• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Trolejbusy z baterią litowo-jonową na ulicach Gdyni


Testy trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi prowadzone od maja w Gdyni wypadły na tyle pomyślnie, że zdecydowano o zakupie kolejnych czterech pojazdów, w tym trzech o podwojonej mocy baterii. Do regularnej eksploatacji wejdą za kilkanaście dni.



Wierzysz w powodzenie projektu trolejbusów z baterią litowo-jonową?

Na razie trolejbusy Solaris Trollino 12 M okrążają Trójmiasto i okolice. Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej tłumaczą, że chcą sprawdzić możliwości nowych nabytków. Te przedstawiają się wciąż obiecująco. Trolejbusom udało się bez szelek dojechać do Ergo Areny, a nawet do lotniska w Rębiechowie.

Ładowanie w godzinę

Pojazdy z baterią litowo-jonową są cztery. Do końca kwietnia do miasta trafią jeszcze dwa. Dwa wcześniejsze zostały kupione w ramach projektu Civitas Dynamo. Koszt jednego pojazdu to 1,7 mln zł, o 10 proc. więcej niż poprzednich modeli. Jak przekonują pracownicy, tajemnica ich osiągów tkwi w mocy baterii, która w trzech z czterech zakupionych ostatnio pojazdów składa się aż z trzech kontenerów. Ich wspólna energia wynosi 69 kWh.

Zasilanie baterii odbywa się podczas jazdy z trakcji lub za pomocą jedynego na razie gniazda umieszczonego w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, w trasie o kilkanaście minut mniej.

Zakładanie "szelek" odbywa się automatycznie, dzięki "daszkowi naprowadzającemu" na sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu ulic Świętojańskiej i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie to jedyne miejsce w Gdyni, ale w momencie rozszerzenia linii, takich miejsc ma przybywać, podobnie jak stacjonarnych punktów ładowania nowych trolejbusów.

- Z małym obciążeniem pojazdy mogą przejechać nawet 50 km. Dwukrotnie zatem zwiększyła się odległość, którą pojazdy mogą pokonać bez zasilania z trakcji w stosunku do tego, co było w zeszłym roku. W cyklu normalnym, w ruchu drogowym pojazd jest w stanie przejechać w ten sposób do 20 km - wyjaśnia Tadeusz Dargacz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Odzyskiwanie energii z hamowania


O lepszej efektywności zakupionych ostatnio pojazdów mają świadczyć również liczby. Jak wynika z półrocznych testów pierwszych dwóch pojazdów, ich sprawność energetyczna, czyli ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc.

W przypadku pojazdów z baterią niklowo-kadmową, mogących przejechać bez szelek 5 km, których po Gdyni jeździ 40, wynosi ona "tylko" 80 proc.

Zalety nowych baterii potwierdzają też testy związane z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, a także takie udogodnienia, jak możliwość utrzymywania ogrzewania lub klimatyzacji w momencie odpięcia szelek.

- Z zarejestrowanych i przetworzonych danych wynika, że podczas zasilania z baterii trakcyjnej litowo-jonowej 97,7 proc. energii hamowania odzyskowego jest wykorzystywane. W trolejbusach z baterią trakcyjną niklowo-kadmową wykorzystanie energii hamowania odzyskowego szacuje się na ok. 30 proc. - dodaje Dargacz.
Na razie trolejbusy "bezszelkowe" będą jeździły przede wszystkim na regularnych liniach z trakcją. Część wjedzie ponownie na Skwer Kościuszki, co przede wszystkim w wakacje ma wypromować komunikację miejską wśród turystów.

Dalsze zakupy z pomocą UE

- Mieszkańcy możliwości nowych pojazdów będą mogli sprawdzić 15 maja, podczas zorganizowanego dnia otwartego połączonego z grą miejską o trolejbusach, współorganizowanego m.in. przez Urząd Marszałkowski - zachęca Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Docelowo trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi mają pojawić się m.in. na osiedlu Fikakowo, wjeżdżając bez trakcji elektrycznej z ul. Wielkopolskiej w ul. Gryfa Pomorskiego. Na końcu powstanie pętla z możliwością ładowania pojazdów.

Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.

Zeszłoroczna prezentacja trolejbusów na Skwerze Kościuszki

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • A moze Solaris zrobil

    trajtki napedzane sloncem?

    • 5 4

  • Świetnie !!!

    • 2 5

  • Tylko potrafią się chwalić !!!! A co z pracownikami !!! (2)

    Do chwalenia się taborem to są pierwsi ale jak traktują pracowników przede wszystkim kierowców to masakra !!!! Skandal !!! Trzymam kciuki za kierowców!!!

    • 13 4

    • a jak kierowcy traktuja pasażerów? (1)

      To jest skandal. Trzymam kciuki za pasażerów

      • 1 9

      • kierowcy dobrze traktują pasażerów w przeciwieństwie do zarządu i kierownictwa tej firmy (PKT) którzy mają swoich pracowników za nic

        • 6 0

  • bedzie wygodniej i lepiej

    • 3 3

  • Fajnie, że będą na fikakowo jeździć

    W połączeniu nowych trajtków z przystankiem PKM na karwinach fikakowo będzie świetnie skomunikowane z każdym miejscem w 3-trójmieście :)

    • 10 6

  • Pfff...na Fikakowo, ale atrakcja, szkoda kasy.
    Niech jadą do pętli w Oliwie, to byłoby coś.

    • 7 5

  • W takim razie az sie prosi, by trolejbusy zaczely jezdzic na koncowki linii autobusowych, sukcesywnie je zastapujac (1)

    Gdynia DW. PKP - Dworzec Morski, Plac Kaszubski - Dworzec Morski,
    Al. Zwyciestwa - Plyta Redlowska, Wzg. sw. Maksymiliana - II MPS, Wielkopolska - Fikakowo (ew. Lipowa/Gornicza), czy Grabowek - Obluze Centrum (po wyremontowaniu Estakady).

    Wskazane rowniez bylyby przedluzenia: do Oliwa petla tramwajowa, czy Rumia Dworzec PKP (ul. Sobieskiego)

    • 6 3

    • wozić powietrze?

      • 1 5

  • (1)

    ale sie fascynujecie Widać na tym forum sami eksperci i miłośnicy komunikacji A ja twierdze i będę twierdził ze to najdroższy transport publiczny te trajtki a o escetyce miasta nie wspomnę

    • 1 5

    • ascetyka się pisze

      zainteresowania ascetyki:
      fakiry na łóżkach z gwoździ
      pustelnicy na diecie z korzonków i szarańczy
      ojciec Rydzyk, biskup Gwódź, tzw. ubodzy duchem, ale zamoźni ciałem itd

      • 0 1

  • Fikakowo a Karwiny (1)

    Pętla na osiedlu Fikakowo miała powstać na przełomie tamtego i tego roku. O ile dziesięć lat temu na Fikakowie było zaledwie kilka bloków, to w chwili obecnej jest drugą, pod względem liczby mieszkańców, dzielnicą Gdyni. A jak wygląda komunikacja w porównaniu z Karwinami?
    Fikakowo:
    mały bus tylko od poniedziałku do soboty
    Natomiast Karwiny:
    autobusy: 172, 121, 180, a nawet ostatnio wprowadzony 145.
    Nie muszę dodawać, że autobus 172 kursuje spod dworca PKP w Gdyni, 180 z Redłowa, a 153 tylko spod szkoły na ul. Starodworcowej (info od sąsiadki, która codziennie korzysta z ZKM).
    Sam w tygodniu dojeżdżam do pracy samochodem, lecz w piątki i soboty wieczorem po imprezach wracam na piechotę do domu (mieszkam przy obwodnicy na Waleriana Szefki), gdyż ostatni kurs 153 jest już o 21.22 z Nałkowskiej).
    Kiedy pojawi się trolejbus, albo chociaż jakiś autobus z centrum Gdyni? A może kilka kursów 700 w piątkowe i sobotnie wieczory?

    P.S. Moi znajomi, którzy również dojeżdżają samochodem do pracy, również stwierdzili, że na Fikakowie jest najgorsza komunikacja jeżeli chodzi o dzielnice Gdyni. Powiem tak, jeden mały bus nie zachęca do zostawienia auta w garażu i skorzystania z komunikacji ZKM.

    • 2 2

    • Przecież nie chcieliście trolejbusów, bo mówiliście że słupy będą szpecić krajobraz!

      • 2 2

  • Z mocniejszą baterią> a co, wymienili baterie płaską na R20?

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane