• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.

W najbliższych latach na trasie Pomorskiej Kolej Metropolitalnej powstać może jeszcze jeden przystanek - Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska. Miałby on służyć pracownikom biurowców zlokalizowanych w pobliżu lotniska. Dodatkowo cała trasa PKM ma szansę zostać zelektryfikowana.



Jak oceniasz pomysł budowy przystanku PKM Gdańsk Firoga?

W ramach starań o dofinansowanie unijne na elektryfikację trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej urzędnicy postanowili rozszerzyć projekt o budowę nowego przystanku - Gdańsk Firoga. Będzie to już dziewiąty przystanek PKM w granicach Gdańska.

- Przystanek Gdańsk Firoga był przez nas planowany od samego początku [wcześniej występował także pod roboczą nazwą Gdańsk Dolina Krzemowa - dop. red.]. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane już w 2010 r. przez ekspertów unijnych wykazały, że ze względu na powstanie w jego pobliżu firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie właśnie w tym miejscu dodatkowego przystanku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Lokalizacja przystanku została również uwzględniona w najnowszym projekcie studium Gdańska, a wcześniej - podczas budowy infrastruktury kolejowej - pozostawiono odpowiednią rezerwę terenową oraz wykonano przejście podziemne zobacz na mapie Gdańska, którym teraz będzie można dotrzeć na nowe perony.

- Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej. W związku ze stałym elementem graficznym - numeracją umieszczoną na wiatach, przystankowi Gdańsk Firoga zlokalizowanemu między 6. (Gdańsk Matarnia zobacz na mapie Gdańska) a 7. (Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska) przystankiem postanowiliśmy nadać numer 6@ - dodaje Konopacki.
Gdańsk Firoga jest obecnie jedynym planowanym w Gdańsku przystankiem przewidzianym do realizacji w najbliższych latach. To oznacza, że na razie nie ma szans na powstanie równie potrzebnego przystanku PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska czy w rejonie ul. (Nowej) Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska.

W przypadku Zaspy problemem jest układ torów, który wymusiłby dodatkowo kosztowne "przeniesienie" przystanku SKM na drugą stronę wiaduktu Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska, zaś w rejonie ul. Kielnieńskiej niezbędny jest wykup gruntów prywatnych. Ponadto obie inwestycje obejmują tory zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a to wymagałoby dodatkowych uzgodnień.

  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - wiadukt nad Trasą Słowackiego.
  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - przystanek Gdańsk Port Lotniczy.
Przewidywany koszt netto budowy przystanku Gdańsk Firoga wraz z elektryfikacją odcinka Gdańsk Wrzeszcz - Rębiechowo to 73,1 mln zł. Wniosek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakłada dofinansowanie na poziomie 85 proc.

Elektryfikacja linii PKM będzie ściśle powiązana z podobną inwestycją zaplanowaną przez PKP PLK, która zamierza wykonać sieć trakcyjną na odcinku z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz wraz z ułożeniem dodatkowych torów.

- Oczywiście ze względu na fakt, iż linia PKM łączy się w Rębiechowie z linią 201 PKP PLK, obydwie inwestycje realizowane będą przy ścisłej współpracy pomiędzy naszymi spółkami - zapowiada Konopacki.

Materiał z lipca br.

Miejsca

Opinie (259) 6 zablokowanych

  • zjazd z obwodnicy w Kiełpinku

    A co ze zjazdem do przestanku PKM Kiełpinek z obwodnicy Trójmiasta?
    to jedyne miejsce, gdzie krzyżują się te szlaki i pasażerowie mogą przesiadać się z samochodów jadących dalej obwodnicą . Bez tego zjazdu kierowcom nie chce się nadkładać drogi.

    • 2 0

  • Pepe (1)

    PKM KARCZEMKI ! Osiedle już istnieje a nie, jak większość tutaj, jest planowane!

    • 4 0

    • Niech chociaż zrobią normalny dojazd do istniejących przystankow..
      Nie rozumeim tego miasta, absurd goni absurd

      • 1 0

  • Cala ta PKM to porazka (2)

    Z osowy do centrum szybciej jest samochodem niż PKM.

    • 12 15

    • Samochodem zawsze jest i było szybciej tylko chodzi o to zeby przekonać ludzi do innej formy transportu..
      Nie udało sie niestety

      • 3 0

    • z lotniska do Gdańska głównego, jest szybciej piechotą

      • 7 2

  • to teraz z Oswoej do Wrzeszcza pojedziemy godzine jak nic (1)

    jak można s3,14erdolic dobry pomysł

    • 10 7

    • Chyba jednak powinnismy sie uzbroic w cierpiliwosc i poczekać na jakieś zmiany na spacerowej.
      PKM - szansa niewykorzystana

      • 1 0

  • PKM nie do korzystania (3)

    Jestem mieszkanką Osowy. Niestety z PKM nie korzystam i nie zamierzam. Częstotliwość kursowania pociągów (raz na godzinę) całkowicie dyskwalifikuje dla mnie tę formę komunikacji. Dopóki PKM nie będzie kursowała z częstotliwością komunikacji miejskiej, to nie można jej traktować jak sposób dotarcia do pracy, szkoły czy kina. Sorry...

    • 38 6

    • Dla mnie największym minusem jest fakt że z Osowy nie dojedziesz PKM ani do Gdańska Głównego ani do Oliwy ani do Sopotu... przy czym np. z Matarni już tak...

      Rozkład co godzina to swoją drogą..

      • 5 0

    • Jeszcze nie jest ukończona. Przyjmij do wiadomości to, że Gdańsk Osowa leży na odcinku

      którym zawiaduje PKP PLK, a nie PKM.

      PLK na wniosek trójmiejskich portów ma ją zelektryfikować od Gdyni przez Kościerzynę, aż pod Bydgoszcz czyli ok. 170 km.
      Skoro tak, to nie jest inwestycja którą można wykonać po łebkach.

      Oprócz zawieszenia drutów linia ma być przebudowana - mają powstać dodatkowe tory, a tu w ogóle myślą nad budową drugiego toru przynajmniej na odcinku Gdynia - Kościerzyna bo inaczej pociągi PKM będą miały mniejszą częstotliwość również z powodu ruchu towarowego.

      I wtedy jak podaje autor artykułu pojawią się dodatkowe przystanki (Kielnieńska czy inne).

      Wszystko zależy od PKP PLK i kasy z budżetu państwa i tu PKM jest od tego uzależniona.
      Linią Gdynia - Gdańsk Osowa - Żukowo Wsch. - Kościerzyna - Maksymilianowo k/Bydgoszczy PKM nigdy nie będzie jej właścicielem a jedynie odcinku od Wrzeszcza do tej linii i krótkiego odcinka od niej do Kartuz.

      I tak powinniśmy się cieszyć, że w ogóle ta cała PKM powstała, bo na razie od 1990 roku nie powstała na sieci PKP jeszcze żadna nowa linia kolejowa prócz paru krótkich łącznic gdzieś w PL.

      • 0 0

    • Kielnienska!

      Przystanek będzie dla ludzi w Osowej tylko wtedy kidy będzie przy Kielnieńskiej

      • 9 0

  • czyli klasycznie za plus minus 6 lat i to jeden z dziesięciu a na dziś zasadne byłoby

    Gdańsk Politechnika, Zaspa, Osowa Północ, Gdynia Fikakowo, Mały Kack, Wzgórze, Pogórze, Obłuże, Oksywie

    • 1 0

  • Nie potrzeba budować dodatkowego peronu na Zaspie (26)

    Linię PKM trzeba jak najszybciej wpiąć do głównej linii SKM tak żeby pociągi zjeżdżające z linii PKM zatrzymywały się na przystankach SKM - Zaspie, Wrzeszczu, Politechnice, Stoczni itd. Tak samo w Gdyni, pociąg powinien zatrzymywać się na Wzgórzu i umożliwiać dogodną przesiadkę z tego samego peronu.

    • 200 17

    • Ale to: (6)

      "Linię PKM trzeba jak najszybciej wpiąć do głównej linii SKM tak żeby pociągi zjeżdżające z linii PKM zatrzymywały się na przystankach SKM - Zaspie ..." jest nie do zrobienia przy obecnym układzie Zaspy. Na północ od peronu trzeba podjechać na wysokość wiaduktu, przejechać na torami do Gdyni i wpiąć się w istniejącą PKM. Dlatego peron trzeba przesunąć na południe.

      • 11 2

      • są takie plany przesunięcia peronu SKM (2)

        Na Zaspie powinien powstać węzeł integracyjny podobnie jak w Gdyni na Wzgórzu przecież to absurd że chcąc dojechać PKM np. z lotniska do Sopotu trzeba dojechać do Wrzeszcza, a potem wracać przez Zaspę i vice versa dojeżdżać PKM do Gd. Głównej i wracać przez Wzgórze

        • 18 1

        • dodatkowo pociągnąć tramwaj od Rzeczpospolitej do Wojska Polskiego (1)

          Podobny zabieg przy SKM Przymorze, od Chłopskiej do Stwosza z dużym węzłem komunikacyjnym przy przystanku kolejki.

          • 6 0

          • czyli projekt Nowa Abrahama

            ale kiedy to powstanie jeśli w ogóle, poza tym trzeba wyeksmitować działkowców

            • 2 0

      • Bzdury ! Co z główną linią SKM ? Na odcinku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana -

        Gdańsk Zaspa składy mają jeździć co 15 minut ? Bo ty nie masz ochoty się przesiąść we Wrzeszczu ?
        W przyszłości ma powstać przystanek PKM na Wzgórzu w Gdyni.

        • 2 1

      • Nicht verstehen tego, co napisałeś (1)

        • 1 3

        • No trudno

          Peron jednak trzeba przesunąć. i ewentualnie dodać jeden dla nie zjeżdżających na tory SKM.

          • 3 0

    • (8)

      A co z przepustowością linii SKM, która pozwala na kursowanie pociągów co 6 minut? W tej chwili w godzinach szczytu wynosi 7 minut.

      • 9 1

      • co 6 minut SKM jeździła w latach 70-tych XX wieku (6)

        teraz, korzystając z lepszej elektroniki sterowania ruchem, można sobie łatwo wyobrazić bardziej gęsty takt - np. co 4 minuty.

        Do tego potrzebne jest więcej lepszego taboru, a nie tylko lifting starych składów projektowanych na linie podwarszawskie.

        • 25 1

        • (1)

          Przykro mi ale głupoty piszesz. Droga hamowania, długość całkowita składu pociągu, blokada samoczynna (nie ważne jakiego typu), mówi Ci to coś? Nie przeskoczysz tego, chyba że zmniejszysz długość pociągów i drogę hamowania której od tak się nie zmienia.
          Wystarczy teraz zaobserwować, gdy jeden pociąg jedzie opóźniony, a drugi jedzie 4 - 5 za nim i właściwie siedzi mu na pupie.

          • 5 4

          • a tramwaj za tramwajem może? i to na ulicy, a nie na zupełnie samodzielnym torowisku

            a w systemach metra? Widać, że jesteś polskim kolejarzem, lepiej się pobaw PIKO

            • 3 2

        • (1)

          Te stare składy po remoncie są lepsze od nowych - vide przewóz rowerów w pkm i skm

          • 14 0

          • z czym się na głowę zamieniłeś? kogo obchodzą jakieś kretyńskie rowery w pociągu?

            przejedź się nowym pociągiem, a potem tym po pudrowaniu... jeśli nie zauważysz różnicy - zalecam badania. Psychiatryczne.

            • 1 3

        • Zapominasz koleś o ulicy Puckiej w Chyloni i przejeździe kolejowym na niej. To on

          odpowiada za obecny takt co 7,5 minuty, bo inaczej szlabany w godzinach szczytu powinny być opuszczone na ich czas.
          Pora aby władze Gdyni z PLK zbudowały tu wiadukty na ulicami, to wtedy na całej SKM można myśleć o większej częstotliwości.

          • 5 1

        • W Niemczech składy jeżdżą nawet co 1 min

          A sterowanie jest stare, analogowe i istnieje od lat 80-tych. Zwykłe pętle indukcyjne. Tylko w tym kraju się "nie da".

          • 14 0

      • W dzisiejszym cywilizowanym świecie nie ma problemu, żeby pociągu kursowały co kilkadziesiąt sekund

        Przykładem jest metro.

        • 11 1

    • (5)

      chyba sie nie da wysokosc peronow jest bariera

      • 6 2

      • jeśli linia ma być zelektryfikowana (3)

        to będą po niej jeździć zwykłe składy SKM więc nie ma żadnej bariery

        • 15 6

        • nie będą (2)

          Zostaną zakupione składy o odpowiednich parametrach technicznych. Pamiętajmy, że tu pociągi mają spore wzniesienia do pokonania.

          Inna sprawa, że kupując nowe składy można dobrać takie, które umożliwią korzystanie z obu wysokości peronów.

          • 10 1

          • EN71, czyli EN57 w wersji czterowagonowej nadają się na górskie tereny. (1)

            To dlatego Jugosławia zamówiła takie w latach 60-tych do górzystej Słowenii, a 20 zupełnie nowych EN71 (od 001 do 020) Pafawag przygotował na świeżo elektryfikowaną linię Kraków Płaszów - Zakopane w 1975 roku.
            Dodatkowy środkowy wagon silnikowy znacznie poprawia parametry trakcyjne tych składów.
            SKM ma trochę EN71 i one powinny sobie poradzić na PKM-ce jak i na podjeździe z Gdyni do Wielkiego Kacka.
            Ale będzie chyba nowy tabor, który musi być podobny do EN71 (większa liczba wagonów silnikowych).

            • 2 0

            • skończcie już z tymi EN** - te stare graty nie nadają się do przewozu ludzi w XXI wieku

              Pomorskie - najgorszy tabor kolejowy w całej Polsce, bo leśne dziadki kochają EN** i boją się wszystkiego co nowe

              • 1 0

      • Nie ma żadnej bariery

        Różnica rzędu 20 cm to wysokość jednego schodka

        • 6 2

    • niestety trzeba przesunąć peron SKM - żeby możliwe było wpięcie torów PKM w SKM

      Niestety trzeba przenieść peron. Obecne usytuowanie peronu SKM Zaspa uniemożliwiałoby podjazd na wysokość linii - do wiaduktu nad Grunwaldzką. Po prostu stromizna byłaby za ostra. Temat dawno już został rozpoznany. W trakcie planowania inwestycji gdzieś w 2011 roku okazało się, że takie wpięcie wraz z przesunięciem peronu SKM kosztowałoby kilkadziesiąt mln więcej - a i tak budżet na PKM ledwo się spinał. Ogólnie mówiąc dobrze, że mamy tę PKM-kę i że co raz więcej ludzi korzysta. Sam jeżdżę i widzę, że co raz mniej miejsc siedzących.

      • 19 0

    • a co ma jedno do drugiego?

      budowa peronu (jeśli wynika z kalkulacji ruchu pasażerów) dotyczy tego konkretnego miejsca - a nie Wrzeszcza

      • 3 0

    • INT

      Po co skoro jeździ tam już SKM?

      • 5 8

    • Tak!

      • 13 3

  • Brawo Gdańs. Tylko czy PiS pozwoli? (9)

    Im się budżet wali, wzięli kolejne pożyczki z banków miało być tyak pięknie.
    wezmą, zaanektują i po budowie będzie.

    Budować, elektryfikować. Jechać dalej. Brawo.

    • 14 10

    • W jakim Matriksie Pan żyje??? (7)

      Skąd ma Pan te informacje, że "Im się budżet wali, wzięli kolejne pożyczki z banków miało być tyak pięknie. wezmą, zaanektują i po budowie będzie."
      Przecież jest dokładnie ODWROTNIE! - niech Pan chociaż POczyta ratingi jakie otrzymuje polska gospodarka albo POrówna wskazniki wzrostu PKB czy wpływów podatkowych - to raczej PKM oraz Gdańsk są zadłużone po uszy, stąd ciągłe POdwyżki cen biletów, miejsc parkingowych itp.
      Sierpień jest miesiącem TRZEZWOŚCI - może to Panu POmoże?!

      • 4 3

      • tzn. nie żyję z odbiornikiem radio ma ryja. (6)

        Nie mieszkam też w wycinanej puszczy i nie mam stanowiska w PZU za 90 koła miesięcznie. Nie należę do TVPis więc nie mam premii za lojalność, nie jestem też z ONRu i nie krzyczę "za...ać czarnych czy tam jakichś lewarków, itp., Nie wierzę w zamach smoleński z wysadzanym zardzewiałym blaszakiem na trawie, nie mam znajomych wśród byłych SBków/UBków/aparatczyków z PZPR (Kryże, Balbina, Piotrowicz, Jasiński, Karski), nie jestem takim debilem żeby mówić że wiem czego chce Bóg, jak wygląda, że Polska ma się zaślubić z Matką Boską czy jakoś tak, że gdzieś tam ktoś  miał jakieś objawienia, nie mam też księży pedofilów w rodzinie.

        Skąd wiadomo że budżet się wali? Proste: niewypłacone zwroty podatków (ja do dzisiaj nie dostałem!), pożyczki z PKO BP i PKO SA na premie dla kolegów i na 5 set łapówy co miesiąc dla biednych owieczek. Dług państwa wzrósł w stydniua 2017 r. do biliona złotych! (ww.money.pl, żeby nie było że nie wiadomo skąd informacje). Obwodnicy południowej nie będzie, tak orzekło przecież KC PiS, politbiuro na Nowogrodzkiej.

        To przecież pani profesorka, ta od hamburgerów i od wyzywania polaków, wielokrotnie odrzekłą, że w Gdańsku nie ma Polaków, że tu "opcja niemiecka". Niedawno odrzekła, że to kara boska te nawałnice na Pomorzu, bo tu (cytuję): "niemieccy kaszubi".

        Ratingi? Przecież są negatywne. Nada bolsze czitać.

        Gospodarka trochę jeszcze zipie bo oparta jest o handel z Niemcami a w niemczech kwitnie gospodarka już od długiego czasu. Tak, tak, w tych znienawidzonych zgniłych (jak twierdzi reguklarny wierzący w PiS) Niemczech.

        Wakacje to czas na relaks. Może to panu/pani pomoże w otrzeźwieniu i wygrzebaniu się z tej sekty.

        • 2 4

        • Ale głupi to Ty jesteś na pewno. ... (1)

          • 0 0

          • ale ty jesteś na 101 procent mądry.

            • 0 1

        • Pierwszej notki Pan nie podpisał - teraz już wiem z kim mam do czynienia... (1)

          Trzeba było tak od razu - jest Sasza i ...wszystko jasne!
          Cytat "ratingi są negatywne" tłumaczy nam wszystko - !

          • 0 1

          • No nikt nie nazywa się od razu Genowefa Kant.

            albo nie wszyscy mają zaraz nazwisko Kryże lub Piotrowicz.
            Panie W. Cytat: "Cytat "ratingi są negatywne" tłumaczy nam wszystko - !" tłumaczy nam wszystko.
            A nam to znaczy komu, jakiejś grupie bojowej z politbiura KC PiS na Nowogrodzkiej?

            • 0 3

        • Ale głupi to Ty jesteś na pewno. ...

          • 0 0

        • totalny bełkot

          • 4 2

    • PeOwskiemu Gdańskowi też damy na taki cel.

      • 1 3

  • A Gdynia śpi (2)

    Chociaż do Chyloni by wydłużyć trasę to już by PKM w Gdyni zyskała więcej pasażerów...ale po co
    Gdynia i jej plany 2025 r.

    • 10 3

    • Gdzie się wpychasz ze spalinówkami pod drut ? Jak zelektryfikują to puszczą, bo i tak baza (1)

      w Cisowej będzie wtedy też dla PKM.
      Gdynia Cisowa powinna mieć miejsc postojowych dla ok. 300 EN57. Co najmniej takie były plany tuż przed rozpoczęciem jej budowy.

      • 1 0

      • SKM Gdynia to zakała Trójmiasta, nic nowego nie powinni dostać

        do czasu wywalenia tych obecnych "specjalistów"

        • 1 0

  • PKM Intel :D

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane