• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk upomina się o parking na Zaspie. Może być wart 14 mln zł

Maciej Naskręt
11 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Formalnie teren pod tym parkingiem należy do miasta. Władze Gdańska wypowiedziały umowę dzierżawy. Obiekt teraz zniknie. Formalnie teren pod tym parkingiem należy do miasta. Władze Gdańska wypowiedziały umowę dzierżawy. Obiekt teraz zniknie.

Istniejący od 36 lat parking na Zaspie musi zniknąć, bo miasto chce sprzedać teren, który może być warty nawet 14 mln zł. Co mają począć właściciele 120 aut, które tu od lat parkują? - Mamy parkować na trawnikach i niszczyć zieleń? - pytają.



Czy miasto właściwie postępuje, wypowiadając dzierżawę parkingowego terenu?

Spółdzielnia Mieszkaniowa "Młyniec" dzierżawi miejski teren u zbiegu ul. Hynka i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska (ok. 7 tys. m kw.) od 1978 r. Podnajmuje ten teren firmie, która zarządza działającym tu od lat parkingiem. Korzysta z niego ok. 120 kierowców, mieszkańców okolicznych bloków stojących przy ul. Pilotów.

Niedawno okazało się, że parking zniknie. Miasto wymówiło spółdzielni wieloletnią umowę dzierżawy i nakazało uprzątnięcie terenu.

To zdenerwowało mieszkańców.

- Parking strzeżony w pobliżu al. Jana Pawła II jest użytkowany od 1978 r. i od tego roku parkuję tam też mój samochód. W wypowiedzeniu dzierżawy nie ma ani słowa na temat parkingu oraz parkujących tam samochodów. Gdzie mamy się podziać? Miasto ma nas w nosie - denerwuje się Jerzy, mieszkaniec Zaspy.

Władze Spółdzielni Mieszkaniowej "Młyniec" potwierdzają, że działający od 36 lat parking niebawem zniknie.

- Wynegocjowaliśmy z władzami miasta przedłużenie funkcjonowania parkingu do końca roku. Wtedy będziemy mieli jeszcze dwa miesiące na uprzątniecie terenu i przekazanie go miastu. Na wykup terenu przez nas nie ma szans, nie stać nas na to - mówi Henryk Gajcy, prezes spółdzielni Młyniec.

O sprawę zapytaliśmy więc w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. - Dążymy do sukcesywnego eliminowania "tymczasowego" charakteru zagospodarowania terenów, a z takim tymczasowym, choć faktycznie długotrwałym, zagospodarowaniem mamy do czynienia w tym przypadku - tłumaczy Anna Dobrowolska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wartość spornego terenu nieoficjalnie szacowana jest na 14 mln zł, ale miasto zleci jego wycenę dopiero w przyszłym roku, gdy zostanie uprzątnięty. Działka może zostać wykorzystana na dowolne cele usługowe, w tym także centrum handlowe.

Władze spółdzielni przekonują, że nie mają już więcej miejsca, by zagospodarować je na parkingi.

- Musielibyśmy robić to kosztem cennej zieleni, a to mogłoby się nie spodobać mieszkańcom, którzy nie posiadają samochodu. Budujemy nowe parkingi, ale tylko w nowo powstających budynkach - przekonuje Gajcy.

Miejsca

Opinie (386) 6 zablokowanych

  • Gmina powinna zapewnić KAŻDEMU mieszkańcowi miejsce do parkowania samochodu i to w odległości (5)

    nie większej niż 100 m. To powinno mieszkańcom należeć się jak psu micha. Od nas zależy czy potrafimy na idiotach zasiadających w sejmie wymusić taką ustawę. A obecnie mieszkańcy MUSZĄ się zorganizować i w przypadku ignorowania ich potrzeb przez miasto doprowadzić do przedterminowych wyborów samorządowych. Następna władza powinna zaczęć się wreszcie liczyć z potrzebami mieszkańców.

    • 9 21

    • Co jeszcze mamy dostać?

      Gmina mogłaby opłacać częściowo nam czynsz w mieszkaniu jak robi (2/3 dofinansowania) to setkom osób w mieszkaniach komunalnych. Mogłaby też zapewnić śniadanko, obiadek oraz piwko na kolację itp.
      Policz sobie ile gmina dopłaca do komunalnych mieszkań - co za to można by było kupić? Wolę by tę kasę dano na wyżywienie dzieci w szkołach i przedszkolach a nie utrzymywanie tej fikcji. Wiele pustych mieszkań stoi do sprzedaży w GDA. Ale sporo osób kombinuje by tylko jak najdłużej mieszkać w komunalkach i płacić 1/3 stawki rynkowej za wynajem.
      Wracając do samochodów - posiadanie auta w tym kraju to luksus, za który trzeba bulić. Przelicz sobie - 150 litrów ropy kosztuje około 300 zł na giełdach zagranicznych (2 zł za litr)- a my na stacji płacimy ponad 5 zł. Z wyników PKN czy też Rafinerii wynika że zarabiają one około 10 % od wartosci ropy. A pozostałe 140 % łupie nas państwo w vacie i akcyzie (nie wiem gdzie jest wyższa - w alkoholu, papierosach czy paliwie) Przepisy są tak skonstruowane , że nawet sikając do zbiornika samochodu (gdyby samochód na tym pojechał ) trzba by było zapłacić akcyzę i vat. Nie wspomnę o planach Vincenta rostowskiego o 1,5 miliarda pln wpływów z mandatów.
      I oczekujesz od tego złodziejskiego kraju, że zapewni Ci parking???

      • 4 3

    • Pomyliły ci się ustroje. Sorry, komuna się skończyła i dzisiaj każdy ma to na co sam sobie zapracuje. Ktoś chce parking? Proszę bardzo, niech sobie kupi. Każdy musi sobie sam zapewnić warunki w jakich chce żyć, bo nie ma nic za darmo. Za darmo nawet po ryju w ciemnej bramie nie dostaniesz, bo najczęściej skroją ci przy okazji portfel i komórkę. Także śmieszą mnie takie teksty jak "gmina powinna", "państwo powinno", a następnie "dać, "zapewnić" itd. I co jeszcze? Może z racji tego, że mieszkamy nad morzem gmina powinna każdemu zapewnić skuter wodny, motorówkę i jacht? Śmiać mi się chce jak czytam takie bzdury. Chcesz coś mieć to idź zarób i sobie kup. Łapy precz od publicznych pieniędzy, bo ja nie mam zamiaru sponsorować cudzych fanaberii.

      • 9 2

    • głupek

      i lewak

      • 9 0

    • Prawie zgoda

      Zgadzam się, że powinna. Ale odpłatnie - za ciężką kasę...:-)

      • 3 1

    • kup se garaz

      roscicielu pisdowaty

      • 0 1

  • miejsce w hali garażowej jest tańsze (1)

    U Górskiego w Rozstajach kosztowało 20k.
    Jakby nie patrzeć za 1 miejsce wychodzi 6 razy taniej.

    • 6 2

    • na Startowej 19 w nowym budynku Górskiego cena jest podobna
      zakładając że ktoś będzie potrzebował to miejsce do parkowania przez 30 lat
      to wychodzi około 55 PLN miesięcznie, opłaty związane z utrzymaniem miesięcznym to drugie 55 PLN

      A więc można mieć miejsce w hali garażowej za 110 PLN miesięcznie
      a po 30 latach można sprzedać miejsce w cenie podwyższonej o inflację ;-), a miejsca te będą w cenie bo Gdańsk będzie się zabudowywał.

      Ale nie ludożerka będzie stękać że nie ma miejsca do parkowania!!!!

      • 0 3

  • Eko antysamochodziarze to jakaś plaga (2)

    Najpierw płacz ze w centrach miast za dużo aut i parkingów - to pozamykali ulice i zrobili deptaki. Potem płacz, ze mało ścieżek dla rowerów - to pobudowano ich grube kilometry często kosztem jezdni. Teraz jak likwidują parking na dzielnicy stricte sypialnianej to wielka radość i komentarze zeby sie kierowcy zrzucili po 100 tys i kupili miejsca albo przygotowali na mandaty bo miejsc do legalnego postoju jest mniej niż aut.
    Pytam sie czy sie zrzucalicie na ścieżki rowerowe po których jeździ garstka kolesi w opietych gaciach?
    Pytam ile placicie podatku akcyzowego?
    Miasto ma być dla ludzi - to prawda, nikt nie chce zeby auta jeździły i parkowaly po Długiim Targu, ale jednak masa ludzi ma samochody i pozbawienie ich możliwości (odpłatnego) parkowania w okolicy zamieszkania nie jest wcale super-extra.

    • 16 10

    • ziomkiem z zaspy to na pewno nie jesteś
      prędzej dresem z dwudziestoletniego BiEmDablju

      • 5 3

    • ile płacimy podatku akcyzowego?

      koszt budowy wszystkich dróg (autostrady, ekspresówki, drogi miejskie z chodnikami i ddr) przekracza wpływy z akcyzy na paliwo zsumowanej z akcyzą na alkohole i fajki.

      • 6 1

  • "mamy parkowac na trawie?" co za debilne pytanie

    macie parkowac w najblizszym mozliwym miejscu. W poblizu jest duzo innych parkingow strzezonych. No tak, tylko trzeba podejsc kawałek od klatki a to juz fizyczny wysilek.

    • 10 6

  • patrzcie do planu miejscowego a nie piszcie na darmo o deweloperach itp. (1)

    Czy portal "Trójmiasto.pl" nie mogłoby przy okazji takiego tekstu zwrócić się do UM (referat planów miejscowych) o fachową wykładnię co i na jakich warunkach można wybudować na takim terenie? Można zamówić za ok. 350zł wypis z planu. Kilka dywagacji można by uniknąć... Ale przejdźmy do konkretów, kilka informacji ze strony dot. planów zagospodarowania.
    Teren objęty jest planem nr 0618, nr jednostki 005-U33, U33 to: tereny zabudowy usługowej komercyjne i publiczne, z wyłączeniem:
    1)rzemiosła produkcyjnego, 2)stacji paliw, 3)warsztatów samochodowych blacharskich i lakierniczych, 4)stacji obsługi samochodów ciężarowych i autobusów,
    Dopuszcza się: 1)parkingi i garaże dla samochodów osobowych, 2)salony samochodowe (z serwisem), 3)małe hurtownie do 2000 m2 powierzchni, 4)budynki zamieszkania zbiorowego, 5)mieszkania integralnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
    Mimo tych ogólnych ustaleń dla terenów U33 w karcie terenu podano - funkcje wyłączone: szpitale i domy opieki społecznej, budynki związane ze stałym lub wielogodzinnym pobytem dzieci i młodzieży, obiekty handlowe o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2, mieszkania integralnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą
    Czyli handel do 2000m2 (pow. sprzedaży) można tu zaprojektować.
    Tym ustaleniem objęty jest teren od ulic Hynka i Al. Jana Pawła II do ok. 50m od ściany budynków Pilotów 6 i 8 ("na oko").
    Na skos przez teren - od przerwy pomiędzy blokami Pilotów 6 i 8 do przystanku SKM "zalecany" jest ciąg pieszy, przebieg na planie jest orientacyjny, z tym, że zachować trzeba wlot ciągu pieszego w osi przerwy pomiędzy blokami Pilotów 6 i 8.
    Inne ustalenia (nie wszystkie):
    - wys. zabudowy 15m,
    - zalecenie maks. zachowania istn. drzewostanu (to niestety "zalecenia i informacje nie będące podstawą wydawania decyzji administracyjnych").
    Więcej nie będę "nudzić", nie czarujmy się - moim zdaniem ustalenia planu (z 2004r.) dawno przewidywały sprzedaż gruntu.

    • 11 2

    • Panowie redaktorzy z Trojmiasta nie muszą się fatygować po plan miejscowy do UMG. Jest dostępny on line na stronie internetowej m. Gdańska.

      • 2 1

  • to parking?

    Ikekroć mijam to miejsce zastanawiam się co to jest bo ciągle widzę kilka aut i jakiś motor pod plandeką. Do tej pory myślałem że to jakiś pseudo komis. Uważam więc że ten szum wokół sprawy jest nieco przesadny.

    • 6 5

  • postawia wam tam kolejne blokowisko ogordzone drutem kolczastym (2)

    • 4 6

    • (1)

      akurat na Zaspie nie stawia się grodzonych osiedli - za co właśnie lubię Zaspę
      tu żyją normalni ludzie którzy lubią mieć teren wspólny i umieją z niego korzystać !

      • 5 1

      • czyzby?

        a te ogrodzone na Hynka? a te ogrodzone przy Zielonej Drodze?nie pomyliłes aby przypadkiem tej Zaspy z jakąś inną?
        a nastepne ma wlasnie stanac na tym parkingu i na pasie startowym od strony kolejki - i to jest FAKT

        • 1 0

  • miasto - ktore za wszelke cena chce \/\/yjebac na kase swoich mieszkancow

    • 3 5

  • aaa

    to jest poklosie sloganu robta co chceta , smieszne

    • 2 2

  • "Mamy parkować na trawnikach i niszczyć zieleń?" (2)

    Typowy sposób myślenia osób, które mają swoje blachosmrody przyklejone do czterech liter.
    Gdy robi się następne dziecko, nie oczekuje się, że miasto podaruje mu nowe mieszkanie. Gdy kupuje się psa, nie oczekuje się, że miasto odda działkę na budę.
    Dlaczego mieszkańcy miasta mają fundować komuś, kto chce żyć wygodniej, nieruchomość?

    Niech spróbują parkować na trawnikach. W budżecie miasta parę groszy pobranych przez straż miejską z pewnością nie zaszkodzi.
    Jak kupuje się samochód (lub rower lub jacht lub inny pojazd wymagający miejsca postojowego), to należy wcześniej zadbać o miejsce dla nowego przybytku i nie liczyć, że "miasto da".

    • 11 8

    • ty nie zauważyłbyś ironii nawet gdybyś się o nią potknął

      • 2 4

    • Re: ...

      Jeśli kupuje się samochód... to należy wcześniej zadbać o miejsce. Więc komunikuję, że od 1978 roku miejsca były i nikt nie liczył, że miasto da. Bo to miejsce było.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane