• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: wszystkie reklamy muszą być już zgodne z uchwałą krajobrazową

Krzysztof Koprowski
2 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ostatnich dniach zdemontowano m.in. ekran na kantorze przy GCH Manhattan we Wrzeszczu. Centrum handlowe także odzyskało pierwotną elewację, przesłoniętą latami przez wielkie reklamy. W ostatnich dniach zdemontowano m.in. ekran na kantorze przy GCH Manhattan we Wrzeszczu. Centrum handlowe także odzyskało pierwotną elewację, przesłoniętą latami przez wielkie reklamy.

Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji. Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.



Czy zauważyłe(a)ś efekty uchwały krajobrazowej w Gdańsku i Sopocie?

Rozpoczęcie prac nad uchwałą krajobrazową w Gdańsku oficjalnie zapowiedziano w maju 2015 r. Kilkanaście dni wcześniej w Sejmie posłowie próbowali ją storpedować, proponując m.in. jednorazową karę za nielegalny nośnik w wysokości zaledwie 5 tys. zł.

Ostatecznie dopiero w Senacie dokonano poprawek, które przywróciły wysokość kar na poziomie pozwalającym oddziaływać na właścicieli nieruchomości, czerpiących zyski z dewastacji przestrzeni publicznych. I w takiej formie została podpisana w połowie maja 2015 r. przez prezydenta Bronisława Komorowskiego, który skierował ją do prac w Sejmie już w 2013 r.

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.

Przesuń aby
porównać

Gdańsk podjął próbę regulacji reklam już w 2012 r.



Warto nadmienić, że Gdańsk znacznie wcześniej, bo już w 2012 r., rozpoczął prace nad własnymi standardami zasad sytuowania reklam w oparciu o tzw. Koncepcję Regulacji Estetyki Miasta, czyli zbiorem wytycznych przenoszonych następnie do planów zagospodarowania.

Problemem pozostawała jednak egzekucja nielegalnych reklam poprzez nadzór budowlany, dla którego reklamy (szczególnie niewielkie banery czy tablice na płotach) nie stanowiły żadnego priorytetu w działaniach.

Prawo i Sprawiedliwość przeciwko regulacji reklam



Dodajmy, że rząd PiS-u przed ostatnimi wyborami rozpoczął prace nad likwidacją ustawy krajobrazowej, której zapisy miały być przeniesione właśnie do planów zagospodarowania przestrzennego, a więc niejako miały cofnąć cały proces działań na rzecz regulacji sytuowania reklam o ponad osiem lat.

W skali lokalnej wojewoda pomorski Dariusz Drelich próbował bezskutecznie unieważnić przyjęty dokument przez Radę Miasta Gdańska.

Ponadto 12-krotnie i również bezskutecznie na drodze postępowania sądowego zapisy uchwały próbowali unieważnić przedstawiciele branży reklamowej oraz podmioty z nią związane.

Przesuń aby
porównać

Od czwartku wszystkie reklamy muszą być zgodne z uchwałą



Od czwartku (2 kwietnia 2020 r.) wszyscy właściciele nieruchomości muszą dostosować się do zapisów uchwały krajobrazowej. Dotychczas kary nakładano jedynie tym, którzy sytuowali nowe nośniki po wejściu w życie uchwały Rady Miasta Gdańska 2 kwietnia 2018 r. Pod koniec lutego z tego tytułu nałożono kary w łącznej wysokości ponad 208 tys. zł.

Gdańsk idzie na rękę spóźnialskim



Kilka dni temu Gdańsk postanowił jednak ugiąć się pod krytyką lokalnych firm reklamowych i w ramach tzw. pakietu wsparcia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, zapowiedział wydłużenie vacatio legis w zakresie szyldów, informujących o prowadzonej działalności w danym miejscu (np. napis sklep spożywczy, serwis telefonów komórkowych, nazwa banku itp.).

Przesuń aby
porównać

Nie będzie zmiany uchwały krajobrazowej



Już wówczas zwracaliśmy uwagę, że tego typu rozwiązanie jest praktycznie niemożliwe do wdrożenia ze względów prawno-proceduralnych. Dzisiaj urzędnicy potwierdzają nasze słowa.

- Uchwała krajobrazowa Gdańska podjęta została na podstawie tych samych przepisów co miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Jej zmiana, w celu przedłużenia okresu dostosowawczego, wymaga długiej procedury - podjęcia kolejnej uchwały inicjującej, przygotowania projektu, uzyskania niezbędnych uzgodnień oraz opinii, wyłożenia projektu, uchwalenia przez Radę Miasta Gdańska oraz ogłoszenia. Przygotowanie uchwały zmieniającej zajęłoby nie mniej niż cztery-pięć miesięcy. We wrześniu (w optymistycznym wariancie) nie byłoby zatem możliwe przedłużenie terminu, który dawno minął [tj. 2 kwietnia - dop. red.] - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Przesuń aby
porównać

Pomorscy przedsiębiorcy chcą dłuższego okresu dostosowawczego



Dodajmy, że po ogłoszeniu tzw. pakietu wsparcia, pod koniec z apelem do władz miasta (treść apelu w formie pdf) wystąpiły również organizacje zrzeszone w Sztabie Kryzysowym Pomorskich Przedsiębiorców (m.in. Loża Gdańska Business Centre Club, Pomorski Związek Pracodawców Lewiatan, Pracodawcy Pomorza, Gdański Klub Biznesu oraz Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza). Wnioskowali oni o wydłużenie tzw. okresu dostosowawczego w uchwale do końca 2020 r. lub o odstąpienie od nakładania kar.

Urzędnicy będą wyrozumiali wobec przedsiębiorców



Ostatecznie władze miasta zaleciły podległym urzędnikom "przymykanie oka" wobec przedsiębiorców, którzy wciąż nie dokonali wymiany szyldów. Tymczasowe nakładanie kar w tym zakresie ma być wstrzymane "do czasu ustania stanu epidemii". Nie przewiduje się jednak żadnej nowelizacji uchwały w zakresie vacato legis, co pierwotnie zapowiadał zastępca prezydenta.

  • Uchwała nie dopuszcza wieszania jakichkolwiek banerów reklamowych.
  • Zgodnie z treścią uchwały zabronione jest również zaklejanie w całości reklamami witryn.

Sopot: pełna moc uchwały od czerwca br.



W Sopocie uchwała krajobrazowa w kontekście nośników reklamowych wprowadzana jest dwuetapowo:
  1. w czerwcu 2019 r. minął czas na dostosowanie nieruchomości w zakresie wszystkich nośników reklamowych z wyjątkiem szyldów,
  2. w czerwcu 2020 r. minie czas na dostosowanie wszystkich szyldów.

Dotychczas władze Sopotu nie zapowiedziały żadnej taryfy ulgowej dla tych, którzy ociągają się z dostosowaniem swoich posesji do wymagań uchwały. Podkreślają jednak, że sytuacja jest dynamiczna i trudno dzisiaj ocenić, jaki wpływ na szeroko pojętą gospodarkę i codziennie życie będzie miała epidemia koronawirusa za kilka miesięcy.

Gdynia: wciąż bez uchwały krajobrazowej



W Gdyni dotychczas nie przyjęto uchwały krajobrazowej. W I kwartale 2020 r. planowano przedstawić jej projekt. Na razie jednak zagrożenie epidemiologiczne utrudnia prowadzenie jakichkolwiek konsultacji społecznych.

Czytaj też: Gdynia: sesja Rady Miasta odwołana

Poradnik Szyld Gdański (pdf)


Szyld Gdański od Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska od Trojmiasto.pl


Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu od Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (287) ponad 20 zablokowanych

  • Żeby uchwalono taką analogiczną ustawę dla parków krajobrazowych, np. dla TPK.

    Są one dewastowane przez nadleśnictwo, wyglądają okropnie. Całe połacie wyciętych drzew, rozjechane drogi, poobijane drzewa, zniszczona ściółka, śmieci pozostawione przez drwali, m.in. butelki po alkoholu itp.

    • 1 0

  • Akurat teraz to zatapianie firm! Nie mowię o bilbordach (2)

    ale o zwykłych szyldach Fryzjera... wymiana kosztuje, wstrzymaliśmy zlecenie bo zaraz moze miejmy zwolnić pracownikow i zamknąć zakład !!! Tyle z tego dobrego? Takie wsparcie ?!

    • 2 2

    • mieliście 2 lata, "biznesmeny"

      • 2 0

    • proszę przeczytać uchwałę

      Może być szyld nawet tańszy na ścianie ,wszyscy mają dosyć tych przyczep ,stojących reklam co kawałek ,,,,to naprawdę niesmaczne , czekałem długo żeby ktoś odważył się zrobić z tym porządek,, Super

      • 1 0

  • (5)

    Co by nie było pani Dulkiewicz zyska głosy pseudo estetów ale straci głosy 80% przedsiębiorców w tym mieście, bo żaden lokal nie spełnia wymogów tej uchwały, nawet te ładne lokale musza coś wymienić zgodnie z uchwała. Wybory samorządowe i prezydenckie rozlicza włodarzy z tych pomysłów.

    • 8 19

    • Ruszyła akcja płatnych trolli reklamiarskich? Dużo takich samych komentarzy. (2)

      • 5 1

      • Płatne trole reklamiarskie to szyldziarze i szroniarze. Ten kto ma wiedzieć ten wie o co chodzi i kto napisał wpis który komentuje.

        • 0 0

      • gdzie demokracja praworządność prawa obywatela i prawa człowieka oraz konstytucja i wolne sądy

        • 0 2

    • Kryzysik

      Spokojnie wszelkiego rodzaju wymysły ekoterrorystów, pseudoestetów i innych socjalistycznych i**otów idą w łep jak przychodzi kryzys, miasto nie będzie miało najemców to sie w portki zkitra... :)

      • 3 5

    • i dobrze

      bo nie nadaje sie.

      • 2 2

  • (11)

    I jeszcze jedno pytanie dla redaktora i włodarzy. Które zdjęcie z rogu Miszewskiego i grunwaldzkiej jest przed a które po?
    Na jednym brakuje Partnerów nieruchomości ale pojawia się baner Wałęsy. Rozumiem ze po wprowadzeniu uchwały znika noelegalny baner Pana Wałęsy? Czy znika szyld Partnerów? Proszę o sprostowanie bo w mojej opinii oba nośniki nie są zgodne z obecna uchwała.

    • 12 8

    • (9)

      *chyba ze są równi i równiejsi, bo Wałęsom wszystko wolno..........

      • 3 6

      • (8)

        przecież Wałęsa to, z którejś kampanii

        • 6 0

        • (6)

          Ico z tego? To jaka to uchwała? Równa dla wszystkich czy komitety wyborcze po mogą się rozwieszać wszędzie?

          • 1 2

          • (5)

            To z tego, że to coś starego, np. sprzed powstania uchwały? :D

            • 2 1

            • (4)

              To mądralo przed uchwała był szyld partnerów wiec chyba mógł wisieć. Bystrzak z ciebie jakich wielu w Gdańsku.

              • 1 2

              • (3)

                Zdjęcie z banerem Wałęsy jest z Maja 2014 roku więc o czym Ty pier... mutancie? :(

                • 4 0

              • (2)

                Prostaku tylko obrazac umiesz, pracujesz w tym zenującym miescie na partyzantów? Załozyłes pewnie marynarke okulary jak te nieudaczniki i zgrywasz inteligenta jak oni?
                Wprowdzili uchwałe oderwaną od rzeczywistosci pod pieknymi hasłami a efektów nie bedzie bo zanim nakazecie ludziom wymiany wasza władza bedzie musiała ustąpić innym. Za waszą bute ludzie was rozliczą.

                • 0 6

              • (1)

                Jak ktoś Tobie pisze, że jesteś głupi bo nawet nie umiesz przeczytać skąd jest zdjęcie to zaraz musi być z Partyzantów? :D Jesteś jakimś Januszkiem od reklam, który zamiast dostosować swoje szmaty wcześniej, czekał z tym do ostatniej chwili i teraz jest płacz :( Wracaj do Olecka, tam będziesz miał spokojniej.

                • 3 0

              • Wracam do Olecka. Tam będę robił reklamy;)
                Zostawiam ten piękny Gdansk przepełniony specjalistami w dziedzinie reklamy z ulicy Partzantow. Ciekawe czy bilbord z pozdrowieniami od PiS na trakcie św Wojciecha jest zgodny z uchwała bo wisi tam od niedawna. Może kiedyś odwiedzę Gdansk i zapewne go nie poznam. Ta uchwała zmieni oblicze miasta.

                • 0 0

        • nigdy i w nic nie uwierze politikom

          usmiechniete twarze klamia. a ty nie wierz im!

          • 0 0

    • ta fotka, to raczej róg Grunwaldzkiej i Do Studzienki....

      • 0 1

  • (11)

    Swietnie. Teraz tylko pozamiatac ulice,przystrzyc trawniki i umyć te brudne szklane bandy przystankowe.

    • 253 9

    • reklamy na wiatach i autobusach w przestrzeni publicznej sie plenia jak nigdy. (3)

      wiec to to ciekawe ze jedne reklamy sa ok a miasta juz nie. Czy zdjeli juz banery z budynka ZAk na Zaspie?

      • 4 5

      • Reklamy na wiatach to własność Wyborczej , teraz oni będą monopolistami

        • 1 0

      • Zdjęli dwa tygodnie temu. (1)

        • 2 1

        • g.. o prawda

          forum gdansk nadal stoi i szpeci historyczne centrum.

          a na zak nadal wisi. gdyby nie czytelnicy to by nic nie ruszyli. Renk to szeregowy urzedas miasta.

          • 0 6

    • No Dulkiewicz , nie jesteś moja bajką ale brawo , nareszcie !

      • 0 0

    • I więcej zieleni

      Żeby było co strzyc (i czym oddychać) - więcej zieleni: drzewa, drzewa, drzewa, żywopłoty, bluszcz i rokitniki, łul, łul, łul, koton, koton, koton.

      • 1 0

    • Kiedy miasto wywali tablice że plac zabaw powstał z BO albo chodnik odnowiony z budżetu miasta

      Co roku staje kilkanaście szkaradnych tablic szpecących nowo powstałe inwestycje, że coś zostało zrobione z Budżetu Obywatelskiego lub Budżetu Miasta.
      Masakra. Wiadomo, że wszystko jest z naszych pieniędzy i wychwalanie jakiejś instytucji lub inicjatywy jest tylko ogłupianiem społeczeństwa.

      • 6 2

    • szkła to one nie widzialy (2)

      miasto bez plastiku, mowi ci to cos? tak zarzekala sie ta nieobecna zastepczyni ;)

      • 1 2

      • W tych płotkach na przystankach tramwajowych (1)

        Szkło jest a nie plastik

        • 2 1

        • a co montujesz, je januszu?

          ile kasy z budzetu na to idzie, ze tak ochoczo robicie wiaty na niedziłajacych przystankach tramwajowych na Adamowicza?

          • 1 4

    • zróbcie coś z tą żałosną migającą iluminacją wiaduktu pkm w Brętowie

      kolor czerwony i zielony mylą kierowców

      • 8 10

  • Wyborcze banery mogą być

    I to się nazywa równość wobec prawa. Siebie urzędasy mogą reklamować jak chcą

    • 1 1

  • (1)

    Bardzo się cieszę - podobnie jak większość nie spodziewałem się, że kiedyś to nastąpi, że miasto przestanie wyglądać jak fawela.

    Łatwiej uderzyć (bez straty dla swojego portfela) w bilboardy i paskudne szyldy niż nie dopuścić do budowy czterech wieżowców w pobliżu stoczni cesarskiej, ale to po prostu dobre - czy ufamy autorom czy nie.

    • 1 1

    • że miasto przestanie wyglądać jak fawela

      jasne. Dopiero teraz będzie wyglądać jak fawela. Tam reklam nie ma. Będzie teraz pełno ulotek na chodniku, starych samochodów z reklamami i megafonów zapraszających do sklepów.

      • 0 0

  • Nareszcie... (1)

    ... likwidują ten bazarowy wygląd pięknych miast. Jaki jest sens projektowania elewacji, by potem zasłaniać ją odpustowymi reklamami? Dobrze by było, jakby wypiękniał też Internet, bowiem na niektórych portalach jest więcej reklam niż treści.

    • 3 1

    • Super

      Teraz nie dowiesz się co grają w Operze, że szkoła ma dni otwarte, anie że to mieszkanie jest na sprzedaż. Będzie szaro jak za Gierka. Super. No po prosu super.

      • 0 1

  • Najbardziej irytujące są te tablice ledowe co walą po oczach. (11)

    Często zamontowane przy ulicy i na skrzyzowaniu aby oślepić kierowców. To powinno być zakazane.

    • 309 15

    • I to oświetlenie ulic

      Razi po oczach, a samochody jadące z naprzeciwka to w ogóle już przesada. Zlikwidować!

      • 0 0

    • Na Ergo Arenie dalej napitala LED po oczach, w nocy jasno jak dzień. Uchwała krajobrazowa my ass.

      • 0 0

    • no ale PIS jest przeciwko...

      • 1 0

    • Baranie

      W Tokio czy Nowym Jorku są ledy po niebo, 20 razy gęstszy ruch i ludzie jakoś dają radę jeździć. Tylko w Polsce coś kwitnie to już dziady obdarte wymyśla milion powodów zeby nasr*c

      • 1 6

    • a gdzie maja ściecić na polu?? albo w lesie ?? (1)

      reklamy są tam gdzie ludzie żeby miał kto je oglądać ;)

      • 1 13

      • na polu to w KRakowie.

        a miasto powinno sie odgrodzic murem od wsi wokoł.

        • 4 0

    • (3)

      Przecież od dzisiaj jest już zakazane.

      • 10 1

      • Zakazane, ale czy wszystkie już przestały świecić? Np. te ogromne g*wno pod Halą Olivią? (2)

        • 17 2

        • i to cie boli ;) (1)

          a syf halasu samolotowego, a syf zwany elektrosmogiem w zwiazku z antenami i telefonami komorkowymi powodujacymi raka.

          To juz realnie nie przeszkadza?

          • 0 30

          • na to m.in umarl fotograf ostatnio

            minusujcie, super swiadomosc.

            • 1 10

    • informuje cie, ze wiaty przystankowe sa rowniez w wersji podswietlanej. ;)

      zapytaj jak to sie ma do uchwaly ? tylko pelikny to łykają. ze ta uchwala walczy z reklamami w publicznej przestrzeni?

      • 3 9

  • praca, mowi to cos wam? zamiast premiowac zdolnych to likwiduja wszystko. to idioci! (1)

    Doskonały przykład jak wylać dziecko z kąpielą
    Najlepiej zabronić wszystko i wszystkim, bo to takie typowo polskie - żeby tylko inny nie miał, a że reklama ciągnie handel, że ludzie z tego pracę mają, że w takim NY jest ekran na ekranie i żaden nikomu nie przeszkadza (lampy uliczne też trzeba pogasić bo świecą po oczach), że często odsłonięte budynki wyglądają ochydnie, a że kryzys idzie i praca i pieniądze z tego dla wielu, eee tam, co tam, po co...?

    • 7 17

    • Zabronić wszystko wszystkim to "typowo polskie" skąd bierzecie to g*wno?
      Przypisywanie każdej złej cesze narodowego charakteru - to jest typowo polskie (typowe dla przetrąconego społeczeństwa)

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane