- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (121 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (320 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (274 opinie)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (91 opinii)
- 5 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (121 opinii)
- 6 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (44 opinie)
Gdynia: Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią
Trolejbusy z baterią litowo-jonową na ulicach Gdyni
Testy trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi prowadzone od maja w Gdyni wypadły na tyle pomyślnie, że zdecydowano o zakupie kolejnych czterech pojazdów, w tym trzech o podwojonej mocy baterii. Do regularnej eksploatacji wejdą za kilkanaście dni.
Ładowanie w godzinę
Pojazdy z baterią litowo-jonową są cztery. Do końca kwietnia do miasta trafią jeszcze dwa. Dwa wcześniejsze zostały kupione w ramach projektu Civitas Dynamo. Koszt jednego pojazdu to 1,7 mln zł, o 10 proc. więcej niż poprzednich modeli. Jak przekonują pracownicy, tajemnica ich osiągów tkwi w mocy baterii, która w trzech z czterech zakupionych ostatnio pojazdów składa się aż z trzech kontenerów. Ich wspólna energia wynosi 69 kWh.
Zasilanie baterii odbywa się podczas jazdy z trakcji lub za pomocą jedynego na razie gniazda umieszczonego w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia . Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, w trasie o kilkanaście minut mniej.
Zakładanie "szelek" odbywa się automatycznie, dzięki "daszkowi naprowadzającemu" na sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu ulic Świętojańskiej i 10 lutego . Na razie to jedyne miejsce w Gdyni, ale w momencie rozszerzenia linii, takich miejsc ma przybywać, podobnie jak stacjonarnych punktów ładowania nowych trolejbusów.
- Z małym obciążeniem pojazdy mogą przejechać nawet 50 km. Dwukrotnie zatem zwiększyła się odległość, którą pojazdy mogą pokonać bez zasilania z trakcji w stosunku do tego, co było w zeszłym roku. W cyklu normalnym, w ruchu drogowym pojazd jest w stanie przejechać w ten sposób do 20 km - wyjaśnia Tadeusz Dargacz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Odzyskiwanie energii z hamowania
O lepszej efektywności zakupionych ostatnio pojazdów mają świadczyć również liczby. Jak wynika z półrocznych testów pierwszych dwóch pojazdów, ich sprawność energetyczna, czyli ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc.
W przypadku pojazdów z baterią niklowo-kadmową, mogących przejechać bez szelek 5 km, których po Gdyni jeździ 40, wynosi ona "tylko" 80 proc.
Zalety nowych baterii potwierdzają też testy związane z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, a także takie udogodnienia, jak możliwość utrzymywania ogrzewania lub klimatyzacji w momencie odpięcia szelek.
- Z zarejestrowanych i przetworzonych danych wynika, że podczas zasilania z baterii trakcyjnej litowo-jonowej 97,7 proc. energii hamowania odzyskowego jest wykorzystywane. W trolejbusach z baterią trakcyjną niklowo-kadmową wykorzystanie energii hamowania odzyskowego szacuje się na ok. 30 proc. - dodaje Dargacz.
Na razie trolejbusy "bezszelkowe" będą jeździły przede wszystkim na regularnych liniach z trakcją. Część wjedzie ponownie na Skwer Kościuszki, co przede wszystkim w wakacje ma wypromować komunikację miejską wśród turystów.
Dalsze zakupy z pomocą UE
- Mieszkańcy możliwości nowych pojazdów będą mogli sprawdzić 15 maja, podczas zorganizowanego dnia otwartego połączonego z grą miejską o trolejbusach, współorganizowanego m.in. przez Urząd Marszałkowski - zachęca Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Docelowo trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi mają pojawić się m.in. na osiedlu Fikakowo, wjeżdżając bez trakcji elektrycznej z ul. Wielkopolskiej w ul. Gryfa Pomorskiego. Na końcu powstanie pętla z możliwością ładowania pojazdów.
Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.
Zeszłoroczna prezentacja trolejbusów na Skwerze Kościuszki
Miejsca
Opinie (149) 4 zablokowane
-
2016-04-25 01:58
A moze Solaris zrobil
trajtki napedzane sloncem?
- 5 4
-
2016-04-25 07:40
Świetnie !!!
- 2 5
-
2016-04-25 07:59
Tylko potrafią się chwalić !!!! A co z pracownikami !!! (2)
Do chwalenia się taborem to są pierwsi ale jak traktują pracowników przede wszystkim kierowców to masakra !!!! Skandal !!! Trzymam kciuki za kierowców!!!
- 13 4
-
2016-04-25 08:19
a jak kierowcy traktuja pasażerów? (1)
To jest skandal. Trzymam kciuki za pasażerów
- 1 9
-
2016-04-25 15:12
kierowcy dobrze traktują pasażerów w przeciwieństwie do zarządu i kierownictwa tej firmy (PKT) którzy mają swoich pracowników za nic
- 6 0
-
2016-04-25 08:02
bedzie wygodniej i lepiej
- 3 3
-
2016-04-25 08:49
Fajnie, że będą na fikakowo jeździć
W połączeniu nowych trajtków z przystankiem PKM na karwinach fikakowo będzie świetnie skomunikowane z każdym miejscem w 3-trójmieście :)
- 10 6
-
2016-04-25 09:30
Pfff...na Fikakowo, ale atrakcja, szkoda kasy.
Niech jadą do pętli w Oliwie, to byłoby coś.- 7 5
-
2016-04-25 12:03
W takim razie az sie prosi, by trolejbusy zaczely jezdzic na koncowki linii autobusowych, sukcesywnie je zastapujac (1)
Gdynia DW. PKP - Dworzec Morski, Plac Kaszubski - Dworzec Morski,
Al. Zwyciestwa - Plyta Redlowska, Wzg. sw. Maksymiliana - II MPS, Wielkopolska - Fikakowo (ew. Lipowa/Gornicza), czy Grabowek - Obluze Centrum (po wyremontowaniu Estakady).
Wskazane rowniez bylyby przedluzenia: do Oliwa petla tramwajowa, czy Rumia Dworzec PKP (ul. Sobieskiego)- 6 3
-
2016-04-25 15:09
wozić powietrze?
- 1 5
-
2016-04-25 19:48
(1)
ale sie fascynujecie Widać na tym forum sami eksperci i miłośnicy komunikacji A ja twierdze i będę twierdził ze to najdroższy transport publiczny te trajtki a o escetyce miasta nie wspomnę
- 1 5
-
2016-04-25 20:50
ascetyka się pisze
zainteresowania ascetyki:
fakiry na łóżkach z gwoździ
pustelnicy na diecie z korzonków i szarańczy
ojciec Rydzyk, biskup Gwódź, tzw. ubodzy duchem, ale zamoźni ciałem itd- 0 1
-
2016-04-25 19:49
Fikakowo a Karwiny (1)
Pętla na osiedlu Fikakowo miała powstać na przełomie tamtego i tego roku. O ile dziesięć lat temu na Fikakowie było zaledwie kilka bloków, to w chwili obecnej jest drugą, pod względem liczby mieszkańców, dzielnicą Gdyni. A jak wygląda komunikacja w porównaniu z Karwinami?
Fikakowo:
mały bus tylko od poniedziałku do soboty
Natomiast Karwiny:
autobusy: 172, 121, 180, a nawet ostatnio wprowadzony 145.
Nie muszę dodawać, że autobus 172 kursuje spod dworca PKP w Gdyni, 180 z Redłowa, a 153 tylko spod szkoły na ul. Starodworcowej (info od sąsiadki, która codziennie korzysta z ZKM).
Sam w tygodniu dojeżdżam do pracy samochodem, lecz w piątki i soboty wieczorem po imprezach wracam na piechotę do domu (mieszkam przy obwodnicy na Waleriana Szefki), gdyż ostatni kurs 153 jest już o 21.22 z Nałkowskiej).
Kiedy pojawi się trolejbus, albo chociaż jakiś autobus z centrum Gdyni? A może kilka kursów 700 w piątkowe i sobotnie wieczory?
P.S. Moi znajomi, którzy również dojeżdżają samochodem do pracy, również stwierdzili, że na Fikakowie jest najgorsza komunikacja jeżeli chodzi o dzielnice Gdyni. Powiem tak, jeden mały bus nie zachęca do zostawienia auta w garażu i skorzystania z komunikacji ZKM.- 2 2
-
2016-04-25 21:06
Przecież nie chcieliście trolejbusów, bo mówiliście że słupy będą szpecić krajobraz!
- 2 2
-
2016-04-25 21:37
Z mocniejszą baterią> a co, wymienili baterie płaską na R20?
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.