• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Trolejbusy z baterią litowo-jonową na ulicach Gdyni


Testy trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi prowadzone od maja w Gdyni wypadły na tyle pomyślnie, że zdecydowano o zakupie kolejnych czterech pojazdów, w tym trzech o podwojonej mocy baterii. Do regularnej eksploatacji wejdą za kilkanaście dni.



Wierzysz w powodzenie projektu trolejbusów z baterią litowo-jonową?

Na razie trolejbusy Solaris Trollino 12 M okrążają Trójmiasto i okolice. Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej tłumaczą, że chcą sprawdzić możliwości nowych nabytków. Te przedstawiają się wciąż obiecująco. Trolejbusom udało się bez szelek dojechać do Ergo Areny, a nawet do lotniska w Rębiechowie.

Ładowanie w godzinę

Pojazdy z baterią litowo-jonową są cztery. Do końca kwietnia do miasta trafią jeszcze dwa. Dwa wcześniejsze zostały kupione w ramach projektu Civitas Dynamo. Koszt jednego pojazdu to 1,7 mln zł, o 10 proc. więcej niż poprzednich modeli. Jak przekonują pracownicy, tajemnica ich osiągów tkwi w mocy baterii, która w trzech z czterech zakupionych ostatnio pojazdów składa się aż z trzech kontenerów. Ich wspólna energia wynosi 69 kWh.

Zasilanie baterii odbywa się podczas jazdy z trakcji lub za pomocą jedynego na razie gniazda umieszczonego w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, w trasie o kilkanaście minut mniej.

Zakładanie "szelek" odbywa się automatycznie, dzięki "daszkowi naprowadzającemu" na sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu ulic Świętojańskiej i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie to jedyne miejsce w Gdyni, ale w momencie rozszerzenia linii, takich miejsc ma przybywać, podobnie jak stacjonarnych punktów ładowania nowych trolejbusów.

- Z małym obciążeniem pojazdy mogą przejechać nawet 50 km. Dwukrotnie zatem zwiększyła się odległość, którą pojazdy mogą pokonać bez zasilania z trakcji w stosunku do tego, co było w zeszłym roku. W cyklu normalnym, w ruchu drogowym pojazd jest w stanie przejechać w ten sposób do 20 km - wyjaśnia Tadeusz Dargacz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Odzyskiwanie energii z hamowania


O lepszej efektywności zakupionych ostatnio pojazdów mają świadczyć również liczby. Jak wynika z półrocznych testów pierwszych dwóch pojazdów, ich sprawność energetyczna, czyli ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc.

W przypadku pojazdów z baterią niklowo-kadmową, mogących przejechać bez szelek 5 km, których po Gdyni jeździ 40, wynosi ona "tylko" 80 proc.

Zalety nowych baterii potwierdzają też testy związane z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, a także takie udogodnienia, jak możliwość utrzymywania ogrzewania lub klimatyzacji w momencie odpięcia szelek.

- Z zarejestrowanych i przetworzonych danych wynika, że podczas zasilania z baterii trakcyjnej litowo-jonowej 97,7 proc. energii hamowania odzyskowego jest wykorzystywane. W trolejbusach z baterią trakcyjną niklowo-kadmową wykorzystanie energii hamowania odzyskowego szacuje się na ok. 30 proc. - dodaje Dargacz.
Na razie trolejbusy "bezszelkowe" będą jeździły przede wszystkim na regularnych liniach z trakcją. Część wjedzie ponownie na Skwer Kościuszki, co przede wszystkim w wakacje ma wypromować komunikację miejską wśród turystów.

Dalsze zakupy z pomocą UE

- Mieszkańcy możliwości nowych pojazdów będą mogli sprawdzić 15 maja, podczas zorganizowanego dnia otwartego połączonego z grą miejską o trolejbusach, współorganizowanego m.in. przez Urząd Marszałkowski - zachęca Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Docelowo trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi mają pojawić się m.in. na osiedlu Fikakowo, wjeżdżając bez trakcji elektrycznej z ul. Wielkopolskiej w ul. Gryfa Pomorskiego. Na końcu powstanie pętla z możliwością ładowania pojazdów.

Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.

Zeszłoroczna prezentacja trolejbusów na Skwerze Kościuszki

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • Trolej jedg fajny (1)

    Trolej jest lepszym pomysłem niż tramwaj z szynami i przebudową drogi. Ale najlepsze są autobusy na gaz CNG. Spaliny czyste, zasięg duży tylko zbiorniki na dachu obciążają go bardziej i bardziej się buja.

    • 4 7

    • akumulatory ważą więcej

      • 0 2

  • (1)

    trolejbus tam gdzie trakcja , gdzie indziej autobus po co kombinować

    • 12 5

    • Gdynia to miasto innowacyjne!

      Gdynia ma swój własny styl. Poza tym tradycja i nowoczesność! Oczywiście masz dużo racji i poniekąd się z tobą zgadzam. Uważam jednak, że puszczenie trolejbusów linii 21 na Skwer Kościuszki i Molo Południowe, było świetnym pomysłem i jest nie lada atrakcją!
      P.S.Trolejbusy to jeden z symboli Gdyni! Rdzenni, czy wieloletni mieszkańcy miasta w zdecydowanej większości po prostu lubią swoje trajtki. (To tak jak gdańszczanie, myślę że też w większości, lubią swoje tramwaje). Najważniejsza dla przeciętnego mieszkańca jest wygoda i punktualność, a trolejbusy to jak najbardziej przyjazne pojazdy. To, że trajtki są coraz lepsze i zaczęły zaskakiwać pozytywnie od kilku lat gdynian i przyjezdnych, to tylko się cieszyć! Trolejbus jadący ze złożonymi pałąkami wywołuje uśmiech, czasem zdziwienie u turystów i niedowierzanie więc jest fajnie i tyle.

      Pozdrawiam ludzi z Trójmiasta i okolic!

      • 3 1

  • Skoro inwestują w nowe trolejbusy, niech może zainwestują w lepszych kontrolerów biletów? Kontroler numer 97 jest po prostu chamski,i powinien zostać wywalony z pracy.

    Ale nie. ZKM przyzwala na kontrole w stylu gestapowskiego nalotu,podczas których pasażer jest wpychany do wnętrza pojazdu przez spasionego dziadygę,którego wyraz twarzy nie wskazuje na wysoki iloraz inteligencji.

    Jakim prawem kontroler drze się,żeby pasażer szybciej okazał bilet? No pięknie, może jeszcze mamy trzymać bilet w zębach i kłaniać się kanarom w pas.

    Zapomniałam,że tam przyjmują kogo leci. Byleby tylko był kwit o niekaralności.
    Już lepsze ekipy kontrolerskie są w SKM. Niedawno dołączyło tam sporo uprzejmych osób.

    • 7 5

  • Po co inwestować w trolejbusy jak można kupić sprawdzające się w wielu miastach na świecie autobusy elektryczne (2)

    • 11 9

    • Bo autobusy elektryczne nie zwracają energii elektrycznej i nie naładują się podczas jazdy! (1)

      Nowoczesne trolejbusy posiadają możliwość zwracania energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej podczas hamowania!

      • 3 9

      • Nowoczesne autobusy elektryczne odzyskują energię z hamowania a sieci do tego nie potrzebują

        Sieć generuje tylko dodatkowe koszty utrzymania i nie jest estetyczna

        • 10 1

  • duracell?

    • 2 3

  • Bardzo dobra wiadomość!

    • 4 4

  • Znając pociąg do kreowania kryminalności przez tą stronę

    niedługo usłyszymy o "aferach w nowym trolejbusie"...

    • 2 3

  • (3)

    Trolejbusom udało się bez szelek dojechać do Ergo Areny, a nawet do lotniska w Rębiechowie.

    a jak wrócili?

    • 5 7

    • (2)

      o widzę że ten od minusa nie wrócił

      • 4 1

      • A po co mieli wracać? Niemcy jak uciekali z NRD do lepszego świata to też nie wracali (1)

        • 3 3

        • w bolkowie niby ten lepszy

          świat?pogięło cię?

          • 1 0

  • Przegubowe niech kupią.

    Pana prezesa ZKM proponuję zwolnić bo obowiązków nie wypełnia kiedy wreszcie ten kretyn zorganizuje przegubowe nawet zacofany Lublin nas wyprzedził.

    • 8 4

  • Odpowiadam na pytanie typu, "czy nie lepsze są autobusy elektryczne?" (7)

    Po pierwsze: nowoczesne trolejbusy marki Solaris, jeżdżące po Gdyni, zwracają energię elektryczną z powrotem do sieci trakcyjnej podczas hamowania!!! Autobus elektryczny, co oczywiste, tego nie zrobi, bo to co weźmie, tego już nie odda! Po drugie: trolejbus, który przejedzie odcinek bez trakcji, po ponownym podłączeniu się do niej, ładuje baterie podczas jazdy, a autobus elektryczny (co jest również oczywiste) naładuje się tylko podczas bezproduktywnego postoju!!!

    O przewadze trolejbusu nad tramwajem, zostało już napisane pod tym artykułem więc proszę cofnąć do wcześniejszych wypowiedzi. Argumenty za trajtkami są bardzo mocne i wręcz wypunktowane oraz logiczne i jasne.

    P.S.Prawdopodobnie, w najbliższej przyszłości, trolejbusy będą mogły z naładowaną baterią przejechać jeszcze większe odległości, niż obecnie i być może zbliżone do osiągów autobusów elektrycznych. Przypominam, że na początku, kilka lat temu, trolejbusy ze złożonymi odbierakami prądu, mogły przejechać tylko 2km. Dodatkowa bateria miała służyć trolejbusom tylko w przypadku konieczności zmiany trasy przez trolejbus (np. w przypadku:
    robót drogowych -uniemożliwiających trolejbusom przejazd z podłączeniem do trakcji, różnego rodzaju ulicznych imprez -kiedy to całe ulice są wyłączone z ruchu, czy w przypadku jakiegoś poważnego wypadku, akcji ratowniczej itp. oraz co się zdarza bardzo, bardzo rzadko, kiedy to zerwaniu uległyby przewody sieci trakcyjnej np.przez przewrócone przez wichurę drzewo.)

    Pozdrawiam wszystkich malkontentów!

    • 12 10

    • Jesteś idiotą czy tylko udajesz? (3)

      Po co autobusy miałyby oddawać energię do sieci? Przecież trolejbusy i tak zużywają wielokrotnie więcej energii niż jej "oddają" do sieci. Autobusy elektryczne mogą być jak najbardziej doładowywane bez straty czasu. Poczytaj chociażby o naszych autobusach indukcyjnych

      • 7 3

      • Napisałem to w taki sposób, by przekaz dotarł do wszytkich, także do idiotów, a Ty cztaj uważniej :) (2)

        Niestety piszesz bzdury jeśli chodzi o trolejbusy! Co do autobusów elektrycznych to masz rację, przyznaję się -moja niewiedza. Świat biegnie do przodu, ale trolejbusy nie zostają w tyle. Tak, czy inaczej UE daje pieniądze na rozwój wszelkiej komunikacji ekologicznej.
        Pozdrawiam!

        • 2 0

        • (1)

          w Atenach czasem na jednym przystanku (pod moim hotelem taki był) można zobaczyć autobus, tramwaj i trolejbus, wszystkie produkcji Solarisa...

          w żadnym mieście w Polsce tak się nie da
          a u nas? Schrott aus Reich :-(

          • 1 0

          • bo to

            Budyńland, Kędziorland, czyli POland. Raj oszustów, cwaniaków i ogólnie wszelkiej maści serwilistycznych targowiczan

            • 0 0

    • (1)

      Arkadiusz- co ty za bzdury piszesz Autobus elektryczny tez zwraca energii podczas hamowanie tylko nie do sieci ale do baterii A przynajmniej nie szpecą Gdyni trakcją Wiec odrób lekcje a nie głupoty piszesz I jeszcze jedno przemawia za autobusami ze wozokilometr jest o wiele tańszy niz w trajtkach

      • 3 3

      • Skąd masz takie informacje?

        Poza tym z tego co piszesz, wynikałoby, że wystarczy je raz naładować, a później ładują się same :)
        Pozdrawiam! Znajdę czas, to poczytam o autobusach elektrycznych. Z tego co piszecie wynika, że wiele się zmieniło. Podejrzewam, że w przyszłości takie autobusy będą i w Gdyni, a zastąpią stare autobusy. Natomiast trolejbusy zostaną na zawsze, dla gdynian to coś więcej, niż tylko wygodny, cichy i przyjazny środek transportu, bo to po prostu nasze kochane trajtki. Natomiast mnie cieszy każdy postęp i rozwój trolejbusów :)

        • 3 0

    • bzdury piszesz

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane