• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie mosty na zdjęciach archiwalnych i dzisiaj

Małgorzata Zimnoch
19 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Były w Gdańsku nad Motławą i Martwą Wisłą mosty drewniane, stalowe i kamienne. Ich przęsła podnosiły się lub obracały, żeby pogodzić potrzeby żeglugi i mieszkańców. Niektóre przeprawy zniknęły z mapy miasta, niektóre istnieją do dzisiaj, chociaż wyglądają zupełnie inaczej.



Most kolejowy nad Martwą WisłąMapka



Przesuń aby
porównać


Jednotorowy most kolejowy (łączy dzisiejsze Rudniki i Przeróbkę) powstał na początku XX w. Składał się z trzech przęseł i trzech podpór. Środkowa podpora, największa z nich, stanowiła oś obrotu przęsła mostu. Po moście przejeżdżały wyłącznie pociągi towarowe, głównie z węglem do portu oraz z kontenerami. 5 maja 1922 r. na otwarty most wjechała rozpędzona lokomotywa. Parowóz wraz z polskim maszynistą, Ernestem Barbullą, runął do rzeki. W 2014 r. rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej 226 między Pruszczem Gdańskim i Portem Gdańsk. Stary most kolejowy rozebrano, zastąpiono go dwutorowym mostem łukowym, który ma ok. 21 m wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 m.


Zielony MostMapka na Motławie łączy Główne Miasto z Wyspą Spichrzów



Przesuń aby
porównać


To prawdopodobnie najstarszy w Gdańsku most na Motławie. Wiadomo, że przeprawa, zwana Mostem Kogi, istniała tu już w 1357 r. Wówczas był to most drewniany, zwodzony, zabudowany z obu stron straganami. W 1512 r. zwodzone przęsło zawaliło się pod ciężarem ludzi czekających na otwarcie bram miasta. Zginęło wówczas 56 osób. Pół wieku później rozebrany i zbudowany na nowo most zaczęto nazywać Zielonym - od słupów, pomalowanych na zielono i ozdobionych złoconymi lwami z herbem miasta. Był jeszcze wiele razy przebudowywany, obecnie jest mostem stałym, po którym wprost z Długiego Targu potoki ludzi zmierzają na Wyspę Spichrzów i ul. Stągiewną.


Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości PolskiMapka



Przesuń aby
porównać


Zwodzony most na Martwej Wiśle łączy Wyspę Sobieszewską ze stałym lądem. Kiedyś funkcjonowała tu przeprawa promowa - z grobli, która prowadziła w głąb rzeki kursował prom na wyspę. Po II wojnie światowej był tu most pontonowy, złożony z dziewięciu przęseł - środkowe przęsło było ruchome i służyło do otwierania mostu dla żeglugi. Od 2018 r. do Sobieszewa prowadzi nowa przeprawa - Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski. Jest to najdłuższy zwodzony most w Polsce.

Most Siennicki Mapka na Martwej Wiśle prowadzi na Przeróbkę



Przesuń aby
porównać


Most został oddany do użytku w 1912 r. Był to most zwodzony, charakterystyczne wieżyczki to "domki" operatorów mostu. Podczas II wojny światowej most został poważnie uszkodzony. Odbudowano go jako most stały, bez zwodzonych przęseł i bez domków operatorów. Pod koniec lat 80. został rozebrany i zbudowany na nowo, sześć lat temu przeszedł kolejny remont, który wymagał poprawek. Ostatnio okazało się, że oryginalne, dębowe fundamenty przyczółków z pocz. XX w. zapadają się. Jeżeli badania wykażą, że ich stan jest bardzo zły, most może zostać zamknięty.


Most StągiewnyMapka był obrotowy



Przesuń aby
porównać


Nazwa mostu pochodzi od pobliskiej Bramy Stągiewnej. Pierwsza przeprawa powstała tu po przekopaniu Nowej Motławy w 1576 r. Tamten historyczny most był drewniany, zwodzony, aby unieść przęsło, potrzeba było ośmiu rosłych mężczyzn. Pod koniec XIX w. most przebudowano na stalowy i zaczęły nim kursować tramwaje konne (z Targu Węglowego do zajezdni przy ul. Wiosennej oraz z Targu Rakowego do Bramy Żuławskiej). Na pocz. XX w. most przebudowano po raz kolejny. Środkowe przęsło było obrotowe, razem z mostem obracała się sieć trakcyjna tramwajów. Most rozebrano w latach 70. i zbudowano kolejny, o zwiększonej nośności, w formie stałej przeprawy. W 2022 r. Most Stągiewny nad Motławą znów ma być mostem zwodzonym.


Dziękujemy Fotopolska.eu za udostępnienie zdjęć archiwalnych.

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • a matołusz zapowiadał 100 mostów

    na 100 lecie niepodległości. I ile piswce pobudowali? Tyle samo co promów? Tyle samo co portów lotniczych? Tyle samo co stoczni, aut elektrycznych, mieszkań, tras, autostrad, via karpatii i innych mrzonek? Czyli tyle jak się zwie min sprawiedliwości? ZERO?

    • 4 1

  • Surowo się obeszli z tą odbudową Gdańska

    • 4 0

  • A komu to przeszkadzalo? (1)

    Jak juz sam autor tegoz artykulu pisze wiele mostow, "starych" mostow bylo albo obrotowych albo zwodzonych. Umozliwialo to wplywanie "wyzszych" i wiekszych jednostek na Martwa Wisle i na polaczenie Port, Przerobka, Stogi, Gorki Zachodnie i az do Przekopu. Niestety nasi super planisci postanowili to zmienic i budowali mosty takie ze zadna wieksza jednostka juz ta droga wodna nie poplynie. Czyzby bylo to prawda ze kiedys, ta dawna mysl techniczna byla na wyzszym poziomie? Sa kraje gdzie to nadal jest aktualne i po takiech "rowach" plywaja jednostki ktorych nie uswiadczysz w Polsce nawet na Wisle! Wstyd na calej lini a Swiat nam tego tez "zazdrosci"!

    • 9 0

    • Po co miały pływać te statki jeśli ani drewna Wisłą nie spławiano ani zbożem nie handlowano nad Motławą? Budować mosty zwodzone i podnosić je dla radochy gawiedzi? Żeby czekali ci co się śpieszą jak dziś przy kładce? Nawet barki, których było w Gdańsku wiele po wojnie, już dziś nie zobaczysz.

      • 0 0

  • kur*a...kiedyś to było

    Mam wrażenie, że przed wojną mosty były dużo ładniejsze, a i Gdańsk bardziej wielkomiejsko wyglądał niż obecnie.

    • 7 2

  • Baza na / pod / moście siennickim

    Z kolegą pod mostem siennickim w jednej z wież mieliśmy swoją bazę. Oczywiście w tajemnicy przed całym światem. Schodziło się do niej po słupie obok wieży , bo klapa do wejścia z góry była zamknięta na olbrzymią kłódkę . Na dole drzwi stalowe były otwarte. Fajne co?

    • 3 0

  • Tak patrzę na Wyspę Sobieszewską z 1929 roku i teraz.

    Widać jak zmieniło się koryto i ujście Martwej Wisły przez te lata. Ale też widać jak zmieniła się sama wyspa.

    Zauważcie, że jakby wyraźnie wyspa się powiększyła i mimo wyraźnie gęstszej zabudowy jest więcej zieleni niż było.

    • 1 0

  • super

    piękne przedstawienie historii. oby więcej.

    • 4 0

  • Prawie wszystkie zwodzone mosty zastąpiono za komuny stałymi (1)

    Kiedy powtórnie pojawią się mosty zwodzone?

    • 0 0

    • Po wojnie nie działały spichlerze nad Motławą ani place drzewne nad Martwą Wisłą. Oprócz barek, które swobodnie przepływały pod stałymi mostami żaden statek już nie musiał przepływać pod zwodzonym mostem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane