• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie ulice będą bezpieczniejsze?

Maciej Naskręt
3 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających. Trwa uspokajanie ruchu w Gdańsku. W zeszłym roku zwiększyła się liczba skrzyżowań równorzędnych. W tym roku przybędzie progów zwalniających.

Zarząd Dróg i Zieleni chce, by na gdańskich ulicach powstały kolejne progi zwalniające, wyniesienia przejść dla pieszych, wyspy segregujące jezdnie i barierki ochronne. Będzie też więcej skrzyżowań równorzędnych, co jest ostro krytykowane przez wielu kierowców.



Kolizja samochodów na ul. Długie Ogrody, gdzie występują skrzyżowania równorzędne.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku kontynuuje program uspokajania ruchu w mieście. Za kilkanaście dni ruszy przetarg na wykonanie w 11 nowych miejscach w Gdańsku elementów spowalniających ruch. Mają one poprawić bezpieczeństwo na gdańskich ulicach.

- Pojawią się nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki. Koszt całości to ok. 270 tysięcy złotych - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.

Gdańscy drogowcy sukcesywnie wdrażają strategię zwiększenia bezpieczeństwa w mieście poprzez przypisanie poszczególnym ulicom tzw. zadań przewozowych. Zmiany w ruchu można było w zeszłym roku zauważyć m.in. w Śródmieściu, a także na Zaspie.

Czy progi zwalniające poprawiają bezpieczeństwo na drogach?

Elementami tej strategii jest między innymi wydzielenie stref skrzyżowań równorzędnych z równoczesnym umieszczeniem w nich dodatkowych elementów poprawiających bezpieczeństwo - to m.in. azyle, progi, wyniesione skrzyżowania.

Założeniem programu jest poprawa przepustowości ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na głównych ulicach w osiedlach - na przykład ul. Kościuszki czy al. Hallera - poprzez obniżanie lub podwyższanie dopuszczalnych prędkości, z jakimi mogą poruszać się pojazdy. Natomiast na ulicach lokalnych - osiedlowych - w celu zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców tworzona jest sieć tak zwanej "niewidzialnej infrastruktury", czyli - skrzyżowań równorzędnych przy równoczesnym obniżeniu dopuszczalnej prędkości do 30 km/h.

Sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście - czyli ok. 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. - Obecnie skrzyżowania równorzędne w połączeniu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h funkcjonują na ok. 35-40 proc. ulic - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Jednak pomysły gdańskich drogowców krytykowane są przez część kierowców. Uważają oni, że zmiany na drogach wprowadzają duże zamieszanie i potęgują niebezpieczne sytuacje. Dlaczego? Część głównych dróg zamienia się w ulice równorzędne, a wielu kierowców jeździ z przekonaniem, że skoro jedzie ulicą szeroką lub o dużym natężeniu, nie musi ustępować pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony pojazdu. Tak jest chociażby na ul. Długie Ogrody lub ul. Morenowej.

Nowe progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, wyspy segregujące i barierki pojawią się w następujących lokalizacjach:

- ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Opacka zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe oraz wyniesione przejście dla pieszych (Rada Osiedla finansuje 2 progi wyspowe),
- ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska (rejon skrzyżowania z ul. Tetmajera) - dwa progi wyspowe z wyspą segregującą na przejściu dla pieszych,
- ul. Chałubińskiego zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych plus wymiana nawierzchni (Rada Osiedla finansuje przejścia),
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Gościnna-ul. Dworcowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości, wyniesione przejście dla pieszych,
- ul. Raduńska zobacz na mapie Gdańska (przy ul. Diamentowej) - wyniesione przejście dla pieszych, obniżenie krawężnika,
- ul. Radarowa-ul. Radiowa zobacz na mapie Gdańska - strefa ograniczonej prędkości plus dwa progi wyspowe,
- ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska - szykana i próg płytowy,
- ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska - dwa zestawy progów wyspowych z wyspą segregującą na istniejącym oraz na nowym przejściu dla pieszych, nowy chodnik, obniżenie krawężnika, barierki,
- ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska - dwa progi wyspowe z azylem na przejściu dla pieszych, korekta krawężnika.

Miejsca

Opinie (191) 5 zablokowanych

  • niech ten zarząd

    weźmie się za likwidację tablic na wiatach dezinformujących mieszkańców i gości w naszym mieście

    • 0 3

  • Sygnalizacja świetlna z czujnikiem prędkości (1)

    Dlaczego nie zainwestować w w/w sygnalizacje tylko w progi niszczące zawieszenie ? Przekraczasz prędkość - zapala się czerwone światło. Zbyt proste ?Czy tylko ja zauważyłem, że autobusy i samochody ciężarowe jeżdżące po takich progach, maksymalnie rozjeżdżają okolice progu tak, że zamiast wymaganej wysokości jest sporo wyższy ? Drogowcy oczywiście mają to gdzieś.

    • 5 3

    • światła zmniejszają przepustowość

      uspokojenie ruchu powoduje, że ludzie jeżdżą wolniej, ale płynniej

      • 1 1

  • Wydaje się, (1)

    że ruch usprawniliby policjanci patrolujący ulice. Po wprowadzeniu "usprawnień" drogowych policjanci będą jeździć do stłuczek a nie będzie czasu na "przyglądanie się" ruchowi i wykroczeniom.

    • 2 2

    • uspokojenie ulic zmniejsza liczbę stłuczek

      • 1 0

  • I po co wydawać miliony na budowanie bezsensownych spowolnień. (3)

    Kiedyś budowano drogi aby przyspieszyć przemieszczanie się, a teraz chcą aby jeździc wolniej... Gdzie tu logika ?
    A jezeli musza juz zwalniać, to nie lepiej postawić znaki z ograniczeniem do np. 30 ? ruch będzie wolniejszy, a za zaoszczędzone pieniądze będzie mozna naprawić/zrobić nowe drogi.

    • 15 5

    • ktoś poszedł po rozum do głowy i zmienił politykę komunikacyjną

      tylko krowa nie zmienia poglądów na podstawie przekonujących argumentów

      • 0 0

    • Czy kolego nie wydaje sie Tobie ze rzad nas robi w balona? Ponad 50% ceny paliwa to podatki? Tylko na co? Bo chyba nie na drogi?
      Jak by nie ciagnal kazdy do kieszeni to by drogi super byly a tak mamy ser szwajcarski!

      • 4 1

    • W dzikim kraju nie można liczyć na rozsądek tubylców

      tylko batem można wymusić...

      • 2 4

  • dzień bez ZDiZ to dzień stracony

    tylko ciągle w jakimś głupim kontekście...

    • 1 3

  • Gdzie są wielopoziomowe parkingi dla aut dookoła centrum? (4)

    Gdzie jest SIEĆ ścieżek rowerowych PO CENTRUM? Pierwszego nie ma, drugie jeszcze w powijakach. Dajcie nam, mieszkańcom MOZLIWOŚĆI to skorzystamy, a nie tylko ograniczenia, zakazy, opłaty itepe.

    • 72 14

    • budowa wielopoziomowych parkingów w centrum

      zwiększa korki na dojazdach do niego. Nie pomyślałeś o tym? wyłącz silnik, włącz myślenie

      • 1 1

    • ani jedno ani drugie nie ma sensu

      zapraszanie ruchu do centrum skończyć może się tylko większymi korkami. Ścieżki rowerowe na Głównym Mieście nie mają sensu - niska dopuszczalna prędkość, szerokie ulice.

      • 5 0

    • Gdzie jest centrum?

      No?

      • 3 3

    • Znalazł się

      stoliczku nakryj się

      • 3 4

  • Wąsalom w Golfach i tak się nie spodoba (11)

    od kiedy po 1989 prawie każdy może sobie pozwolić na samochód trwa ten ślepy zachwyt i ekscytacja motoryzacją, w normalnych krajach proces ten zaczął się w latach 40' i skończył jakoś w 70-80' u nas też niedługo mam nadzieję się skończy. W najbogatszych krajach świata to nie samochód a sprawna komunikacja miejska jest podstawowym środkiem transportu w mieście

    • 111 28

    • (2)

      widac nigdy nie byles w usa

      • 3 2

      • A ja znam kogoś kto był. (1)

        I kto był ten wie, że w polityce transportowej to antywzór.
        Często nawet chodników nie ma, wszyskie grubasy do siedzeń przyrosły.

        • 21 0

        • zależy w jakim mieście

          w miastach realizujących nowe trendy polityki transportowej/rowerowej sytuacja się zmienia szybciej niż ktokolwiek by przypuszczał jeszcze 10 lat temu. Ale to nie jest kwestia tylko mieszkańców, ale woli politycznej: ona może być skierowana w różne kierunki.

          • 0 0

    • Ano właśnie... (4)

      ...sprawna
      ...czysta
      ...punktualna
      ...nieawaryjna
      ...uprzejma.

      A u nas? Po prostu komunikajcja MIEJSKA.

      • 19 3

      • Czysta? (1)

        Sprawdź jak cuchnie metro w Paryżu czy Londynie. W Gdańsku - nie do pomyślenia.

        • 8 4

        • nie narzekam, ale...

          nieeee, nasze perony pachną czystością....

          • 5 1

      • Każdy zapomina

        że zmiany powinno się zacząć od siebie.

        • 5 0

      • A jakie miasto taka komunikacja.

        • 5 4

    • To trzeba by pogonic SKM z Gluszkiem na czele

      Zlikwidowac ta firme, tabor sprzedac na zlom, zamowic nowy, wyremontowac perony, dworce, trakcje, tory, nasypy, jednym slowem totalna rewolucja. Inaczej bydlowozy SKM dalej beda osmieszac transport publiczny.

      • 5 9

    • co bzdura to bzdura

      • 6 24

    • co prawda to prawda

      • 17 5

  • Na Radarowej i Radiowej proponowałabym najpierw wybudować chodniki (aby dzieci do szkoły poboczem nie chodziły) i załatać dziurawą jak ser drogę! A później robić ograniczenie do 30 i budować progi. Jak na razie bezpieczeństwo na tych dwóch ulicach sprowadza się do tego, że przy prędkości 45km/h policja daje mandant bo to ich ulubione i miejsce i zajęcie. I niech nikt mi o bezpieczeństwie nie mówi!

    • 1 2

  • Progi tak - ale dopiero po remoncie nawierzchni

    Będzie ładna nowa droga lokalna - proszę bardzo - kładziemy progi. Ale kilka konkretów na dzisiaj:
    Raduńska - krajobraz księżycowy od kiedy pamiętam....ale zróbmy próg, bo te kratery nie wystarczają
    Gospody - podejrzewam, że znani z protestów tamtejsi mieszkańcy zasypali ZDiZ wnioskami o spowalniacze na tej ulicy - a wcześniej miała być dwupasmówka....sielanki w 10pietrowcu się zachciewa.
    Ale Polanki? Chałubińskiego? Hynka? - to przecież nie są lokalne dróżki, tylko jedne z ważniejszych dojazdówek. Bo takich z prawdziwego zdarzenia nadal brakuje...
    Logika porównywalna z sytuacją, w której dostajemy rozwolnienia po czymś, co niewiadomo kiedy, o ile wogóle - zjemy.

    • 2 2

  • MARTWA I CIEMNA MATARNIA !!!

    Nie ma światła i nie na nie nadzieji...

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane