• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.

W najbliższych latach na trasie Pomorskiej Kolej Metropolitalnej powstać może jeszcze jeden przystanek - Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska. Miałby on służyć pracownikom biurowców zlokalizowanych w pobliżu lotniska. Dodatkowo cała trasa PKM ma szansę zostać zelektryfikowana.



Jak oceniasz pomysł budowy przystanku PKM Gdańsk Firoga?

W ramach starań o dofinansowanie unijne na elektryfikację trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej urzędnicy postanowili rozszerzyć projekt o budowę nowego przystanku - Gdańsk Firoga. Będzie to już dziewiąty przystanek PKM w granicach Gdańska.

- Przystanek Gdańsk Firoga był przez nas planowany od samego początku [wcześniej występował także pod roboczą nazwą Gdańsk Dolina Krzemowa - dop. red.]. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane już w 2010 r. przez ekspertów unijnych wykazały, że ze względu na powstanie w jego pobliżu firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie właśnie w tym miejscu dodatkowego przystanku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Lokalizacja przystanku została również uwzględniona w najnowszym projekcie studium Gdańska, a wcześniej - podczas budowy infrastruktury kolejowej - pozostawiono odpowiednią rezerwę terenową oraz wykonano przejście podziemne zobacz na mapie Gdańska, którym teraz będzie można dotrzeć na nowe perony.

- Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej. W związku ze stałym elementem graficznym - numeracją umieszczoną na wiatach, przystankowi Gdańsk Firoga zlokalizowanemu między 6. (Gdańsk Matarnia zobacz na mapie Gdańska) a 7. (Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska) przystankiem postanowiliśmy nadać numer 6@ - dodaje Konopacki.
Gdańsk Firoga jest obecnie jedynym planowanym w Gdańsku przystankiem przewidzianym do realizacji w najbliższych latach. To oznacza, że na razie nie ma szans na powstanie równie potrzebnego przystanku PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska czy w rejonie ul. (Nowej) Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska.

W przypadku Zaspy problemem jest układ torów, który wymusiłby dodatkowo kosztowne "przeniesienie" przystanku SKM na drugą stronę wiaduktu Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska, zaś w rejonie ul. Kielnieńskiej niezbędny jest wykup gruntów prywatnych. Ponadto obie inwestycje obejmują tory zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a to wymagałoby dodatkowych uzgodnień.

  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - wiadukt nad Trasą Słowackiego.
  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - przystanek Gdańsk Port Lotniczy.
Przewidywany koszt netto budowy przystanku Gdańsk Firoga wraz z elektryfikacją odcinka Gdańsk Wrzeszcz - Rębiechowo to 73,1 mln zł. Wniosek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakłada dofinansowanie na poziomie 85 proc.

Elektryfikacja linii PKM będzie ściśle powiązana z podobną inwestycją zaplanowaną przez PKP PLK, która zamierza wykonać sieć trakcyjną na odcinku z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz wraz z ułożeniem dodatkowych torów.

- Oczywiście ze względu na fakt, iż linia PKM łączy się w Rębiechowie z linią 201 PKP PLK, obydwie inwestycje realizowane będą przy ścisłej współpracy pomiędzy naszymi spółkami - zapowiada Konopacki.

Materiał z lipca br.

Miejsca

Opinie (259) 6 zablokowanych

  • PKM Barniewice (4)

    Też mogliby przy okazji wybudować. Przyszłościowy przystanek między PKM Rębiechowo a PKP Osowa przy który w niedługim czasie zaczełyby pojawiać się nowe osiedla.

    • 27 21

    • To bardziej potrzebny jest PKM Karczemki/Kokoszki mieszkaniowe (1)

      Tam już ludzie mieszkają. W dodatku całą pozostałą okolicę UM Gdańska zamierza przekształcać pod budownictwo mieszkaniowe.

      • 13 1

      • Zgadza się. Chociaż zrobili by drogę do obecnych przystanków

        • 3 0

    • Nie dość, że to wolno jedzie, to jeszcze dokładać przystanki.

      mam podobny czas co PKM w przejechaniu rowerem z Matarni do Kartuz,

      • 3 6

    • Jak się pojawią osiedla to się pomyśli o przystanku. Przystanek Firoga jest potrzebny bo naprawdę dużo osób tam korzysta z komunikacji miejskiej i autobusu dowozacego do lotniska.

      • 13 2

  • Termin realizacji również o dwa lata opóźniony jak Karwiny?

    Droga PKM, dlaczego jesteście opóźnieni o dwa lata względem deklarowanego terminu zakończenia budowy p.o.Karqiny i Stadion? Czy termin październikowy zostań dotrzymany czy potrzeba będzie kolejnego aneksu do umowy i wydłużenia do końca roku? A może styczeń?

    • 3 0

  • (8)

    PKMka powinna być od razu zelektryfikowana. To jakieś nieporozumienie żeby kolej o charakterze miejskim była spalinowa - wolniej się rozpędza, wyższe koszty utrzymania, nie wspominając o emisji spalin. Typowo polskie podejście do inwestycji

    • 147 33

    • I zamierzasz elektryfikować całą linię? Czy tylko linie Gdynia - Wrzeszcz przez lotnisko? (1)

      Linie:
      Gdynia - Kościerzyna,
      Wrzeszcz - Kartuzy
      To jest sporo kilometrów

      Wiecie, elektryfikacja to są bardzo duże koszty

      • 3 4

      • Porty Trójmiasta są zainteresowane elektryfikacją linii z Gdyni przez Kościerzynę aż pod

        Bydgoszcz (dokładnie do Maksymilianowa przed nią patrząc od nas). Może przywrócą wtedy ruch osobowy poza Kościerzynę - do samej Bydgoszczy czy np. do Czerska, gdzie powinno być skomunikowanie z pociągami relacji Chojnice - Tczew.

        • 3 1

    • nieprawda, że polskie (1)

      przedwojenna pomorska linia do Gdyni powstała ekspresowo

      • 8 1

      • Tak,

        Nawet pierwsza powstała tak ekspresowo, że nastepna budowana kilka lat później i tak poszła trochę innym śladem, bo ta ekspresowa była "za slona"

        • 2 3

    • I by dojeżdżała do Gdańska Rębiechowa, bo dalej są tory PLK-i, która dopiero wyłania wykonawcę projektu elektryfikacji.

      Miliony na infrastrukturę, która byłaby nieczynna przez kilka lat. Projekt elektryfikacji jest, obiekty są przygotowane, a wbicie fundamentów prefabrykowanych to jest chwila. Bardzo dobra decyzja i jeszcze na dodatek można było wyciągnąć kasę na SZTy, które potem będą jeździć po całym województwie.

      • 28 1

    • Głupku.

      To było celowe i zamierzone działanie. Gdyby PKM była budowana od razu jako elektryczna, ze względu na dużo większy koszt budowy, termin realizacji przesunął by się o kilka lat. Postanowiono (słusznie) więc aby wybudować już wcześniej PKM a zelektryfikować kilka lat później.
      Po elektryfikacji pojazdy spalinowe trafią do Województwa Pomorskiego na trasy, które nie mają trakcji elektrycznej.

      No ale przecież TAKI ekspert jak ty wie lepiej, prawda?

      • 46 7

    • i jaki hałas!

      np. na dworcu we Wrzeszczu gdy czeka na odjazd

      • 12 5

    • tylko oni twierdzą, ze to nie jest kolej ani miejska ani aglomeracyjna, ale regionalna

      tak kiedyś się wypowiadali

      • 17 4

  • FIROGA (1)

    F I R O G A. Gratulacie ta miejscowość ucierpiała koszty cywilizacji jak miły jest powrót do historycznej nazwy FIROGA

    • 19 4

    • Zgadza się !!! To na terenie tej dzielnicy jest port lotniczy, a nie dalekiego Rębiechowa !

      • 5 0

  • cała trasa PKM ma szansę zostać zelektryfikowana.Powinna byc od samego początku!!! (2)

    Ale urzedasy robia co sie da by zwiekszac koszty 10 krotnie 100 razy wszystko poprawiac i naturalnie z kasy podatnika!

    • 18 15

    • Ignorancie ! Słyszałeś coś o PKP PLK ? O tym kto zawiaduje linią Gdynia - Kościerzyna ?

      To się dowiedz !

      • 1 0

    • Lody ,kochany,lody

      • 7 4

  • Osowa Kielnieńska (1)

    Szkoda :(

    • 17 0

    • Będzie niedługo. Może wraz z elektryfikacją linii na Kościerzynę przez PLK.

      • 1 0

  • Przystanek Gdynia (1)

    Przydałby się przystanek na Wzgórzu w Gdyni.
    Jaki sens było budować przystanek orzy stadionie miejskim?

    • 8 3

    • Kużwa, Redłowo jest blisko poprzez kładkę nad torami SKM i liczne biurowce na

      Łużyckiej.
      Nie neguję przystanku Wzgórze na PKM.

      • 0 0

  • Po co??? (1)

    Po co kolejny przystanek, skoro pewnie i tak połowa składów się nie będzie zatrzymywać jak np. Na "matarni"
    heh kolej aglomeracyjna

    • 9 4

    • Wszędzie na świecie w normalnych krajach część składów jest przyspieszana. Więc

      nie narzekaj.

      • 1 0

  • wezcie te pkm-ki w p**** i puscie tamtedy tramwaj do osowy moze bedzie normalnie kursowal a nie jak te pseudo pociagi z niczym nie skomunikowane. proponuje panom urzednikom wydostac sie z tad np. w sobote do centrum i wrocic wieczorem. POWODZENIA zycze.

    • 9 0

  • szczurek a u nas co??? (5)

    • 11 4

    • samolociki

      koncerty i Sylwester

      • 1 0

    • Lotnisko !!!

      • 2 0

    • spójrz za okno

      i zobaczysz ...Nowe ogrody

      • 3 0

    • pomnik smoleński.

      i parkingi na chodnikach,

      • 5 1

    • g*wno

      I tak na mnie zagłosujecie.

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane