• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wprowadza zmiany w organizacji ruchu w dziewięciu miejscach

Krzysztof Koprowski
13 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przesuń aby
porównać

Na ulicach Gdańska wprowadzono pierwsze zmiany w organizacji ruchu, które zapowiadaliśmy ponad dwa miesiące temu - m.in. na al. HalleraMapka zdemontowano sygnalizatory, przyspieszając tym samym przejazd tramwajów, zaś na Trasie SłowackiegoMapka kierowcy zyskali dodatkowy maszt z sygnalizacją. Wszystkie prace w łącznie dziewięciu lokalizacjach będą zakończone jeszcze w listopadzie.



Jak oceniasz organizację ruchu na skrzyżowaniach w Trójmieście?

O planowanych zmianach w dziewięciu lokalizacjach na terenie całego Gdańska pisaliśmy 31 sierpnia br., kiedy inwestycja była na etapie poszukiwania wykonawcy.

W przetargu ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma - Eldro Budowa z Gdańska z ceną ok. 281 tys. zł, podczas gdy urzędnicy planowali na ten cel wydać nie więcej niż ok. 299 tys. zł. Wybór oferty gdańskiego przedsiębiorstwa okazał się zatem tylko czystą formalnością.

Zakres przetargu obejmuje prace na następujących skrzyżowaniach i przejściach:

  1. Czarny Dwór - Obrońców WybrzeżaMapka - montaż dodatkowego sygnalizatora informującego kierowców o zielonym świetle dla pieszych (migający "ludzik"),
  2. Sikorskiego - Dragana/ChałubińskiegoMapka - montaż sygnalizatorów dla pieszych i rowerzystów, ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju, oraz likwidację przycisków wzbudzających światło zielone,
  3. Piecewska - Jaśkowa DolinaMapka - utworzenie buspasu na końcowym, górnym odcinku ul. Piecewskiej w stronę ul. Jaśkowa Dolina (ruch samochodów nadal będzie odbywał się przez skrzyżowanie z ul. Dobrowolskiego),
  4. Grunwaldzka - Wojska PolskiegoMapka - montaż dodatkowych sygnalizatorów wokół jezdni w stronę Wrzeszcza przed torami tramwajowymi i wjazdem w al. Wojska Polskiego,
  5. węzeł Groddecka/Armii KrajowejMapka na wiadukcie nad torami kolejowymi w kierunku Chełmu - likwidacja dwóch pasów do skrętu w ul. 3 Maja, możliwość skrętu w prawo odbywać się będzie z jednego pasa poprzez sygnalizator z zieloną strzałką,
  6. Hallera w rejonie przystanku tramwajowego RejaMapka - montaż sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju wraz z demontażem sygnalizatorów regulujących wjazd i wyjazd tramwajów z przystanku,
  7. Pomorska w rejonie przystanku tramwajowego Pomorska OsiedleMapka - montaż sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju oraz wymiana sygnalizatorów na drodze rowerowej,
  8. Żołnierzy Wyklętych (Trasa Słowackiego) - SrebrnikiMapka - montaż dodatkowego sygnalizatora informującego o nadawanym świetle po lewej stronie jezdni Trasy Słowackiego w kierunku obwodnicy,
  9. Bulońska - Budapesztańska/Powstania ListopadowegoMapka - montaż sygnalizatorów ostrzegających o nadjeżdżającym tramwaju oraz sygnalizatorów ostrzegających o zielonym świetle dla pieszego (migający "ludzik").

Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Srebrniki. Po lewej zamontowano nowy maszt z sygnalizacją dla kierowców. Dotychczas sygnalizacja znajdowała się tylko po prawej stronie. Skrzyżowanie Trasy Słowackiego - Srebrniki. Po lewej zamontowano nowy maszt z sygnalizacją dla kierowców. Dotychczas sygnalizacja znajdowała się tylko po prawej stronie.

Wszystkie zmiany gotowe do końca listopada br.



- Wykonawca wprowadza wszystkie zmiany zgodnie z przyjętym harmonogramem. Termin wykonania prac - koniec listopada br. - nie jest zagrożony - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Pierwsze zmiany zostały już wprowadzone w życie. Dotyczy to m.in. rejonu skrzyżowania Trasy Słowackiego z ul. Srebrniki. Po lewej stronie jezdni pojawił się dodatkowy maszt z sygnalizacją świetlną, który ułatwia orientację kierowcom na dwupasmowej jezdni - szczególnie po wyjeździe z ul. Srebrniki. Warto dodać, że na maszcie umieszczono też dodatkowe mniejsze światła z myślą o kierowcach autobusów czy motocykli.

Szybszy przejazd tramwajów, ostrzeżenia dla pieszych



Natomiast na al. Hallera w rejonie przystanku Reja z nowych rozwiązań cieszą się już pasażerowie komunikacji miejskiej, ponieważ zdemontowano światła wstrzymujące tramwaje.

Wzorem np. ul. Kartuskiej czy al. Zwycięstwa pojawiły się sygnalizatory ostrzegawcze na przejściu dla pieszych z głośnikami emitującymi komunikat "uwaga, tramwaj", gdy pojazd szynowy zbliża się do przejścia.

Dla motorniczych zainstalowano natomiast sygnalizatory z migającym "ludzikiem", które zapalają się, gdy przez al. Hallera nadawane jest zielone światło dla pieszych. Wcześniej motorniczowie musieli się stosować do sygnalizacji powiązanej ze światłami dla kierowców, która wstrzymywała przejazd nawet wówczas, gdy na przejściu przez tory nie było pieszych.

  • Ruch tramwajów na al. Hallera nie jest już wstrzymywany przez dodatkową sygnalizację.
  • Motorniczy otrzymuje obecnie jedynie informację, gdy na przejściu świeci się zielone światło dla pieszych, ale gdy nie ma żadnych pieszych, może jechać dalej.
  • Sygnalizator ostrzegający o zbliżającym się tramwaju. Na przejściu emitowane są też komunikaty "uwaga, tramwaj".

Buspas na ul. Piecewskiej, który ułatwi wjazd na "Jaśkówkę"



Największe zmiany dla pasażerów wciąż czekają na wprowadzenie w rejonie skrzyżowania Jaśkowa Dolina - Piecewska - Dobrowolskiego, gdzie zostanie wyznaczony krótki buspas na ul. Piecewskiej, dzięki czemu autobusy nie będą musiały objeżdżać parkingu i czekać z pozostałymi samochodami na włączenie się w ul. Jaśkowa Dolina.

- Do przeprowadzenia tych zmian konieczne będzie wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego oraz korekta sygnalizacji świetlnej. Dzięki czujnikom i łączności radiowej oraz pętlom indukcyjnym sygnalizatory wykryją zbliżający się autobus i dostosują wyświetlanie poszczególnych świateł - zapowiada rzecznik GZDiZ.
  • Na ul. Piecewskiej pas, po którym porusza się kierujący skuterem, zostanie przekształcony w buspas w kierunku ul. Jaśkowa Dolina (skręt w lewo będzie możliwy z pasa do jazdy prosto)...
  • ...dzięki czemu autobusy będą mogły ominąć skrzyżowanie Jaśkowa Dolina-Dobrowolskiego z objazdem wokół parkingu przy blokach.

Miejsca

Opinie (385) 7 zablokowanych

  • Witam co do waszych cudownych świateł. Czy ktoś z was zauważył że mimo iż świeci się zielone światło dla pieszych tramwaj może mimo tego sobie przejechać? 3 razy miałam taką sytuację. Dzisiaj tramwaj o mały włos nie potrącił by Pani która ledwo się zatrzymała. Prędzej czy później dojdzie tam do wypadku. Radzę coś z tym naprawdę zrobić.

    • 1 0

  • Po 22-giej to porażka

    MIeszkam przy ul. Dragana i powiem szczerze, że może w ciągu dnia jest to potrzebne, ale w nocy to tylko przeszkadza spać!
    Głos Uwaga tramwaj! słychać przez zamknięte okno a co będzie latem przy otwartych oknach?

    Proponuję wyłączyć po 22-giej, albo zrobić ciszej!

    • 0 0

  • ul. Czarny Dwór

    wkrótce oddadzą kolejne bloki/mieszkania. Kolejne setki aut, dodatkowy ruch. A tam nawet w niedzielę stoi się w korku, niezależnie czy jedziesz autobusem czy motocyklem.
    Sezon się rozpocznie po pandemii i znowu wszyscy będą stali i się denerwowali, omijając przy okazji dziury, które się wraz z koleinami pojawiają.
    Tam karetka nie ma często jak przejechać do szpitala pobliskiego.
    A jak ktoś powie, żeby rowerem tamtędy jechać, to zapraszam na chodnik czy coś wydeptanego wzdłuż ul. Czarny Dwór, gdzie pieszy może się przewrócić albo utopić w kałuży, a rowerem to nie lepiej po tych korzeniach...
    Płakać się chce i tyle lat to trwa, żadnego pomysłu, nawet głupiego pomysłu nie ma i nic się nie dzieje !!!! Się później wszyscy dziwią, że do władzy dochodzą narodowcy i populiści !!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane