• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Michał Sielski
10 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie ma z czego zwrócić pieniędzy, jakie dostała od Gdyni, bo wybudowała za nie infrastrukturę lotniskową. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie ma z czego zwrócić pieniędzy, jakie dostała od Gdyni, bo wybudowała za nie infrastrukturę lotniskową.

Miasto Gdynia i gmina Kosakowo - inwestorzy portu lotniczego Gdynia-Kosakowo - zaskarżą do sądu w Luksemburgu decyzję Komisji Europejskiej, która uznała finansowanie drugiego trójmiejskiego portu lotniczego za niedozwoloną pomoc publiczną. - Należy zadać sobie pytanie, czy cel strategiczny jest słuszny. Według nas: tak - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.



Jak skończy się spór o lotnisko Gdynia-Kosakowo?

Skarga wniesiona zostanie do sądu w Luksemburgu w najbliższych dniach. Gdynia i Kosakowo nie zgadzają się bowiem z decyzją Komisji Europejskiej, która nakazała spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrot środków, które otrzymała na budowę cywilnej infrastruktury na wojskowym lotnisku w Babich Dołach. Chodzi o ponad 91,7 mln zł.

Czytaj więcej: Dlaczego KE uznała finansowanie lotniska Gdynia-Kosakowo za niedozwoloną pomoc publiczną.

Tyle że spółka nie ma z czego oddać, bo wszystkie pieniądze wydała na infrastrukturę: systemy do lądowania, budynek straży pożarnej, wyburzenia wojskowych hangarów i przede wszystkim na budowę terminalu pasażerskiego. W kasie spółki było w momencie ogłoszenia Komisji Europejskiej ok. 1 mln zł, ale prace budowlane i funkcjonowanie spółki nie zostały wstrzymane i dziś nie ma już nawet tych pieniędzy.

Inwestorzy chcą się odwołać nie tylko ze względu na - ich zdaniem - niewykonalność postanowień KE. Podnoszą także istotny fakt, dotyczący horyzontu inwestycyjnego.

- My nie braliśmy pod uwagę kilku lat. Nasze wskaźniki od początku miały mieć wymiar długookresowy. W takim ujęciu wartość projektu jest dodatnia, a o tym KE się nawet nie zająknęła - podkreśla prof. Krzysztof Szałucki, gdyński skarbnik.

Zobacz także: oficjalne stanowisko samorządów Gdyni i Kosakowa.

W rzeczywistości unijni urzędnicy skrócili dla swej analizy okres prognozowania o 10 lat. W decyzji KE czytamy jednak między innymi, że lotnisko w Gdyni miało działać zgodnie z podobnym modelem biznesowym, jak port lotniczy w Gdańsku, czyli koncentrować się na przewoźnikach niskokosztowych, lotach czarterowych i lotnictwie ogólnym. A to podważało sensowność opartych na tej podstawie obliczeń.

"Komisja wyraziła wątpliwość, czy prognozę przychodów portu lotniczego w Gdyni oparto na realistycznych założeniach, w szczególności w odniesieniu do poziomu opłat lotniskowych i poziomu spodziewanego ruchu pasażerskiego. W szczególności Komisja zwróciła uwagę na fakt, że w planie operacyjnym dla portu lotniczego w Gdyni przewidziano wyższą opłatę pasażerską niż ta stosowana w porcie lotniczym w Gdańsku i innych porównywalnych regionalnych portach lotniczych w Polsce, po odjęciu zniżek/rabatów." - czytamy m.in. w dokumencie.

Przeczytaj pełną wersję (roboczą, nie jest to jeszcze oficjalny dokument) raportu Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska podkreśliła także bliskość portu lotniczego w Gdańsku, jego duże rezerwy przepustowości oraz możliwości rozbudowy. Ale władze Gdyni i Kosakowa nie podzielają jej pesymizmu, wskazując, że tzw. Test Prywatnego Inwestora dowiódł realności wyliczeń. Spór o te dane to jedna z największych rozbieżności w ocenie opłacalności budowy drugiego lotniska w Trójmieście.

- Zdaję sobie sprawę, że być może podczas tego procesu inwestycyjnego pojawiły się błędy, ale problem nie dotyczy dzisiejszego dnia. Należy zadać sobie pytanie, czy cel strategiczny jest słuszny? Według nas tak i w długiej perspektywie czasowej drugie lotnisko dla Trójmiasta jest bez wątpienia potrzebne - przekonuje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Komisja Europejska daje cztery miesiące na wyegzekwowanie należności od daty notyfikacji decyzji. W jaki sposób? Nie wiadomo. W istniejącym na razie dokumencie są tylko same ogólniki w stylu: (...) "zainteresowane państwo członkowskie podejmie wszelkie konieczne środki w celu windykacji pomocy od beneficjenta."

Opinie (335) 1 zablokowana

  • a bo mowilem, aqua park wybudowac i plac zabaw zeby dzieci sie mialy gdzie bawic (1)

    a tak to ooooo bedziecie miec fige z makiem a nie lotnisko!

    • 14 10

    • budują

      właśnie budują aqua park w Redzie.Nawet Sopot takiego nie będzie posiadał

      • 3 2

  • Hmm... (6)

    Tak się zastanawiam, na chłopski rozum - jaki jest sens budowania drugiego lotniska w Trójmieście? Aglomeracja Trójmiejska, może być traktowana niemal jak jedno miasto - granice między miastami są w zasadzie zatarte. Przejścia między miastami są płynne. Połączenia między miastami są całkiem niezłe, zważając na obwodnicę czy linie kolejowe. Taksówkarze są obcykani z geografii całego Trójmiasta - nie ma żadnego problemu żeby z lotniska dostać się taksówką na np. Pogórze Górne czy na Chylonię. Kwestia 20-30 minut. Ludzie - przecież Trójmiasto nie ma rozmiarów/liczby ludności bliskiej Los Angeles!

    Moim zdaniem (biorąc pod uwagę rozmiary i populację Trójmiasta oraz połączenia między miastami) drugie lotnisko jest zbędne. Przynajmniej takie są moje odczucia. A mówię to jako mieszkaniec Gdyni. Jeżeli ktoś ma rzetelne argumenty wspierające budowę lotniska pasażerskiego w Kosakowie to proszę się podzielić - chętnie się zaznajomię z takimi opiniami.
    Pozdrawiam

    • 35 18

    • (5)

      Ja też jako gdynianin jestem przeciwnikiem tego lotniska. Wolałbym aby za te pieniądze miasto zwielokrotniło i ucywilizowało miejsca parkingowe na gdyńskich dzielnicach i osiedlach. Dwa argumenty jakie do mnie trafiają za tym lotniskiem to: 1) "podobno" jest regułą, że jak jest mgła nad Rębiechowem uniemożliwiając lądowanie to nad Babimi Dołami nie ma (i na odwrót) co jest pochodną bliskości morza. W takiej sytuacji lepiej wylądowac w Gdyni niz w Warszawie czy Poznaniu, zwłaszcza że lotniska byłyby spięte koleja metropolitalną. 2) jeżeli teraz z dotacja unijną nie wykorzysta się tego terenu, które nadaje się na lotnisko super to już nigdy sie to nie uda a T-miasto za 30 lat może być być 4x wieksze. Ale w mojej ocenie to nie są argumenty które przważają. Aktualnie wg. mnie miasto powinno inwestować w parkingi i w coć co zwiększy liczbę miejsc pracy.

      • 5 7

      • (2)

        Fajny, rzeczowy argument - faktycznie lepiej lądować w Gdyni niż w Warszawie. Znam nawet jeden przypadek, że mgła uniemożliwiła lądowanie Wizzairowi w Rębiechowie i musiał lądować w Warszawie. Pasażerowie zostali przetransportowani z Warszawy do Rębiechowa busem zastępczym. Więc tu pełna zgoda - Kosakowo jako lotnisko rezerwowe to dobry pomysł.

        Jeszcze raz chciałem podkreślić wątek bliskich odległości między miastami. Odbierałem raz gościa z lotniska który miał rezerwację w hotelu Faltom w Rumii. Przetransportowanie go z lotniska do hotelu zajęło naprawdę mało czasu (coś rzędu 30 minut). Obwodnicą na Chylonię jedzie się chwila moment, wyjeżdża się przy Tesco i kawałek Morską do Rumi. Połączenia są dobre, myślę, że lepsze niż w nie jednym mieście amerykańskim czy zachodnioeuropejskim.

        • 3 4

        • (1)

          Po pierwsze - żaden samolot nie wyląduje w danym porcie jeżeli nie ma tam swojej bazy. Po drugie - w Rębiechowie będzie ILS kat. 2, który w praktyce wyeliminuje problem mgły.

          • 13 4

          • Dokładnie tak!

            Jeszcze bliżej niż w Warszawie, jest lotnisko w Bydgoszczy, ale tam nie lądują samoloty z Gdańska.

            • 11 1

      • (1)

        ale to linia decyduje gdzie lądowac, nawet gdy będzie mgła w Gdansku to samolot nie wyląduje w Gdyni a tam gdzie linia decyduje czyli najczęściej tam gdzi są podpisane umowy handlingowe. Tak jest już dziś: jeśli nie można lądowac w Gdansku (statystycznie przez 23 godziny w roku) to SAS ląduje albo w W-wie albo w Kopenhadze, a nie np. w Bydgoszczy która jest dużo bliżej Gdanska. Tak samo będzie z lotniskiem w Kosakowie. Zreszta cały argument bezprzedmiotowy, bo równie często są mgły w Kosakowie, a Rębiechowo instaluje system ILS wyższej kategorii i problem zniknie

        • 12 2

        • Dzięki za rzetelną informację. Czyli jest to kolejny argument "przeciw" budowie lotniska w Kosakowie.

          • 11 6

  • Nie rozumiem tego (1)

    Tyle kasy się marnuje, a to lotnisko to moim zdaniem dobra inwestycja. Jest moim zdaniem większą szansą niż lotnisko w Gdańsku. Chociażby przez lokalizację.

    • 13 23

    • To zainwestuj w nie swoje pieniądze...jak to tak dobra inwestycja.

      • 0 1

  • Nie było rządowego wsparcia, UE,.. Teraz widzą swoj upadek,to szykują jakiś chocholi taniec nad Gdynią? O co tu chodzi panowie (17)

    W tej inwestycji nie ma ani złotówki dotacji z rządu lub UE! A całość taniej fantastycznej modernizacji za 91mln jest finansowana z kasy miejskiej i gminnej. Własnie Gdynia i Kosakowo, pokazały jak ważna jest i gospodarna miejscowa samorządność. Tylko przed wyborami próbują dokanoć zamachu układu rządzącego na suwerenność, samorządność, dynamikę i gospodarność z której słynie Gdynia?
    Nic nie mówi się, ze w Niemczech są 113 lotnisk, w Polsce niecałe 13... , że u nas jesteśmy ostatnimi w Europie z korzystania z transportu powietrznego. Przepraszam za nami jest jeszcze Rumunia i Albania. Do czego doprowadzono ludzi w naszym kraju? Nie dajmy się otumanić propagandzie według której to najlepiej aby w Polsce nic nie było, bo u nas nic się nie opłaca nic nie warto. jedynie co warto to polecieć do Niemiec, Angli,.. za chlebem:((
    Naszym władzom POlitycznym nie zalezy, aby przewozy lotnicze się dynamicznie rozwijały o czym świadczy zatrudnianie swojaków lub ludzi z rodzinnymi koneksjami, aby wygodnie im się tam żyło, bez pośpiechu pracy,... wystarczy że są i maja układy. Dla nich jest najwiekszym zagrożeniem rozbudowa sieci małych i średnich lotnisk, bo musieliby sie wykazywać? Lepiej dla nich jak znowu cały tort zgarną Niemcy? A przecież kapitalizm polega na gromadzeniu kapitału, zarabiajmy i wydawajmy tego kapitał na polskich lotniskach, a do tego obudowa ich ogromną infrastrukturą. To przed wojną w Gdyni składano amerykańskie samoloty i produkowano własne, niestety nie starczyło nam czasu, aby na tyle się wzmocnić przed wrogiem.

    Dziś musimy zdfiniować obronność MW i lotniczą to że nam NATO na BD wyposażyło w ramach offsetu najnowszy cyfrowy system i ILS i nawet całą wieże naprowadzającą, która to dostarczona Siłom Powietrznym Ministerstwo Obrony Narodowej dzieki mądrości prezydenta Szczurka jak i rozumnej generalicji pozwoliła wykorzystać to także dla celów cywilnych. No ale niektórzy Polacy są aż tak głupi, że przez takich przechodzilismy rozbiory i inne zapaści historyczne. Szczególnie teraz gdzie wymagane jest przyspieszenie tempa dokonania przeglądu planów modernizacji armii, jej zasobów i wzajemnych uzupełnień miedzy cywilnymi i wojskowymi UE podrzuca nam taką świnię, bo to juz nawet nie jest kłoda. W razie czego konsekwencje poniesiemy wszyscy, bo POlitycy sie wiadomo wykrecą, a za zdradę powinni być sądzeni. Na korektę moze być juz za późno, a na pewno będzie miał wpływ rozwój sytuacji za naszą wschodnią granicą, przede wszystkim na Ukrainie i Rosji. I pomysleć, ze kiedyś z lotniska BD delegowany był jego dowódzca jako pierwszy Polak do lotu w kosmos:))

    Brawo Panie Prezydencie jest to najlepszy czas na to, aby poprzez sito oddzielic plewy od prawdziwego ziarna. Gratuluje, i mam nadzieje, ze także wystarczy nam wspólnie determinacji w walce o sprawiedliwość!!

    • 35 42

    • Brak informacji to babole się lęgną i (3)

      wypisują co ślina na język... Przeczytać to dla niektórych zbyt dużo, a przeczytać ze zrozumieniem, niewykonalne. Mam nadzieję, że lotnisko powstanie.

      • 8 7

      • Tu doskonale widać, ze gdańszczanie przeflancowani ze wschodu myśą, że pana boga za nogi złapały więc FRuuu (2)

        Tam na miejscu miesiącami zaprzęgniętymi w woły do Łucka musieli dojechać, aby samolocik uwidzieć, więc bronią na wzór tamtego swojego zamglonego gierkowskiego Rębiechowa:))

        Gdy tymczasem Polska powinna być dzisiaj krajem, który prowadzi swoją dalekowzroczną politykę lotniczą z ogromnym rozmachem determinacja a za razem gospodarnie. A prezydentowi Gdyni należą sie najwyższe unijne odznaczenia o Polskich nie wspomnę.

        No, ale dla naszego rządu PO jest wielką satysfakcją, że Rumunie przeskoczyliśmy i Albanie, widać dynamika i rozmach straszliwy, dopłaty tylko w tych słusznych POlitycznie miastach, a w innych lotniska nawet wielkości porównywalnej do naszego im. Chopina, najlepiej zaorać, dwa pasy zniszczyć, jak i najnowsze systemy naprowadzania (ILS i inne) coby nie daj boże nie zagrażały przyjaciołom Niemcom . Tak się dziwię, skąd nam się tylu obecnie gdańskich POlitycznych"ekspertów" namnożyło? Pewnie wszyscy jak pani Krzywonos wystartują do EUROParlamentu? A Młody Wałęsa przesiądzie się z ścigacza na odrzutowiec:))

        • 5 13

        • Panie Bezstronny. (1)

          Polaków nie stać na latanie, a ty o polityce lotniczej prawisz. Stuknij się w łeb.
          A transportowo, to przewozy kolejowe oraz morskie są bardziej opłacalne, a w tym akurat w Gdyni jest całkiem nieźle.

          Panie Bezstronny, używasz Pan czegokolwiek do robienia prywatnych wojenek przeciw wszystkim. Z Pana postów aż bije manierą propagandy komunistycznej, wychwalającej tylko jedną opcję (jakakolwiek by ona nie była) i szkalującą wszystko i wszystkich choćby na milimetr wystających poza nawias. Jesteś Pan człowiekiem lekko zagubionym w czasie. Swoimi tekstami nie tylko okazujesz, że jesteś ignorantem intelektualnym, ale wystawiasz na pośmiewisko władze Gdyni i samych gdynian, panosząc się tutaj jako jedyny sprawiedliwy i wzór postawy człowieka z Gdyni.

          Nie spodziewam się zbytnio, by Pan to zrozumiał, ba, zapewne zaraz się okaże, że jestem warszawiak/POwiec/wsiun z Gdańska/sprzedawczyk/partyjniak/wstaw kolejny epitet, a tak naprawdę, to jestem zwykłym, apolitycznym ,realnie patrzącym na to, co się dzieje dookoła człowiekiem. Wiem - dla Pana nie ma czegoś takiego jak 'apolityczny', ale jak już wspomniałem, nie spodziewam się, że jest Pan w stanie ogarnąć taką sytuację.

          I na koniec - przestań Pan być takim hipokrytą. Pseudonim 'Bezstronny' w Pana przypadku to śmiech na sali.

          • 0 0

          • Z pisma anonima wynika, że powinienem przeprosic Gdynian, że jestem ??

            No i jeszcze może Traktat Wersalski, że stworzył on możliwość dostępu Polski do morza. II RP za dynamiczny rozwój Gdyni. No i jeszcze długo można by było tego dowodzić zwłaszcza przed gdańską opinią (zgodnie z wymogiem anonima) publiczną bezsensu niszczenia przez Armie Radziecką Gdańska zamiast Gdyni, a wtedy nie byłoby tej inwestycji jaka jest sporne Lotnisko-Oksywie, które wg PO-wskich polityków powinno zarastać, a jesli już to profity z niego winni czepać jedynie słuszni i namaszczeni.

            PO prostu dla anonima to wielki pech? Jak i to, że po innych niszczycielskich zapędach w likwidacji (czy doprowadzaniu do takowej) gdyńskiej infrastruktury, ten wstrętny zarząd miasta chce zrobić coś z niczego"gospodarnie", aby dać możliwości i na dodatek ma wizje, którą na dodatek prawnie wciela w życie. No to już jest skandal:))). Przecież zdaniem anonima"Polaków nie stać na latanie", tu się częściowo zgadzam, ale już nie dowodzi kto doprowadził do takiego stanu rzeczy?

            Mimo, ze nie byłem w żadnej partii - za co oberwałem i to nie raz, a nawiasem mówiąc - obecnie żałuje, bo widzę co się dzieje i ile straciłem i tracę, ale przed dojściem do władzy nieudaczników mogłem sobie pozwolić na zwiedzenie i "oblatanie" niemal całego świata, co dzisiaj byłoby to nierealne - tu należałoby się większe wyjaśnienie, tylko nie jest to tematem, a ja nie jestem w końcu kombatantem.

            Jeszcze raz przepraszam za dygresje Władze Gdyni, ale wg mnie pojęcie wolności gospodarczej - o którą także walczyłem, i po takim arbitralnym ściśle nakazowym likwidowanie czegoś co od początku funkcjonowało, jest dla mnie wyjątkowo negatywne. Większość piszących tu i negujących interlokutorów jest zdania, aby zburzyć gdyńskie lotnisko bo za dużo kosztuje jest za nowoczesne,...używając go za konkurencje dla Gdańska. Wiec nie myślimy racjonalnie tylko o "dokopani Gdyni" i tworzeniu wszelkich przeszkód i zawad, ponieważ one występując tu jako siła, muszą być zatem czymś pozytywnym dla Gdańska no i tym samym wg ich mniemania Polski.

            Stosownie do przedstawianych nagminnie możliwych kolizji (choć nie jestem prawnikiem, ale przedstawione argumenty przez stronę Gdyńska są jasne i klarowne, więc co do nich się nie wypowiadam) interlokutorzy podnoszą jakieś wydumane przez siebie właściwie zawady, a anonim daje temu wiarę, a mnie posądza o "robienie wiochy i pośmiechowiska":))

            Otóż anonimie istnieją trzy bardzo różne rodzaje pojęcia wolności;
            - fizyczna, intelektualna i moralna !
            I tak wolność fizyczna jest to brak przeszkód materialnych wszelkiego rodzaju. Dlatego mówimy: wolna przestrzeń, wolne miejsce, wolna droga, wolny wstęp, wolna głowa,.. itd. Nawet zwroty: wolne lotnisko (choć po podpisaniu POROZUMIENIA i uzyskaniu całkowitej zgody w woj.sejmiku w głosowaniu- umieszczenia w stosownych Strategiach z pewnymi ograniczeniami) wolne mieszkanie, wolna karta, wolna prasa, wolny stan, wolna miłość itp. oznaczają brak uciążliwych warunków, które są zazwyczaj związane z tymi rzeczami, jak przeszkody w ich używaniu.

            KE przez negatywną opinie i swoje zastrzeżenia podkopała Gdyni, ale i nam wszystkim fundamenty cywilizacyjne, więc jedynym właściwym wyjściem, które miasto Gdynia i gmina Kosakowo jako właściciele Sp. komunalnej Port Lotniczy Gdy.-Kos. i na dzisiaj inwestorzy portu lotniczego Gdynia-Kosakowo , słusznie zaskarżą do sądu w Luksemburgu decyzję Komisji Europejskiej, która nie wiedzieć czemu uznała finansowanie tej inwestycji za niedozwoloną pomoc publiczną.

            • 0 0

    • Ludzie - co ten Bezstronny zażył? (3)

      Człowieku - Gdynia to nie baza lotnicza NATO, to nie Ramstein.
      To byłe lotnisko układu warszawskiego spisane na straty.
      Obecnie to lądowisko dla kukuruźników.
      To miejsce gdzie maniak piramidalny Gryzoń ze spółka topią kupę kasy bo megalomania wypaliła im do szczętu miejsce na mózg.
      Jeszcze napisz że lądowisko w Kosakowie uratuje Ukrainę i przestraszy Putina.
      Przy poniedziałku takie bzdety wypisywać?
      No chyba że kac od piątku trzyma.

      • 20 9

      • jeśli ty jesteś ćpunem

        to myslisz, że wszyscy muszą nimi być??? Kucuman to ten z oddziału psychiatrii z Kocborowa?

        • 6 5

      • Kocboroman (1)

        Mózg stanowi jedynie ok 2 proc. naszej masy ciała, mimo to zużywa prawie jedną czwartą dostarczanej organizmowi energii. Widać ty jesteś przypadkiem samym w sobie, albo jesz byle co, albo masz genetyczne schorzenia i nie zadowoli ciebie nikt i nic. Sprawdź, co może być przyczyna takiego stanu rzeczy może zamieszkanie w grodzie nad Motławą, a może POspolita gdańska hegemonia?

        • 5 4

        • za chwilę obchód, dostaniesz podwójny brom i lewatywę powinno pomóc, znowu sanitariusz Zenek przemycił laptłoka na salę? co mu obiecałeś?

          • 3 1

    • kłamczuch a nie bezstronny (3)

      .../ w Niemczech są 113 lotnisk, w Polsce niecałe 13/... - zajrzyj kochanie do rejestru lotnisk cywilnych i jest tego 53 sztuki; jedyne NIECAŁE lotnisko jest w Gdyni, niecałe bo niby jest - a tak na prawdę to go nie ma.

      • 3 5

      • widać cuda się zdarzają (1)

        bo ja go widzęz okna już 48 lat od kiedy żyje:))

        • 2 0

        • a cywilny ruch lotniczy widzisz ?

          • 4 1

      • w Bydgoszczy to są dni, że 2 samoloty odprawiają. Nazywasz toto lotniskiem?

        • 2 0

    • obecnie niech NATO sfinansuje razem ze Skarbem Państwa (1)

      bo w końcu to ich teren, a Gdyni odda 96 mln. + 35% górkę za zrealizowanie tak ważnego dla nas wszystkich projektu oraz podciągnięcie na Oksywie PKM i wykonanie Bazy Przeładunkowej na tym lotnisku,..

      • 4 1

      • Cały czas uważam , że UE działa tak , by państwa słabsze uzależnione zostały od państw silnych gospodarczo , zwłaszcza od jednego. Przecież idiotyczne ale Widzimy jak bardzo kosztowne normy wprowadza się jedynie w UE osłabiając i tak słabe gospodarki wielu państw UE po decyzji KE nawet dynamiczne samorządy jakim jest Gdynia . Silne gospodarki przez pewien czas to wytrzymają. Doszło już do tego, że jedynym państwem będącym w bardzo dobrej sytuacji ekonomicznej w UE i mogącym pomóc finansowo państwom bankrutującym są Niemcy. Dlatego zależy im na dalszym uzależnieniu Gdańska i niszczeniu Gdyni za namową sługusów. Oczywiście państwom pomagają poprzez EBC udzielając następnych pożyczek na wysoki procent , co jeszcze bardziej pogrąża te państwa i pozbawia suwerenności. Jak takie państwa jak Grecja , czy Polska ma poprawić swoją gospodarkę gdy nie mają możliwości zwiększenia produkcji, ratowania swoich przedsiębiorstw, czy niszczenia ich infrastruktury jak gdyńskiej stoczni czy lotniska i innych, bo może to zakłócić zasady konkurencji i jeszcze do tego wprowadza się limity na emisję dwutlenku węgla / obowiązujące tylko w UE/ , za granicą np w Rosji czy Ukrainie jest to już niepotrzebne i wielcy z UE żadnych sankcji z tego powodu tam nie wprowadzają. Niemcy, gdy Chiny zaczęły zagrażać producentom niemieckim produkującym kolektory słoneczne szybko wprowadzili cła . Nasze firmy po wejściu do UE , a nawet wcześniej żadnych osłon nie miały . Gnębić można tylko słabych , takich jak Polska. Nasz minister spraw zagranicznych zwraca się z prośbą by Niemcy bardziej narzucali Polsce i innym państwom UE wymagania gospodarcze i polityczne. Dlatego najlepszym przykładem już nawet nie tylko dla Polski, ale dla wszystkich uciskanych przez unie jest prawdziwy samorządowiec z krwi i kości prezydent Wojciech Szczurek.

        • 2 0

    • do bezstronnego

      czy to napisał prezes albo dobrze opłacany pracownik "prawie lotniska'. z pretensjami i po pensję idz do Szczurka

      • 1 3

    • Nie pisz "bezstronny". Podaj personalia, (1)

      Budżet Gdyni jest w ciemnej du*** ale, mimo biedy prezydent doceni wiernego aż do bólu fana.Jeździć prawie nie ma po czym, najdrobniejszy wypadek na estakadzie i 3/4 Gdyni jest zablokowane ale, rozumiem, latanie teraz w modzie.

      • 1 1

      • "Jeździć prawie nie ma po czym,"

        ale powietrze jest więc możemy latać. Gdynia się bogaci, a blachosmrodów nam już nie potrzeba.

        • 0 0

  • Proponuję aby przeciwnicy lotniska złożyli (2)

    w urzędzie miasta imienne listy, w których zobowiążą się do niekorzystania z lotniska, w przypadku gdy (już) powstanie. Byłoby to sprawiedliwe, robić smród, rzucać się, narzekać, a później korzystać z tego czego się nie chciało, tak nie powinno być. Miejcie odwagę, nie tę lichą marną, jak mówił poeta, nie taką anonimową, ale taka odpowiedzialną, z pełnymi konsekwencjami.

    • 19 18

    • Proponujemy, aby w przypadku gdy lotnisko jednak nie powstanie Szczurek i wszystkie decyzyjne w tej sprawie osoby podały się do dymisji i oddając przy okazji z własnej kieszeni całą kwotę z powrotem do budżetu. Niech mają odwagę. Decyzje z pełnymi konsekwencjami.
      Przy okazji my obiecujemy z lądowiska nie korzystać jakby jednak powstało.

      • 18 5

    • proponuję, żeby zwolennicy powstania lotniska złożyli pisemną deklarację

      na mocy której kupią chociaż jeden bilet na połączenia międzynarodowe miesięcznie, oraz zdecydują się partycypować jawnie w stratach portu lotniczego.

      • 11 2

  • Jak mawiał klasyk Szczurek musi odejść!

    Czas na zmiany!

    • 14 10

  • Ten klasyk niezbyt dobrze skończył.

    • 6 2

  • Rozliczyć pomysłaodawców tego projektu

    A teraz na ten pomnik złożą się wszyscy Gdynianie, którzy w przyszłym roku dostaną podwyżkę podatków. Z czegoś przecież trzeba pokryć zwrot tych środków...Sam pomysł budowy drugiego lotniska w 3mieście jest tak poroniony, że aż szkoda słów. Powinno się teraz podliczyć inicjatorów i "specjaistów", którzy tworzyli ten projekt. Wszystkich , którzy zaraz zaczną szczekać zapraszam do Bydgoszczy aby zobaczyli jakimi pustkami świeci tamto lotnisko.

    • 19 11

  • Hahahahaha! Niech gryzoń i jego przydupasy z UM zrzucą się i zrobią zwrot pieniędzy to bedzie kara za ich bufonade i wielkie niezdrowe ambicje.

    • 17 8

  • I po co panie Prezydencie

    się użerać, narażać zdrowie dla takich ograniczonych ludzi, w tym kraju nigdy nie będzie dobrze. Ilość jadu paruje i zakłóca procesy myślowe większości Polaków. Dopiero jak nóż na gardle to łojezu, łojezu, ale żeby coś zaplanować, zbudować pomyśleć na przyszłość dłuższą niż do najbliższych świąt to nie przejdzie. Co za pustostan umysłowy, podła zawiśći i lenistwo. Pewnie Wołodia wkrótce przyjdzie to łojezu, się zmotywujemy na łojezu jakąś szabelkę, może dwie. Później popłaczemy nad trupami, mamy wprawę, a później, a później zbudujemy wiiiiiiieeeeeeelllllkkkkkiiiiieeeee, brązowe, śmierdzące G ...., jak zwykle. Przepraszam po drodze jeszcze wyśmiejemy kilka dobrych pomysłów, które na swoje nieszczęście wykraczają poza zaplanowanie świąt i umajenie podwóreczka kwiatkami i wstążeczkami, posłuchamy przyjaciół z zagranicy, bo kompleksy każą nam ich bezkrytycznie słuchać, a potem przyjdzie Wołodia 2 i ..

    • 13 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane