• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • Skatepark (1)

    Łucyk i spółka chcą ograniczyć ruch samochodowy do minimum utrudniając kierowcom życie jak można.Samochody noe znikną panowie gdybyście nawet na głowie stanęli.Poki mnie stać na samochód to zawsze będę go używał bo nie mam zamiaru chorego dziecka wieźć do szpitala wasza nędza komunikacyjna.Nie będę wiózł ziemniaków,warzyw i innych kilkukilogramowych zakupów autobusem z hali gdyńskiej.To niemożliwe panowie.Wolalbym zebyscie wasze dbanie o zdrowie mieszkańców zaczęli od skate parku i bulwaru,gdzie smród marihuany palonej przez młodzież czuć na kilometr.

    • 4 2

    • A co ci marihuana przeszkadza? Zgadzam sie, co do twojego zdania dotyczacego slabej komunikacji, potrzeby uzywania samochodu, bo tez tak robie, ale co ma do tego palenie marihuany?

      • 0 0

  • Jak ruszy to rozwiązanie to przyniosę sobie... (2)

    ... leżak, chipsy, colę i będę obserwował jak się wiejskie janusze rozbijają w swych passatach tdi GKA w zderzeniach z autobusami!

    • 10 3

    • I d*pa rosnie...

      • 0 0

    • Ja stawiam na suva bmw z jakimś nuworyszem za kółkiem.

      • 2 0

  • i**otyzm

    ten co to wymyslil dac mu nobla czubek

    • 0 4

  • co to za kontrabasy rolmopsy wymyśliły znów?

    • 1 1

  • Kiedy inwestycje a nie tylko biała farba? (7)

    W tym roku miała być przebudowa skrzyżowania na Witominie... Dno!

    • 228 21

    • a działanie budowlane o wartości ponad 4 milionów to wciąż nie inwestycja? :) (2)

      śmieszni jesteście

      • 14 7

      • Inwestycja (1)

        Jak malowana!

        • 13 8

        • tak edzio, wkleiłeś już dwieście postów tutaj, wszystkie znów twoje i stały bełkot o Polsce w ruinie

          wiemy, biale jest czarne, dzieci na ulicach się przewracają z głodu bo mają marazm, pancerne mgły itd.

          • 1 0

    • To jest niebezpieczne (3)

      Dla autobusów i pojazdów. Podobnie jak kontrpasy dla rowerów. Tyle że rowery prawie tam nie jeżdżą a tu będzie inaczej. Ciekawe czy taki pomysłowy urzędnik weźmie na siebie ewentualne ofiary tej inwestycji czy powie że byli nieostrożni.

      • 8 16

      • tylko głupek nie wie jakz tego bezpiecznie korzystać ... na autostradach tez pod prąd jeżdzą :P

        • 9 2

      • Pora odświeżyć zapomnianą książeczkę pt. Kodeks drogowy i jeszcze raz obejrzeć te kolorowe strony ze znakami. Albo schować z powrotem prawo jazdy do chipsów.

        • 18 4

      • Jak ktoś jest zbyt tępy, żeby ogarnąć pas o zmiennym kierunku ruchu, który nie jest niczym nowym

        Powinien zrezygnować z prowadzenia pojazdów...

        • 27 1

  • Opinia wyróżniona

    (20)

    Chwarznieńska to nie tylko dwupasmówka na odcinku leśnym i wąskie gardło przez Witomino. Jest jeszcze całkiem spory odcinek za obwodnicą. Wąska, kręta, zniszczona uliczka wystarczająco przepustowa może kilkadziesiąt lat temu. Jedyna droga by z dynamicznie rozwijającej się dzielnicy, z wielkim przyrostem mieszkańców wydostać się w stronę obwodnicy i dalej do centrum. Kolejne bloki i osiedla są systematycznie zasiedlane, przeciążona uliczka rozsypuje się w przenośni i dosłownie. Do kiedy ta sytuacja ma trwać ? Czy jest jakiś plan zmiany tej sytuacji?

    • 168 8

    • jeśli plan zmiany tej sytuacji mialby polegać na poszerzeniu ulicy to byłby to błąd (4)

      jedyny sensowny sposób na rozwiązanie problemów komunikacyjnych Gdyni to poprawa jakości transportu szynowego (np. przedłużenie PKM do Obłuża i Oksywia), poprawa jakości PKM (elektryfikacja, wymiana taboru) oraz budowa nowych linii transportu szynowego do obsługi dzielnic Gdynia Zachód.

      • 5 3

      • (1)

        Prawda jest taka że pilnie potrzeba poszerzyć obecną i dobudować kolejną. Właśnie dlatego że nie mieszkają tu wyłącznie emeryci. To aktywnie żyjący ciężko pracujacy ludzie, nie pozamykasz ich w domach, nie wymusisz żeby wszyscy przesiedli się na rowery albo pieszo przemieszczali się do pracy, np. do Gdańska

        • 7 3

        • a dyplom profesora wikipedii masz?

          specjalista tabloidowy

          • 1 1

      • Co to za alternatywa? (1)

        Dokładnie, co tu pisać, mówić o przesiadaniu się na komunikację miejską, skoro przez nowo namalowany bus pas na Małokackiej jadą w godzinach szczytu (16:15-16:50) 2 autobusy i to jeszcze jeden po drugim.

        • 6 1

        • No i bardzo dobrze ze jada.

          Samochody stoja

          • 1 2

    • wladze miasta na początku roku na spotkaniach mówili, że są pieniądze a nastepnie wycofały się i kase przeznaczyły na imprezki (2)

      radni Gdyni zdjęli z tegorocznego budżetu dziesiątki milionów złotych, przeznaczone na utworzenie węzła integracyjnego przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i wydatki towarzyszące. Warto bowiem przypomnieć, że przy okazji tej inwestycji powstać mają również buspasy wzdłuż ul. Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Na te właśnie zadania zdjęta została łącznie kwota aż 33,6 miliona złotych. Oznacza to, że planowana w tym roku budowa węzła się nie rozpocznie.

      Z budżetu gminy zdjęte zostało ponadto 27 mln zł przeznaczone na rozpoczęcie w tym roku rozbudowy ul. Chwarznieńskiej, najważniejszej drogi, prowadzącej do Gdyni Zachód.

      • 13 6

      • "władze mówili", tak saza, wcale nie widać rosyjskiego w tym zdaniu

        wracaj do Moskwy ruski pajacu

        • 1 1

      • Zapomniałeś tylko dodać dlaczego...

        • 4 0

    • (9)

      Nie przesadzajmy, za obwodnicą to już jest koniec świata.Tam mieszkać powinni tylko ludzie, którzy nie muszą codziennie do centrum jeździć, np emeryci czy własna działalność. Ci którzy tam postanowili zamieszkać a jeżdżą do centrum to wariaci

      • 14 33

      • (5)

        tylko, że ja płacę co roku podatek za to że tam mieszkam prawie 1 tys zł, i dlaczego nie mam mieć lepszej drogi niż Ty który płacisz rocznie za swój 40m 2 "apartament" pewnie z 60 zł?!

        • 9 7

        • Taka, że ja płacę z PIT więcej, niż Ty zarabiasz :) (3)

          A to właśnie funduje drogi...

          • 5 6

          • Ja też dużo zarabiam (2)

            Dlatego nie mieszkam za obwodnica :)

            • 1 0

            • Ja zarabiam tyle ze mam kilka mieszkan za i przed obwodnica. Boze, co za poziom dyskusji w tych komentarzach (1)

              • 2 0

              • ja jestem Hetmanem i mieszkam w lesie, zero korków

                jak komuś pasuje mieszkanie w ulu to jego sprawa, tylko potem niech nie narzeka, że ciasno jest

                • 0 1

        • obudz sie pieniaczu

          podatek drogowy masz w paliwie:)

          • 6 3

      • (2)

        Jakoś nie wpadł mi w oczy ani jeden folder, ani jeden baner lokalnego developera monopolisty: "Emeryci i wariacji, kupujcie mieszkania na końcu świata, z brakiem możliwości swobodnego dojazdu i wyjazdu, gwarantujemy wielogodzinne korki i że za waszego życia nic się nie zmieni." Jest wręcz przeciwnie, wszędzie są zapewnienia że to świetnie skomunikowana, perspektywiczna, prężnie rozwijającą się dzielnica z bogatą infrastrukturą. I taką prawda że nie ma żadnych nadziei i szans na zmianę tej sytuacji

        • 13 6

        • uwierzyles deweloperowi? (1)

          ahahahhaha aahahahahahhahah

          • 13 3

          • Niech zostanie tak jak jest i śmiejemy się razem

            • 6 0

    • Radny (1)

      Zapytaj Ubycha

      • 3 4

      • chyba nikt nie kompromituje się tak jak on

        • 5 4

  • Cena z kosmosu.

    Gdynia = pralnia pieniędzy. A pomysł to niewypał. Czemu tylko dla autobusów? Dla wszystkich 3 w jedna stronę i zamiennie.

    • 0 4

  • Wszystkim dac taka mozliwosc

    nie tylko niewielkiemu odsetkowi podroznych w autobusach. U nas w USA 6 pasow w 1str a 3 w druga dla wszystkich a popoludniu odwrotnie.

    • 2 1

  • Zmienny pas (1)

    Dlaczego w Niemczech na takich odcinkach można wybudować drogę 4 pasmową bez pasa zieleni pośrodku , co 100 metrów nad drogą jest oznakowanie świetlne w którym kierunku jest ten pas. Rano 3 do centrum popołudniu odwrotnie a normalnie 2 na 2. U nas zaraz będą gonić ale przecież w mieście jest 50 więc powinni jechać przepisowo i było by bezpiecznie. To są dobre rozwiązania a u nas każda przebudowa w miliony.

    • 17 3

    • Dokladnie, w waskim gardle na Witominie jest miejsce dla 3 pasow, srodkowy powinien byc o zmiennym kierunku.

      • 1 0

  • hamskie zagranie!! brak wyobraźni!!

    Buspasy się buduje a nie kradnie zawłaszcza infrastrukturę przeznaczoną dla ruchu samochodów!!
    Coraz większe bandyctwo mające na celu zmusić ludzi do jazdy śmierdzącą komunikacją miejską!
    Coraz większe i droższe strefy parkowania. Coraz mniej parkingów!
    Najbardziej widać to właśnie w Gdyni prezydent ekoterrorysta likwiduje miejsca parkingowe w centrum stawiając donice z drzewami!

    Róbcie tak dalej tylko nie krzyczcie że w centrum nie ma żadnego sklepu restauracji etc wszystko zbankrutuje bo ludzie będą woleli jechać do paskudnej galerii oferującej parking!!

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane