się w przyszłym roku.



Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni dotyczy przygotowania dokumentacji projektowych dla:

Gdzie prace budowlane powinny być realizowane w pierwszej kolejności?

  1. Remontu/przebudowy mostu nad Radunią w ciągu ul. Niegowskiej,
  2. Remontu/przebudowy wraz ze wzmocnieniem wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ul. Krasickiego,
  3. Remontu kładki nad Kanałem Raduni na Targu Rakowym,
  4. Wzmocnienia konstrukcji kładki w obrębie Węzła Sikorskiego (zjazd z Trasy W-Z na Chełm) - od strony centrum miasta,
  5. Wzmocnienia konstrukcji kładki w obrębie Węzła Sikorskiego - od strony obwodnicy,
  6. Wzmocnienia konstrukcji wiaduktu drogowego w obrębie Węzła Sikorskiego - zjazd z centrum miasta na Chełm
  7. Wzmocnienia konstrukcji wiaduktu drogowego w obrębie Węzła Sikorskiego - wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy,
  8. Wzmocnienia konstrukcji estakady na Węźle Brama Żuławska,
  9. Wzmocnienia konstrukcji estakady na Węźle Unii Europejskiej (Okopowa).

Cztery-osiem miesięcy na dokumentację projektową



Dla pierwszego i drugiego zadania przewidziano osiem miesięcy na przygotowanie projektu od momentu podpisania umowy, dla zadania dotyczącego Bramy Żuławskiej - sześć miesięcy, zaś dla pozostałych - cztery miesiące.

Dla każdego zadania o wyborze wykonawcy będą decydowały kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz doświadczenie projektantów (40 proc.).

Kiedy należy spodziewać się pierwszych przetargów na roboty budowlane i rozpoczęcie ich w terenie?

- Rozpoczęcie robót uwarunkowane jest m.in. od pozyskania środków finansowych. W przyszłym roku planujemy realizację pierwszych prac. Sporządzona dokumentacja da nam odpowiedź, w jakiej kolejności należy realizować poszczególne przedsięwzięcia. O kolejności będą też decydowały inne inwestycje w przestrzeni miasta, aby uniknąć kolizji lub spiętrzenia robót w jednym rejonie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.

Wiadukt nad torami kolejowymi do portu i dawnej trasy SKM w ciągu ul. Krasickiego. Wiadukt nad torami kolejowymi do portu i dawnej trasy SKM w ciągu ul. Krasickiego.

Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego a Nowa Wyzwolenia



Warto zauważyć, że wśród planowanych inwestycji kilka obiektów inżynieryjnych było ostatnio przedmiotem dyskusji publicznych.

W przypadku wiaduktu nad ul. Krasickiego mieszkańcy Nowego Portu domagali się "podłączenia" do niego lub poprowadzenia bezpośrednio pod nim planowanej ul. Nowej Wyzwolenia. Pomysły te zostały jednak odrzucone podczas prac nad projektem planu zagospodarowania (dokument wciąż czeka na uchwalenie).

W wytycznych do projektu budowlanego nie przewidziano postulowanego przez mieszkańców rozwiązania. Wskazano jedynie potrzebę naprawy m.in. spodu konstrukcji, podpór, przyczółków, wzmocnienia nasypu oraz poprawę stanu nawierzchni jezdni wraz z elementami bezpieczeństwa ruchu.

- Wykonanie prac zawartych w przetargu jest niezbędne dla poprawy stanu technicznego obiektu. Modernizacja wiaduktu nie przesądza jednak o przebiegu ul. Nowej Wyzwolenia - przekonuje rzecznik GZDiZ.
  • Na razie nie planuje się wyburzenia estakady na Węźle UE, lecz wzmocnienie jej konstrukcji.
  • Estakada przy Bramie Żuławskiej, wprowadzająca bezkolizyjnie ruch do centrum miasta od strony ul. Elbąskiej.

Wzmocnienie estakad zamiast ich burzenia



W ostatnich tygodniach wróciła też dyskusja na temat rozbiórki estakad na węzłach Unii Europejskiej oraz Brama Żuławska. Ich "autostradowy" charakter mocno kontrastuje ze śródmiejską zabudową i obiektami zabytkowymi.

We Wrocławiu niedawno zakończono wyburzanie podobnej konstrukcji, właśnie ze względu na niedopasowanie jej formy do planowanej śródmiejskiej zabudowy na tamtejszym placu Społecznym.

Czy zatem prace zaplanowane w obrębie estakad w Gdańsku można traktować jako dalszą próbę podtrzymania ich przy życiu przez następne 10-20 lat?

- Realizacja robót wzmacniających ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz trwałości obiektów w okresie ich użytkowania. Zaplanowane prace wpisują się w ich bieżące utrzymanie - mówi Kiljan.

Miejsca

Opinie (102) ponad 10 zablokowanych

  • Do chwalących Wrocław... (13)

    ... za wyburzenie estakady. Poczytajcie sobie co na ten temat sądzą i mają do powiedzenia na forach internetowych zwykli mieszkańcy miasta, a nie tylko garstka pieniaczy i lewackich samorządowców. Wnerw to najlżejsze z możliwych określeń.

    • 101 14

    • dokładnie. (2)

      Zadziwia mnie też obłuda dziennikarzy: "W ostatnich tygodniach wróciła też dyskusja na temat rozbiórki estakad"- nic nie wróciło, tylko Wy o tym piszecie, nikt inny, Wy przywolujecie ten temat, więc powinno być "ostatnio w naszych artykułach przypomnieliśmy o naszym i kilku mieszkańców pomyśle"- w poprzednim to samo: "wraca" nic nie wraca, tylko Wy do tego wracacie.

      • 25 1

      • Dokladnie tak...

        A szczegolnie autor tego "eseju" czlonek FRAG pan Koprowski

        • 0 0

      • też mnie to zdziwiło

        ponoć "wróciła dyskusja" na tema rozbiórki estakad...,
        to ja mam pytanie kto z kim dyskutuje ?

        • 16 0

    • Takie czasy ze nawiedzona mniejszość narzuca większości swoją wizję funkcjonowania (3)

      • 22 3

      • Tylko czemu poddajemy się mniejszości, która codziennie używa samochodów? (2)

        To niecałe 20% mieszkańców, a cała reszta musi znosić ich widzimisię..

        • 8 21

        • bo z pozostałych 80% (1)

          (a właściwie 60, bo używających codziennie samochodu jest w gdańsku min 40%- po prostu komunikacja miejska jest do niczego) znakomita większość również używa samochodu, tyle, ze nie codziennie. Nawet jeśli nie posiadają samochodu- wynajem jest teraz bardzo popularny. A jesienią i zimą nawet większość rowerzystów wybierze samochód. a poza tym, co ci nieużywający samochodu' zrobią z tym kawałkiem wolnego miejsca? skwerek otoczony ruchliwymi ulicami? czy punkt widokowy na centrum handlowe i budynek NBP?

          • 15 1

          • I dla nieużywających go codziennie nie trzeba budować estakad, kładek, czy 3 pasów przez środek miasta.

            Nie mówiąc już o zajmowaniu każdego skrawka miejsca na parkingi.

            Ten "kawałek" wolnego miejsca, to nie jest parę placyków, bo ulice i parkingi zajmują 70-80% zabudowanej powierzchni miasta...

            • 3 13

    • Wreszcie rozsądny komentarz (1)

      Dla wieśniaków, którzy chcą z miasta zrobić wioskę mam jeszcze inne propozycje:
      - zlikwidować asfalt na ulicach i je wybrukować, albo jeszcze lepiej - zostawić gołą ziemię
      - wprowadzić tramwaje konne i ryksze zamiast samochodów
      - zburzyć te wstrętne wiezowce
      - wprowadzić dopłaty dla kupujących pojazdy z napędem konnym (furmanki i dorozki)
      Dopiero będzie eko.

      • 15 5

      • Zamień konia na samochód w swojej wypowiedzi

        I nagle widzisz obraz mentalnej wioski.
        Wszystko pode mnie, bo stać mnie na zdychającą szkapę, którą Niemiec dobił prawie do końca...

        • 3 9

    • Masz na myśli

      mieszkańców tak "przywiązanych" do samochodu, że nawet po ziemniaki do warzywniaka nim jada? Cymbalizacja społeczeństwa postępuje świńskim galopem, i jeśli nie daje sie powstrzymać tego trendu słowem to trzeba w możliwie dotkliwy sposób utrudniać jazdę własnym samochodem po centrach miast.

      • 4 14

    • a to mieszkańcy Wrocławia czy podwrocławskich wsi?

      • 4 12

    • Trzeba ludziom zrobic wode z mózgu. Wmówić im , że Gdańszczanie tego wyburzenia chcą a następnie działać pod dyktando wąskiej grupy lobbystów.

      Polecam na YT wpisać władcy marionetek trwa 1.4h lecz warto

      • 30 3

    • ?

      A co piszą na tych forach?

      • 3 11

  • Wybory

    Wybory idą więc się lenie biorą do roboty

    • 0 0

  • A co z niebieskim mostem na olszynce

    • 0 0

  • U Nas w Polskiej Gdyni wybieramy Prawo i Sprawiedliwośc! W Polsce wystarczy nie kraść. (2)

    • 7 13

    • My sle ze Gdansk sie opamieta i pogoni PO raz na zawsze za wszystkie afery

      • 1 0

    • A wybierajcie sobie co chcecie. Zobaczymy jaki będzie wynik.

      • 1 2

  • A Dulkiewicz pytam co z nowa ul. Swietokrzyska? Bo rydwanem tam sie nie da jezdzic chyba?

    Czy ona wogole wie co sie dzieje w miescie?

    • 0 2

  • A propo "autostadowych" estakad (2)

    Też nie jestem fanem takich rozwiązań, ale niestety już Gdańsk jest tak urbanistycznie rozwiązany, bo nawet jeśli zburzyć na węźle Unii Europejskiej to co dalej? Nie ma zbytnio alternatywy raczej osoby jadące np. Z Orunii do Wrzeszcza nie będą jechać przez tunel albo wiecznie zatkana obwodnica. Swoją drogą moim zdaniem pośrednie to rozwiązanie dla obwodnicy to zrobienie pasa awaryjnego który w razie potrzeby mógłby robić jako pas ruch i regulowały by to znaki zmiennej treści.

    • 8 1

    • (1)

      Sorry oderwales się od rzeczywistości... pas awaryjny na obwodnicy? Dla kogo ??? Dla łosi aby jechali 190 awaryjnym ? Odcinkowe pomiary na obwodnicy i będzie dobrze. Zmniejszyć na obwodnicy prędkość do 80km ... zbyt dużo nieudaczników jeździ dziś na drogach aby była taka duża prędkość dopuszczalna jaką jest obecnie na obwodnicy stąd wypadki.

      • 3 6

      • Codziennie rano jeżdżę obwodnica codziennie rano prędkość oscyluje w okolicach 20kmh. Pomimo że nie popieram to w nocy latają po 200kmh i jakoś wypadków prawie nie ma

        • 1 1

  • Pogielo ich!!

    Jakie wyburzanie! Kto to wymyślił, już z WZ-tki zrobili korkującą się ulice a jeszcze chcą dodać skrzyżowania (sygnalizacje świetlną) pod deweloperów. Czy ktoś myśli o tym zanim coś zaplanuje!? Jakieś de$¥¢ile chyba z tych planistów?

    • 2 2

  • Dobrze, że forum pasuje do (1)

    Zabytkowego Śródmieścia Gdańska

    • 19 5

    • Bardziej pasuje niż ci się wydaje. Pojeździj trochę po Europie.

      • 3 0

  • 2 lata temu most na AK i Chełm .... (1)

    był remontowany ! Co się znów popsuło?

    • 1 1

    • Wymieniano wtedy tylko barierki zabezpieczające.

      • 1 0

  • Lewoskret na armii w Havla

    wystarczy zamienic kawalek trawnika na ps, zeby nie trzeba bylo na zamek wjezdzac
    Mala inwestycja, a zapewne zlikwidowala by korki na Armii

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane