• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański tramwaj wodny - hit czy kit?

Katarzyna Moritz
7 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Nowe linie F5 i F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą po 40 pasażerów. Czy od września statystyki przewozu poprawią m.in. uczniowie szkół? Nowe linie F5 i F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą po 40 pasażerów. Czy od września statystyki przewozu poprawią m.in. uczniowie szkół?

Dobra wiadomość jest taka, że, mimo nadal trwającego sezonu, ze wszystkich linii tramwaju wodnego skorzystało już ponad 94 tys. pasażerów. Jednak jeszcze bardzo dużo do zrobienia jest na nowych trasach linii F5 i F6, które pływają z zaledwie 15 proc. zapełnieniem. Miasto planuje to zmienić.



Czy miasto powinno zmodyfikować trasy i częstotliwość funkcjonowania nowych linii?

- Kapryśna letnia aura nie odstraszyła amatorów gdańskich tramwajów wodnych - cieszy się Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Z dostarczonych przez niego danych wynika, że od 28 kwietnia z linii F1 (Gdańsk - Hel) i F2 (Sopot - Hel), od 5 czerwca z linii F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa) i od 29 czerwca z linii F4 (Gdańsk - Sobieszewo), do końca lipca łącznie skorzystało 94 513 pasażerów. Zabrali oni ze sobą na pokłady statków 3 767 rowerów. W porównywalnym okresie roku 2011 statki przewiozły 98 649 pasażerów.

Jednak zbyt różowo nie jest na nowych liniach F5 i F6. Oficjalne dane mówią, że w przeciągu dwóch miesięcy skorzystało z nich łącznie 4,4 tys. pasażerów. Jednak z otrzymanych przez nas wcześniej informacji wynika, że ich możliwości są wykorzystane w znikomym procencie - średnie zapełnienie stanowi zaledwie 15 proc. Obie linie mogłyby miesięcznie przewozić ponad 12 tys. pasażerów.

Od samego początku pomysłu na te trasy było wiadomo, że miasto raczej na nich nie zarobi. Szacowane wpływy z biletów (bilet normalny 10 zł, ulgowy - 5 zł, rower - 5 zł, nie ma biletów okresowych) pokryją zaledwie 30 proc. rocznych kosztów utrzymania linii, wynoszących ok. 2 mln zł. Tramwaje te jednak miały być atrakcją dla mieszkańców i turystów, która pozwoliłaby ożywić zapomniane szlaki wodne Gdańska. Mimo że wiadomo było od dawna, że będą funkcjonować, ciągle jeszcze trwa "docieranie" szczegółów. Niedawno opisaliśmy problem mieszkańców Stogów, którzy borykali się z dostępem do nowego przystanku tramwaju wodnego przy ul. Tamka zobacz na mapie Gdańska.

Czy są jakieś plany, by to zmienić i zapełnić tramwaje?

- Myślimy o zmianach, 1 sierpnia został wprowadzony nowy rozkład jazdy. W sprawie promocji tych linii, ale też nowych przystani wodnych, które powstały w ramach programu ożywienia dróg wodnych, odbywają się regularne spotkania. Jednym z pomysłów jest promocja dla wycieczek szkolnych - przyznaje Jerzy Dobaczewski.

Wiadomo, że do nowości trzeba się przyzwyczaić. Tramwaj do Sobieszewa na początku też pływał prawie pusty. Najbliższa narada urzędników w sprawie promowania m.in. tych linii odbędzie się w czwartek. Może urzędnikom przydadzą się niektóre pomysły naszych czytelników? Zamieszczamy je w ramce poniżej.

Pomysł na rzeczne tramwaje wodne zrodził się kilka lat temu i zmaterializował w projekcie "Program Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku". Całkowity koszt projektu to ponad 37 mln zł, wysokość dofinansowania z UE wynosi 17 mln zł, a 6 mln zł ma kosztować obsługa dwóch tras jednostkami sprowadzonymi przez Żeglugę Gdańską z Sankt Petersburga.

Pomysły naszych czytelników na lepsze funkcjonowanie nowych linii tramwaju wodnego:

Wydłużyć nową linię tramwaju do Sobieszewa. Tramwaj wodny to świetny pomysł, ale dobór miejsc na przystanki jest fatalny. Cześć przystanków jest zlokalizowana w miejscach mało atrakcyjnych - nie ma i nigdy nie będzie tam klientów. Brakuje natomiast przystanków na Wyspie Sobieszewskiej - w Górkach Wschodnich przy rezerwacie Ptasi Raj i w Sobieszewie przy moście pontonowym".

Czy nie można połączyć linii F4 i F6 (do Sobieszewa i do Górek Zach.) w jedną linię? Można zaoszczędzić w ten sposób pieniądze, skumulować pasażerów albo zwiększyć częstotliwość kursowania przy zachowaniu obecnych kosztów.

Podobno tramwaje miały pływać 3 razy dziennie, a pływają 2 razy, jak dla mnie to 3 razy dziennie to mało.. Dlaczego okroili ilość kursów?

Odcinek z NCŻ do Targu Rybnego pokonywać w 2h? Sami turyści twierdzą, że to za długo. Ten dystans powinien być pokonywany w jedną stronę w 30-40 minut. Skrócenie czasu podróży pozwoliłoby również na częstsze kursy bez konieczności wprowadzania większej liczby tramwajów.

A co z innymi przystankami? Np. Żabi Kruk. Dookoła pusto, głucho i ponuro. Marina fajna, ale pusta. Gdzie informacja dla potencjalnych zainteresowanych o możliwości korzystania nie tylko z mariny, ale wybudowanego za wiele milionów zaplecza socjalnego?

Zintegrować bilet miesięczny komunikacji miejskiej z tramwajem wodnym. Nie wiem może czemu turyści nie korzystają z tramwaju. Ale wiem za to, czemu nie korzystam z niego sam. Mieszkając w Śródmieściu nie wybiorę tramwaju wodnego jadąc do Sobieszewa bo kosztuje on trzy razy tyle co podróż autobusem. Jeżeli bilet byłby zintegrowany w ramach biletu miesięcznego, zapewne część mieszkańców Sobieszewa czy Górek Zachodnich, korzystaliby aby dojechać do centrum, jeżeli czas dojazdu byłby atrakcyjny. Wtedy też bylibyśmy jedynym miastem w Polsce, które zintegrowany tramwaj wodny w komunikacji miejskiej.

Czytelnicy sugerują też wprowadzenie możliwości kupna biletów przez Internet.


Krótka wycieczka tramwajem wodnym


Tramwaje wodne podczas EURO 2012 w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (98) 2 zablokowane

  • Przystanek F5 Nabrzeże Zbozowe w Nowym Porcie ! (2)

    Ledwie zbudowany niecałe 3 miesiące, a już okradziony i zdewastowany !!
    Podczas ostatniej bytności, zauważyłem że szyby którymi był obudowany, chyba z tworzywa jakiegoś przezroczystego już odkręcone i ukradzione !!
    Postuluję, aby z Nowym Portem zrobić to samo co z Letniewem, tzn przyzwoitych ludzi przenieść do innych dzielnic, a N.Port zaorać i zburzyć !!
    Tam nic się nie może uchować , mieszkają chyba sami złodzieje, na tymże samym Nabrzeżu Zbożowym, wyremontowanym przed kilku laty cumuje często Oceania , żaglowiec badawczy PAN-u, postawiono ławeczki, wybrukowano nabrzeże i już widać działania złomiarzy z N.Portu - kratki ściekowe przy ławeczkach wbudowane w kostkę brukową są nagminnie rozkradane i co dziwne nikogo to nie interesuje.
    A wystarczyłoby umieścić gdzieś w pobliżu ukryta kamerę i wyłapać tych dewastatorów i po sprawie.
    A wracając do tramwajów wodnych, to dzisiaj turyści i mieszkańcy Trójmiasta przedkładają rozrywki typu picie piwa w ogródkach piwnych i konsumpcja - małe jest zainteresowanie zwiedzaniem i oglądaniem Gdańska od strony Wisły, Motławy.
    Ja kocham Gdańsk, Sopot i Gdynię, jak rodzina do mnie przyjeżdża z głębi kraju, to są zachwyceni i zazdroszczą mi, że mieszkam w takim pięknym Miejscu w Polsce !! Ja w ciągu tych paru lat od kiedy pływają tramwaje wodne zaliczyłem je wszystkie, oprócz F5 I F6, i te z Gdyni i z Sopotu i do Sobieszewa, kajakiem też opłynąłem kilkakrotnie z Żabiego Kruku jak daleko sie tylko dało, prawie do Pruszcza via Motława i Stara Radunia, i wszystkich moich wakacyjnych gości zachęcam i namawiam do opłynięcia Gdańska, Gdyni, Helu, Jastarni - płynę z nimi i robię za przewodnika - opowiadam o tym co widać ze stateczku.
    Tramwaje te rzeczywiście mogłyby szybciej płynąć, ale bez przesady, to nie jest komunikacja do pracy czy na zakupy, to jest pływanie rekreacyjne i niech takim zostanie.
    Podoba mi się natomiast pomysł ze zmianami, np: połączenie F4 i F6, dołożenie przystanku w Górkach Wschodnich i zamiast 3 rejsów np. 4 dziennie.
    Pomysł z ożywieniem dróg wodnych w Gdańsku moim zdaniem to jest Hit i nareszcie nasza aglomeracja zaczyna pokazywać że jest przyjazna morzu, portom a nie odwraca sie od tych akwenów tyłem !!

    • 2 0

    • dewastacja przystanków

      Może tak zaprząc Straż Miejską do swoje roboty. Niech pilnują porządku. Oni tylko potrafią nękać chorych ludzi parkujących pod szpitalami na chodnikach z braku miejsc parkingowych. Chorzy mają dość zmartwień po wyjściu od lekarza z diagnozą ( ma pan nowotwór )a tu jeszcze mandat za złe parkowanie. Najlepiej to tych chorych, nasze władze posłały by do gazu. Problemu by wtedy nie było.

      • 0 0

    • smieszna sprawa ale tam jest kamera

      nawet on line mozna poogladac co sie dzieje :)

      • 0 0

  • (3)

    Najciekawsze jest to że wyszło na to tyle kasy a cały czas nie dotarli szczegółów, marino puste tramwaje tez

    • 39 8

    • bo prędkość to normalnie zabija te stateczki. Targ Rybny-Górki Zachodnie JEDYNE DWIE GODZINY ZAMIAST 30 MIN. (1)

      Żeby taki transport miejski spełniał oczekiwania to czas dotarcia do celu musi być porównywalny z samochodem lub autobusem.
      Ale jak robi się projekt dla turystów by płynąc mogli podziwiać widoki i to przez może trzy miesiące w roku.
      To efekt jest taki że korzystają z tego tylko turyści.
      No i jeszcze ci (kapitanowie) tych jednostek-Górki Zachodnie nowiutka przystań już kilka kronie staranowana w identyczny sposób przez tego samego BARANA który powtarza ten sam błąd kilka razy urywając barierki i niszcząc przystań.

      • 7 0

      • to już wiadomo czemu Żegluga Gdańska dostała przystanki w dzierżawę

        W ten sposób ich stateczki mogą dowolnie rozp...rzyć przystanki, ale zostanie "w rodzinie" - najwyżej po sezonie zrzuci się na "nieznanych sprawców"...

        • 0 0

    • tramwaj pełny ale obsługa to wymiany,zachowanie karygodne

      No nie takie puste,bilet na Hel z Gdyni musieliśmy kupić z jednodniowym wyprzedzeniem(płynęliśmy w sobotę 28 lipca)W drodze powrotnej złapała nas burza,byli ludzie którzy mieli ze sobą rowery z bagażem.Dopłynęliśmy do portu w Gdyni i obsługa z tramwaju wystawiła tym ludziom całe te bagaże na deszcz bez zabezpieczenia i jeszcze byli z siebie zadowoleni.Do tego zaczęli nas wyganiać ze statku,ze tu nie można przeczekać burzy.Uważam to za karygodne,wszyscy byliśmy zbulwersowani.Do tego na Helu przed odjazdem obsługa z tramwaju widziała ze ciągle pada i zamiast nas wpuścić wcześniej na pokład to czekali do ostatniej chwili aż wszyscy porządnie zmokliśmy.Uważam ,ze jak tak będą robić to naprawdę stracą na renomie.I jeszcze jedna sprawa z biletami ,szkoda ze nie można ich kupić przez internet.

      • 0 0

  • pierwsze słyszę

    pierwsze słyszę o takim tramwaju, mieszkam na orunii jak zwykle o nowych rzeczach wie zarząd , prezes , kierownik i dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ale nie mieszkańcy no chyba że ktoś mieszka bezpośrednio przy porcie

    • 1 0

  • Jest tylko jeden w 100% sprawdzony sposób (3)

    na zapełnienie tych tramwajów: dać prywaciarzowi za 50% ceny biletów. URZĘDNIK NIEODPOWIADAJĄCY ZA NIC (tu: etatowy pracownik miejskiej spółki) niewiele tu pomoże.

    • 12 1

    • bujasz w obłokach kolego a raczej w oparach agitatora (2)

      • 0 2

      • Korwin zrobiłby z tym porządek (1)

        • 1 2

        • Uprzejmie proszę o niekradnięcie nicku

          To, że nie zastrzegłem go w urzędzie patentowym, to nie znaczy, że nie jest objętymi moimi prawami autorskimi. Poza tym się zgadzam.

          • 0 0

  • Szybkość tras

    Skrócenie czasu na poszczególnych liniach pozwoli na częstsze kursowanie tramwaju. Po co?
    Skoro ma to być atrakcja, to powinna być powiązana ze zwiedzaniem zabytków. Każdy pasażer powinien mieć jeden bilet czasowy i móc wysiąść na każdym przystanku jakim chce a potem wsiąść do każdego następnego tramwaju. Tak zwiedzi nie tylko kanały ale i stare miasto podróżując tramwajami wodnymi a nie melexami.

    • 0 0

  • Jedno jest rozwiazanie stare jak swiat,jak sie panstwo za cos zabiera to z 99% pewnoscia spieprzy albo w najlepszym wypadku zrobi to o wiele gorzej i o wiele drozej od prywatnego przedsiebiorcy.Sami nie wiedza czego chca czy to ma byc rejs turystyczny czy srodek kolejny transportu dla mieszkancow.Powinni zrobic tak jak w Hamburgu,statki plywaja zgodnie z normalnym rozkladem i czestotliwoscia ale nastawione bardziej na mieszkancow a jak sie turysci trafia to dobrze ale glownie te statki transportuja mieszkancow a bielty sa zintegrowane z cala reszta komunikacji.

    • 0 0

  • Dobra wiadomość jest taka, że, mimo nadal trwającego sezonu, ze wszystkich linii tramwaju wodnego skorzystało już ponad 94 tys. pasażerów.

    A nie ladniej by brzmialo w ciagu trwajacego jeszcze sezonu.... bo powyzsza stylistyka az odrzuca od czytania dalej.

    • 0 0

  • Pomysł

    Pomysł - HIT!!!!! Wykonastwo i efekty niestety KIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • dobrym pomysłem byłoby wybudowanie przystanku tramwaju na Płoni Wielkiej

    • 0 0

  • Gdansk to nie Wenecja i tu sie nie podróżuje vaporetto, niestety. (1)

    Gdyby uruchomiono połączenia na trasach, na których przemieszczają sie ludzie do pracy, domu, na zakupy, itp. pewnie obłożnie byłoby większe. Trasa Gdynia - Gdańsk z przystankami Sopot Brzezno byłaby na pewno udana

    • 56 16

    • tak oczywste, ze nie ma szans na realizacje

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane