• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia czeka na uwagi do planu dla Międzytorza

Patryk Szczerba
6 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Teren Międzytorza ma zostać zagospodarowany w najbliższych latach, ale by mogły rozpocząć się jakiekolwiek inwestycje, konieczne jest uchwalenie planu miejscowego. Teren Międzytorza ma zostać zagospodarowany w najbliższych latach, ale by mogły rozpocząć się jakiekolwiek inwestycje, konieczne jest uchwalenie planu miejscowego.

Aktywiści i społecznicy z gdyńskich organizacji i stowarzyszeń chcą połączyć siły i wystosować apel do urzędników w sprawie projektu planu miejscowego Międzytorza zobacz na mapie Gdyni. - Zależy nam, by głośno i wyraźnie przedstawić władzom miasta nasz punkt widzenia i zaprezentować nasze uwagi - wyjaśniają.



Czy akceptujesz obecny projekt planu dla Międzytorza?

Z planami miasta dotyczącymi Międzytorza zobacz na mapie Gdyni, a więc terenu, gdzie w najbliższych latach budować chcą wspólnie PKP i deweloper Semeko, można zapoznać się od kilkunastu dni. Szczegóły tej wizji prezentowaliśmy pod koniec stycznia.

Projekt budzi kontrowersje

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową wzdłuż ul. Jana z Kolna. Miasto ma wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV. Semeko zaś sfinansuje i zrealizuje budowę nieruchomości.

Proponowane przez planistów założenia w planie miejscowym. Proponowane przez planistów założenia w planie miejscowym.
Miłośnicy inwestycji budowlanych powinni jednak uzbroić się w cierpliwość, bo plan miejscowy to jedno, a realizacja jego zapisów - drugie. W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele gdyńskiego Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele.

Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna. I to ta część projektu wzbudziła największe kontrowersje podczas publicznej dyskusji, która odbyła się w czwartek w Infoboksie.

Mieszkańcy bez głosu?

- Podczas publicznej dyskusji próbowaliśmy przekonywać, że jeśli ma tam powstać tak duży obiekt, to warto pogrupować budynki, by nie była to jedna zwarta zabudowa, a bardziej przyjazna przestrzeń, np. z uliczkami dla pieszych lub innymi ciągami dla pieszych - tłumaczy Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne. - Choć wydaje mi się, że spotkaliśmy się ze zrozumieniem, to nie wiem, czy uda się cokolwiek jeszcze zmienić [w planie - dop. red.], bo widać, że plan ma odpowiadać przede wszystkim na potrzeby inwestora. O mieszkańcach zdaje się zapominać.
  • W planowanej zabudowie największe kontrowersje wzbudza galeria.
Wśród propozycji gdynian pojawiła się kładka nad torami kolejowymi, łącząca działki miejskie przy ul. Morskiej z miejscem, gdzie dziś stoi budynek poczty.

- Byłoby to dobre rozwiązanie dla inwestora chcącego przyciągnąć dodatkowych klientów do galerii, nawet pasażerów pociągów metropolitalnych. Dodatkowo kładka skróciłaby drogę pieszym do dworca. Mimo to właściwie natychmiast ten pomysł został odrzucony - zaznacza Piesiewicz.
Podczas dyskusji nie zabrakło głoszonych od dawna uwag na temat zapowiadanej przebudowy infrastruktury transportowej. Zwracano uwagę, że proponowane rozwiązania premiują ruch samochodowy zamiast pieszego. Pytano też o przestrzeń do rekreacji w formie parku u zbiegu ulic Jana z Kolna i Władysława IV - zdaniem aktywistów zdecydowanie zbyt małej w stosunku do planowanej zabudowy.

Teraz urzędnicy uwagi będą przyjmowali wyłącznie na piśmie. Stowarzyszenia Miasto Wspólne, Rowerowa Gdynia, Starowiejska oraz m.in. organizator festiwalu Open House, zapowiadają, że chcą mówić w temacie Międzytorza jednym głosem.

Wspólny apel

- Po to, by był on rzeczywiście słyszalny, postanowiliśmy działać wspólnie. Nie jest naszą intencją blokowanie planu, ale wniesienie do niego konstruktywnych uwag - niewykluczone, że w formie otwartego apelu. Liczymy, że dołączą się wszyscy chętni mieszkańcy. Planujemy zrobić osobne spotkanie, by zmobilizować i dać szansę na wypowiedź tym, którzy nie wzięli udziału w publicznej dyskusji - opowiada Łukasz Piesiewicz.
Na razie nie wiadomo, czy taka inicjatywa zrobi na planistach wrażenie. Wątpliwości dotyczących planu nie brakuje jednak także wśród radnych miasta.

- Publiczne dyskusje nie są bezcelowe, bo każde spojrzenie na miasto jest ciekawe. Można polemizować, czy na pewno konieczny jest duży park w centrum. Problemem obecnego Śródmieścia jest to, że nie jest przyjazne do zamieszkania, a coraz mniej też do przebywania. Mimo to nie sądzę, by akurat wielkość parku miała tu znaczenie. Liczę jednak, że nowy plan miejscowy będzie tak skonstruowany, żeby zwłaszcza tam, gdzie w planach są mieszkania, stworzyć przestrzeń, gdzie mogliby pojawić się także gdynianie, korzystając np. z usług w parterze - opowiada Andrzej Bień, radny Samorządności.
Uwagi do projektu w formie pisemnej można składać do 24 lutego.

Miejsca

Opinie (218) 5 zablokowanych

  • Galerie są passe. Projekt bez Galerii się nie spina. Ryzyko zamachów zabija handel w galeriach handlowych

    Poczynania Kudlatego to wielkie nieporozumienie.

    • 3 3

  • W Gdyni nie jest tak kolorowo....

    • 3 3

  • A gdzie jest nowa marina? (2)

    w Gdyni miała powstać nowa marina - projekt realizowany przez pzż i władze miasta. W 2018 miał być oddany budynek z hotelem i hangarami dla klubów, a do dziś nic się nie dzieje. Trudno nawet znaleźć informacje o tym w necie. Czyżby projekt trafił do kosza? czy ktoś coś wie?

    • 9 4

    • Sza sza. Nie pytaj się. Uśmiechnij się. Bo wiesz....

      • 2 1

    • PZŻ to robi tylko utrudnienia. Po zmianie

      przepisów jacht do turystyki musi mieć wyposażenie jak komercja. Dlatego ludzie rejestrują łódki w Szwecji i Niemczech, bo tam jest normalnie. Do tego część SG i bosmany zachowują się jak w PRLu. W koncu będzie jak z flotą handlową, ze pod Polską banderą nic nie będzie pływać. Poczytajcie fora zeglarskie....

      • 2 0

  • parkingi podziemne (1)

    a gdzie parking podziemny? przeciez w gdyni nie idzie zaparkować nawalone tego złomu, niech buduja parkingu podziemne jak na zachodzie
    w polsce jak w lesie szkoda gadac

    • 8 2

    • żeby stał pusty jak pozostałe?

      brawo Janusz,
      wąs jak widać zobowiązuje

      • 1 4

  • Czyli pogonia Multimedię, UPC już ustawia się w kolejce, ceny będą z kosmosu

    • 4 2

  • w dalszej części dnia ćwierćmózgi lekko odpuściły

    Ale nie dajmy sie zwiesc pozorom, trwa roszada i grubsze przegrupowanie, miernoty zyciowy sie wyśpią i nastąpi kolejna szarża ;) ja śmigam do roboty , do um hahaha ! Bo tylko tam pracują szcześliwi gdynianie reszta musi besztać prezydenta i kazdy pomysł na Gdynie. Pozdrawiam ludziska kochane, mam nadzieje ze te Klauny to mniejszość. Gdynia to my !

    • 4 6

  • Budować ludzie musza mieć prace

    • 1 6

  • Super przynajmnej poprawi się bezpiczenstwo w ścisłym centrum poza tym niestety syf i rudera obecnoe w ty miejscu centrum bytowania bezdomnych a przy okazji innego dziadostwa

    • 2 4

  • Trzeba być totalnym ignorantem i człowiekiem bez wizji !

    jak można zabudowywać tereny portowe ?... Tak !- to tereny portowe , co z tego ,że obecnie z naszą całą gospodarką , eksportem ,importem, szeroko pojętą gospodarką morską jest na bakier ? , ja nie sądzę aby tak było cały czas ,z pewnością nastąpi niebawem ożywieni i zacznie się ruch jak w mrowisku -taki jak w sąsiednim Hamburgu ,Rotterdamie czy w Antwerpii ,kto był i bywa - to widział . Tam za takie tereny jak nasze międzytorze dali by się pokroić ! tamte Miasta też się rozbudowują i też trwa ciągły ich rozwój ale nikomu nie przychodzi do głowy aby robić tam misz-masz i kogiel mogiel !, tak jak to ma się u nas !wszystko ma i musi mieć swoje miejsce ! Gdynia była i nadal jest przecież Miastem Portowym !!! .Ito dzięki Portowi na przestrzeni dziesięcioleci nastąpił jej gwałtowny i prężny rozwój ! Co z tego ,że obecnie jest zastój i marazm , musimy mieć nadzieje ,że dobre czasy niebawem wrócą ! -powinniśmy być na to przygotowani ! , nie sypmy sobie piasku w tryby i nie kopmy dołków w które powpadamy nasi potomni nam tego nie wybaczą ! . Tyle jest pięknych wolnych terenów wokół Gdyni -tam stawiajmy na rozwój i rozbudowę !!!.

    • 8 7

  • wtf (1)

    rozbudowac port . debile gdzie miejsca pracy . wydawac to ja mam gdzie ale zarobic to juz nie

    • 9 2

    • o co ci chodzi ? PO rozbudowało gigantyczny port w Gdańsku

      w Gdyni z tego powodu za chwilę należy zamykać port !!

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane