• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wprowadza zmiany w organizacji ruchu w dziewięciu miejscach

Krzysztof Koprowski
13 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przesuń aby
porównać

Na ulicach Gdańska wprowadzono pierwsze zmiany w organizacji ruchu, które zapowiadaliśmy ponad dwa miesiące temu - m.in. na al. HalleraMapka zdemontowano sygnalizatory, przyspieszając tym samym przejazd tramwajów, zaś na Trasie SłowackiegoMapka kierowcy zyskali dodatkowy maszt z sygnalizacją. Wszystkie prace w łącznie dziewięciu lokalizacjach będą zakończone jeszcze w listopadzie.



Jak oceniasz organizację ruchu na skrzyżowaniach w Trójmieście?

O planowanych zmianach w dziewięciu lokalizacjach na terenie całego Gdańska pisaliśmy 31 sierpnia br., kiedy inwestycja była na etapie poszukiwania wykonawcy.

W przetargu ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - Eldro Budowa z Gdańska z ceną ok. 281 tys. zł, podczas gdy urzędnicy planowali na ten cel wydać nie więcej niż ok. 299 tys. zł. Wybór oferty gdańskiego przedsiębiorstwa okazał się zatem tylko czystą formalnością.

Zakres przetargu obejmuje prace na następujących skrzyżowaniach i przejściach:

  1. Czarny Dwór - Obrońców WybrzeżaMapka - montaż dodatkowego sygnalizatora informującego kierowców o zielonym świetle dla pieszych (migający "ludzik"),
  2. Sikorskiego - Dragana/ChałubińskiegoMapka - montaż sygnalizatorów dla pieszych i rowerzystów, ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju, oraz likwidację przycisków wzbudzających światło zielone,
  3. Piecewska - Jaśkowa DolinaMapka - utworzenie buspasu na końcowym, górnym odcinku ul. Piecewskiej w stronę ul. Jaśkowa Dolina (ruch samochodów nadal będzie odbywał się przez skrzyżowanie z ul. Dobrowolskiego),
  4. Grunwaldzka - Wojska PolskiegoMapka - montaż dodatkowych sygnalizatorów wokół jezdni w stronę Wrzeszcza przed torami tramwajowymi i wjazdem w al. Wojska Polskiego,
  5. węzeł Groddecka/Armii KrajowejMapka na wiadukcie nad torami kolejowymi w kierunku Chełmu - likwidacja dwóch pasów do skrętu w ul. 3 Maja, możliwość skrętu w prawo odbywać się będzie z jednego pasa poprzez sygnalizator z zieloną strzałką,
  6. Hallera w rejonie przystanku tramwajowego RejaMapka - montaż sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju wraz z demontażem sygnalizatorów regulujących wjazd i wyjazd tramwajów z przystanku,
  7. Pomorska w rejonie przystanku tramwajowego Pomorska OsiedleMapka - montaż sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju oraz wymiana sygnalizatorów na drodze rowerowej,
  8. Żołnierzy Wyklętych (Trasa Słowackiego) - SrebrnikiMapka - montaż dodatkowego sygnalizatora informującego o nadawanym świetle po lewej stronie jezdni Trasy Słowackiego w kierunku obwodnicy,
  9. Bulońska - Budapesztańska/Powstania ListopadowegoMapka - montaż sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju oraz sygnalizatorów ostrzegających o zielonym świetle dla pieszego (migający "ludzik").

Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Srebrniki. Po lewej zamontowano nowy maszt z sygnalizacją dla kierowców. Dotychczas sygnalizacja znajdowała się tylko po prawej stronie. Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Srebrniki. Po lewej zamontowano nowy maszt z sygnalizacją dla kierowców. Dotychczas sygnalizacja znajdowała się tylko po prawej stronie.

Wszystkie zmiany gotowe do końca listopada br.



- Wykonawca wprowadza wszystkie zmiany zgodnie z przyjętym harmonogramem. Termin wykonania prac - koniec listopada br. - nie jest zagrożony - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Pierwsze zmiany zostały już wprowadzone w życie. Dotyczy to m.in. rejonu skrzyżowania Trasy Słowackiego z ul. Srebrniki. Po lewej stronie jezdni pojawił się dodatkowy maszt z sygnalizacją świetlną, który ułatwia orientację kierowcom na dwupasmowej jezdni - szczególnie po wyjeździe z ul. Srebrniki. Warto dodać, że na maszcie umieszczono też dodatkowe mniejsze światła z myślą o kierowcach autobusów czy motocykli.

Szybszy przejazd tramwajów, ostrzeżenia dla pieszych



Natomiast na al. Hallera w rejonie przystanku Reja z nowych rozwiązań cieszą się już pasażerowie komunikacji miejskiej, ponieważ zdemontowano światła wstrzymujące tramwaje.

Wzorem np. ul. Kartuskiej czy al. Zwycięstwa pojawiły się sygnalizatory ostrzegawcze na przejściu dla pieszych z głośnikami emitującymi komunikat "uwaga, tramwaj", gdy pojazd szynowy zbliża się do przejścia.

Dla motorniczych zainstalowano natomiast sygnalizatory z migającym "ludzikiem", które zapalają się, gdy przez al. Hallera nadawane jest zielone światło dla pieszych. Wcześniej motorniczowie musieli się stosować do sygnalizacji powiązanej ze światłami dla kierowców, która wstrzymywała przejazd nawet wówczas, gdy na przejściu przez tory nie było pieszych.

  • Ruch tramwajów na al. Hallera nie jest już wstrzymywany przez dodatkową sygnalizację.
  • Motorniczy otrzymuje obecnie jedynie informację, gdy na przejściu świeci się zielone światło dla pieszych, ale gdy nie ma żadnych pieszych, może jechać dalej.
  • Sygnalizator ostrzegający o zbliżającym się tramwaju. Na przejściu emitowane są też komunikaty "uwaga, tramwaj".

Buspas na ul. Piecewskiej, który ułatwi wjazd na "Jaśkówkę"



Największe zmiany dla pasażerów wciąż czekają na wprowadzenie w rejonie skrzyżowania Jaśkowa Dolina - Piecewska - Dobrowolskiego, gdzie zostanie wyznaczony krótki buspas na ul. Piecewskiej, dzięki czemu autobusy nie będą musiały objeżdżać parkingu i czekać z pozostałymi samochodami na włączenie się w ul. Jaśkowa Dolina.

- Do przeprowadzenia tych zmian konieczne będzie wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego oraz korekta sygnalizacji świetlnej. Dzięki czujnikom i łączności radiowej oraz pętlom indukcyjnym sygnalizatory wykryją zbliżający się autobus i dostosują wyświetlanie poszczególnych świateł - zapowiada rzecznik GZDiZ.
  • Na ul. Piecewskiej pas, po którym porusza się kierujący skuterem, zostanie przekształcony w buspas w kierunku ul. Jaśkowa Dolina (skręt w lewo będzie możliwy z pasa do jazdy prosto)...
  • ...dzięki czemu autobusy będą mogły ominąć skrzyżowanie Jaśkowa Dolina-Dobrowolskiego z objazdem wokół parkingu przy blokach.

Miejsca

Opinie (385) 7 zablokowanych

  • Ja tylko przypomnę, że linia przerywana poprzeczna umieszczona przed skrzyżowaniem z sygnalizacją... (1)

    Dotyczy wszystkich pasów, nawet tych z których skręcamy w lewo na skrzyżowaniu.

    • 5 0

    • To martwy przepis, tak jak najezdzanie na linie ciagla.

      Zeby przepis funkcjonowal, ktos musialby chocby od swieta probowac go egzekwowac.

      • 1 3

  • Nowa Świętokrzyska kiedy? Piramowicza kiedy?

    SKM Południe kiedy? Przywrócenie przycisków dla pieszych kiedy?

    • 5 3

  • Buspas na Piecewskiej - super sprawa

    Parędziesiąt metrów, brak zmiany dla kierowców a każdy autobus pare minut zaoszczędzi. Tylko dobrze ustawcie światła, żeby skręcając w stronę Manhattanu nie stał dwa razy.

    • 2 1

  • Jestem pieszym, rowerzystą i kierowca w tej kolejności

    Niestety jest tragicznie jeżeli chodzi o sygnalizację, skręcając w lewo przez tory tramwajowe muszę uważać nie tylko na tramwaje jadące w obydwu kierunkach, ale mam jeszcze szyby plastikowe które zasłaniają widok na przystanku czy nadjeżdża jakiś samochód jadąc pasem wzdłuż torowiska, no i jakby tego było mało to jeszcze czeka mnie zielone dla pieszych (o którym nic nie informuje) zaraz za skrzyżowaniem. To tylko przykład ze skrzyżowania niedaleko UG a przecież każdy znajdzie coś podobnego niedaleko własnego podwórka. Czy nie lepiej zamiast płacić tristarowi to ściągnąć ludzi z zagranicy(zachodniej) tam jakoś lepiej sobie z tym radzą. Aa i taki szczegół... Czemu pasy są malowane tak blisko świateł że jak się stanie nawet odrobinę przed pasami to i tak trzeba mieć szyję jak żyrafa żeby coś zobaczyć? :D podobnych błędów mogę wyliczać do znudzenia... (zieff)

    • 4 1

  • Jeszcze zlikwidować sygnalizację dla pieszych/rowerzystów

    przy przejściu przez torowisko na skrzyżowaniu Płażyńskiego/Hallera (po wschodniej stronie). Obecnie czerwone pali się przy torowisku, a na jezdni (Płażyńskiego) zielone. DDR i chodnik często uczęszczany, tramwajów jak na lekarstwo i częste czerwone. Nikt się do niego nie stosuje i każdy przechodzi. Należałoby zmienić je na światło typu "uwaga tramwaj".

    • 5 1

  • A czy ktoś kiedyś zajmie się sygnalizacją na Jana Pawła? (4)

    Przecież tam jest radosna twórczość. Każdy sygnalizator żyje swoim życiem. Żeby przejechać bez zatrzymywania trzeba jechać 5 albo 125 km/h

    • 14 1

    • (1)

      ~25km/h rowerem na zielonej fali.

      • 1 8

      • też zależy od dnia i godziny o której jedziesz

        • 1 1

    • Jeżdżę tam cały dzień o różnych porach

      Zawsze jest problem

      • 4 0

    • Nie tylko tam. Cały ten "Tristar" o kant d..potłuc. Ktoś tylko wziął dobrą kasę.

      • 2 0

  • Do ludzi zarządzających organizacją ruchu drogowego.

    Gdy jedziemy Podwalem Przedmiejskim od Bramy Żuławskiej i chcemy skręcić w lewo w Łąkową - i tu jest problem,zielone światło trwa 4 sekundy.To dla autobusów jest za mało.Bo do skrętu chętnych jest dużo więc czekamy na drugi i trzeci cykl świetlny.Przystanek autobusowy Tarcice - tam prawie nikt nie wysiada ani nie wsiada a przystanek jest na stałe.Ale przystanek następny Michałki gdzie wysiada naprawdę dużo pasażerów jest warunkowy.Pozamieniać ten temat - prosimy o odwrotność.Niech się ktoś pochyli nad tym problemem.

    • 3 2

  • "Na al. Hallera zlikwidowano sygnalizację wstrzymującą tramwaje.

    Motorniczowie są teraz tylko ostrzegani o świetle zielonym dla pieszych, a piesi o zbliżającym się tramwaju."

    co za bzdura? bylo dobre przejscie teraz ktos zginie.

    • 10 4

  • Gdansk (2)

    Jak przyjechałam pierwszy raz do Gdańska to byłam załamana podobało mi się tam tylko stare miasto A reszta to masakra zero miejsc parkingowych A jak już znalazłam to drogo jak diabli, dziurawe drogi jak na wsi zaniedbane dzielnice Aniołki i Wrzeszcz ciemno tam jak diabli ,na ulicach chyba zabrakło farby żeby pomalować pasy ,słabe oznakowanie.Bardzo się zdziwiłam,że miasto które ma tylu turystów jest takie zaniedbane , A zapomniałam jak jechałam na plażę do Brzeźna mało mi koła nie urwało takie dziury i syf...

    • 11 6

    • Trochę pyskata jak na przyjezdną.

      Ale i tak popieram w całej rozciągłości.

      • 3 1

    • To zmień miasto,

      • 2 1

  • a co z rowerzystami , może niech za nich się wezmą , bo jeżdzą jak d**ilE.
    i tka samo na hulajnogach . kiedy sw gdańsku zrobią z tym porządek

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane