• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański tramwaj nie popłynie. Gdynia: nasz na pewno

Michał Sielski
1 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Do rejsów tramwajów wodnych trzeba cały czas dopłacać. Do rejsów tramwajów wodnych trzeba cały czas dopłacać.

Radni Gdyni chcą utrzymać rejsy tramwaju wodnego na półwysep helski. Twierdzą, że to wciąż atrakcja turystyczna, ale chętnych do finansowania nieprzerwanie nierentownej inwestycji jest coraz mniej. Gdańsk i Sopot ze swych połączeń już zrezygnowały.



- Pamiętam jak zaczynaliśmy rejsy w 2006 roku z zamiarem ich rozszerzania. Już wtedy było wiadomo, że ma to być atrakcja turystyczna oraz alternatywna dla wciąż zakorkowanej przez samochody drogi na półwysep helski. Nikt nie myślał o zarabianiu - przekonuje radny Gdyni, Marcin Wołek.

Nikt jednak nie myślał też o ciągłych stratach, a w czasach finansowego kryzysu wszyscy dokładnie oglądają pieniądze przed wydaniem. W ubiegłym roku rejsy do Helu zostały ograniczone, a regularnie odbywały się tylko do Jastarni, bo ze współfinansowania projektu wycofały się władze Helu oraz samorząd województwa. Podniesiono więc ceny biletów do Helu do 10 i 20 zł, wobec 7 i 14 zł do Jastarni.

Gdynia dopłaca miliony

Atrakcją turystyczną tramwaj na pewno jest, bo ok. 56 proc. pasażerów w 2012 roku stanowiły osoby spoza Trójmiasta. Druga grupa to mieszkańcy Gdyni - 33 proc. oraz Sopotu (7 proc.) i Gdańska (4 proc.). Ale jest to atrakcja kosztowna. Statki średnio zapełnione były ledwie w 1/3, przewożąc przeciętnie 151 osób podczas rejsu. Kosztowało to 5 359 358,13 zł, a przychody z biletów to ledwie 2 502 431,20 zł. Resztę z budżetu dopłaciła Gdynia (2 207 050,93 zł), Jastarnia (419 876 zł) oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska (230 tys. zł). Mimo tego radni Gdyni chcą, by tramwaj wodny nadal kursował.

Płynąłeś tramwajem wodnym z Gdyni na półwysep helski?

- To nie tylko atrakcja, ale też wartość metropolitalna. Dzięki takiemu połączeniu pokazujemy, że współpraca z miastami półwyspu helskiego jest dla nas ważna i nawet jeśli wymaga ona dużego wysiłku budżetowego, to warto ją kontynuować - przekonuje radny, Marcin Wołek.

Kto dołoży?

Jak duży będzie to w tym roku wysiłek, jeszcze nie wiadomo. W imieniu Gdyni negocjacje z innymi samorządami rozpoczyna właśnie Zarząd Komunikacji Miejskiej, który jest organizatorem przewozów. Trudno się jednak spodziewać, by samorządy chętnie dopłacały do tramwajów wodnych.

- Negocjacje dopiero ruszają. Na razie trudno mówić zarówno o ich efektach jak i cenach biletów na nadchodzący sezon. Rejsy od początku były deficytowe, ale też od początku wszyscy wiedzieliśmy, że tak będzie - zaznacza Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia, organizatora przewozów.

Gdańsk i Sopot rezygnują

Wiadomo już natomiast, że Gdańsk i Sopot nie dopłacą do nierentownych połączeń i z tych miast nie będzie można popłynąć do Helu i Jastarni. Jesienią 2012 roku gdański magistrat zadecydował, że nie będzie finansował nierentownego projektu, skoro wycofał się z niego Hel, który - zdaniem władz Gdańska - czerpał największe korzyści z tego połączenia.

Koszt funkcjonowania tramwajów na Hel z Gdańska i Sopotu wyniósł w 2012 roku 3,89 mln zł. Dochody ze sprzedaży biletów sięgnęły ok. 2,13 mln zł. Wcześniej Hel dopłacał 750 tys. zł, swoje udziały miał też Urząd Marszałkowski, który również zaprzestał dotacji. Cały ciężar dofinansowania spadł więc na barki Sopotu i Gdańska, których samorządy nie zgodziły się na takie obciążenia.

Miejsca

Opinie (317) ponad 10 zablokowanych

  • a moze

    Stateczkiem z Motławy pod ESC tez by była atrakcja

    • 10 1

  • Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska(230 tys. zł). ??????

    to krowa którą można doić ?

    • 7 0

  • Adamowicza sami sobie wybraliście, gdański hokej też zniszczył z kosteckim!!!

    Adamowicza sami sobie wybraliście, gdański hokej też zniszczył z kosteckim!!!

    to po co teraz płacz, że w gdańsku się nic nie dzieje.
    zmienicie sobie prezydenta, może się polepszy!!!

    • 19 3

  • hm, a moze tak zrezygnować z nierentownych pensji samorządowców? co Wy na to?

    • 22 1

  • podziękujemy platformie przy urnie wyborczej

    • 9 3

  • utrzymanie Budynia i jego sztabu to są dopiero straty

    i nie mam na myśli ich pensji tylko efekty ich działań.

    • 24 1

  • Skąd się wziął ten Adamowicz ? (1)

    Witam.
    Mam pytanie - jak w Gdańsku się zostaje prezydentem, bo w innych miastach są wybory, a tutaj ? Bo ciągle czytam jaki on jest be i w ogóle,a podobno facet którąs tam kadencje jest prezydentem, więc pytanie moje - kto go Wam podrzucił i czy nie lepiej by było, gdybyście jakoś wybierali prezydenta miasta. Np. w jakiś wyborach, czy coś.

    • 29 2

    • Gocłowski

      • 1 2

  • Budyń, Ty jesteś nieżle szur.......

    Jak człeku możesz szczędzić "głupie" 2 mln. na jedną z nielicznych trójmiejskich, w tym gdańskich atrakcji, kiedy szastasz SETKAMI MILIONÓW na budowy muzeów, stadionu, dróg, etc.

    • 14 2

  • wprowadzić bilet loalnościowy

    - mieszkańcy Gdyni 40% taniej
    - mieszkańcy Pomorza (po ew.dofinansowaniu z UMarszał.20% mniej
    - turyści 10% przy zbiorowych przejazdach

    • 7 1

  • Mamy tramwaje wodne i (1)

    dziurawe ulice.Oraz 100% podwyżki za śmieci.Wojtas, nie głosuję już na Ciebie.

    • 9 4

    • A gdzie nie wzrosły opłaty za śmieci?

      Ciesz się, że tylko 100%, budyń poniósł o kilkaset i POkemony nie płaczą. Swoją drogą to jak chcesz z Przeróbki głosować na Wojtasa :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane